Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sthlm Rollerski


Folkesson

Recommended Posts

Hmm..konstiga regler.

Skillnaden mellan rull är ju betydligt större på olika 2or. Kan ju jämföras ett par som gått ca 50mil till väl inkörda som kanske gått 250 och mera. Där har vi STOR skillnad i rull. Jag och en träningskompis han ca 10kg lättare än mig, han har väl inkörda swenoor. Medan mina är hyfsat nya, jag blir ifrån rullad utför. Trotts att jag står i fartställning och han står och tar vind. Är det hårdheten i gummit som förändras med milen? Kan man mäta detta?

 

För övrigt så tycker jag att är det tävling så handlar det om att åka så fort som möjligt,samma sak som på vintern:)!

Standard på hjuldiameter och bredd,sen är det fritt fram att mixtra med gummiblandningar/lager ådyl.

Så rätt så

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 224
  • Created
  • Last Reply
Hmm..konstiga regler.

Skillnaden mellan rull är ju betydligt större på olika 2or. Kan ju jämföras ett par som gått ca 50mil till väl inkörda som kanske gått 250 och mera. Där har vi STOR skillnad i rull. Jag och en träningskompis han ca 10kg lättare än mig' date=' han har väl inkörda swenoor. Medan mina är hyfsat nya, jag blir ifrån rullad utför. Trotts att jag står i fartställning och han står och tar vind. Är det hårdheten i gummit som förändras med milen? Kan man mäta detta?

 

För övrigt så tycker jag att är det tävling så handlar det om att åka så fort som möjligt,samma sak som på vintern:)!

Standard på hjuldiameter och bredd,sen är det fritt fram att mixtra med gummiblandningar/lager ådyl.[/quote']

Så rätt så

Men då gäller det att inte lägga en knixig bana som de uppenbarligen gjort i sthlm

Link to comment
Share on other sites

Hmm..konstiga regler.

Skillnaden mellan rull är ju betydligt större på olika 2or. Kan ju jämföras ett par som gått ca 50mil till väl inkörda som kanske gått 250 och mera. Där har vi STOR skillnad i rull. Jag och en träningskompis han ca 10kg lättare än mig, han har väl inkörda swenoor. Medan mina är hyfsat nya, jag blir ifrån rullad utför. Trotts att jag står i fartställning och han står och tar vind. Är det hårdheten i gummit som förändras med milen? Kan man mäta detta?

 

För övrigt så tycker jag att är det tävling så handlar det om att åka så fort som möjligt,samma sak som på vintern:)!

Standard på hjuldiameter och bredd,sen är det fritt fram att mixtra med gummiblandningar/lager ådyl.

Intressanta och bra frågor, tyvärr har jag inga svar. Känns som moment 22 med detta om antal mil. Om jag ska behöva nöta 150-200 mil på 2or istället för 3or så känns det som att jag blir sämre skidåkare men att hjulen blir snabbare. Undrar om man hamnar på plus eller minus på själva tävlingen med 2or? Att man kommer åka sämre på skidor är jag övertygad om.

 

Nu börjar det närma sig att rulla bort till Challenge och hårnålen efter globen. Blir intressant hur stort kaoset och antal stavbrott som kommer att ske där på förstavarvet, tur man står vid sidan om och ser på...

Link to comment
Share on other sites

Hmm..konstiga regler.

Skillnaden mellan rull är ju betydligt större på olika 2or. Kan ju jämföras ett par som gått ca 50mil till väl inkörda som kanske gått 250 och mera. Där har vi STOR skillnad i rull. Jag och en träningskompis han ca 10kg lättare än mig' date=' han har väl inkörda swenoor. Medan mina är hyfsat nya, jag blir ifrån rullad utför. Trotts att jag står i fartställning och han står och tar vind. Är det hårdheten i gummit som förändras med milen? Kan man mäta detta?

 

För övrigt så tycker jag att är det tävling så handlar det om att åka så fort som möjligt,samma sak som på vintern:)!

