Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sthlm Rollerski


Folkesson

Recommended Posts

Verkar som Skåningen har gett besked längre upp att Skigo2012 skall godkännas.

Vore tacksam för en motivering till det!

Vad skall man ha shoremätningen till då? Fifflare som smält bort (1) på sina gamla ettor kanske? Det tror jag ingen håller på med. Och det är inte därför vi har debatten. Varför kan man inte helt sonika stryka vissa hjul? Vi vet ju här vilka de är.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 224
  • Created
  • Last Reply

Det går inte att till 100% ge besked om vilka hjul som klarar testen innan. Det kan vara olika batcher, någon kan ha beställt specialhjul, felmärkningar, inga märkningar, byte av hjul på ett märkes skidor, ett misstag i produktionprocessen osv.

Om dina hjul ev inte klarar testen så får du likadana hjul som de flesta andra och ingen annan får heller åka på sådana hjul som inte blev godkända. Alltså två chanser ungefär som serven i tennis. OK alla jämförselser haltar givetvis, första serven i tennis är ju oftast för hård, inte för mjuk:) Givetvis kan du råka ut för at dina hjul XYZ inte blir godkända, men att två konkurrenter får sina hjul ZYX godkända och de rullar någon procent bättre. Men tycker ändå detta är rätt generöst och rättvist. Om det visar slå väldigt fel så får det väl omvärderas.

 

Sen kan man väl säga att det är klart att det är synd att gå från ett system med relativt stor upplevd rättvisa (fria hjul inom regelverket) till ett system där många tror att det blir ngt lite större spridning. Spridningen inom PU-världen kan dock också vara rätt stor, beroende på märke, batch, årgång, temperatur, asfalt, nederbörd, åldring på hjulen, nedslitning (för lite eller för mkt), misslyckad eller lyckad sk "trim" (olja/fett-blandning, slip av bakaxel, slip av hjulmått, lagermaterial, backspärrbyte fram/bak mm mm) . Dock så måste väl ändå alla hålla med om att spridningen i rull/glid på tvåor/tvåor och PU/PU är extremt mkt mindre än på någon skidtävling där alla ändå tävlar med gott humör trots att de flesta från start vet att de har avsevärt sämre skidor än de flesta elitåkare och några andra som med tur och/eller skicklighet lyckats pricka in de flesta av de 100-tals parametrar som avgör en snöskidas glid. Men visst problemet med definitionen av tvåor i text och med mätning finns, men det är också rätt överdrivet. Några objektivt sett stora kast i resultatlistan tror jag inte vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som Skåningen har gett besked längre upp att Skigo2012 skall godkännas.

Vore tacksam för en motivering till det!

Vad skall man ha shoremätningen till då? Fifflare som smält bort (1) på sina gamla ettor kanske? Det tror jag ingen håller på med. Och det är inte därför vi har debatten. Varför kan man inte helt sonika stryka vissa hjul? Vi vet ju här vilka de är.

Jag skall inte godkänna eller underkänna några hjul. Det är inte mitt jobb.

Fråga arrangören, inte mig.

Det ända jag säger hela tiden är att ettor inte är tillåtna eller Swenors/ Eagles PU race hjul.

Inget annat har jag uttalat om.

Jag kommer inte göra några tester.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som Skåningen har gett besked längre upp att Skigo2012 skall godkännas.

Vore tacksam för en motivering till det!

Vad skall man ha shoremätningen till då? Fifflare som smält bort (1) på sina gamla ettor kanske? Det tror jag ingen håller på med. Och det är inte därför vi har debatten. Varför kan man inte helt sonika stryka vissa hjul? Vi vet ju här vilka de är.

