Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Stockholm


Perre

Recommended Posts

He, he;

 

Man är väl iofs på sätt o vis en patetiskt motionär, en som tävlar jämt. - Jag blåser säkert förbi titt som tätt många som skulle uppleva mig nästan som ett möte om de - lixom jag - körde max. Om jag "tränade" kanske jag kunde bli snabbare. Men frågan är vad man vill med sin åkning..., jag vet inte riktigt.

 

På rullisarna är det oxå tävling, jämt! - jag har vunnit främst VL hur många ggr som helst. Minns inte om jag vann det idag, men skulle nog tro det. (snart är ju dax leka vinna Tour de France)

 

Drickapaus; det går ju inte när man tävlar, klockan går ju... - har ett drickabälte m flaska i o o ngra bars. Stannar efter ngn timme o byter flaska. (tar runt 32 sek, max.)

 

2 t 1 min = 121 min på 32,8 km. - 121 min / 32,8 = 3,689 min per km. 3,689 = 3 minuter och 41 sekunder (0,689 * 60). Så alltså 3:41 tempo. Skäms ju inte alls för sig.

 

har haft bättre glid i rent burkföre, endast ngra dagar gammal snö, än vad det var på golfen idag. Vi hade bättre fart i skogen än på golfen idag (då höll vi nog iofs igen ngt på golfen, då det inte var så inspirerande där; samt jag höll på att dö).

 

var bra glid i skogen, men ej superglid, vilket jag tycker va bra. Så mkt skönare åka på snö än is.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply
Fytt i rackern. Nog säsongens bästa spår jag åkte idag i ågestaskogen' date=' inkl ös o vl. Inte mkt sjräp alls i skogen. Grymma jämna hårda fina profiler.

 

läktare borde kunna undervisa vls o wc spårpreppare. Magiskt. Solklar znökänsla i skogen. Hade supertunn klisterbas tunnt swix k21n silver univers. Bra täckt m burk ski go hf blå. BRA fäste. Ok fäste även på golfens lite isiga spår! Bara här o där märkbart ngt lite sämre glid än Doc som hade blanke ski. I princip inget skräp som satt i fästet efteråt. 2 skog 1 golf 4 skog = 40 km. Km snitt 3:13, eller 3,218 typ.

 

borde nog funka m burk i skogen...?[/quote']

Det var en kille som skejtade till starten runt kanske 14:30 - 15:00 i gul/svarta salomon pjuck. Har för mig att jag läste att du körde i sådana, men antar att det inte var du då i alla fall, med tanke på tiden.

 

Hur tyckte du glidet på golfen var jämfört med tidigare?

Trots med eller mindre is tyckte jag det nästan "sög" bitvis. Skidorna blir rejält smutsiga varje gång, funderar lite på om det kan bero på att det är några hundra kilo valla som förmodligen smetats ut dom här veckorna utan snö. Brukar ofta ha kanonglid första halvan av varvet. Jämfört med andra hade jag inget fel på glidet nu heller, men jämfört med liknande förhållanden tyckte jag det gick tungt i dag.

 

Måste säga att jag är ruggigt impad av era tider. Jag kör innebandy med ett gäng ganska bra tränade 20åringar och dom brukar hänga som mälor i ribbstolarna efter en timme, medan jag knappt känner mig uppvärmd. Men hur mycket jag än skottar på, i spåret, är det svårt att komma mycket under 4min/km. Ni måste ha grym kåndis.

 

Sen vet jag ju fortfarande inte om jag räknar rätt 4 varv på golfen tog 2H 1min, och sträckan ska alltså vara 3,28 mil. Jag får det till 3min 40sek /km. Någon som kan bekräfta om jag räknat rätt?

Jo nog kan man säga att du räknat rätt.

121 min/32,8 km = 3,69 min/km 0,69*60 =41,4s dvs 3:41 min/km

Link to comment
Share on other sites

Fytt i rackern. Nog säsongens bästa spår jag åkte idag i ågestaskogen' date=' inkl ös o vl. Inte mkt sjräp alls i skogen. Grymma jämna hårda fina profiler.

