Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Stockholm


Perre

Recommended Posts

nä. tror inte det. men det är kul med folk som kör med gamla repiga lagg och åker fortare änn "carbonlitedälie" killar , teknik o motor är viktigare än prylar...

vill poängtera att jag inte är någon cool räv, började åka förra sesongen och har ganska nya prylar :(

Mycket deprimerande att läsa! Prylarna är ju det enda man kan konkurrera med... :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply
Kan fö. tipsa om att det ligger fin skare över hela ågesta golfen, kommer man i väg innan ev dagsmejja går det att skejta precis var man vill. :)

Härligt! :)

Nu bor jag ju inte i dessa trakterna men jag vet ju känslan! :)

Vårvinterskate, finns det något bättre? Skulle möjligen vara när man är i Eldris o vet att det bara är 9 km kvar o fullt ös till mål, all smärta o trötthet glömd! Jag har alltid tyckt väldigt mycket om den kontrollen ;)

Link to comment
Share on other sites

haha gula?

nej den där mörklila-varianten som jag tror ingick i ett sk Vasaloppspaket mitten 90-tal. Själv körde jag i mina fina gamla gula klassiska Equipe Salomonpjäxor. Hade vallat tjockt med Universalklister så glidet var väl ungefär jämförbart med plast mot sandpapper på platten.

kör du äldre kneissl ibland?

Nej ett par Madshus från 97, kompletta med asfaltsrillade belag och en hög med konstant klister i fästet. Verkar gå bättre och bättre för varje år...

Link to comment
Share on other sites

Nej ett par Madshus från 97, kompletta med asfaltsrillade belag och en hög med konstant klister i fästet. Verkar gå bättre och bättre för varje år...

Får en känsla av att vi sett samma youtube-valla-demo-video :)

 

Den stora fördelen med att ha exakt alla vallor som finns under spannet, samtidigt, är ju att man aldrig vallar bort sig helt och hållet. Det finns ju alltid något litet spår av, för dagen, rätt valla som tittar fram.

 

Men det har ju en tendens att bli lite tjockt så här i slutet av säsongen. :)

Link to comment
Share on other sites

Är det månne fler på väg ut till ågesta i morgon runt 12-13:00?

 

Blir nog 3 varv på golfbanan' date=' vilket den här tiden på året brukar gå på ca 1,5H[/quote']

Kring 14 stenhårt skejtpasd

Då syns vi nog. Sticker dit nu, men måste köra klassiskt i dag pga lite för mycket skejtande för min dåliga fot på sista tiden.

 

Men det lär bli en fin dag. Strålande sol och någon minusgrad i stockholm :)

Link to comment
Share on other sites

Vart är folket?!???!!!

 

Ute i Ågesta är det som sagt forfarande vinter.

 

Beaktat att det är i slutet av säsongen och inte snöat på länge är det fortfarande kanon-spår (på golfen)

 

Just nu erbjuds kanske årets finaste skiddagar.

 

Höger spåret är nyligen draget, fräst i gammal snö, men har inte varit på plussidan sedan det drogs = stora partier går att köra på burk.

 

Vänster spåret har varit med om temp växlingar och legat längre = is och klister.

 

Mittendelen är kanon-snabb men lite för hård för skejt, för att det ska vara optimalt.

 

 

Hade för avsikt att åka tre varv, efter 3,5 varv insåg jag att jag missat målsättningen och var inne på 4:e varvet. I dag gick det lätt att åka skidor :)

 

Händer det inget enormt dramatiskt skulle jag bli oerhört förvånad om det inte går att få åkning med hyfsad kvalité minst en vecka till. Håller det sig kallt på nätterna och inte kommer något regn kan vi nog hålla på ett bra tag till.

 

 

UT OCH ÅK!! :)

Link to comment
Share on other sites

Vart är folket?!???!!!

 

Ute i Ågesta är det som sagt forfarande vinter.

 

Beaktat att det är i slutet av säsongen och inte snöat på länge är det fortfarande kanon-spår (på golfen)

 

Just nu erbjuds kanske årets finaste skiddagar.

 

Höger spåret är nyligen draget, fräst i gammal snö, men har inte varit på plussidan sedan det drogs = stora partier går att köra på burk.

 

Vänster spåret har varit med om temp växlingar och legat längre = is och klister.

 

Mittendelen är kanon-snabb men lite för hård för skejt, för att det ska vara optimalt.