Standard på hjuldiameter och bredd,sen är det fritt fram att mixtra med gummiblandningar/lager ådyl.[/quote']

Intressanta och bra frågor, tyvärr har jag inga svar. Känns som moment 22 med detta om antal mil. Om jag ska behöva nöta 150-200 mil på 2or istället för 3or så känns det som att jag blir sämre skidåkare men att hjulen blir snabbare. Undrar om man hamnar på plus eller minus på själva tävlingen med 2or? Att man kommer åka sämre på skidor är jag övertygad om.

 

Nu börjar det närma sig att rulla bort till Challenge och hårnålen efter globen. Blir intressant hur stort kaoset och antal stavbrott som kommer att ske där på förstavarvet, tur man står vid sidan om och ser på...

Kanske öppnar sig här en marknad för gamla slitna 2 or? Har säkert ett gäng liggande i garaget. :)

Fast lika snabba som de nya Elpex 2 orna tror jag aldrig att de blir.

Link to comment
Share on other sites

Har inte riktigt förstått debatten om slitna hjul. Slita på utrustning kan man väl göra i alla idrotter, inkl rullskids-PU (även om de tycks gå åt andra hållet där)??? Även på snö kör de ju ofta på riktigt gamla skidor. Det gäller väl bara att hålla sig inom reglerna? Jag är extremt för fria hjul och inte "tvåor", men att angripa det med argumentet "slitenhet" känns lite fel även om det är en oönskad bieffekt. Huvudargumentet mot tvåor är fortfarande att det inte finns någon standard och att mäta är väldigt trubbigt! Skillnaderna i rull på loppet var dock inte så stora, inte mer än på PU (enligt vad jag såg, är det bäst att tillägga, och kan i framtiden bli extremt mkt större givetvis, alltså bäst med PU). Enligt många mindre än på AL också. Loppet var fint och välorganiserat, häftigt att åka nästan mitt i Stockholm. Men saknades kanske vätska längst bort på varvet. Tvåor passar dock inte min kropp och åkstil verkar det som, vilket visat sig även på andra lopp, tog fullkomligt slut och stapplade mig knappt i mål.
Link to comment
Share on other sites

Har inte riktigt förstått debatten om slitna hjul. Slita på utrustning kan man väl göra i alla idrotter, inkl rullskids-PU (även om de tycks gå åt andra hållet där)??? Även på snö kör de ju ofta på riktigt gamla skidor. Det gäller väl bara att hålla sig inom reglerna? Jag är extremt för fria hjul och inte "tvåor", men att angripa det med argumentet "slitenhet" känns lite fel även om det är en oönskad bieffekt. Huvudargumentet mot tvåor är fortfarande att det inte finns någon standard och att mäta är väldigt trubbigt! Skillnaderna i rull på loppet var dock inte så stora, inte mer än på PU (enligt vad jag såg, är det bäst att tillägga, och kan i framtiden bli extremt mkt större givetvis, alltså bäst med PU). Enligt många mindre än på AL också. Loppet var fint och välorganiserat, häftigt att åka nästan mitt i Stockholm. Men saknades kanske vätska längst bort på varvet. Tvåor passar dock inte min kropp och åkstil verkar det som, vilket visat sig även på andra lopp, tog fullkomligt slut och stapplade mig knappt i mål.

Det finns ju en större risk att det mixtras med hjul om det blir begränsat till att använda tvåor.

Mera svårkontrollerat.

1or med förutbestämd hjuldiameter och bredd,sen fritt fram med material då tror jag att vi får det rättvisast, samtidigt som utvecklingen på snabba hjul drivs på ytterligare:).

Link to comment
Share on other sites

Segrarfart återigen högre än på gummiettornas tid och inte mycket långsammare än pu. Duktiga motionärer däremot tappar massor, är eliten så mycket bättre när det blir trögare rull kontra lättare rull jämfört med en duktig motionär?

