Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sthlm Rollerski


Folkesson

Recommended Posts

Skeptisk till vad?

Skeptisk till att mäta hårdhet på hjulen antar jag' date=' håller med. Även om man skulle lyckas mäta det på ett bra sätt så är inte det rullsanningen. Alpina är hårda och rullar otroligt bra, (så även gula Eagle eller Orange Swe). Studstest är det närmaste rullsanningen man kommer utan rulltest. (Alpina hårda och studsar högt, så även mjuka gummiettor antar jag).[/quote']

Hur bör man göra då tycker ni?

Har tyvärr inget bra svar förutom fria hjul. Hade jag varit arrangör så skulle jag ändrat bana så det blev möjligt att åka säkert med det såsom du också förodar Skåning. Annars finns det väll två alternativ som jag tycker är bättre än att mäta hårdhet, eller kanske lika dåliga, Alliansloppsregeln, dvs allt utom tävlingsPU och stämplat med 1:a ok, eller kräva 2:a stämpel i gummit.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 224
  • Created
  • Last Reply
Skeptisk till att mäta hårdhet på hjulen antar jag' date=' håller med. Även om man skulle lyckas mäta det på ett bra sätt så är inte det rullsanningen. Alpina är hårda och rullar otroligt bra, (så även gula Eagle eller Orange Swe). Studstest är det närmaste rullsanningen man kommer utan rulltest. (Alpina hårda och studsar högt, så även mjuka gummiettor antar jag).[/quote']

Hur bör man göra då tycker ni?

Har tyvärr inget bra svar förutom fria hjul. Hade jag varit arrangör så skulle jag ändrat bana så det blev möjligt att åka säkert med det såsom du också förodar Skåning. Annars finns det väll två alternativ som jag tycker är bättre än att mäta hårdhet, eller kanske lika dåliga, Alliansloppsregeln, dvs allt utom tävlingsPU och stämplat med 1:a ok, eller kräva 2:a stämpel i gummit.

Funderat lite mer, kanske det bästa är att mäta hårdhet och förbjuda just Alpina, och tävlings PU, om inte fritt. Alpina materialet antar jag är lite åt tävlingsPUhållet och hjulen har ett väldigt speciellt utseende. Om man kan mäta hårdheten på ett enkelt sätt. Sedan måste man få testa sina hjul innan, så man inte står där med för mjuka hjul och inte får tävla. Hårdheten måste ju och testas vid någon viss temperatur, eller ska det finns några gummihjul i testutrymmet som det inte får vara mjukare än...

Link to comment
Share on other sites

I Norge kör man en del gummihjulstävlingar och då är kravet att det ska vara stämplat 2or i gummit.

Det har inneburit i praktiken att de allra flesta kört på Swenors 2or.

 

Nu provade jag Elpex nya 2or för ett tag sedan och de rullade lätt jämfört med Swenor.

Link to comment
Share on other sites

Ska det mätas på plats? Vilket värde gäller? Vad är referensen?

Är det verkligen strikt korrelation mellan mjukhet och rullmotstånd på alla fabrikat?

Jag håller med Vasa, gör som i Norge. Enbart 2or instämplat. Då vet alla, inkl tillverkare, vad som gäller. Kanske kan det då etableras en "2-standard"? Vad säger egentligen tillverkarna om denna fråga? Bryr de sig?

Link to comment
Share on other sites

I Norge kör man en del gummihjulstävlingar och då är kravet att det ska vara stämplat 2or i gummit.

Det har inneburit i praktiken att de allra flesta kört på Swenors 2or.

 

Nu provade jag Elpex nya 2or för ett tag sedan och de rullade lätt jämfört med Swenor.

Skulle gissa att ProSki kommer med ännu mer lättrullade 2or nästa år..., eller Swenor..., sedan om två tre år är det som gamla 1or med två stämpel, om inte Swenors Alliansloppsedition är något åt det håller när Aukland höll 28km i snitt solo, snabbare än Tynells gummi1or tid.

Link to comment
Share on other sites

I Norge kör man en del gummihjulstävlingar och då är kravet att det ska vara stämplat 2or i gummit.

Det har inneburit i praktiken att de allra flesta kört på Swenors 2or.

 

Nu provade jag Elpex nya 2or för ett tag sedan och de rullade lätt jämfört med Swenor.

Skulle gissa att ProSki kommer med ännu mer lättrullade 2or nästa år...' date=' eller Swenor..., sedan om två tre år är det som gamla 1or med två stämpel, om inte Swenors Alliansloppsedition är något åt det håller när Aukland höll 28km i snitt solo, snabbare än Tynells gummi1or tid.[/quote']

Jo, det är ju så det bli om inte tillverkarna håller sig till en gemensam standard. Snälla gör det!!

