Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sthlm Rollerski


Folkesson

Recommended Posts

min åsikt är ändå att seedning går precis lika bra på PU hjul. Så slipper man alla prat om hjul.

Vill man seeda sig bra köper man det snabbaste tävlingshjulen och har samma som eliten.

Vill man seeda sig bra på vintern så köper man ju bara 3-4 olika skidpar för olika fören, sen köper man en massa vallor och pulver, sen vallar man efter bästa förmåga, sen har man kanske hyfsade skidor och kan seeda sig bra.

Så det är lite enklare att seeda sig på sommaren då man slipper materialfrågan........om vi slutar med tramset att tävla på mjuka gummihjul som är svårdefinerade.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 224
  • Created
  • Last Reply
min åsikt är ändå att seedning går precis lika bra på PU hjul. Så slipper man alla prat om hjul.

Vill man seeda sig bra köper man det snabbaste tävlingshjulen och har samma som eliten.

Vill man seeda sig bra på vintern så köper man ju bara 3-4 olika skidpar för olika fören, sen köper man en massa vallor och pulver, sen vallar man efter bästa förmåga, sen har man kanske hyfsade skidor och kan seeda sig bra.

Så det är lite enklare att seeda sig på sommaren då man slipper materialfrågan........om vi slutar med tramset att tävla på mjuka gummihjul som är svårdefinerade.

Håller med helt. När du lyckats övertala VL om detta bör vi starta insamling till dig här på forumet :).

Link to comment
Share on other sites

min åsikt är ändå att seedning går precis lika bra på PU hjul. Så slipper man alla prat om hjul.

Vill man seeda sig bra köper man det snabbaste tävlingshjulen och har samma som eliten.

Vill man seeda sig bra på vintern så köper man ju bara 3-4 olika skidpar för olika fören' date=' sen köper man en massa vallor och pulver, sen vallar man efter bästa förmåga, sen har man kanske hyfsade skidor och kan seeda sig bra.

Så det är lite enklare att seeda sig på sommaren då man slipper materialfrågan........om vi slutar med tramset att tävla på mjuka gummihjul som är svårdefinerade.[/quote']

Håller med helt. När du lyckats övertala VL om detta bör vi starta insamling till dig här på forumet :).

Vi körde ju så 2010, så varför inte göra samma sak 2014 igen.

Hur svårt kan det vara.

Link to comment
Share on other sites

min åsikt är ändå att seedning går precis lika bra på PU hjul. Så slipper man alla prat om hjul.

Vill man seeda sig bra köper man det snabbaste tävlingshjulen och har samma som eliten.

Vill man seeda sig bra på vintern så köper man ju bara 3-4 olika skidpar för olika fören' date=' sen köper man en massa vallor och pulver, sen vallar man efter bästa förmåga, sen har man kanske hyfsade skidor och kan seeda sig bra.

Så det är lite enklare att seeda sig på sommaren då man slipper materialfrågan........om vi slutar med tramset att tävla på mjuka gummihjul som är svårdefinerade.[/quote']

Håller med helt. När du lyckats övertala VL om detta bör vi starta insamling till dig här på forumet :).

Vi körde ju så 2010, så varför inte göra samma sak 2014 igen.

Hur svårt kan det vara.

För oss frälsta är det väldigt lätt men jag känner en som vill arrangera ett lopp på tvåor med motivet att PU är livsfarligt, skidolikt, dyrt(!!!) och det blir jobbigt med bansträckning... i hans ögon "löser" man många problem med 2:or trots att jag försökt allt jag kan för att få han att förstå fördelarna med PU så är det omöjligt.

 

Ett av huvudproblemet som jag stött på är helt enkelt att folk som gör ett test på PU och kör 100m fram å tillbaka blir rädda och skeptiska pga farten. Och visst det är ju inga problem för motionärer att "tävla" på 2or men vi som ser nackdelarna och blir sura ses nästan som extremister bland motionärer...

 

Ett problem är att det behövs riktigt stora lopp på PU tror jag, som lockar Hela rulleliten och kan locka motionärer att båda köpa PU och uppleva känslan att tävla med det också.

Link to comment
Share on other sites

Håller med helt. När du lyckats övertala VL om detta bör vi starta insamling till dig här på forumet :).

Vi körde ju så 2010' date=' så varför inte göra samma sak 2014 igen.

