Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varför är jag så långsam på rullskidor?


Torwald

Recommended Posts

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply
Det har ju diskuterats en del om hur tyngre åkare (eventuellt) har proportionellt sämre rull än lättare åkare.

Med det i åtanke: Hur mycket väger trådskaparen?

Detta gäller i så fall för rätt mjuka och smala hjul, typ Swenor Finstep tvåor som svampar ihop under väldigt kraftfulla stavtag från tunga väldigt bra åkare (EL på VL) på minst 90 kg och kraften då inte riktas framåt. Det gäller knappast trådskaparen, hans skidor är hårdare och han har inte samma kraft. Generellt sett så gynnas istället oftast lätta åkare på snö jämfört med på hårt underlag. Normalviktiga, nornalstarka, som tränar "normalt" med rullskidor under hela säsongen brukar vara ungefär lika bra på svart och vitt underlag. Tror det är ngt annat "fel", slår man ihop alla variabler som diskuterats här och flera stämmer så blir det mkt tid ihop. Tex ev felmärkning, dålig grenspecifik träning under lång tid, kallare på hösten, kanske lägre pulsnivå, stopp mm mm. Skidbyte, mer träning och direkt jämförelse med andra åkare måste testas.

Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga att på skidor och rullskidor så mäts hastigheten normalt som för på bil och cykel dvs i km/h. Egentligen m/s baserat direkt på SI-enheterna som tex vinden. Eller rättare sagt min/km är inte ett mått på hastighet utan någonslags helt bakvänt mått som ofta kallas tempo. Titta tex på VL-tiderna på det extra "diplom " som man kan köpa. Likaså hos Garmin. Endast löpare, vandrare och långsamt klientel mäter bakvänt i min/km:). Inser dock att detta är så inarbetat för långsamma sporter att det troligtvis aldrig kommer att rättas till. En klar nackdel med tempo är tex att det är mkt omständigare att jämföra och att räkna ut skillnaden i procent, först måste sekunderna omvandlas till jämförbara enheter med minuter.

 

5:15 min/km är väl ca 11,5 km/h vilket ju är långsamt, men inte extremt dåligt "tempo" på riktigt tröga hjul och långa distanser.

Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga att på skidor och rullskidor så mäts hastigheten normalt som för på bil och cykel dvs i km/h. Egentligen m/s baserat direkt på SI-enheterna som tex vinden. Eller rättare sagt min/km är inte ett mått på hastighet utan någonslags helt bakvänt mått som ofta kallas tempo. Titta tex på VL-tiderna på det extra "diplom " som man kan köpa. Likaså hos Garmin. Endast löpare, vandrare och långsamt klientel mäter bakvänt i min/km:). Inser dock att detta är så inarbetat för långsamma sporter att det troligtvis aldrig kommer att rättas till. En klar nackdel med tempo är tex att det är mkt omständigare att jämföra och att räkna ut skillnaden i procent, först måste sekunderna omvandlas till jämförbara enheter med minuter.

 

5:15 min/km är väl ca 11,5 km/h vilket ju är långsamt, men inte extremt dåligt "tempo" på riktigt tröga hjul och långa distanser.

En lite bidragande orsak till min/km är nog att det är lätt att direkt relatera till hur lång tid det tar att springa sin runda, eller hur fort man sprungit till min/km. Typ att man springer 4:00 per km - då är kopplingen till 40 min på milen väldigt uppenbar. Där är 15km/h inte lika tydligt.

 

Min/km leder/vann i Wickströms lilla votering:

http://erikwickstrom.se/2011/11/02/kmh-till-minkm-minkm-till-kmh/

Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga att på skidor och rullskidor så mäts hastigheten normalt som för på bil och cykel dvs i km/h. Egentligen m/s baserat direkt på SI-enheterna som tex vinden. Eller rättare sagt min/km är inte ett mått på hastighet utan någonslags helt bakvänt mått som ofta kallas tempo. Titta tex på VL-tiderna på det extra "diplom " som man kan köpa. Likaså hos Garmin. Endast löpare' date=' vandrare och långsamt klientel mäter bakvänt i min/km:). Inser dock att detta är så inarbetat för långsamma sporter att det troligtvis aldrig kommer att rättas till. En klar nackdel med tempo är tex att det är mkt omständigare att jämföra och att räkna ut skillnaden i procent, först måste sekunderna omvandlas till jämförbara enheter med minuter.