Vem vet vilka hjul som inte är tillåtna? Vet du? Inte jag

Link to comment
Share on other sites

Dock så måste väl ändå alla hålla med om att spridningen i rull/glid på tvåor/tvåor och PU/PU är extremt mkt mindre än på någon skidtävling där alla ändå tävlar med gott humör trots att de flesta från start vet att de har avsevärt sämre skidor än de flesta elitåkare och några andra som med tur och/eller skicklighet lyckats pricka in de flesta av de 100-tals parametrar som avgör en snöskidas glid. Men visst problemet med definitionen av tvåor i text och med mätning finns, men det är också rätt överdrivet. Några objektivt sett stora kast i resultatlistan tror jag inte vi får se.

Men på snötävlingarna vet man ju innan tävlingen vad som är tillåtet eller inte. Man riskerar inte att få sina färdigvallade skidor utbytta mot några andra innan start.

 

Sen håller jag inte med om det är större skillnad på snö. Jag har aldrig upplevt så "dåligt glid" på snö som jag upplevde på Alliansloppet förra året, då hade jag lånat ett par väl inkörda swenor. På krönet efter första backen var jag med många "elitåkare" med lånade skidor. De bara försvann i den utförsbacken och det fanns inte en rygg jag kunde ta, Bla Sandra Hansson var bredvid mig men mer än hundra meter före efter utförskörningen. Det var bland det tråkigaste jag gjort i tävlingsväg.

Sen har jag även upplevt ruskigt dåligt rull i några rulltävlingar på eagle-PU som jag lånat av klubben, inte i närheten av så dåligt som Alliansloppet dock.

Link to comment
Share on other sites

nu tycker jag det låter som ni gnäller en del på skidförbundet eller mig och Everest dom representerar skidförbundet.

Glöm inte det är INTE skidförbundet som vill ha träningshjul, skidförbundet förordar riktiga tävlingshjul för att just slippa sådana här diskussioner. I detta fall är det arrangören själva som ändrade reglerna efterhand och införde träningshjul, det står då i reglerna att det är upp till arangören att berätta vad som är tillåtet eller inte. Arrangören förstod efter ett tag det som vi inom förbundet hela tiden ha vetat att detta är väldigt svårt. Det går inte att säga vad som är tillåtet och icke tillåtet på något bra sätt. Då bad arrangören om hjälp att försöka klarställa detta. Förbundet har då satt upp vissa regler för att försöka få fram vad som gäller. Förbundet vill dock inte peka ut vissa fabrikat, det tror jag inte dessa leverantörer skulle uppskatta. Därför har man mätt upp gummiettor och gummitvåor och lagt en gräns mellan dessa.

Ett problem är ju dock att det finns inga rena gummihjul alls på marknaden. Alla har blandat in annat material också som gör egenskaperna annorlunda.

 

Men det går att mäta både neråt på shore skalan och uppåt för att se hur fort hjulen går.

 

Så det är träningshjul som är som 2or som är godkända. Ni få som diskuterar detta här inne vet nog vad det är trots allt.

 

Jag tycker inte detta är bra alls att det är så här, men arrangören har valt detta och nu gör vi det bästa av saken för att få till en bra tävling och en bra start på den nya cupen.

Inom förbundet så planerar och diskuterar vi redan för fullt om vad som skall göras inför nästa år i cupen och när det gäller regler så att sånt här inte skall uppstå igen.

När vi följer reglerna och kör med tävlingshjul är det mycket enklare för alla.

 

Och ja det skiljer mellan tävlingshjul och tävlingshjul, men så länge man sköter dom väl och vårdar dom så är det väldigt liten skillnad. Vårdar man inte lager, axlar och allt så kan skillnaderna bli större. Gamla hjul går långsammare än nya hjul pågrund av att materialet åldras med tiden. Men det blir ALDRIG så stora skillnader och problem som det är mellan "träningshjul"

 

En sak till om 2012 års skigo hjul som Mario skrev om, min uppfattning om dom ifjol var att dom då gick som typ 1,8 jämfört med Swenor 2,0. I år är min uppfattning att Elpex hjul kanske går som 1,8 jämfört med Swenor, och Elpex 2012 kanske gick som 2,1.

