Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sthlm Rollerski


Folkesson

Recommended Posts

Låt folk åka med de hjul de har. Man får väl helt enkelt ploga eller ta det lite lugnt i utförsbackarna, och där det är lite knixit, är man rädd att ramla finns det knä och armbågsskydd eller så tränar man på att åka lite tekniska slingor så är det väl inget problem. Men de flesta som kör rullskidor ska ha 5meter breda vägar utan trafik och ständigt motlut. Man behöver väl inte tokstaka utför de värsta backarna och där det smalnar av och svänger.

En annan fråga.

Om man byter till andra lager än original och försöker modifiera sina rullskidor på annat sätt så har man längre inte en serie tillverkad rullskida och man har brutit mot reglerna väl?

Du kan ju köpa hjul med keramiska lager monterade. Skulle man då inte få komplettera sina hjul man redan har med dylika lager, som finns att köpa överallt?

 

Visst skulle man kunna köra extremt lugnt i de tvära svängarna med PU och på så sätt klara banan utan incidenter, men det är ju tävling vi pratar om och arrangören måste tänka på säkerheten. Även om du har "gummihjul" kanske den framför eller bakom dig har PU som inte hanteras bra och orsakar en krash/stavbrott som du blir drabbad av.

 

Till nästa år har förhoppningsvis den nya cykelvägen längs Nynäsvägen blivit klar och då ser jag inga hinder med att köra med PU.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 224
  • Created
  • Last Reply
  • 7 months later...
  • 2 months later...
Ledsen att jag bumpar denna tråden men jag har en fråga.

Är denna tävling seedningsgrundande för vasaloppet?

Nej. På rullskidor får du åka Alliansloppet.

En kompis undrade om jag skulle köra detta lopp och då gick jag in och kollade och såg att anmälningsavgift är 599 sek!? Som jämförelse kostar Alliansloppet 450 sek. Inflationen är väldigt hög i Sverige så jag förstår att de måste höja priset ordentligt... Hade tänkt köra detta lopp som en kul grej, men är alldeles för snål för att köra halvt otränad till detta hutlösa pris.

Vill dom inte ha några åkare?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Lycka till alla som skall köra, er jag känner kommer jaga såklart skrika på, jag är langare ute på banan idag.

Jag skulle också langat dricka på banan. Nu fick några vänner klara sig utan mig p.g.a. en "liten" cykelolycka av lilla mig. (Mer om detta på min blogg senare idag…)

Här skulle jag varit med och langat! Myhren "in action" när han langar åt Jerry!!!

Link to comment
Share on other sites

Och alla deltagare verkar nöjda trots 2:or ?

Loppet var kanon TROTS att det var tvåor... jag hade snabba och trimmade tvåor så jag kan inte klaga men PU hade varit roligare' date=' kanske lite annan bana i så fall..[/quote']

+1

Instämmer helt! Där nästa år o kämpar igen! Kom igen då alla och kör hela!!

Link to comment
Share on other sites

"Loppet var kanon TROTS att det var tvåor... jag hade snabba och trimmade tvåor så jag kan inte klaga men PU hade varit roligare, kanske lite annan bana i så fall.."

 

Då blir man ju som medelmotionär lite nyfiken ... vad är "trimmade tvåor"?

 

Vad jag noterade under loppet var att de flesta åkare i klungan jag tillhörde rullade ifrån mig när det gick utför. Körde själv på nyinköpta Elpex Evo X som var sköna och behagliga men inte så snabbrullade som skidorna mina kamrater stod på.

Link to comment
Share on other sites

"Loppet var kanon TROTS att det var tvåor... jag hade snabba och trimmade tvåor så jag kan inte klaga men PU hade varit roligare, kanske lite annan bana i så fall.."

 

Då blir man ju som medelmotionär lite nyfiken ... vad är "trimmade tvåor"?

 

Vad jag noterade under loppet var att de flesta åkare i klungan jag tillhörde rullade ifrån mig när det gick utför. Körde själv på nyinköpta Elpex Evo X som var sköna och behagliga men inte så snabbrullade som skidorna mina kamrater stod på.

Trimmade innebär att jag fixat bättre lager, ptfe-olja istället för merparten av fettet samt slipat ner diametern på bakaxeln något... samt det viktigaste: att köpa rullskidor som är lättrullade (finns några modeller med standardrull som rullar bättre än andra)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...