 

5:15 min/km är väl ca 11,5 km/h vilket ju är långsamt, men inte extremt dåligt "tempo" på riktigt tröga hjul och långa distanser.[/quote']

En lite bidragande orsak till min/km är nog att det är lätt att direkt relatera till hur lång tid det tar att springa sin runda, eller hur fort man sprungit till min/km. Typ att man springer 4:00 per km - då är kopplingen till 40 min på milen väldigt uppenbar. Där är 15km/h inte lika tydligt.

 

Min/km leder/vann i Wickströms lilla votering:

http://erikwickstrom.se/2011/11/02/kmh-till-minkm-minkm-till-kmh/

Såg den och relaterade därför inte till dit:) Beror naturligtvis precis som du beskriver på att många som kommer från löpning använder detta som standard och vill kunna jämföra. Vilket initialt och vanemässigt är fullt förståeligt (hur många engelsmän ville egentligen byta ut pound, inch mm?) Även om Erik själv som har bättre koll än de flesta (alla) och håller på med flera idrotter naturligtvis förordar km/h. Och det vore synd om vi försöker flytta över en välanvänd men felaktig standard också till skidor. Det väldigt tråkiga är ju då att skidor/rullskidor får två olika standarder vilket är ovanligt inom de flesta sporter (finns det någon annan med samma problem?). Blir också jobbigt att jämföra på SKID-forum. Men OK, bättre med samma mätmetod inom en idrott även om den är fel, så behåll min/km inom löpning men försök att undvika den inom skidor även om det känns svårt i början. Det går ändå oftast rätt mkt fortare på skidor, så jämförelsen blir ju ändå rätt irrelevant. Km/h är även för löpare en helt extremt etablerad standard för bil vilket de flesta ändå har prövat och förstår samt för cykel som hyfsat många håller på med eller beskådar på TV.

 

Det som är väldigt udda och intressant med min/km är ju att man helt kastar om logiken inom SI-systemet men åtminstone håller sig till det. Annars kunde det ju blivit fjärdringsväg/solvarv eller ngt annat roligt.

 

Till syvende och sist så är ju detta ändå ett SKID-forum och inte primärt ett forum för de som helt eller delvis konverterat från långsammare aktiviteter. Vasaloppet brukar ju oftast bli de som sätter standarden för skidor på gott och ont. I detta fall har de ju definitivt rätt.

 

Fast jag tvivlar tyvärr på att jag med framgång lyckas slåss mot väderkvarnarna. Det blir oftast kontraproduktivt. Förra gången gällde det att undvika infantilt dagisspråk för rullskidor, "rulli..ar" som ger mig kväljningar. Då började fler använda det, men när jag slutade klaga började fler växa upp och undvek bebisspråk:) Så jag borde inte skriva ngt:(

Link to comment
Share on other sites

Förra gången gällde det att undvika infantilt dagisspråk för rullskidor, "rulli..ar" som ger mig kväljningar. Då började fler använda det, men när jag slutade klaga började fler växa upp och undvek bebisspråk:) Så jag borde inte skriva ngt:(

Instämmer till 100%, det låter för jä**igt! :)

Link to comment
Share on other sites

Förutom enhet samt tempo, måste ju oxå klargöras huruvida det är hastighet eller fart som avses, eller om man språkligt (eller kanske snarare fysiskt) är så dekadent att man anser de kan användas som synonymer.

 

(jag är ingen fysiker, så detta blev säkert fel. Ngn får klargöra det hela. Skidforum kan ju inte sväva i ovisshet o utrycka sig fel).