 

läktare borde kunna undervisa vls o wc spårpreppare. Magiskt. Solklar znökänsla i skogen. Hade supertunn klisterbas tunnt swix k21n silver univers. Bra täckt m burk ski go hf blå. BRA fäste. Ok fäste även på golfens lite isiga spår! Bara här o där märkbart ngt lite sämre glid än Doc som hade blanke ski. I princip inget skräp som satt i fästet efteråt. 2 skog 1 golf 4 skog = 40 km. Km snitt 3:13, eller 3,218 typ.

 

borde nog funka m burk i skogen...?[/quote']

Det var en kille som skejtade till starten runt kanske 14:30 - 15:00 i gul/svarta salomon pjuck. Har för mig att jag läste att du körde i sådana, men antar att det inte var du då i alla fall, med tanke på tiden.

 

Hur tyckte du glidet på golfen var jämfört med tidigare?

Trots med eller mindre is tyckte jag det nästan "sög" bitvis. Skidorna blir rejält smutsiga varje gång, funderar lite på om det kan bero på att det är några hundra kilo valla som förmodligen smetats ut dom här veckorna utan snö. Brukar ofta ha kanonglid första halvan av varvet. Jämfört med andra hade jag inget fel på glidet nu heller, men jämfört med liknande förhållanden tyckte jag det gick tungt i dag.

 

Måste säga att jag är ruggigt impad av era tider. Jag kör innebandy med ett gäng ganska bra tränade 20åringar och dom brukar hänga som mälor i ribbstolarna efter en timme, medan jag knappt känner mig uppvärmd. Men hur mycket jag än skottar på, i spåret, är det svårt att komma mycket under 4min/km. Ni måste ha grym kåndis.

 

Sen vet jag ju fortfarande inte om jag räknar rätt 4 varv på golfen tog 2H 1min, och sträckan ska alltså vara 3,28 mil. Jag får det till 3min 40sek /km. Någon som kan bekräfta om jag räknat rätt?

Jo nog kan man säga att du räknat rätt.

121 min/32,8 km = 3,69 min/km 0,69*60 =41,4s dvs 3:41 min/km

Link to comment
Share on other sites

Körde 3 varv på Lidas 7,6 i lördags. Otroligt bra spår måste jag säga men ganska barrigt på de vanliga ställena.

 

Körde med universalklister (mixat Start o Rode multigrade). Uselt glid, det rasslade och brummade när klistret sög glid på varje stavtag. För tung för fulskidorna är det stora problemet antar jag.

 

Endast två ställen med tunt snötäcke. Toppen på backen efter 5 km ungefär och järnvägsbron.

 

Till helgen kan man nog åka med finskidorna och burkvalla igen. Kanske nästa helg också eftersom det verkar fortsätta att vara kallt.

Link to comment
Share on other sites

Körde 3 varv på Lidas 7,6 i lördags. Otroligt bra spår måste jag säga men ganska barrigt på de vanliga ställena.

 

Körde med universalklister (mixat Start o Rode multigrade). Uselt glid, det rasslade och brummade när klistret sög glid på varje stavtag. För tung för fulskidorna är det stora problemet antar jag.

 

Endast två ställen med tunt snötäcke. Toppen på backen efter 5 km ungefär och järnvägsbron.

 

Till helgen kan man nog åka med finskidorna och burkvalla igen. Kanske nästa helg också eftersom det verkar fortsätta att vara kallt.

Jag var runt svart-vita i lördags, men det var inte åkbart med klistervallning - det var för mycket skit i spåret. Funkar nog att åka utan fästvalla men hur kul är det egentligen. Men sant till helgen blir det nog bra igen, snön vräker ju ner. Målbilden blir att åka skidor i Stockholm i april!!

Link to comment
Share on other sites

...

 

dessutom är ju Ågesta ett mkt säkert kort! - siktar på 4 mil.

 

hörs på tfn!