Nja, håller inte riktigt med om att det skiljer riktigt så lite för eliten. Medelhastighet Stockholm Rollerski plac 1&2 26,3 km/h, plac 3-5 25,0 km/h.

Medan tex Hallands Rullski 2012 PU 47 km 29,4 km/h. Tidaholm 2012 PU 53 km 28,9 km/h,

med ungefär lika konkurrens.

AL2012 54,3 km "tvåor" Aukland 28,1 km/h. M Johansson/Robin Norum segrarna i Stockholm 27,3 km/h. Alliansloppet 2010 54,3 km PU Brink 30,2 km/h. Tycker riktvärdet 10% sämre på "tvåor" stämmer rätt bra.

 

För min egen del som motionär mellan 24 och 27 på PU och ca 21 på "tvåor" så där skiljer det mer, helt rätt, uppåt 15-30%. På en kort tävling på "tvåor" 17 km hade jag iof 23 km/h och då skiljer det 10% även likaså om jag testar på en 15 km bana. För elitmotionärerna kanske 12% även på en lång bana. Efter 17 km var jag ca 12% efter även på Stockholm Rollerski. Det skiljer dock så mkt mellan "tvåor" och PU att jag vågar säga att jag trots åldern, dålig form, teknik osv ändå skulle kunnat ha hängt med åtminstone andraklungan in i mål om jag kört på PU.

 

Dock alltid svårt att jämföra olika tävlingstillfällen och olika banor. Det skiljer rätt mkt t.o.m mellan olika år på samma bana med samma hjul. Stockholm Rollerski hade tex perfekt väder för rull men lite för varmt för prestationen, lite för mkt svängar, lite för mkt vind osv osv. Dessutom är ju tempot varierande i täten på vissa lopp går det fort hela vägen medan det på andra går i realivt lugnt tempo i långa partier. Hade tex ngn av Robin N och Marcus J inte varit med på Stockholm Rollerski och därigenom inte kunna växeldra rätt hårt hela vägen så hade snittfarten troligen blivit 25 istället för 26,3, bara där en skillnad på ca 5%. Krävs nog fler lopp på tvåor för att göra en klar analys.

Link to comment
Share on other sites

Segrarfart återigen högre än på gummiettornas tid och inte mycket långsammare än pu. Duktiga motionärer däremot tappar massor' date=' är eliten så mycket bättre när det blir trögare rull kontra lättare rull jämfört med en duktig motionär?[/quote']

Nja, håller inte riktigt med om att det skiljer riktigt så lite för eliten. Medelhastighet Stockholm Rollerski plac 1&2 26,3 km/h, plac 3-5 25,0 km/h.

Medan tex Hallands Rullski 2012 PU 47 km 29,4 km/h. Tidaholm 2012 PU 53 km 28,9 km/h,

med ungefär lika konkurrens.

AL2012 54,3 km "tvåor" Aukland 28,1 km/h. M Johansson/Robin Norum segrarna i Stockholm 27,3 km/h. Alliansloppet 2010 54,3 km PU Brink 30,2 km/h. Tycker riktvärdet 10% sämre på "tvåor" stämmer rätt bra.

 

För min egen del som motionär mellan 24 och 27 på PU och ca 21 på "tvåor" så där skiljer det mer, helt rätt, uppåt 15-30%. På en kort tävling på "tvåor" 17 km hade jag iof 23 km/h och då skiljer det 10% även likaså om jag testar på en 15 km bana. För elitmotionärerna kanske 12% även på en lång bana. Efter 17 km var jag ca 12% efter även på Stockholm Rollerski. Det skiljer dock så mkt mellan "tvåor" och PU att jag vågar säga att jag trots åldern, dålig form, teknik osv ändå skulle kunnat ha hängt med åtminstone andraklungan in i mål om jag kört på PU.