Link to comment
Share on other sites

I Norge kör man en del gummihjulstävlingar och då är kravet att det ska vara stämplat 2or i gummit.

Det har inneburit i praktiken att de allra flesta kört på Swenors 2or.

 

Nu provade jag Elpex nya 2or för ett tag sedan och de rullade lätt jämfört med Swenor.

Skulle gissa att ProSki kommer med ännu mer lättrullade 2or nästa år...' date=' eller Swenor..., sedan om två tre år är det som gamla 1or med två stämpel, om inte Swenors Alliansloppsedition är något åt det håller när Aukland höll 28km i snitt solo, snabbare än Tynells gummi1or tid.[/quote']

Jo, det är ju så det bli om inte tillverkarna håller sig till en gemensam standard. Snälla gör det!!

Är det inte bättre att använda tävlingshjul på tävling helt enkelt

Link to comment
Share on other sites

Bäst är förstås låneskidor till alla om det inte är fritt val av hjul. Men vore inte treor eller fyror rimligare om man vill få ner farten?

Jo men då blir det ju problemet att de flesta har tvåor och då får man ändå inte dit "vanliga" motionärer.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gissa att ProSki kommer med ännu mer lättrullade 2or nästa år...' date=' eller Swenor..., sedan om två tre år är det som gamla 1or med två stämpel, om inte Swenors Alliansloppsedition är något åt det håller när Aukland höll 28km i snitt solo, snabbare än Tynells gummi1or tid.[/quote']

Jo, det är ju så det bli om inte tillverkarna håller sig till en gemensam standard. Snälla gör det!!

Är det inte bättre att använda tävlingshjul på tävling helt enkelt

Är enig med dig på den punkten som situationen ser ut nu, men inte ens du rår över VL och Stockholmsbanan är helt omöjlig med PU, med alla sina 90-gradarskurvor. Nu har de den banan de har.

Skulle det finnas en likvärdig 2-standard bland tillverkare, skulle jag faktiskt hellre tävla på dessa än på PU, eftersom det går att göra roligare och tuffare banor.

Link to comment
Share on other sites

Bäst är förstås låneskidor till alla om det inte är fritt val av hjul. Men vore inte treor eller fyror rimligare om man vill få ner farten?

Visst går farten ned ännu mer med 3or och 4or, men det som är "läskigt" med PU är det är är nästintill omöjligt att (för mig allafall) få ned farten tillräckligt snabbt då man har en tvär sväng eller annan svårighet framför sig. 2or går att manövrera beydligt lättare än PU. Ja, ja så länge de inte wobblar.....

Link to comment
Share on other sites

Jo' date=' det är ju så det bli om inte tillverkarna håller sig till en gemensam standard. Snälla gör det!![/quote']

Är det inte bättre att använda tävlingshjul på tävling helt enkelt

Är enig med dig på den punkten som situationen ser ut nu, men inte ens du rår över VL.

Vi jobbar på det!

 

Och ja Sthlm Rollerski kommer gå på träningshjul i år. Så är det.

Alliansloppet kommer också på gå träningshjul i år.

 

Men vi jobbar för fullt på nästa år som fortfarande går att påverka.

 

Kuperade banor och jobbiga stigningar går väl bra även på PU-hjul. Vårgårdarullen tycker jag är ett bra exempel. Finns även andra bra lopp där man måste ta sig uppåt och inte bara rakt fram.

Link to comment
Share on other sites

Visst går farten ned ännu mer med 3or och 4or, men det som är "läskigt" med PU är det är är nästintill omöjligt att (för mig allafall) få ned farten tillräckligt snabbt då man har en tvär sväng eller annan svårighet framför sig.

Aha. Inser att jag borde träna teknik. Är så praktiskt när farten minskar snabbt så fort jag slutar staka. Men inte så utmanande.

Link to comment
Share on other sites

Bäst är förstås låneskidor till alla om det inte är fritt val av hjul. Men vore inte treor eller fyror rimligare om man vill få ner farten?

Visst går farten ned ännu mer med 3or och 4or' date=' men det som är "läskigt" med PU är det är är nästintill omöjligt att (för mig allafall) få ned farten tillräckligt snabbt då man har en tvär sväng eller annan svårighet framför sig. 2or går att manövrera beydligt lättare än PU. Ja, ja så länge de inte wobblar.....[/quote']

Det ligger väl en del i det iof, eftersom gummit är mjukare än PU så biter det bättre när man plogar. Annars skiljer det ju väldigt lite i hög fart eftersom luftmotståndet har stor inverkan då. Och sen finns ju wobblingen.