I år har jag inte åkt mina egna SKigo ännu.

Link to comment
Share on other sites

Fram Skigo med spärr. Bak Eagleskate träningshjul. Eller måste det vara brett hjul bak, då är det bars att byta plats. Borde passa på den trixiga banan stabilt och snabbrullat.

vilken årsmodel av eagle skate pratar du om? DOm har varierat massor i rullmotsånd, beroende på när dom tillverkas, allt ifrån typ 1,6 till 3, 0 men ändå varit träningshjul. :)

Link to comment
Share on other sites

Fram Skigo med spärr. Bak Eagleskate träningshjul. Eller måste det vara brett hjul bak' date=' då är det bars att byta plats. Borde passa på den trixiga banan stabilt och snabbrullat.[/quote']

vilken årsmodel av eagle skate pratar du om? DOm har varierat massor i rullmotsånd, beroende på när dom tillverkas, allt ifrån typ 1,6 till 3, 0 men ändå varit träningshjul. :)

Dom som satt på Eagleskidorna under träningslägret i Ulricehamn 2011.

Link to comment
Share on other sites

nu tycker jag det låter som ni gnäller en del på skidförbundet eller mig och Everest dom representerar skidförbundet.

Glöm inte det är INTE skidförbundet som vill ha träningshjul, skidförbundet förordar riktiga tävlingshjul för att just slippa sådana här diskussioner. I detta fall är det arrangören själva som ändrade reglerna efterhand och införde träningshjul, det står då i reglerna att det är upp till arangören att berätta vad som är tillåtet eller inte. Arrangören förstod efter ett tag det som vi inom förbundet hela tiden ha vetat att detta är väldigt svårt. Det går inte att säga vad som är tillåtet och icke tillåtet på något bra sätt. Då bad arrangören om hjälp att försöka klarställa detta. Förbundet har då satt upp vissa regler för att försöka få fram vad som gäller. Förbundet vill dock inte peka ut vissa fabrikat, det tror jag inte dessa leverantörer skulle uppskatta. Därför har man mätt upp gummiettor och gummitvåor och lagt en gräns mellan dessa.

Ett problem är ju dock att det finns inga rena gummihjul alls på marknaden. Alla har blandat in annat material också som gör egenskaperna annorlunda.

 

Men det går att mäta både neråt på shore skalan och uppåt för att se hur fort hjulen går.

 

Så det är träningshjul som är som 2or som är godkända. Ni få som diskuterar detta här inne vet nog vad det är trots allt.

 

Jag tycker inte detta är bra alls att det är så här, men arrangören har valt detta och nu gör vi det bästa av saken för att få till en bra tävling och en bra start på den nya cupen.

Inom förbundet så planerar och diskuterar vi redan för fullt om vad som skall göras inför nästa år i cupen och när det gäller regler så att sånt här inte skall uppstå igen.

När vi följer reglerna och kör med tävlingshjul är det mycket enklare för alla.

 

Och ja det skiljer mellan tävlingshjul och tävlingshjul, men så länge man sköter dom väl och vårdar dom så är det väldigt liten skillnad. Vårdar man inte lager, axlar och allt så kan skillnaderna bli större. Gamla hjul går långsammare än nya hjul pågrund av att materialet åldras med tiden. Men det blir ALDRIG så stora skillnader och problem som det är mellan "träningshjul"

 

En sak till om 2012 års skigo hjul som Mario skrev om, min uppfattning om dom ifjol var att dom då gick som typ 1,8 jämfört med Swenor 2,0. I år är min uppfattning att Elpex hjul kanske går som 1,8 jämfört med Swenor, och Elpex 2012 kanske gick som 2,1.

I år har jag inte åkt mina egna SKigo ännu.

