Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Stockholm


Perre

Recommended Posts

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply
VARNING FÖR DEN SOM TÄNKT SIG ATT ÅKA I LIDA/HARBRO/BRANTBRINK: Dagens tur på svartvita från Brantbrink blev inte riktigt den avslutning jag tänkt mig på säsongen. Sista 200 m in mot Brantbrink hade någon (aprilskämtare?) roat sig med att placera ut små grushögar i omväxlande vänster och höger spår. Där brukar det ju inte vara några större problem med genomslag så jag hade full fart och mina fd finskidor är numera definitivt fulskidor. Att döma av positiv rapport från Brantan igår vid 15-tiden verkar "attentatet" ha skett under kvällen/natten.
Link to comment
Share on other sites

VARNING FÖR DEN SOM TÄNKT SIG ATT ÅKA I LIDA/HARBRO/BRANTBRINK: Dagens tur på svartvita från Brantbrink blev inte riktigt den avslutning jag tänkt mig på säsongen. Sista 200 m in mot Brantbrink hade någon (aprilskämtare?) roat sig med att placera ut små grushögar i omväxlande vänster och höger spår. Där brukar det ju inte vara några större problem med genomslag så jag hade full fart och mina fd finskidor är numera definitivt fulskidor. Att döma av positiv rapport från Brantan igår vid 15-tiden verkar "attentatet" ha skett under kvällen/natten.

Skaffa videoövervakning med Inbyggt Vergeltungswaffe

Link to comment
Share on other sites

VARNING FÖR DEN SOM TÄNKT SIG ATT ÅKA I LIDA/HARBRO/BRANTBRINK: Dagens tur på svartvita från Brantbrink blev inte riktigt den avslutning jag tänkt mig på säsongen. Sista 200 m in mot Brantbrink hade någon (aprilskämtare?) roat sig med att placera ut små grushögar i omväxlande vänster och höger spår. Där brukar det ju inte vara några större problem med genomslag så jag hade full fart och mina fd finskidor är numera definitivt fulskidor. Att döma av positiv rapport från Brantan igår vid 15-tiden verkar "attentatet" ha skett under kvällen/natten.

Skaffa videoövervakning med Inbyggt Vergeltungswaffe

Skottpengar på sånna satotörer

Link to comment
Share on other sites

Körde igår 4.8 mil stakning på Täby konstsnö spår var riktigt fint. På förmiddagen riktigt fint före efter kl 12 lite vått vänsterspåret höll sig ändå fint.

Glöm inte solkrämen jag blev röd som kokt hummer. Härliga d vitamin.

 

Fy sjutton för sabotören borde ersätta dina skidor

Link to comment
Share on other sites

Ingen input gällande spår mer en reflektion om Ågesta och klubbhuset vid spåret. För mig är det helt ofattbart hur man under vintersäsong kan ha ett klubbhus tomt och oöppnat när det varje helg och vardag för den delen också befinner sig mängder av skidåkare eller bara de som är ute och går i området runt banan och klubbhuset. Vilka intäktsmöjligheter man har men inte tar tillvara på, fika, bröd, luncher och kanske en trevlig "afterski" på lördag em. De kunde ju även erbjuda säsongskort till duscharna för de som önskar den möjligheten. Det borde vara straffspark på den klubbchefen eller VD´n för klubben som inte ser möjligheterna.
Link to comment
Share on other sites

Åkte 7,6:an i Lida (3 varv) i måndags. Fortfarande bra spår och otroligt mycket snö i skogen. Nu hade dessutom de duktiga spårmakarna skottat snö över det kala partiet i solbacken vid kalhygget. Man behövde bara ta av sig skidorna när man gick över tågbron alltså.

 

Frågan är om det går att åka denna helg också? Inte omöjligt! Men det var nog sista gången för mig tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Åkte 7,6:an i Lida (3 varv) i måndags. Fortfarande bra spår och otroligt mycket snö i skogen. Nu hade dessutom de duktiga spårmakarna skottat snö över det kala partiet i solbacken vid kalhygget. Man behövde bara ta av sig skidorna när man gick över tågbron alltså.

 

Frågan är om det går att åka denna helg också? Inte omöjligt! Men det var nog sista gången för mig tror jag.