 

rullskidor

Link to comment
Share on other sites

Absolut rullskidor! Sen tycker jag även skidskor (inte pjäxor...!)

 

Sen är det ganska givet med km/h!!! ;) De som använder min/km måste ju per definition erkänna att de är långsamma ;).

 

Skalan blir ju upp till löpartempo - min/km, snabbare - km/h.

 

Vem relaterar till - "Körde snabba intervaller på skaterullskidor", körde medel på 2:10/km ! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör min/km på mina rullisar. Enligt Fredrik Lindström är språk rörliga. Om tillräckligt många använder rullisar så hamnar det i ordboken! Och nu har jag använt rullisar tre ggr...

 

Avslutar med en fjärde rullisar för att vrida om kniven ett sista varv i magen på forumets språkpoliser ;)...

 

Är man uppväxt i elljusspår och på första generationens plastskidor så använder man givetvis min/km, spelar ingen roll att man kör PU och kan komma under 2:00/km. Det är en riktigt skön känsla att komma hem och gå under 3min/km på garmin klockan (3or). 20,1km/h ger mig ingen känsla alls!

Link to comment
Share on other sites

Jag kör min/km på mina rullisar. Enligt Fredrik Lindström är språk rörliga. Om tillräckligt många använder rullisar så hamnar det i ordboken! Och nu har jag använt rullisar tre ggr...

 

Avslutar med en fjärde rullisar för att vrida om kniven ett sista varv i magen på forumets språkpoliser ;)...

 

Är man uppväxt i elljusspår och på första generationens plastskidor så använder man givetvis min/km, spelar ingen roll att man kör PU och kan komma under 2:00/km. Det är en riktigt skön känsla att komma hem och gå under 3min/km på garmin klockan (3or). 20,1km/h ger mig ingen känsla alls!

He he din lilla retsticka...

 

Kan hålla med dig. På skidor i kuperad terräng är det ett mål att komma under tre minuter kilometern. Då har det gått riktigt snabbt och man kan vara nöjd. Hastigheten ligger då kring 20 km/h.

 

En tanke. De tider som många pratar om på Skidforum gör mig lite konfunderad. De är så snabba. Jag vet vad jag åker för hastighet under snabbdistans och intervaller på skejtrullskidor (marwe 0 hjul). Jag vet också vilka tider jag har på snö i skejt.

Jag vet också vad Björn Ferry har för tider på rullskidor och snö häromkring Storuman och vad hans träningskompisar som är jätteduktiga elitmotionärer åker för tider i skejt på de vägar och banor vi har här.

Samma kilometertider eller varför inte hastighet som Ferrys elitmotionärskompisar åker uppger många forumister att de åker på en typisk träningsrunda. I klassiskt dessutom.

Jag betvivlar inte förmågan hos många här inne. Men som sagt, jag blir tveksam över de tider som uppges och ställer mig frågan hur vägarna och sträckorna som folk stakar sig runt på egentligen ser ut.

Är det nerför mycket?

Är asfalten otroligt slät?

Medvind?

Uppges bara toppnoteringar under toppform?

 

Att snitta 20 km/h över låt säga fyra mil. Det gör inte gängse motionären. Det betyder 2 timmar i tid.

Jag får uppfattningen att 24 km/h är mera "normalt" och det gör 1.40 på samma sträcka. Jag tror inte på det.

Som sagt, jag vill inte ta bort alla fina insatser som folk här inne gör men jag blir ändå lite tveksam när det kommer till tider. Framförallt på rullisar...

Oopps, förlåt; rullskidor ;)

Link to comment
Share on other sites

Förutom enhet samt tempo, måste ju oxå klargöras huruvida det är hastighet eller fart som avses, eller om man språkligt (eller kanske snarare fysiskt) är så dekadent att man anser de kan användas som synonymer.

Ja det finns många absurditeter i storhetsvärlden :)

 

Jag har t ex hittills aldrig kört en bil som haft en riktig hastighetsmätare. I alla mina bilar har suttit en fartmätare.