Hur svårt kan det vara.[/quote']

För oss frälsta är det väldigt lätt men jag känner en som vill arrangera ett lopp på tvåor med motivet att PU är livsfarligt, skidolikt, dyrt(!!!) och det blir jobbigt med bansträckning... i hans ögon "löser" man många problem med 2:or trots att jag försökt allt jag kan för att få han att förstå fördelarna med PU så är det omöjligt.

 

Ett av huvudproblemet som jag stött på är helt enkelt att folk som gör ett test på PU och kör 100m fram å tillbaka blir rädda och skeptiska pga farten. Och visst det är ju inga problem för motionärer att "tävla" på 2or men vi som ser nackdelarna och blir sura ses nästan som extremister bland motionärer...

 

Ett problem är att det behövs riktigt stora lopp på PU tror jag, som lockar Hela rulleliten och kan locka motionärer att båda köpa PU och uppleva känslan att tävla med det också.

ja tyvärr är det ju en felaktig uppfattning folk har att det skulle vara farligt.

Jag säger det är farligare med mjuka gummihjul än med PU hjul. Dom senare är stabila.

 

Visst skulle det vara bra om vi hade långsamma PU hjul och tävlade på. Men då krävs en standard och dit når vi nog aldrig tyvärr, därför enklare när det är fritt val.

 

Men PU är stadigare och stabilare än gummi i alla lägen. MEN det får ALDRIG finnas tvära kurvor på en bana som kräver kraftiga inbromsningar oavsett hjultyp. Inbromsningar orsakar ofta problem på ett eller annat sätt. Så jag återkommer som vanligt till det jag och Everest alltid säger. VAL AV BANA ÄR A och O.

 

tror vi som vanligt svävar iväg från ämnet dock.

Link to comment
Share on other sites

Att kalla näsrullen och Alliansloppet för kuperade är väl verkligen att ta i. Om det är det ni menar med kuperade lopp så är det klart att det går utan problem med PU, då är väl i så fall Värmdörullen minst lika kuperad. Jag hoppas och tror inte det är det Mario menar med roligare och mer kuperade banor.

Jovisst. På varken Näsrullen eller Värmdörullen tar man ju inte ett enda bentag, även om det är böljande. Nej, jag menar att det vore önskvärt att i tävlingar (ej backrace då) ibland även testa andra tekniker än stakning .

 

Visst finns det möjliga banor, men det är inte lätt att finna på några bra i Stockholmsområdet iaf.

Link to comment
Share on other sites

Att kalla näsrullen och Alliansloppet för kuperade är väl verkligen att ta i. Om det är det ni menar med kuperade lopp så är det klart att det går utan problem med PU' date=' då är väl i så fall Värmdörullen minst lika kuperad. Jag hoppas och tror inte det är det Mario menar med roligare och mer kuperade banor.[/quote']

Jovisst. På varken Näsrullen eller Värmdörullen tar man ju inte ett enda bentag, även om det är böljande. Nej, jag menar att det vore önskvärt att i tävlingar (ej backrace då) ibland även testa andra tekniker än stakning .

 

Visst finns det möjliga banor, men det är inte lätt att finna på några bra i Stockholmsområdet iaf.

Visst, kan hålla med om Näsrullen inte kan kallas kuperad men den är inte heller platt, som en del andra lopp. Om det är böljande terräng så blir det i alla fall annorlunda stakning och det diffar mer mellan åkarna i uppförsbackarna + att det blir tekniken fartställning också. Tror inte det finns många bansträckningar överhuvudtaget där det går att få till mkt diagonalåkning förutom i enstaka backar, vilket ju iof finns på en del tidigare nämnda banor. Och det hjälper ju inte tvåor heller eftersom de inte är säkrare i branta nedförsbackar möjligen bara i tvära cykelvägssvängar som i sig inte ger mer uppförsbackar. Det är ju inte diagonalåkning på alla skidlopp heller, branta nedförsbackar är farligt där också, vid isföre går det lika snabbt som PU och kontrollen är sämre. Med fyror däremot så diagonalar man uppåt för att det är för tungt att staka och då skulle man också kunna våga ta med brantare backar nedåt vilket indirekt skulle ge brantare backar uppför. Så en seriös fyrstandard skulle jag kunna tänka mig. En löst definierad tvåstandard ligger för nära tävlingshjul, men visst skulle man kunna ha den också ngt år till innan inflationen tar över samt givetvis under överskådlig tid i motionsklasser.