 

Dock alltid svårt att jämföra olika tävlingstillfällen och olika banor. Det skiljer rätt mkt t.o.m mellan olika år på samma bana med samma hjul. Stockholm Rollerski hade tex perfekt väder för rull men lite för varmt för prestationen, lite för mkt svängar, lite för mkt vind osv osv. Dessutom är ju tempot varierande i täten på vissa lopp går det fort hela vägen medan det på andra går i realivt lugnt tempo i långa partier. Hade tex ngn av Robin N och Marcus J inte varit med på Stockholm Rollerski och därigenom inte kunna växeldra rätt hårt hela vägen så hade snittfarten troligen blivit 25 istället för 26,3, bara där en skillnad på ca 5%. Krävs nog fler lopp på tvåor för att göra en klar analys.

Segrarduon hade förvisso Skigo2012. Hade jag behövt... Fast mina Swenor 2or hade jag lyckats skrämma upp till riktigt bra rull (backpärr fram, keramiska lager, lagom slitna hjul) Matchade Rotebrostakarens custom kit, men inte hjälpte det.

Runt mig var det dock ingen som hade Skigo som jag kunde "mäta" mot. Däremot några nya Elpex. De rullade väl aningens bättre, men absolut inte större skillnad än i PU lopp.

 

Skåningen, hur konkurrenskraftiga var dina Alpina? Då åkte ju ett varv iaf och fick se Globen!

 

Skulle inte samtliga Seedade åkare köra på Proski? Vad hände där?

Link to comment
Share on other sites

Segrarfart återigen högre än på gummiettornas tid och inte mycket långsammare än pu. Duktiga motionärer däremot tappar massor' date=' är eliten så mycket bättre när det blir trögare rull kontra lättare rull jämfört med en duktig motionär?[/quote']

Nja, håller inte riktigt med om att det skiljer riktigt så lite för eliten. Medelhastighet Stockholm Rollerski plac 1&2 26,3 km/h, plac 3-5 25,0 km/h.

Medan tex Hallands Rullski 2012 PU 47 km 29,4 km/h. Tidaholm 2012 PU 53 km 28,9 km/h,

med ungefär lika konkurrens.

AL2012 54,3 km "tvåor" Aukland 28,1 km/h. M Johansson/Robin Norum segrarna i Stockholm 27,3 km/h. Alliansloppet 2010 54,3 km PU Brink 30,2 km/h. Tycker riktvärdet 10% sämre på "tvåor" stämmer rätt bra.

 

För min egen del som motionär mellan 24 och 27 på PU och ca 21 på "tvåor" så där skiljer det mer, helt rätt, uppåt 15-30%. På en kort tävling på "tvåor" 17 km hade jag iof 23 km/h och då skiljer det 10% även likaså om jag testar på en 15 km bana. För elitmotionärerna kanske 12% även på en lång bana. Efter 17 km var jag ca 12% efter även på Stockholm Rollerski. Det skiljer dock så mkt mellan "tvåor" och PU att jag vågar säga att jag trots åldern, dålig form, teknik osv ändå skulle kunnat ha hängt med åtminstone andraklungan in i mål om jag kört på PU.

 

Dock alltid svårt att jämföra olika tävlingstillfällen och olika banor. Det skiljer rätt mkt t.o.m mellan olika år på samma bana med samma hjul. Stockholm Rollerski hade tex perfekt väder för rull men lite för varmt för prestationen, lite för mkt svängar, lite för mkt vind osv osv. Dessutom är ju tempot varierande i täten på vissa lopp går det fort hela vägen medan det på andra går i realivt lugnt tempo i långa partier. Hade tex ngn av Robin N och Marcus J inte varit med på Stockholm Rollerski och därigenom inte kunna växeldra rätt hårt hela vägen så hade snittfarten troligen blivit 25 istället för 26,3, bara där en skillnad på ca 5%. Krävs nog fler lopp på tvåor för att göra en klar analys.

Segrarduon hade förvisso Skigo2012. Hade jag behövt... Fast mina Swenor 2or hade jag lyckats skrämma upp till riktigt bra rull (backpärr fram, keramiska lager, lagom slitna hjul) Matchade Rotebrostakarens custom kit, men inte hjälpte det.