En annan märklighet är vindhastighet som ofta relateras till som "sekundmeter". Jodå, alla förstår förstås vad som menas men enhetsmässigt är det helt fel.

 

Angående ursprungsfrågan, tempo (min/km) eller hastighet (km/h) så måste man nog också ta i beaktande teknisk utveckling. Innan vi fick GPS trackers så var det helt enkelt bökigare att räkna ut hastighet än tempo. Egentligen tycker jag detta spelar mindre roll, det är ju bara två sätt att beskriva samma sak.

Som medelålders man har jag dock fortfarande lättare att relatera till tempo. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör min/km på mina rullisar. Enligt Fredrik Lindström är språk rörliga. Om tillräckligt många använder rullisar så hamnar det i ordboken! Och nu har jag använt rullisar tre ggr...

 

Avslutar med en fjärde rullisar för att vrida om kniven ett sista varv i magen på forumets språkpoliser ;)...

 

Är man uppväxt i elljusspår och på första generationens plastskidor så använder man givetvis min/km' date=' spelar ingen roll att man kör PU och kan komma under 2:00/km. Det är en riktigt skön känsla att komma hem och gå under 3min/km på garmin klockan (3or). 20,1km/h ger mig ingen känsla alls![/quote']

He he din lilla retsticka...

 

Kan hålla med dig. På skidor i kuperad terräng är det ett mål att komma under tre minuter kilometern. Då har det gått riktigt snabbt och man kan vara nöjd. Hastigheten ligger då kring 20 km/h.

 

En tanke. De tider som många pratar om på Skidforum gör mig lite konfunderad. De är så snabba. Jag vet vad jag åker för hastighet under snabbdistans och intervaller på skejtrullskidor (marwe 0 hjul). Jag vet också vilka tider jag har på snö i skejt.

Jag vet också vad Björn Ferry har för tider på rullskidor och snö häromkring Storuman och vad hans träningskompisar som är jätteduktiga elitmotionärer åker för tider i skejt på de vägar och banor vi har här.

Samma kilometertider eller varför inte hastighet som Ferrys elitmotionärskompisar åker uppger många forumister att de åker på en typisk träningsrunda. I klassiskt dessutom.

Jag betvivlar inte förmågan hos många här inne. Men som sagt, jag blir tveksam över de tider som uppges och ställer mig frågan hur vägarna och sträckorna som folk stakar sig runt på egentligen ser ut.

Är det nerför mycket?

Är asfalten otroligt slät?

Medvind?

Uppges bara toppnoteringar under toppform?

 

Att snitta 20 km/h över låt säga fyra mil. Det gör inte gängse motionären. Det betyder 2 timmar i tid.

Jag får uppfattningen att 24 km/h är mera "normalt" och det gör 1.40 på samma sträcka. Jag tror inte på det.

Som sagt, jag vill inte ta bort alla fina insatser som folk här inne gör men jag blir ändå lite tveksam när det kommer till tider. Framförallt på rullisar...

Oopps, förlåt; rullskidor ;)

Jag kollade min motionskalender och ser att jag har i snitt 3:32 min/km eller 17 km/h på rullisar för aug/sept/okt utan nåt enda pass där jag kör i ett högre enhetligt tempo, 80% 2or 20% 3or. Tycker inte tiderna som andra anger är så uppseendeväckande. Sedan tränar svenssonmotionärer lite annorlunda än elit också. Oftare mer tävlingslikt pga av tidsbrist. En lust att jämföra under träning smyger sig nog in mer hos de förra också: "bra tempo till jobbet i dag" snarare än "bra träning i dag".

 

Min/km är för övrigt bra för att det är lätt för puckade idrottshjärnor att relativisera:

 

"20 sekunder efter Northug med 3 km kvar. Happ, måste alltså öka till hur många km/h....hm...loppet är 30 km, 27 åkta, 3 kvar....öh...km/h...få se nu...hur...27 delat med...nä...vänta 30 minus 3 gånger...bort med deriviatan va...