 

Dock är det väl som sagt tveksamt att köra en bana med tvära svängar alla kanske inte kan bromsa ändå.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte bättre att använda tävlingshjul på tävling helt enkelt

Är enig med dig på den punkten som situationen ser ut nu' date=' men inte ens du rår över VL.[/quote']

Vi jobbar på det!

 

Och ja Sthlm Rollerski kommer gå på träningshjul i år. Så är det.

Alliansloppet kommer också på gå träningshjul i år.

 

Men vi jobbar för fullt på nästa år som fortfarande går att påverka.

 

Kuperade banor och jobbiga stigningar går väl bra även på PU-hjul. Vårgårdarullen tycker jag är ett bra exempel. Finns även andra bra lopp där man måste ta sig uppåt och inte bara rakt fram.

Tack! Finns ju som sagt fler hyfsat kuperade banor lämpade för PU. Hallands Rullski, Aleloppet, delvis Näsrullen, AL speciellt nya sträckningen för i år när det inte är nyasfalterat och regn i rondellen nr mot Trollhättan. Det dröjer nog 20 år till innan det läggs ny hal asfalt där. Årets SM-bana i Falköping. Olaf Skoglunds minne hade gått utmärkt med PU. mm mm. Men det kräver viss planering, tankemöda och provkörning. Med fyror kunde man kört nästan var som helst, men som Ekis nämner, motionärer har inte fyror.

Link to comment
Share on other sites

Håller också med om att ha krav om stämplad 2a i gummit. Börja så och jobba vidare utifrån det. Åker man mycket rullskidor så måste man köpa nya hjul varje år och då får man ha lite koll på vilka hjul (märken) som går bra om man vill vara med i matchen. Om man jämför materialet elitskidåkare vs motionär så finns det inte på kartan att motionären har likvärdig utrustning men det verkar ju fungerar bra ändå.
Link to comment
Share on other sites

Att kalla näsrullen och Alliansloppet för kuperade är väl verkligen att ta i. Om det är det ni menar med kuperade lopp så är det klart att det går utan problem med PU, då är väl i så fall Värmdörullen minst lika kuperad. Jag hoppas och tror inte det är det Mario menar med roligare och mer kuperade banor.
Link to comment
Share on other sites

Håller också med om att ha krav om stämplad 2a i gummit. Börja så och jobba vidare utifrån det. Åker man mycket rullskidor så måste man köpa nya hjul varje år och då får man ha lite koll på vilka hjul (märken) som går bra om man vill vara med i matchen. Om man jämför materialet elitskidåkare vs motionär så finns det inte på kartan att motionären har likvärdig utrustning men det verkar ju fungerar bra ändå.

Håller med! Tycker faktiskt förbundet borde ta fram en lista på godkända gummi hjul att tävla på, det är ju trots allt inte så många modeller på marknaden. Som det är nu med challenge där de tydligen ska mäta hårdheten på gummit utan att speca vilka hjul som är godkända är ju farsartat.

 

Synd att man verkar slarva bort en bra möjlighet att få ett bra rullskidlopp i Stockholm. Hade potential att bli ett av Sveriges största lopp. Anmälda listan är minst sagt mager i skrivande stund.

Link to comment
Share on other sites

Håller också med om att ha krav om stämplad 2a i gummit. Börja så och jobba vidare utifrån det. Åker man mycket rullskidor så måste man köpa nya hjul varje år och då får man ha lite koll på vilka hjul (märken) som går bra om man vill vara med i matchen. Om man jämför materialet elitskidåkare vs motionär så finns det inte på kartan att motionären har likvärdig utrustning men det verkar ju fungerar bra ändå.

Håller med! Tycker faktiskt förbundet borde ta fram en lista på godkända gummi hjul att tävla på' date=' det är ju trots allt inte så många modeller på marknaden. Som det är nu med challenge där de tydligen ska mäta hårdheten på gummit utan att speca vilka hjul som är godkända är ju farsartat.

 

Synd att man verkar slarva bort en bra möjlighet att få ett bra rullskidlopp i Stockholm. Hade potential att bli ett av Sveriges största lopp. Anmälda listan är minst sagt mager i skrivande stund.[/quote']

Glöm inte bort att det är arrangören som beslutar om vilka hjul som gäller om man avviker från reglerna om att ha PU-hjul.

Det är inte en uppgift för förbundet enligt reglerna.