Flera rerererar Skigo2012 som "1,5" bl.a. :

http://engelski.wordpress.com/2012/06/21/skigo-rollerski-test/

 

Årets Skigo testade jag igår kväll : inte bättre än väl inkörda Alutech / Fibreglass. Väldigt lika.

Link to comment
Share on other sites

Håller jag dock inte med om.

Väl inkörda Swenor 2or har jag sett rulla som gamla gummiettor också så

Det låter märkligt i mina öron. Mina nuvarande swenor2 har säkert rullat 200 mil och är jämnt slitna. De och andra uppsättningar har då inte rullat som ettor. Däremot vittnar många om 50 st Alutech med supertvåor på AL2012.

Link to comment
Share on other sites

Håller jag dock inte med om.

Väl inkörda Swenor 2or har jag sett rulla som gamla gummiettor också så

Det låter märkligt i mina öron. Mina nuvarande swenor2 har säkert rullat 200 mil och är jämnt slitna. De och andra uppsättningar har då inte rullat som ettor. Däremot vittnar många om 50 st Alutech med supertvåor på AL2012.

allt beror på vilken årgång det varit.

håller med om AL2012 till viss del

Link to comment
Share on other sites

nu tycker jag det låter som ni gnäller en del på skidförbundet eller mig och Everest dom representerar skidförbundet.

Glöm inte det är INTE skidförbundet som vill ha träningshjul, skidförbundet förordar riktiga tävlingshjul för att just slippa sådana här diskussioner. I detta fall är det arrangören själva som ändrade reglerna efterhand och införde träningshjul, det står då i reglerna att det är upp till arangören att berätta vad som är tillåtet eller inte. Arrangören förstod efter ett tag det som vi inom förbundet hela tiden ha vetat att detta är väldigt svårt. Det går inte att säga vad som är tillåtet och icke tillåtet på något bra sätt. Då bad arrangören om hjälp att försöka klarställa detta. Förbundet har då satt upp vissa regler för att försöka få fram vad som gäller. Förbundet vill dock inte peka ut vissa fabrikat, det tror jag inte dessa leverantörer skulle uppskatta. Därför har man mätt upp gummiettor och gummitvåor och lagt en gräns mellan dessa.

Ett problem är ju dock att det finns inga rena gummihjul alls på marknaden. Alla har blandat in annat material också som gör egenskaperna annorlunda.

 

Men det går att mäta både neråt på shore skalan och uppåt för att se hur fort hjulen går.

 

Så det är träningshjul som är som 2or som är godkända. Ni få som diskuterar detta här inne vet nog vad det är trots allt.

 

Jag tycker inte detta är bra alls att det är så här, men arrangören har valt detta och nu gör vi det bästa av saken för att få till en bra tävling och en bra start på den nya cupen.

Inom förbundet så planerar och diskuterar vi redan för fullt om vad som skall göras inför nästa år i cupen och när det gäller regler så att sånt här inte skall uppstå igen.

När vi följer reglerna och kör med tävlingshjul är det mycket enklare för alla.

 

Och ja det skiljer mellan tävlingshjul och tävlingshjul, men så länge man sköter dom väl och vårdar dom så är det väldigt liten skillnad. Vårdar man inte lager, axlar och allt så kan skillnaderna bli större. Gamla hjul går långsammare än nya hjul pågrund av att materialet åldras med tiden. Men det blir ALDRIG så stora skillnader och problem som det är mellan "träningshjul"

 

En sak till om 2012 års skigo hjul som Mario skrev om, min uppfattning om dom ifjol var att dom då gick som typ 1,8 jämfört med Swenor 2,0. I år är min uppfattning att Elpex hjul kanske går som 1,8 jämfört med Swenor, och Elpex 2012 kanske gick som 2,1.

I år har jag inte åkt mina egna SKigo ännu.

Jag gnäller inte på förbundet eller på dig och everest, verkligen inte. Jag förstår att det inte är lätt när okunniga(?) arrangörer slänger över ansvaret på er och säger: Så här vill vi ha det men vi vet inte hur det ska gå till...fixa det!