Runt mig var det dock ingen som hade Skigo som jag kunde "mäta" mot. Däremot några nya Elpex. De rullade väl aningens bättre, men absolut inte större skillnad än i PU lopp.

 

Skåningen, hur konkurrenskraftiga var dina Alpina? Då åkte ju ett varv iaf och fick se Globen!

 

Skulle inte samtliga Seedade åkare köra på Proski? Vad hände där?

Inget sagt om att seedade åkare skulle ha proski vad jag vet.

 

Tror jag rullade bra, men jag vet inte. jag åkte inte så mycket eller hårt. Jag dog ju tyvärr redan efter 500 m, min kropp var inte med mig alls. Sen hade jag fixat 3 av mina hjul innan start, har nu ett hjul som inte går runt ordentligt, har inte kollat om det är det jag inte fixade, har inte kollat tillräckligt noga om det gjorde mig långsam eller inte.

kommer kolla sånt under dagen om jag hinner

Link to comment
Share on other sites

Segrarfart återigen högre än på gummiettornas tid och inte mycket långsammare än pu. Duktiga motionärer däremot tappar massor' date=' är eliten så mycket bättre när det blir trögare rull kontra lättare rull jämfört med en duktig motionär?[/quote']

Nja, håller inte riktigt med om att det skiljer riktigt så lite för eliten. Medelhastighet Stockholm Rollerski plac 1&2 26,3 km/h, plac 3-5 25,0 km/h.

Medan tex Hallands Rullski 2012 PU 47 km 29,4 km/h. Tidaholm 2012 PU 53 km 28,9 km/h,

med ungefär lika konkurrens.

AL2012 54,3 km "tvåor" Aukland 28,1 km/h. M Johansson/Robin Norum segrarna i Stockholm 27,3 km/h. Alliansloppet 2010 54,3 km PU Brink 30,2 km/h. Tycker riktvärdet 10% sämre på "tvåor" stämmer rätt bra.

 

För min egen del som motionär mellan 24 och 27 på PU och ca 21 på "tvåor" så där skiljer det mer, helt rätt, uppåt 15-30%. På en kort tävling på "tvåor" 17 km hade jag iof 23 km/h och då skiljer det 10% även likaså om jag testar på en 15 km bana. För elitmotionärerna kanske 12% även på en lång bana. Efter 17 km var jag ca 12% efter även på Stockholm Rollerski. Det skiljer dock så mkt mellan "tvåor" och PU att jag vågar säga att jag trots åldern, dålig form, teknik osv ändå skulle kunnat ha hängt med åtminstone andraklungan in i mål om jag kört på PU.

 

Dock alltid svårt att jämföra olika tävlingstillfällen och olika banor. Det skiljer rätt mkt t.o.m mellan olika år på samma bana med samma hjul. Stockholm Rollerski hade tex perfekt väder för rull men lite för varmt för prestationen, lite för mkt svängar, lite för mkt vind osv osv. Dessutom är ju tempot varierande i täten på vissa lopp går det fort hela vägen medan det på andra går i realivt lugnt tempo i långa partier. Hade tex ngn av Robin N och Marcus J inte varit med på Stockholm Rollerski och därigenom inte kunna växeldra rätt hårt hela vägen så hade snittfarten troligen blivit 25 istället för 26,3, bara där en skillnad på ca 5%. Krävs nog fler lopp på tvåor för att göra en klar analys.

Alliansloppet 2007 sista loppet på gummiettor 56 km delad seger på 2:07 trean i h21 var 5 min efter. Det är långsammare än Stockholm rollerski och Alliansloppet 2012 lopp som gick på 2:or. Dags att ändra till att antingen åka på gummihjul eller PU. Att förbjuda gamla 1:or är onödigt mot dom nya snabba gummihjulen.