 

Så här står det i cupreglerna:

Hjul: Rullskidstävlingar genomförs i första hand med tävlingshjul men arrangören äger rätt att bestämma om tävlingen ska arrangeras med annan hjultyp. I det fall arrangören bestämmer att loppet ska genomföras med alternativ hjultyp så måste arrangören kunna tillhandhålla likvärdiga skidor till seedad grupp samt åkare med wildcard.

 

I detta fall har arrangören bett förbundet om hjälp då man inte klarar av det hela själv. Förbundet kommer då bistå med hjälp och det kommer bli riktigt bra. Även om det så klart är enklare med en bra och rätt bana så man kan använda hjul enligt reglerna istället.

Men nu håller det på att utarbetas regler och metoder för detta lopp som snart kommer presenteras.

Det kommer bli så bra som det går med dessa förutsättningar. Det är år 1 för denna tävling. Och man lär sig alltid, till nästa år kanske det blir ännu bättre helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Håller också med om att ha krav om stämplad 2a i gummit. Börja så och jobba vidare utifrån det. Åker man mycket rullskidor så måste man köpa nya hjul varje år och då får man ha lite koll på vilka hjul (märken) som går bra om man vill vara med i matchen. Om man jämför materialet elitskidåkare vs motionär så finns det inte på kartan att motionären har likvärdig utrustning men det verkar ju fungerar bra ändå.

Håller med! Tycker faktiskt förbundet borde ta fram en lista på godkända gummi hjul att tävla på' date=' det är ju trots allt inte så många modeller på marknaden.[/quote']

Glömde kommentera detta.

Det finns rätt många fabrikat bara i Sverige trots allt, som säljer rätt mycket. Bara Swenor, Elpex och Proski har märkningen "2"

Medans andra stora fabrikat som faktiskt många åker på är t.ex. Oneway, Eagle, Skigo, Fischer, Alpina, Skiskett och Marwe(som dock har en annan märkning)

Kan ha glömt något fabrikat såklart.

Finns ca 40 fabrikat bara i Europa.

 

Men dom 10 svenska jag räknade upp ovan är väl dom stora fabrikaten.

 

Det kommer bli ett bra lopp säger jag igen.

Link to comment
Share on other sites

Håller också med om att ha krav om stämplad 2a i gummit. Börja så och jobba vidare utifrån det. Åker man mycket rullskidor så måste man köpa nya hjul varje år och då får man ha lite koll på vilka hjul (märken) som går bra om man vill vara med i matchen. Om man jämför materialet elitskidåkare vs motionär så finns det inte på kartan att motionären har likvärdig utrustning men det verkar ju fungerar bra ändå.

Håller med! Tycker faktiskt förbundet borde ta fram en lista på godkända gummi hjul att tävla på' date=' det är ju trots allt inte så många modeller på marknaden.[/quote']

Glömde kommentera detta.

Det finns rätt många fabrikat bara i Sverige trots allt, som säljer rätt mycket. Bara Swenor, Elpex och Proski har märkningen "2"

Medans andra stora fabrikat som faktiskt många åker på är t.ex. Oneway, Eagle, Skigo, Fischer, Alpina, Skiskett och Marwe(som dock har en annan märkning)

Kan ha glömt något fabrikat såklart.

Finns ca 40 fabrikat bara i Europa.

 

Men dom 10 svenska jag räknade upp ovan är väl dom stora fabrikaten.

 

Det kommer bli ett bra lopp säger jag igen.

Ok, låter bra att ni jobbar på reglerna!

Tycker nog det skulle fungera tillräckligt bra om man begränsar sig till de märken som finns på svenska marknaden. Bättre att det finns en lista som täcker >95% av vad åkarna har än att vänta på att undersöka hela europeiska marknaden.

Det bästa vore om leverantörerna kunde komma överens om en 2or standard (typ av gummiblandning och hjuldiameter) och en typ märkning på hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Håller med! Tycker faktiskt förbundet borde ta fram en lista på godkända gummi hjul att tävla på' date=' det är ju trots allt inte så många modeller på marknaden.[/quote']

Glömde kommentera detta.

Det finns rätt många fabrikat bara i Sverige trots allt, som säljer rätt mycket. Bara Swenor, Elpex och Proski har märkningen "2"

Medans andra stora fabrikat som faktiskt många åker på är t.ex. Oneway, Eagle, Skigo, Fischer, Alpina, Skiskett och Marwe(som dock har en annan märkning)

Kan ha glömt något fabrikat såklart.

Finns ca 40 fabrikat bara i Europa.

 

Men dom 10 svenska jag räknade upp ovan är väl dom stora fabrikaten.

 

Det kommer bli ett bra lopp säger jag igen.

Ok, låter bra att ni jobbar på reglerna!