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som vet något om vilka hjul som får användas? Börjar ju bli lite av pajaslopp när arrangören inte har det klart sista anmälningsdagen.

Som det står i inbjudan. Gummihjul tvåor. Kontroll kommer främst att ske genom att mäta hur hårda hjulen är före och efter loppet. Är hjulen för mjuka innan loppet får du använda utlåningskidor.

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som vet något om vilka hjul som får användas? Börjar ju bli lite av pajaslopp när arrangören inte har det klart sista anmälningsdagen.

Som det står i inbjudan. Gummihjul tvåor. Kontroll kommer främst att ske genom att mäta hur hårda hjulen är före och efter loppet. Är hjulen för mjuka innan loppet får du använda utlåningskidor.

Hur mjukt är "för mjuka"?

Kan man säga på förhand vad som inte kommer att passera?

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som vet något om vilka hjul som får användas? Börjar ju bli lite av pajaslopp när arrangören inte har det klart sista anmälningsdagen.

Som det står i inbjudan. Gummihjul tvåor. Kontroll kommer främst att ske genom att mäta hur hårda hjulen är före och efter loppet. Är hjulen för mjuka innan loppet får du använda utlåningskidor.

Hur mjukt är "för mjuka"?

Kan man säga på förhand vad som inte kommer att passera?

Ja 1or går bort. Alla gamla tävlingshjul går bort. Träningshjul ok

Link to comment
Share on other sites

Som det står i inbjudan. Gummihjul tvåor. Kontroll kommer främst att ske genom att mäta hur hårda hjulen är före och efter loppet. Är hjulen för mjuka innan loppet får du använda utlåningskidor.

Hur mjukt är "för mjuka"?

Kan man säga på förhand vad som inte kommer att passera?

Ja 1or går bort. Alla gamla tävlingshjul går bort. Träningshjul ok

De har ju skjutit på anmälan för att de skulle hinna specificera vilka hjul som är tillåtna. Nu har de ändå inte specificerat det mer än "gummihjul 2or". Då finns det ju fortfarande inget svar på frågorna som många har ställt, om det är tillåtet med standardhjul från alpina, skigo, marwe, vauhti osv. Man vill ju inte betala massa pengar och åka dit med ett par snabba skigo eller alpina och sen bli tvungen att byta dem mot ett par proski 2or. Känns helt klart som en nitlott.

Link to comment
Share on other sites

Hur mjukt är "för mjuka"?

Kan man säga på förhand vad som inte kommer att passera?

Ja 1or går bort. Alla gamla tävlingshjul går bort. Träningshjul ok

De har ju skjutit på anmälan för att de skulle hinna specificera vilka hjul som är tillåtna. Nu har de ändå inte specificerat det mer än "gummihjul 2or". Då finns det ju fortfarande inget svar på frågorna som många har ställt' date=' om det är tillåtet med standardhjul från alpina, skigo, marwe, vauhti osv. Man vill ju inte betala massa pengar och åka dit med ett par snabba skigo eller alpina och sen bli tvungen att byta dem mot ett par proski 2or. Känns helt klart som en nitlott.[/quote']

Håller med, blir nog inget challenge för mig. Hur är det med Alpina, rullar de bäst? Och vilken variant ska man ha? XXL säljer Alpina för en ganska billig penning så till Alliansloppet kanske det är värt en investering. Swenor 2or håller inte måttet (rullmässigt), jag har testat mot både Evolution och Skigo.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om rättvisefrågan är löst?

 

-Hur nära gränsen är ett par swenor 2or? Elpex 2or? proski 2or? Olika nära gränsen med olika årsmodeller?

 

-Vilka modeller är över gränsen? Om skigo, alpina mm klarar sig så har ju knappast denna metod någon som helst effekt, bara ett spel för kulliserna...

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om rättvisefrågan är löst?

 

-Hur nära gränsen är ett par swenor 2or? Elpex 2or? proski 2or? Olika nära gränsen med olika årsmodeller?

 

-Vilka modeller är över gränsen? Om skigo' date=' alpina mm klarar sig så har ju knappast denna metod någon som helst effekt, bara ett spel för kulliserna...[/quote']

Det är gamla gummiettor som går bort, vanliga träningshjul okej, som vi sagt hela tiden. Men sen är det stor variation mellan hjulen såklart.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om rättvisefrågan är löst?

 

-Hur nära gränsen är ett par swenor 2or? Elpex 2or? proski 2or? Olika nära gränsen med olika årsmodeller?