 

 

Hade för avsikt att åka tre varv, efter 3,5 varv insåg jag att jag missat målsättningen och var inne på 4:e varvet. I dag gick det lätt att åka skidor :)

 

Händer det inget enormt dramatiskt skulle jag bli oerhört förvånad om det inte går att få åkning med hyfsad kvalité minst en vecka till. Håller det sig kallt på nätterna och inte kommer något regn kan vi nog hålla på ett bra tag till.

 

 

UT OCH ÅK!! :)

Jag trotsade skejtbädden. Svårt att få in flyt tekniskt när man vill köra snabbt på 4an. Bröt stav vid undanmanöver. KlaSsiskt är d en helt annan sak. Snabba men trygga isrännor

Link to comment
Share on other sites

Vart är folket?!???!!!

 

Ute i Ågesta är det som sagt forfarande vinter.

 

Beaktat att det är i slutet av säsongen och inte snöat på länge är det fortfarande kanon-spår (på golfen)

 

Just nu erbjuds kanske årets finaste skiddagar.

 

Höger spåret är nyligen draget, fräst i gammal snö, men har inte varit på plussidan sedan det drogs = stora partier går att köra på burk.

 

Vänster spåret har varit med om temp växlingar och legat längre = is och klister.

 

Mittendelen är kanon-snabb men lite för hård för skejt, för att det ska vara optimalt.

 

 

Hade för avsikt att åka tre varv, efter 3,5 varv insåg jag att jag missat målsättningen och var inne på 4:e varvet. I dag gick det lätt att åka skidor :)

 

Händer det inget enormt dramatiskt skulle jag bli oerhört förvånad om det inte går att få åkning med hyfsad kvalité minst en vecka till. Håller det sig kallt på nätterna och inte kommer något regn kan vi nog hålla på ett bra tag till.

 

 

UT OCH ÅK!! :)

Åååå...vill också åka! :)

Så jobbigt när snön är borta när man kommer hem från VL och är i värsta skidformen!

Blir ju inte bättre av att man är norrlänning o det sitter i kroppen att vintern ska vara till april.....

Link to comment
Share on other sites

Jag trotsade skejtbädden. Svårt att få in flyt tekniskt när man vill köra snabbt på 4an. Bröt stav vid undanmanöver. KlaSsiskt är d en helt annan sak. Snabba men trygga isrännor

jo det var lite för "halkigt" för skejt i dag.

 

men det var anmärkningsvärt stor andel som ändå skejtade.

 

f´n vilken otur du har med stavarna. har för mig att du skrev om det redan för någon månad sedan. trist.

 

 

 

 

Åååå...vill också åka! :)

Så jobbigt när snön är borta när man kommer hem från VL och är i värsta skidformen!

Blir ju inte bättre av att man är norrlänning o det sitter i kroppen att vintern ska vara till april.....

Lider med dig. I år har det varit lite omvänt, vet många ute i landet på betydligt snö-säkrare orter som varit väldigt förvånade över att vi i stockholm med nånga få undantag har kunnat hållt igång regelbundet nästan från november till nu.

 

i ågetsa är det ju dels ett jämt och fint underlag + väldigt mycket packad och prepparerad snö i tjockt lager och det brukar ta sin tid för solen att äta upp, kalla nätter har vi fortfarande också, så det finns goda chanser att hålla på ett bra tag till.

Link to comment
Share on other sites

Jag trotsade skejtbädden. Svårt att få in flyt tekniskt när man vill köra snabbt på 4an. Bröt stav vid undanmanöver. KlaSsiskt är d en helt annan sak. Snabba men trygga isrännor

jo det var lite för "halkigt" för skejt i dag.

 

men det var anmärkningsvärt stor andel som ändå skejtade.

 

f´n vilken otur du har med stavarna. har för mig att du skrev om det redan för någon månad sedan. trist.

 

 

 

 

Åååå...vill också åka! :)

Så jobbigt när snön är borta när man kommer hem från VL och är i värsta skidformen!

Blir ju inte bättre av att man är norrlänning o det sitter i kroppen att vintern ska vara till april.....

Lider med dig. I år har det varit lite omvänt' date=' vet många ute i landet på betydligt snö-säkrare orter som varit väldigt förvånade över att vi i stockholm med nånga få undantag har kunnat hållt igång regelbundet nästan från november till nu.