Link to comment
Share on other sites

Alliansloppet 2007 sista loppet på gummiettor 56 km delad seger på 2:07 trean i h21 var 5 min efter. Det är långsammare än Stockholm rollerski och Alliansloppet 2012 lopp som gick på 2:or. Dags att ändra till att antingen åka på gummihjul eller PU. Att förbjuda gamla 1:or är onödigt mot dom nya snabba gummihjulen.

1or var före min tid. Var det stora skillnader i rull mellan olika märken?

Link to comment
Share on other sites

Alliansloppet 2007 sista loppet på gummiettor 56 km delad seger på 2:07 trean i h21 var 5 min efter. Det är långsammare än Stockholm rollerski och Alliansloppet 2012 lopp som gick på 2:or. Dags att ändra till att antingen åka på gummihjul eller PU. Att förbjuda gamla 1:or är onödigt mot dom nya snabba gummihjulen.

1or var före min tid. Var det stora skillnader i rull mellan olika märken?

Ungefär samma skillnad mellan gummtvåor och ettor som mellan proski tvåor och dom nya Elpexhjulen.

Link to comment
Share on other sites

Dags att ändra till att antingen åka på gummihjul eller PU. Att förbjuda gamla 1:or är onödigt mot dom nya snabba gummihjulen.

Instämmer!

Instämmer om att bättre än 2-regel. Fast fritt är ju det självklara, annars ska alla skaffa två par tävlingsrullisar, gummi och PU. Har aldrig haft gummiettor, men jag antar att de håller ungefär ett lopp om det är varmt, de lär slitas snabbt då har jag hört. Då börjar rullskidorna närma sig skidorna som materialsport. PU-LOPP ÅT FOLKET

Link to comment
Share on other sites

Dags att ändra till att antingen åka på gummihjul eller PU. Att förbjuda gamla 1:or är onödigt mot dom nya snabba gummihjulen.

Instämmer!

Instämmer om att bättre än 2-regel. Fast fritt är ju det självklara' date=' annars ska alla skaffa två par tävlingsrullisar, gummi och PU. Har aldrig haft gummiettor, men jag antar att de håller ungefär ett lopp om det är varmt, de lär slitas snabbt då har jag hört. Då börjar rullskidorna närma sig skidorna som materialsport. PU-LOPP ÅT FOLKET[/quote']

Instämmer om PU åt folket, och att det är svårt att mäta på hjul osv. Men inte om att gummiettorna skulle vara som dagens Elpex/gårdagens proski. Ett gammalt lopp räcker inte som bevis med hänsyn till alla andra parametrar inte minst banlängden. AL 2007 var klart längre än dagens om jag minns rätt. Vi kan testa med mina gamla Swenor gummi-ettor jag lovar att jag lätt rullar ifrån alla Alpina/Elpex/Proski -"tvåor" hur "trimmade" de än är. Och de skulle inte bli godkända.

Link to comment
Share on other sites

1or var före min tid. Var det stora skillnader i rull mellan olika märken?

Jag hade Elpex -1-or en gång för länge sedan, men de slutade ju göras för rätt länge sedan. På slutet var det väl mest Swenor som fanns och användes. Jag vet inte om det var så stor skillnad dock, men inte så lätt att minnas då Elpex var i en annan tidsålder. Jag tror Proski hade 1-or, men inget jag själv haft.

 

Har aldrig haft gummiettor, men jag antar att de håller ungefär ett lopp om det är varmt, de lär slitas snabbt då har jag hört.

Inte slets gummi-1-orna speciellt fort. Men de var ju mjuka och blev väldigt svampiga när det var varmt. De slets lite fortare än 2-or, men inte så mycket. (Däremot slets ju de första PU-hjulen ganska fort...)

Link to comment
Share on other sites

Ni verkar inte förstå grundproblemet!

 

Vad är gummihjul?

Vad är PU-hjul?