Jag var också där i måndags, körde en "Tour de Lida".

 

Åkte svart-vita, "Tumbaklubbens 1-km-spår på fältet", röd-vita och orangea vid Brantbrink samt gul-vita vid Lida. Totalt typ 30km. På denna sträcka behövde jag ta av skidorna vid endast fyra tillfällen!! Och jag hade nästan inget skräp i klistret efteråt!

 

Detta var första gången någonsin jag åkt skidor i Stockholm i april. Om inte min tjej föder barn(!) siktar jag lätt på att åka till helgen igen. Solsken, bra spår, vacker natur. Jag kan bara inte fatta att inte mer folk är ute och åker så här års.

 

Wassberg när var du där? Vi lär ju ha åkt om varandra.

Link to comment
Share on other sites

Jag var också där i måndags, körde en "Tour de Lida".

 

Åkte svart-vita, "Tumbaklubbens 1-km-spår på fältet", röd-vita och orangea vid Brantbrink samt gul-vita vid Lida. Totalt typ 30km. På denna sträcka behövde jag ta av skidorna vid endast fyra tillfällen!! Och jag hade nästan inget skräp i klistret efteråt!

 

Detta var första gången någonsin jag åkt skidor i Stockholm i april. Om inte min tjej föder barn(!) siktar jag lätt på att åka till helgen igen. Solsken, bra spår, vacker natur. Jag kan bara inte fatta att inte mer folk är ute och åker så här års.

 

Wassberg när var du där? Vi lär ju ha åkt om varandra.

Jag kom 11:30-12:00 c:a. :) Var det du som kom ikapp mig vid tågbron?

Link to comment
Share on other sites

Nej tror inte det, vid tågbron kom jag ikapp en typ 10-åring som hade problem att få på skidorna igen :-)

Åkte i helsvart med rött midjebälte. Ingen mössa för att få lite färg!

Det var ju jag! :)

 

 

Skoja...

 

 

Då missade vi nog varann. Var ute på ett fält på slutet (6,5 km?) och då var det några som åkte i spåret såg jag på håll. Du kanske var en av dom?

Link to comment
Share on other sites

Skulle sätta stort värde på info om hur det ser ut (eller sett ut senaste dagarna) på golfbanan ute vid ågesta.

 

Framförallt om det finns någorlunda sammanhängande snötäcke kvar, så man kan skejta runt en sista njuttur.

 

Spår och prepparering bryr jag mig inte om utan som sagt, finns det snö nog på golfbanan?

Link to comment
Share on other sites

Skulle sätta stort värde på info om hur det ser ut (eller sett ut senaste dagarna) på golfbanan ute vid ågesta.

 

Framförallt om det finns någorlunda sammanhängande snötäcke kvar, så man kan skejta runt en sista njuttur.

 

Spår och prepparering bryr jag mig inte om utan som sagt, finns det snö nog på golfbanan?

Var där i dag ung mitt på dan. Efter ett par klassiska o ett skejtvarv på 6:an tog jag mig vidare efter golfbanespåret. Gick bra att skejta, vid knixen e c:a 1,5 km bart iaf precis på toppen. Åkte friåkning härs och tvärs på "skaren", lite mjuk då så inget för tempo, men delvis var det säkert 2 dm snö. Men höll mig bara i den första regionen som avslutning på passet, blev bara sådär 4 km.

Men borde gå att ta sig förbi ev små "barfläckar" på utsatta ställen o runt på flera andra liknande delar av golfbanan. Och är man där några timmar tidigare efter kall natt så..Generellt är det ju snö.

Link to comment
Share on other sites

Skulle sätta stort värde på info om hur det ser ut (eller sett ut senaste dagarna) på golfbanan ute vid ågesta.

 

Framförallt om det finns någorlunda sammanhängande snötäcke kvar' date=' så man kan skejta runt en sista njuttur.

 

Spår och prepparering bryr jag mig inte om utan som sagt, finns det snö nog på golfbanan?[/quote']

Var där i dag ung mitt på dan. Efter ett par klassiska o ett skejtvarv på 6:an tog jag mig vidare efter golfbanespåret. Gick bra att skejta, vid knixen e c:a 1,5 km bart iaf precis på toppen. Åkte friåkning härs och tvärs på "skaren", lite mjuk då så inget för tempo, men delvis var det säkert 2 dm snö. Men höll mig bara i den första regionen som avslutning på passet, blev bara sådär 4 km.