 

i ågetsa är det ju dels ett jämt och fint underlag + väldigt mycket packad och prepparerad snö i tjockt lager och det brukar ta sin tid för solen att äta upp, kalla nätter har vi fortfarande också, så det finns goda chanser att hålla på ett bra tag till.[/quote']

Testade skate på Ågesta idag. Tänkte att om man åker lite senare på förmiddagen skulle skatebädden vara lite mjukare men det var kallt i luften och väldigt blankt och halkigt. På de stora ytorna var det helt okej men mellan spåren var det inte bra. Gav upp efter bara 45 min.

Link to comment
Share on other sites

En fråga. Varför är ursvik så katastrof när ågesta bisslinge o li

da är super nu på sesongen. Har. Det varit så härvatje år. Tycker också det är bättre spår under högsesong på lida.bisslinge o ågesta.. lite dåligt skrivet pga mobil...

Link to comment
Share on other sites

En fråga. Varför är ursvik så katastrof när ågesta bisslinge o li

da är super nu på sesongen. Har. Det varit så härvatje år. Tycker också det är bättre spår under högsesong på lida.bisslinge o ågesta.. lite dåligt skrivet pga mobil...

Jag har faktiskt aldrig varit med om att ursvik har varit bättre eller ens i närheten av lika bra. Just nu kan jag tänka mig att skillnaden är som natt och dag.

 

Jag har fått en känsla av att ågesta är lite av ett "kall-hål" tycker alltid det verkar vara någon grad kallare där.

 

Ågesta har ju också helt andra förutsättningar att prepparera underlaget, när snön packas står den emot värmen och ev regn betydligt bättre. När det sedan kommer ny snö finns ett bra underlag och framförallt kyla underifrån. I ursvik brukar det mesta vara borta efter några dagar med blidväder och regn, det krävs då ganska mycket både kyla och snö för att det ska bli en ny bra grund.

 

Sen är väl en stad (som ursvik nästan är en del av) generellt varmare och kanske tom kan inverka på mängden snö som faller. Ingen aning, men det är ju alltid mer snö runt om stockholm än mitt i, även när det precis snöat.

 

På sina ställen i ågesta är det en så rejäl bädd att man nästan skulle kunna tro att man lagt upp snö från sidorna, men det tror jag inte man har kapacitet till.

 

Det finns säkert fler och kanske viktigare faktorer, vi får hoppas forumets spårmakare ser tråden och kan ge lite mer detaljer.

 

Sedan har ju inte ursvik alls samma resurser när det gäller att prepparera och få till spåren.

Link to comment
Share on other sites

Tror mest på brist på ordentlig packning (med pistmaskin) redan från tidigt på säsongen. Samma med Lidingö, spåren blir aldrig riktigt superbra, men framförallt försvinner all snö bort så fort det blir lite varmare, att ha en bra packad bädd verkar verkligen göra susen (ex. Lida och Ågesta).

 

Synd att inte Sundbyberg och Lidingö kommuner hakar på och hyr in pistmaskinstjänster (ex. samma som Sthlm) och/eller köper egen. Nu är det väl säkert ideella klubbar som drar spåren (tack för allt fint jobb!) men kommunerna borde kanske bidra med lite mer... Särskilt på Lidingö finns det ju pistmaskin vid Ekholmsnäsbacken som borde gå att hyra in sig på för kommunen.

 

Att Lida är ett kallhål håller jag iofs också med om!

Link to comment
Share on other sites

Tror mest på brist på ordentlig packning (med pistmaskin) redan från tidigt på säsongen. Samma med Lidingö, spåren blir aldrig riktigt superbra, men framförallt försvinner all snö bort så fort det blir lite varmare, att ha en bra packad bädd verkar verkligen göra susen (ex. Lida och Ågesta).

 

Synd att inte Sundbyberg och Lidingö kommuner hakar på och hyr in pistmaskinstjänster (ex. samma som Sthlm) och/eller köper egen. Nu är det väl säkert ideella klubbar som drar spåren (tack för allt fint jobb!) men kommunerna borde kanske bidra med lite mer... Särskilt på Lidingö finns det ju pistmaskin vid Ekholmsnäsbacken som borde gå att hyra in sig på för kommunen.

 

Att Lida är ett kallhål håller jag iofs också med om!

Man ska inte heller inte glömma att i Lida (och 6:an i Ågesta) går spåren i skogen vilket gör att de inte är särskilt exponerade för solen förutom på vissa ställen. Går inte att jämföra spår på golfbanor och skogsspår pga av detta.

Samtidigt är det, generellt, mindre snö på marken där det är tät skog.

 

Men på öppna fält, om den inte hinner packas, driver den ihop och kan variera kraftigare i djup.