 

En sak som ni kunde ha gjort är att sätta ner foten och helt enkelt kräva att de ändrar bana och kör PU... Men ni kanske har försökt? Hur som helst har jag också krävt pengar tillbaka (som jag fått) tänker vekligen inte åka så långt för en sån tävling... hade jag bott i sthlm så kanske

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte ha fria hjul, men krav på backspärr fram OCH bak och hjulen monterade "åt varsitt håll" - alltså att det ena spärrar frammåt o det andra bakåt. Borde rulla tämligen jämnt för alla.

rättvist o enkelt!

 

kräver väl iofs tyvärr att motionärerna köper 2 nya hjul m backspärr. Att endast kräva backspärr monterat "bakofram" räcker ju inte då folk isf skulle backa o då är man där m hjulfipplande igen. O tänk va farligt m pu-fart baklänges...

Link to comment
Share on other sites

Håller jag dock inte med om.

Väl inkörda Swenor 2or har jag sett rulla som gamla gummiettor också så

Det låter märkligt i mina öron. Mina nuvarande swenor2 har säkert rullat 200 mil och är jämnt slitna. De och andra uppsättningar har då inte rullat som ettor. Däremot vittnar många om 50 st Alutech med supertvåor på AL2012.

allt beror på vilken årgång det varit.

håller med om AL2012 till viss del

Det är det som är fördelen med att mäta hårdheten, det blir inte godkänt med "special editions" om de nu finns - ännu... Rent teoretiskt sett är det naturligtvis fullt möjligt att det av misstag eller ev tom avsiktligt tillverkas en batch med mer lättrullade hjul.

 

Förhoppningen finns att även kunna mäta upp dessa "specialhjul".

 

Jag har tränat nästan varje åkbar tisdag under ett år under olika förhållanden med en grupp åkare där alla har diverse olika "tvåor". Ny swenor, gamla swenor (Fibreglass och finstep), proski, elpex och Alpina varav många inkl jag själv använde precis samma hjul på AL 2012. Det är otroligt svårt att hitta några ens mätbara skillnader. Något 1,5 hjul är det inte ens i närheten av, den åkaren skulle försvinna i fjärran. Men det kan ju vara "special slow editions" av några hjul eller ha varit tvärtom på AL för andra åkare. Återigen, det är därför det är bättre att mäta på plats än att godkänna vissa hjul på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Det låter märkligt i mina öron. Mina nuvarande swenor2 har säkert rullat 200 mil och är jämnt slitna. De och andra uppsättningar har då inte rullat som ettor. Däremot vittnar många om 50 st Alutech med supertvåor på AL2012.

allt beror på vilken årgång det varit.

håller med om AL2012 till viss del

Det är det som är fördelen med att mäta hårdheten' date=' det blir inte godkänt med "special editions" om de nu finns - ännu... Rent teoretiskt sett är det naturligtvis fullt möjligt att det av misstag eller ev tom avsiktligt tillverkas en batch med mer lättrullade hjul.

 

Förhoppningen finns att även kunna mäta upp dessa "specialhjul".

 

Jag har tränat nästan varje åkbar tisdag under ett år under olika förhållanden med en grupp åkare där alla har diverse olika "tvåor". Ny swenor, gamla swenor (Fibreglass och finstep), proski, elpex och Alpina varav många inkl jag själv använde precis samma hjul på AL 2012. Det är otroligt svårt att hitta några ens mätbara skillnader. Något 1,5 hjul är det inte ens i närheten av, den åkaren skulle försvinna i fjärran. Men det kan ju vara "special slow editions" av några hjul eller ha varit tvärtom på AL för andra åkare. Återigen, det är därför det är bättre att mäta på plats än att godkänna vissa hjul på förhand.[/quote']

Fråga Mario om han tycker att det är rättvist rull mellan olika sorters 2or och knappt märkbar skillnad....:), men antagligen är det bara jag som är så oerhört duktig på att stå rätt och är också lagom fet för för Alpinahjulen som Joakim J skickade. När ni åkte så rullade du Everest med Swenor tydligen jämt med samma Alpinahjul som jag nu har när Joakim J åkte på dom, märkligt.

