Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Stockholm


Perre

Recommended Posts

Åkte i Lida i lördags och spåren var faktiskt otroligt bra. Finfin räls på stora delar av spåret och inga genomslag. Dock så var det väldigt skräpigt på sina håll vilket tillsammans med klister inte är någon höjdare. Dessutom började det snöa vilket i sin tur resulterade i platåskor. :)

 

Nöjd med att ha åkt 27 km och för första gången 18-kmslingan. Synd att den passerar en väg 2 ggr. Spelade ingen roll nu när man hade skräpskidorna men med finskidor skulle det känts sådär.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Jag var i Ågesta 05:50 i morse och kände att det inte var värt det. Främst handlade det om att det var så jäkla tidigt i förhållande till skidupplevelsen. Efter jobbet åkning har knappt varit värt med senaste veckans värme - föret är grisigt och man förstör de spår som finns. Nu ser det ju lite hoppfullt ut de kommande dagarna.

 

Spåren: Rätt breda men för det mesta dugliga och snabba. En hel del skit som under veckans lopp smält ner och inte stör så mycket. På ett ställe har en grävskopa kört fram och tillbaka i spåren men det går bra att passera. Kanske inte skulle ta favoritskidorna men det ser inte ut att vara så mycket grus.

Link to comment
Share on other sites

Jag var i Ågesta 05:50 i morse och kände att det inte var värt det. Främst handlade det om att det var så jäkla tidigt i förhållande till skidupplevelsen. Efter jobbet åkning har knappt varit värt med senaste veckans värme - föret är grisigt och man förstör de spår som finns. Nu ser det ju lite hoppfullt ut de kommande dagarna.

 

Spåren: Rätt breda men för det mesta dugliga och snabba. En hel del skit som under veckans lopp smält ner och inte stör så mycket. På ett ställe har en grävskopa kört fram och tillbaka i spåren men det går bra att passera. Kanske inte skulle ta favoritskidorna men det ser inte ut att vara så mycket grus.

Tack för info.

 

Är det el-ljuset eller golfen du beskriver?

 

Har värmen tagits så mycket att spåren helt saknar fasthet. Är det så "klafsigt" att det inte ens finns en rejäl botten i spåren?

Link to comment
Share on other sites

Ja just det, skogen har jag hållit mig ifrån pga skräpet. Det är golfen jag menar.

 

I morse funkade gick det bra att åka i spåren förutom där grävskopan gjort sitt och där fick jag intrycket att den åkt fram och tillbaka på ren jävulskap. Spåren var hårda och frusna och bitvis fanns det ett nydraget spår också.

 

Det har ju smällt lite på sina ställen så det kan vara lite svårt att inte spåra ur i kurvorna. Enda vurpan var borta vid loopen vid den första parkeringen där jag gjorde en Cologna där det gick lite snabbt för mina stålkantslösa skidor.

Link to comment
Share on other sites

Ja just det, skogen har jag hållit mig ifrån pga skräpet. Det är golfen jag menar.

 

I morse funkade gick det bra att åka i spåren förutom där grävskopan gjort sitt och där fick jag intrycket att den åkt fram och tillbaka på ren jävulskap. Spåren var hårda och frusna och bitvis fanns det ett nydraget spår också.

 

Det har ju smällt lite på sina ställen så det kan vara lite svårt att inte spåra ur i kurvorna. Enda vurpan var borta vid loopen vid den första parkeringen där jag gjorde en Cologna där det gick lite snabbt för mina stålkantslösa skidor.

Får tacka för tipset, synd bara att man inte tog till sig sista delen, gled i kull på exakt samma ställe och kande på sidan ganska många meter. Den där kurvan är helt feldoserad.

Link to comment
Share on other sites

haha gula?

nej den där mörklila-varianten som jag tror ingick i ett sk Vasaloppspaket mitten 90-tal. Själv körde jag i mina fina gamla gula klassiska Equipe Salomonpjäxor. Hade vallat tjockt med Universalklister så glidet var väl ungefär jämförbart med plast mot sandpapper på platten.

Link to comment
Share on other sites

haha gula?

nej den där mörklila-varianten som jag tror ingick i ett sk Vasaloppspaket mitten 90-tal. Själv körde jag i mina fina gamla gula klassiska Equipe Salomonpjäxor. Hade vallat tjockt med Universalklister så glidet var väl ungefär jämförbart med plast mot sandpapper på platten.

kör du äldre kneissl ibland?

Link to comment
Share on other sites

Körde Lida S/v precis och persade under fantastiska förhållanden. Sönder malen is på bädden som har fått spår lite mjuka kanter än men nattens kyla kommer o fixa en upplevelse för er imorgon som är Himmelreich. Tunnt lager swix kr35 m lite kr40 sög dock glid lite i början. Läge o bar staka runt faktiskt!
Link to comment
Share on other sites

hehe,ok. det var inte jag altså( är inte så snabb). men det kan ha varit min vän. ingen matrial lirare han har riktigt gamla grejer ,men åker fort ändå. han brukar ta rygg på snabba åkare... kul o se vissa blir lite snopna... kör hårt :)
Link to comment
Share on other sites

hehe,ok. det var inte jag altså( är inte så snabb). men det kan ha varit min vän. ingen matrial lirare han har riktigt gamla grejer ,men åker fort ändå. han brukar ta rygg på snabba åkare... kul o se vissa blir lite snopna... kör hårt :)

det finns ett gäng rävar som blåser på ganska hårt ute i ågesta med 80-tals prylar.

 

låg och körde jämt runt golfen med någon på kneissl (utan fästvalla) med gula salom pjäxor för någon vecka sedan.

 

kanske någon ni pratar om.

 

åker själv ofta på riktigt gamla skidor, som ser ut att ha brätten som är anpassade till tiden då det inte fanns spårdragare. :)

Link to comment
Share on other sites

nä. tror inte det. men det är kul med folk som kör med gamla repiga lagg och åker fortare änn "carbonlitedälie" killar , teknik o motor är viktigare än prylar...

vill poängtera att jag inte är någon cool räv, började åka förra sesongen och har ganska nya prylar :(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...