Men borde gå att ta sig förbi ev små "barfläckar" på utsatta ställen o runt på flera andra liknande delar av golfbanan. Och är man där några timmar tidigare efter kall natt så..Generellt är det ju snö.

Underbart! Stort tack för det. Verkligen uppskattat. Stod i valet och kvalet om jag skulle åka till bisslinge (tror det är sämmre där) eller strunta i det helt, men då får det bli en sista solskenstur i Ågesta Zu-morgen :)

Link to comment
Share on other sites

6km i ågesta håller fortfarande snuskigt bra klass, beaktat årstiden. ingen snöbrist någonstans och en välpackad fin skejtbädd brevid dom klassiska.

 

golfbanan (hela) är till 90% fortfarande klädd med snö och när det gäller själva spårslingan är den till 99% snöklädd. obefintliga klassiska spår men för entusiasten går det att skejta runt med hyfsad behållning även när det är lite dagsmejja.

 

skulle bli mycket förvånad om man inte kan åka kommande helg också.

Link to comment
Share on other sites

Det är fortfarande fint på Jarlabanke, där det pistades om igår!

 

I förrgår skejtade jag vid Väsjöbacken. Där ser det ut som full vinter, men ändå är liftarna stängda för säsongen. Det är minst en halvmeter snö och det var nypistat från liften, upp längs barnbacken och vidare upp på serpentinvägen. Det är inte brantare än att det går bra att skejta hela vägen upp, c:a 800 m enkel väg.

2013-04-09-543_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är fortfarande fint på Jarlabanke, där det pistades om igår!

Kul med bilder :)

 

Tror inte det är så många som vet hur mycket snö det är som faktiskt fortfarande ligger packat ute vid anläggningarna. I alla fall ser mina grannar lite förvånade ut när jag kommer med skidor i nävarna samtidigt som dom håller på och rotar fram ungarnas cyklar och skatebordar.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
blir spännande att se om någon lyckas få till någon liten slinga i 08 särskilt med -15 som kallaste temp till helgen, borde ju gå snabbt att få till kostsnö!

Har svårt att tro att kanonerna kommer igång någonstans, Jordbänningarna är på klubbläger, Sumpan är på klubbläger och Lida har väl inte ens kommit på att de har snökanoner i år ännu, möjligen att de sprutar en hög i pulkabacken.

Link to comment
Share on other sites

blir spännande att se om någon lyckas få till någon liten slinga i 08 särskilt med -15 som kallaste temp till helgen' date=' borde ju gå snabbt att få till kostsnö![/quote']

Har svårt att tro att kanonerna kommer igång någonstans, Jordbänningarna är på klubbläger, Sumpan är på klubbläger och Lida har väl inte ens kommit på att de har snökanoner i år ännu, möjligen att de sprutar en hög i pulkabacken.

Jag har hört nå´t rykte om Bålsta, men vet ingenting om detta. (Fel sida om stan för mig.) Om nå´n vet nåt, så kan de ju skriva en rad.

Link to comment
Share on other sites

blir spännande att se om någon lyckas få till någon liten slinga i 08 särskilt med -15 som kallaste temp till helgen' date=' borde ju gå snabbt att få till kostsnö![/quote']

Har svårt att tro att kanonerna kommer igång någonstans, Jordbänningarna är på klubbläger, Sumpan är på klubbläger och Lida har väl inte ens kommit på att de har snökanoner i år ännu, möjligen att de sprutar en hög i pulkabacken.

Jag har hört nå´t rykte om Bålsta, men vet ingenting om detta. (Fel sida om stan för mig.) Om nå´n vet nåt, så kan de ju skriva en rad.

Trodde varje skidåkare i Stockholm hade örnkoll på ;)

 

Här finns info:

Konstsnöspår Bålsta

 

Vad jag förstått är det en seriös satsning från golfklubben att erbjuda konstsnöspår, stora pengar har investerats och satsningen är långsiktigt. Jag håller tummarna att det funkar och att fler följer efter, är onekligen en bit att åka från Södertälje.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...