Link to comment
Share on other sites

allt beror på vilken årgång det varit.

håller med om AL2012 till viss del

Det är det som är fördelen med att mäta hårdheten' date=' det blir inte godkänt med "special editions" om de nu finns - ännu... Rent teoretiskt sett är det naturligtvis fullt möjligt att det av misstag eller ev tom avsiktligt tillverkas en batch med mer lättrullade hjul.

 

Förhoppningen finns att även kunna mäta upp dessa "specialhjul".

 

Jag har tränat nästan varje åkbar tisdag under ett år under olika förhållanden med en grupp åkare där alla har diverse olika "tvåor". Ny swenor, gamla swenor (Fibreglass och finstep), proski, elpex och Alpina varav många inkl jag själv använde precis samma hjul på AL 2012. Det är otroligt svårt att hitta några ens mätbara skillnader. Något 1,5 hjul är det inte ens i närheten av, den åkaren skulle försvinna i fjärran. Men det kan ju vara "special slow editions" av några hjul eller ha varit tvärtom på AL för andra åkare. Återigen, det är därför det är bättre att mäta på plats än att godkänna vissa hjul på förhand.[/quote']

Fråga Mario om han tycker att det är rättvist rull mellan olika sorters 2or och knappt märkbar skillnad....:), men antagligen är det bara jag som är så oerhört duktig på att stå rätt och är också lagom fet för för Alpinahjulen som Joakim J skickade. När ni åkte så rullade du Everest med Swenor tydligen jämt med samma Alpinahjul som jag nu har när Joakim J åkte på dom, märkligt.

Ja, håller helt med, intressant och märkligt men kan i detta specifika fall bara utgå från observationer från mitt träningssällskap och som de som varit med kan hålla med om. Dock skall man komma ihåg att som du själv påpekar och ni givetvis vet så finns det oerhört många faktorer som påverkar upplevt och verkligt rull/glid, varje situation är unik. Vi får väl göra en gemensam test någon gång med byte av skidor, åkare, underlag, förhållanden mm. Men kan absolut hålla med om att det vore väldigt konstigt om alla "träningshjul/tvåor" hade samma rull för alla åkare, det vore extremt osannolikt. Så någon 100% "rättvisa" har tyvärr aldrig funnits och kommer aldrig att uppstå. Det svåra är att försöka minimera orättvisan till en acceptabel nivå (långt mkt mindre än på snö givetvis) inför de förutsättningar som gäller och då sätta upp någon form av regler för det. Utifrån de givna förutsättningarna som finns på Stockholm Rollerski så har vi funnit att mätning av hårdhet är det bästa sättet att försöka åstadkomma så "rättvisa" tävlingar som möjligt. Givetvis kan detta komma att omvärderas om det visar ej fungera och/eller om situationen förändras.

Link to comment
Share on other sites

allt beror på vilken årgång det varit.

håller med om AL2012 till viss del

Det är det som är fördelen med att mäta hårdheten' date=' det blir inte godkänt med "special editions" om de nu finns - ännu... Rent teoretiskt sett är det naturligtvis fullt möjligt att det av misstag eller ev tom avsiktligt tillverkas en batch med mer lättrullade hjul.

 

Förhoppningen finns att även kunna mäta upp dessa "specialhjul".