Tycker nog det skulle fungera tillräckligt bra om man begränsar sig till de märken som finns på svenska marknaden. Bättre att det finns en lista som täcker >95% av vad åkarna har än att vänta på att undersöka hela europeiska marknaden.

Det bästa vore om leverantörerna kunde komma överens om en 2or standard (typ av gummiblandning och hjuldiameter) och en typ märkning på hjulen.

Det vore riktigt bra om de kunde enas om en standard ja. Nu sägs det ju att årets Elpex 2or har gjorts mycket snabbare och rullar ifrån både swenor och skigo, så det blir väl inflation i att göra så snabba 2or som möjligt nu. Proski 2or vill man ju inte ha på detta lopp men de kanske också kommer med några nya specialtvåor nu. :)

Link to comment
Share on other sites

Glömde kommentera detta.

Det finns rätt många fabrikat bara i Sverige trots allt' date=' som säljer rätt mycket. Bara Swenor, Elpex och Proski har märkningen "2"

Medans andra stora fabrikat som faktiskt många åker på är t.ex. Oneway, Eagle, Skigo, Fischer, Alpina, Skiskett och Marwe(som dock har en annan märkning)

Kan ha glömt något fabrikat såklart.

Finns ca 40 fabrikat bara i Europa.

 

Men dom 10 svenska jag räknade upp ovan är väl dom stora fabrikaten.

 

Det kommer bli ett bra lopp säger jag igen.[/quote']

Ok, låter bra att ni jobbar på reglerna!

Tycker nog det skulle fungera tillräckligt bra om man begränsar sig till de märken som finns på svenska marknaden. Bättre att det finns en lista som täcker >95% av vad åkarna har än att vänta på att undersöka hela europeiska marknaden.

Det bästa vore om leverantörerna kunde komma överens om en 2or standard (typ av gummiblandning och hjuldiameter) och en typ märkning på hjulen.

Det vore riktigt bra om de kunde enas om en standard ja. Nu sägs det ju att årets Elpex 2or har gjorts mycket snabbare och rullar ifrån både swenor och skigo, så det blir väl inflation i att göra så snabba 2or som möjligt nu. Proski 2or vill man ju inte ha på detta lopp men de kanske också kommer med några nya specialtvåor nu. :)

Angånde Elpex hjulen som jag känner till en hel del om. Så är dom absolut inte gjorda för att vara snabba på tävling. När man bytte leverantör blev det lite för fort helt enkelt. Elpex funderar på att göra dom lite trögare igen.

Ingen leverantör är nog intresserad av en standard av träningshjul, varför skulle man vara det. Det är inte där marknaden ligger.

Det finns ju tävlingshjul för sånt.

Link to comment
Share on other sites

Ok' date=' låter bra att ni jobbar på reglerna!

Tycker nog det skulle fungera tillräckligt bra om man begränsar sig till de märken som finns på svenska marknaden. Bättre att det finns en lista som täcker >95% av vad åkarna har än att vänta på att undersöka hela europeiska marknaden.

Det bästa vore om leverantörerna kunde komma överens om en 2or standard (typ av gummiblandning och hjuldiameter) och en typ märkning på hjulen.[/quote']

Det vore riktigt bra om de kunde enas om en standard ja. Nu sägs det ju att årets Elpex 2or har gjorts mycket snabbare och rullar ifrån både swenor och skigo, så det blir väl inflation i att göra så snabba 2or som möjligt nu. Proski 2or vill man ju inte ha på detta lopp men de kanske också kommer med några nya specialtvåor nu. :)

Angånde Elpex hjulen som jag känner till en hel del om. Så är dom absolut inte gjorda för att vara snabba på tävling. När man bytte leverantör blev det lite för fort helt enkelt. Elpex funderar på att göra dom lite trögare igen.

Ingen leverantör är nog intresserad av en standard av träningshjul, varför skulle man vara det. Det är inte där marknaden ligger.

Det finns ju tävlingshjul för sånt.

Du har rätt jag tar tillbaks mitt påstående om standard för 2or hjul. Det blir en märklig situation om leverantörerna inte ska ha någon nytta av att ta fram bättre hjul, blir lite som gamla sovjettiden. I andra vågskålen ligger att 2or ska användas för seedning till VL och jag tror att seedning till VL är nyckeln till att få upp populariteten för rullskidsporten. Man får väl acceptera att köpa nya 2or/rullskidor varje år om man vill få bra seedning via rullskidor. Och om utvecklingen fortsätter så är väl snart 2or lika snabba som 1or och då tycker VL att det blir för olikt skidor...It's a mess...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...