 

-Vilka modeller är över gränsen? Om skigo' date=' alpina mm klarar sig så har ju knappast denna metod någon som helst effekt, bara ett spel för kulliserna...[/quote']

Exakt, och det står att "Tävlingshjul (1or) är inte tillåtna. Detta oavsett vad som står på hjulet."

Då är frågan hur man definierar ettor, vilket väl för övrigt knappast kan ses som tävlingshjul idag. Om det inte skulle stå en etta på hjulen, hur vet man då att det är "ettor"...

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om rättvisefrågan är löst?

 

-Hur nära gränsen är ett par swenor 2or? Elpex 2or? proski 2or? Olika nära gränsen med olika årsmodeller?

 

-Vilka modeller är över gränsen? Om skigo' date=' alpina mm klarar sig så har ju knappast denna metod någon som helst effekt, bara ett spel för kulliserna...[/quote']

Jaha då är det väl bara att ringa Tobias Westman då så får han förklara. Ganska sjukt att arrangören inte kan tala om vilka modeller/hjul som får nyttjas under tävlingen. Det är väl bara att hoppas att utlåningsskidorna int rullar sämre än något annat som blir godkänt, kan ju bli en lustig resultatlista.

 

För övrigt så kan jag varken ge råd åt vänner och bekanta som jag försöker övertyga om att börja åka rullskidor lika lite som jag kan sälja ett par "godkända" skidor till en kund i den sportbutik jag jobbar i.

 

Man vill verkligen stödja rullskidtävlandet men ibland är det inte lätt.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om rättvisefrågan är löst?

 

-Hur nära gränsen är ett par swenor 2or? Elpex 2or? proski 2or? Olika nära gränsen med olika årsmodeller?

 

-Vilka modeller är över gränsen? Om skigo' date=' alpina mm klarar sig så har ju knappast denna metod någon som helst effekt, bara ett spel för kulliserna...[/quote']

Det är gamla gummiettor som går bort, vanliga träningshjul okej, som vi sagt hela tiden. Men sen är det stor variation mellan hjulen såklart.

Men har du Skåningen som är i branchen någon som helst aning om vilket fabrikat/årsmodell som är bäst av dom som blir godkända? Om nu någon vet vad som blir godkänt.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om rättvisefrågan är löst?

 

-Hur nära gränsen är ett par swenor 2or? Elpex 2or? proski 2or? Olika nära gränsen med olika årsmodeller?

 

-Vilka modeller är över gränsen? Om skigo' date=' alpina mm klarar sig så har ju knappast denna metod någon som helst effekt, bara ett spel för kulliserna...[/quote']

Exakt, och det står att "Tävlingshjul (1or) är inte tillåtna. Detta oavsett vad som står på hjulet."

Då är frågan hur man definierar ettor, vilket väl för övrigt knappast kan ses som tävlingshjul idag. Om det inte skulle stå en etta på hjulen, hur vet man då att det är "ettor"...

Man mäter hjulen helt enkelt. Med en shore mätare.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om rättvisefrågan är löst?

 

-Hur nära gränsen är ett par swenor 2or? Elpex 2or? proski 2or? Olika nära gränsen med olika årsmodeller?

 

-Vilka modeller är över gränsen? Om skigo' date=' alpina mm klarar sig så har ju knappast denna metod någon som helst effekt, bara ett spel för kulliserna...[/quote']

Det är gamla gummiettor som går bort, vanliga träningshjul okej, som vi sagt hela tiden. Men sen är det stor variation mellan hjulen såklart.

Jo att det är träningshjul som är ok är jag med på, men vad löste detta? Hysterin kommer ju fortsätta, speciellt om man faktiskt skulle ha "för snabba" hjul och måste låna, då har man ju noll koll på rullet... Är utlåningsskidorna precis på gränsen så kanske man ska komma med sina PU och få låna av westman men men...

 

Oj va arg jag lät, vill helst gråta å spy på gummihjulen bara...

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om rättvisefrågan är löst?

 

-Hur nära gränsen är ett par swenor 2or? Elpex 2or? proski 2or? Olika nära gränsen med olika årsmodeller?

 

-Vilka modeller är över gränsen? Om skigo' date=' alpina mm klarar sig så har ju knappast denna metod någon som helst effekt, bara ett spel för kulliserna...[/quote']

Det är gamla gummiettor som går bort, vanliga träningshjul okej, som vi sagt hela tiden. Men sen är det stor variation mellan hjulen såklart.