 

Jag har tränat nästan varje åkbar tisdag under ett år under olika förhållanden med en grupp åkare där alla har diverse olika "tvåor". Ny swenor, gamla swenor (Fibreglass och finstep), proski, elpex och Alpina varav många inkl jag själv använde precis samma hjul på AL 2012. Det är otroligt svårt att hitta några ens mätbara skillnader. Något 1,5 hjul är det inte ens i närheten av, den åkaren skulle försvinna i fjärran. Men det kan ju vara "special slow editions" av några hjul eller ha varit tvärtom på AL för andra åkare. Återigen, det är därför det är bättre att mäta på plats än att godkänna vissa hjul på förhand.[/quote']

Fråga Mario om han tycker att det är rättvist rull mellan olika sorters 2or och knappt märkbar skillnad....:), men antagligen är det bara jag som är så oerhört duktig på att stå rätt och är också lagom fet för för Alpinahjulen som Joakim J skickade. När ni åkte så rullade du Everest med Swenor tydligen jämt med samma Alpinahjul som jag nu har när Joakim J åkte på dom, märkligt.

Eftersom jag är lika tung så var det inte det som skiljer iaf, snarare det faktum att jag smällde ihop dom under tidspress och inte har hunnit testa. Dom rullade oerhört mycket sämre i min jämförelsebacke nu mot förra året då dom satt på originalskidan, gissar att det skilde minst 2 km/h i fart.

Link to comment
Share on other sites

Det är det som är fördelen med att mäta hårdheten' date=' det blir inte godkänt med "special editions" om de nu finns - ännu... Rent teoretiskt sett är det naturligtvis fullt möjligt att det av misstag eller ev tom avsiktligt tillverkas en batch med mer lättrullade hjul.

 

Förhoppningen finns att även kunna mäta upp dessa "specialhjul".

 

Jag har tränat nästan varje åkbar tisdag under ett år under olika förhållanden med en grupp åkare där alla har diverse olika "tvåor". Ny swenor, gamla swenor (Fibreglass och finstep), proski, elpex och Alpina varav många inkl jag själv använde precis samma hjul på AL 2012. Det är otroligt svårt att hitta några ens mätbara skillnader. Något 1,5 hjul är det inte ens i närheten av, den åkaren skulle försvinna i fjärran. Men det kan ju vara "special slow editions" av några hjul eller ha varit tvärtom på AL för andra åkare. Återigen, det är därför det är bättre att mäta på plats än att godkänna vissa hjul på förhand.[/quote']

Fråga Mario om han tycker att det är rättvist rull mellan olika sorters 2or och knappt märkbar skillnad....:), men antagligen är det bara jag som är så oerhört duktig på att stå rätt och är också lagom fet för för Alpinahjulen som Joakim J skickade. När ni åkte så rullade du Everest med Swenor tydligen jämt med samma Alpinahjul som jag nu har när Joakim J åkte på dom, märkligt.

Eftersom jag är lika tung så var det inte det som skiljer iaf, snarare det faktum att jag smällde ihop dom under tidspress och inte har hunnit testa. Dom rullade oerhört mycket sämre i min jämförelsebacke nu mot förra året då dom satt på originalskidan, gissar att det skilde minst 2 km/h i fart.

Jo, det kan absolut vara en förklaring till att just de hjulen inte rullade fortare.

Link to comment
Share on other sites

Hmm..konstiga regler.

Skillnaden mellan rull är ju betydligt större på olika 2or. Kan ju jämföras ett par som gått ca 50mil till väl inkörda som kanske gått 250 och mera. Där har vi STOR skillnad i rull. Jag och en träningskompis han ca 10kg lättare än mig, han har väl inkörda swenoor. Medan mina är hyfsat nya, jag blir ifrån rullad utför. Trotts att jag står i fartställning och han står och tar vind. Är det hårdheten i gummit som förändras med milen? Kan man mäta detta?

 

För övrigt så tycker jag att är det tävling så handlar det om att åka så fort som möjligt,samma sak som på vintern:)!

Standard på hjuldiameter och bredd,sen är det fritt fram att mixtra med gummiblandningar/lager ådyl.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...