Ågesta prepareras inte mer i år. Citat: "Ingen mer preparering av golfbanan kommer att ske denna säsong. Vi har en överenskommelse med golfklubben att inte spåra efter Vasaloppet. Golfspelarna kommer att se skador efter oss fram till midsommar. Så vi tackar Ågesta Golfklubb för denna säsong."

 

På Bisslinge kör vi dock så länge snön ligger kvar. Kolla aktuell status på vår blogg: http://bisslinge.blogg.se/

Link to comment
Share on other sites

golfbanan... - där spelar man golf. skidor åks i skog!

 

sanslöst fint i ågesta! vr 45 med lite vr 50 under gav mkt bra fäste. bra glid, men "sträv"/konstig känsla.

 

om man är beredd väja för 3-6 kottar o 2-5 smågrenar kan man lätt åka med finskidor.

Link to comment
Share on other sites

Ågesta har ju verkligen rockat denna säsongen, helt magiskt att få åka stor del av säsongen i VM-spår, ingen överdrift!. - Kan inte tänka mig att kommunen betalar Läktare vad de borde ha.

 

Är det främst läktar-LAsse som skall hyllas? - i så fall valde de fel påve! - Om nu Lasse vill bli påve förstås, men vald skulle han ha blivit hur som.

 

Borde man inte samla in till en pistmaskin i massivt 24k guld till Läktare?

Link to comment
Share on other sites

Borde man inte samla in till en pistmaskin i massivt 24k guld till Läktare?

Finns dom i rostfritt, eller möjligtvis i mässing, är jag gärna med och bidrar om någon kan administrera det på nå´t sätt. Dom är verkligen värda någon form av erkännande.

 

Såg inne på laktare.com att lasse gärna såg att vi också riktade tack till dom i kommunen som beslutade om inköp av pistmaskinen.

 

Kanske ska vi starta en helt "clean" tråd där vi kan framför ett tack samt skriva hur mycket spåren betytt och sedan maila en länk till dom!?

 

Känns helt klart att dom gjort betydligt mer än vad "dom behöver" och det borde hedras på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

Hörde förresten från nån i Ågesta att några kommungubbar hade varit där och rekat möjligheterna att bygga omklädningsrum och vallabod till nästa säsong. Det vore pricken över iii't och skulle göra Ågesta till Stockholms skidcentrum nummer 1. Sen är det bara fixa kanoner så kan de köra VC lopp där mellan skottssprinten och Falun.
Link to comment
Share on other sites

Ågesta.skejt 8 imorse. helt grymma förhållanden. extremt lite skit.

Lida 16: klassiskt körde med vr45 o trodde att nysnön var för varm men icke, funkade med lite släpp vr55 nog ideal, dock stor skillnad mot ågestas lilla spår. mkt skit i spåren o grunt fastän långa sträckor är 5stjärnigt.

 

långpass i ågesta kring lunch imorgon någon? ca 3,20 tempo

Link to comment
Share on other sites

Åkte 3 varv på 7,6:an i Lida idag.

 

60 % höll hög klass dvs VM-räls (spåren drogs om igår enligt hemsidan). 40 % var solstekta spår/barrigt och skräpigt. Barren och skräpigheten var inte värre än det varit den senaste månaden dock.

 

Man fick ta av skidorna och gå några meter på två ställen. På toppen av backen vid kalhygget efter 5 km och tågspårsbron.

 

Kan ha varit sista gången jag åker i Stockholm den här säsongen men det går att åka några dagar till.

Link to comment
Share on other sites

Kan varmt rekomendera 5:an vid bisslinge. 100% täckning av underlaget, dvs inga genomslag, inga träd längs spåret = barrfritt. Helt nydragna spår under em. i dag torsdag, kallt nu = kanon fint i morgon fredag. Det är fortfarande "vinter" där ute. Skulle bli mycket förvånad om det inte går att köra över hela påsken.

 

Fick 6 mycket njutnigsfulla varv med totaltid 1:55

 

Grymt att kunna köra påskskidåkning på hemmaplan!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...