 

Det finns inga hjul som är bara gummi, alla hjul har helt olika blandningar av material inblandat, det är inblandningar av sot, grafit, olika plaster m.m

 

Det finns alltså inget som heter gummihjul utan är bara nåt gammalt vi säger. Därför går det inte att säga att gummihjul okej och PU inte okej. Finns flertalet s.k. PU hjul som är träningshjul som är helt okej att "klassa" in som "gummihjul"

 

Det finns alltså inga bra mätmetoder för att göra det rättvisst.

 

Rätt bana då kan man köra med fria hjul och alla har möjligheten att skaffa samma likvärdiga material utan massarångliga materialregler som inte gynnar någon.

 

Stora delar av Sthlm rollerski banan var helt okej att åka med riktiga racehjul, men det var en hel del svängar som inte var okej. Jag tror man kan jobba om banan och få den tävlingsbar med fria hjul och vi slipper denna diskussion.

Link to comment
Share on other sites

Är inte det vi kallar gummihjul hjul gjorda av naturgummi, och det vi kallar PU PolyblablaUretan) också är gummi fast plastgummi. Sedan har jag också hört att PU och naturgummi inte går att blanda, så rent teoretiskt skulle det gå att ha en natur och plastklass, och att dessa inte går att blanda. Vilka tillsatser man sätter till naturen eller plasten och kokar det osv är en annan historia. Fast nu är jag ute på verkligt grumligt vatten och har inte faktakollat, skulle kunna ha helt fel, fast det händer inte ofta :lol:
Link to comment
Share on other sites

Stora delar av Sthlm rollerski banan var helt okej att åka med riktiga racehjul, men det var en hel del svängar som inte var okej. Jag tror man kan jobba om banan och få den tävlingsbar med fria hjul och vi slipper denna diskussion.

Perfekt då ser du till att förbundet pressar sthlm rollerski lite att ändra bana helt enkelt ;)

Link to comment
Share on other sites

Ni verkar inte förstå grundproblemet!

 

Vad är gummihjul?

Vad är PU-hjul?

 

Det finns inga hjul som är bara gummi, alla hjul har helt olika blandningar av material inblandat, det är inblandningar av sot, grafit, olika plaster m.m

 

Det finns alltså inget som heter gummihjul utan är bara nåt gammalt vi säger. Därför går det inte att säga att gummihjul okej och PU inte okej. Finns flertalet s.k. PU hjul som är träningshjul som är helt okej att "klassa" in som "gummihjul"

 

Det finns alltså inga bra mätmetoder för att göra det rättvisst.

 

Rätt bana då kan man köra med fria hjul och alla har möjligheten att skaffa samma likvärdiga material utan massarångliga materialregler som inte gynnar någon.

 

Stora delar av Sthlm rollerski banan var helt okej att åka med riktiga racehjul, men det var en hel del svängar som inte var okej. Jag tror man kan jobba om banan och få den tävlingsbar med fria hjul och vi slipper denna diskussion.

Håller med till stor del, det är ytterst svårt att "mäta" andelen naturgummi i ett hjul och sätta regler för det. Orsaken till att Stockholm Rollerski-banan kanske inte var 100% (bara 99,99%) lämpligt för PU-hjul var dock inte att PU är snabbare utan att "gummihjul" är mjukare och därmed lättare att bromsa med. Kanske borde man därför tillåta enbart tillräckligt mjuka hjul? :)

Ändra banan vore ju idealt men kanske inte helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Låt folk åka med de hjul de har. Man får väl helt enkelt ploga eller ta det lite lugnt i utförsbackarna, och där det är lite knixit, är man rädd att ramla finns det knä och armbågsskydd eller så tränar man på att åka lite tekniska slingor så är det väl inget problem. Men de flesta som kör rullskidor ska ha 5meter breda vägar utan trafik och ständigt motlut. Man behöver väl inte tokstaka utför de värsta backarna och där det smalnar av och svänger.

En annan fråga.

Om man byter till andra lager än original och försöker modifiera sina rullskidor på annat sätt så har man längre inte en serie tillverkad rullskida och man har brutit mot reglerna väl?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...