 

En annan faktor är ju underlaget. Många motionsslingor har ju ett toppskickt av bark.

 

 

Sen kan man inte bara dra slutsatser utifrån den här vintern. I år har den stora faktorn, till att snön ligger kvar, varit den bra prepparerade grunden. Men många tidigare stockholms vintrar har haft för långa perioder av mildväder och regn för att snön ska orka stå emot hur väl packad den än varit. Då blir kyla och snömängd avgöande.

 

Det påverkar också ganska mycket om man först har en lång period av kyla, så en rejäl tjäle hinner sätta sig. Kommer snön först isolerar den marken och tjälen tar längre tid på sig.

Link to comment
Share on other sites

Att packa snön tror jag gör stor skillnad. Vintrar som denna krävs det för att tjälen ska sätta sig under den tidiga snön. Utan tjäle blir snötäcket ett enkelt byte för tö-dagar och enstaka regnperioder.

Men tjälen sätter sig väl djupare och snabbare om kylan kommer innan snön?

 

Möjligtvis att packad snö leder ner kylan i backen bättre än ett luftig oprepparerat snötäcke, men packningen kan väl inte påskynda tjälen!?

Link to comment
Share on other sites

Svårt fina spår i Ågesta-skogen igår. Sanslöst fina hårda jämna spår o profiler och hård bädd som det styr bra på. Kanon-stavfäste. Klart mer snö än isklänsla, snarare inte alls iskänsla i spåren/bädden. En del skräp såklart, men alls ej särskilt farligt. Känns som de närmar sig VL's förmåga att fräsa snö/is.

 

Vallade mkt tunnt med grundkllister, klister hf violett med 35 % silverklister i. Täckt med burk ski.go HF röd. - hade BRA fäste, men lite lite ifrysning av typ lite kornig is . var ju runt nollan. Skulle kanske lagt universalklister med lite silver i??? Inte superglid, men bra, ungefär som ganska snabbt burkföre.

 

Klippte 2 varv i skogen med km snitt 3:07.

 

Lär väl vara mkt fint även till helgen, tävling då, ngn?

Link to comment
Share on other sites

En fråga. Varför är ursvik så katastrof när ågesta bisslinge o li

da är super nu på sesongen. Har. Det varit så härvatje år. Tycker också det är bättre spår under högsesong på lida.bisslinge o ågesta.. lite dåligt skrivet pga mobil...

Troligen för att sumpan satsar på konstsnöbanan

Link to comment
Share on other sites

Svårt fina spår i Ågesta-skogen igår. Sanslöst fina hårda jämna spår o profiler och hård bädd som det styr bra på. Kanon-stavfäste. Klart mer snö än isklänsla, snarare inte alls iskänsla i spåren/bädden. En del skräp såklart, men alls ej särskilt farligt. Känns som de närmar sig VL's förmåga att fräsa snö/is.

 

Vallade mkt tunnt med grundkllister, klister hf violett med 35 % silverklister i. Täckt med burk ski.go HF röd. - hade BRA fäste, men lite lite ifrysning av typ lite kornig is . var ju runt nollan. Skulle kanske lagt universalklister med lite silver i??? Inte superglid, men bra, ungefär som ganska snabbt burkföre.

 

Klippte 2 varv i skogen med km snitt 3:07.

 

Lär väl vara mkt fint även till helgen, tävling då, ngn?

När?

Lida är barriket. Körde två varv m Kr20 spray kr40 m lite start uni ovan men fästet sticker efter 25km

Link to comment
Share on other sites

Svårt fina spår i Ågesta-skogen igår. Sanslöst fina hårda jämna spår o profiler och hård bädd som det styr bra på. Kanon-stavfäste. Klart mer snö än isklänsla, snarare inte alls iskänsla i spåren/bädden. En del skräp såklart, men alls ej särskilt farligt. Känns som de närmar sig VL's förmåga att fräsa snö/is.

 

Vallade mkt tunnt med grundkllister, klister hf violett med 35 % silverklister i. Täckt med burk ski.go HF röd. - hade BRA fäste, men lite lite ifrysning av typ lite kornig is . var ju runt nollan. Skulle kanske lagt universalklister med lite silver i??? Inte superglid, men bra, ungefär som ganska snabbt burkföre.

 

Klippte 2 varv i skogen med km snitt 3:07.

 

Lär väl vara mkt fint även till helgen, tävling då, ngn?

Är det dubbelspår på 6:an i Ågesta? Mindre barr än Lida?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...