Men har du Skåningen som är i branchen någon som helst aning om vilket fabrikat/årsmodell som är bäst av dom som blir godkända? Om nu någon vet vad som blir godkänt.

Skigo 2012 var snabba, enligt rykten är 2013 lite långsammare, men jag har inte testat.

Elpex Team/evo är snabbare än swenor 2013. tvärtom 2012

 

Hade jag själv tävlat hade jag åkt med Skigo eller Elpex.

Var anmäld med begärde startavgiften tillbaka när man ändrade reglerna och tog bort tävlingshjul. Ville inte hålla på med detta testande av hjul hit och dit för att hitta det snabbaste. Vill bara ta mina tävlingsskidor och tävla. Men tävling är skoj och vem vet kanske står jag på startlinjen ändå.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om rättvisefrågan är löst?

 

-Hur nära gränsen är ett par swenor 2or? Elpex 2or? proski 2or? Olika nära gränsen med olika årsmodeller?

 

-Vilka modeller är över gränsen? Om skigo' date=' alpina mm klarar sig så har ju knappast denna metod någon som helst effekt, bara ett spel för kulliserna...[/quote']

Det är gamla gummiettor som går bort, vanliga träningshjul okej, som vi sagt hela tiden. Men sen är det stor variation mellan hjulen såklart.

Jo att det är träningshjul som är ok är jag med på, men vad löste detta? Hysterin kommer ju fortsätta, speciellt om man faktiskt skulle ha "för snabba" hjul och måste låna, då har man ju noll koll på rullet... Är utlåningsskidorna precis på gränsen så kanske man ska komma med sina PU och få låna av westman men men...

 

Oj va arg jag lät, vill helst gråta å spy på gummihjulen bara...

KLart hysterin fortsätter eftersom det inte finns något som heter träningshjul som är lika mellan olika fabrikat. Det är enklare att tävla med PU, men det behöver vi ju inte diskutera här eftersom vi alla är med på det.

 

Visst kunde man ha en tävling där alla körde på samma skidor ifrån Proski, alla har 3:or. Men sådana tävlingar fungerar ju bara som uppvissning eller jippotävlingar, aldrig som stora breddtävlingar med flera hundra startande. använd rätt bana och följ reglerna så är det enkelt

Link to comment
Share on other sites

Det är gamla gummiettor som går bort' date=' vanliga träningshjul okej, som vi sagt hela tiden. Men sen är det stor variation mellan hjulen såklart.[/quote']

Men har du Skåningen som är i branchen någon som helst aning om vilket fabrikat/årsmodell som är bäst av dom som blir godkända? Om nu någon vet vad som blir godkänt.

Skigo 2012 var snabba, enligt rykten är 2013 lite långsammare, men jag har inte testat.

Elpex Team/evo är snabbare än swenor 2013. tvärtom 2012

 

Hade jag själv tävlat hade jag åkt med Skigo eller Elpex.

Var anmäld med begärde startavgiften tillbaka när man ändrade reglerna och tog bort tävlingshjul. Ville inte hålla på med detta testande av hjul hit och dit för att hitta det snabbaste. Vill bara ta mina tävlingsskidor och tävla. Men tävling är skoj och vem vet kanske står jag på startlinjen ändå.

Jo men det stämmer med vad jag hört, Skigo eller årets Elpex. Vill inte heller testa skidor på sommaren, det gör jag så mycket på vintern ändå.

Link to comment
Share on other sites

Ge nu ett klart förhandsbesked om ffa Skigo 2012, kommer att godkännas på hårdhetstestet!! Dessa är minst 1,5or. Annars vet jag inte vad ni ska ha testet till.

Alpina rullar också extremt bra när det är torrt, men har inte dessa hjul en annan gummiblandning som gör dem hårdare och därmed kommer de att passera testet galant.

Om dessa hjul godkänns är det hela ett skämt och tävlingen sker inte på lika villkor.

Även den snabba varianten av Elpex Evo 2or är också lite tveksam. Kommer de att klara testet? Ge besked! Att ettor inte är godkända visste vi sen tidigare.

Kan säga att jag testade Skigo 2013 mot Fibreglass (frammonterad backspärr) ikväll och de rullade väldigt lika med liten fördel Fibreglass. Hjulen var ordentligt uppvärmda.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...