 

NÄ NU SKITER JAG I DET HÄR! Jag måste öka med i snitt sju sekunder på de kilomterar som är kvar. Eller lite drygt en sekund per hundra meter. Helvete--jag tror jag ska börja använda det måtter istället. Blir minuter/km va. Jaja. Nu kör jag!"

Link to comment
Share on other sites

Samma kilometertider eller varför inte hastighet som Ferrys elitmotionärskompisar åker uppger många forumister att de åker på en typisk träningsrunda. I klassiskt dessutom.

Jag betvivlar inte förmågan hos många här inne. Men som sagt, jag blir tveksam över de tider som uppges och ställer mig frågan hur vägarna och sträckorna som folk stakar sig runt på egentligen ser ut.

Är det nerför mycket?

Är asfalten otroligt slät?

Medvind?

Uppges bara toppnoteringar under toppform?

Oopps, förlåt; rullskidor ;)

Nej det beror på temperaturen. Det är otrolig skillnad på 20+ som vi har i söder och +-0 som ni väl peakar på i Storuman ;)...

Link to comment
Share on other sites

Samma kilometertider eller varför inte hastighet som Ferrys elitmotionärskompisar åker uppger många forumister att de åker på en typisk träningsrunda. I klassiskt dessutom.

Jag betvivlar inte förmågan hos många här inne. Men som sagt' date=' jag blir tveksam över de tider som uppges och ställer mig frågan hur vägarna och sträckorna som folk stakar sig runt på egentligen ser ut.

Är det nerför mycket?

Är asfalten otroligt slät?

Medvind?

Uppges bara toppnoteringar under toppform?

Oopps, förlåt; rullskidor ;)[/quote']

Nej det beror på temperaturen. Det är otrolig skillnad på 20+ som vi har i söder och +-0 som ni väl peakar på i Storuman ;)...

Slät asfalt, klungåkning. När ja kör skejt intervaller klarar jag 2,18min/km eller 26 km/h på en kuperad och kurvig rullskidbana med ca 85% av Max om jag ligger i rygg på Ferry. Drar jag efterföljande varv blir tiden 10-15 sek långsammare och pulsen 5-8 slag högre.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör min/km på mina rullisar. Enligt Fredrik Lindström är språk rörliga. Om tillräckligt många använder rullisar så hamnar det i ordboken! Och nu har jag använt rullisar tre ggr...

 

Avslutar med en fjärde rullisar för att vrida om kniven ett sista varv i magen på forumets språkpoliser ;)...

 

Är man uppväxt i elljusspår och på första generationens plastskidor så använder man givetvis min/km' date=' spelar ingen roll att man kör PU och kan komma under 2:00/km. Det är en riktigt skön känsla att komma hem och gå under 3min/km på garmin klockan (3or). 20,1km/h ger mig ingen känsla alls![/quote']

He he din lilla retsticka...

Kan bara hålla med! Jäkla retsticka! ;) Om jag inte känt dig så bra kanske jag hade fortsatt argumentera... ;)

 

Var och en får självklart tänka hur de själva vill. Själv kan jag tycka det är OK med min/km ner till 3 (dvs upp till 20 km/h), men snabbare än detta tänker jag hellre i km/h. Så på både rullskidor och skidor tänker jag hellre i km/h helt och hållet, även i snöstorm och motvind, eller på tröga Elpex-4or! Det beror väl bara på ens egen vana som andra skrivit. Om nå´n pratar väder med mig och säger att det blåser, så får de ta mig sjutton berätta vindstyrkan i m/s, annars kan jag inte relatera. Kommer du då v-peter och snackar min/km snor jag dina stavar så du inte kör ifrån mig ;) !

 

En tanke. De tider som många pratar om på Skidforum gör mig lite konfunderad. De är så snabba. Jag vet vad jag åker för hastighet under snabbdistans och intervaller på skejtrullskidor (marwe 0 hjul). Jag vet också vilka tider jag har på snö i skejt.

Jag vet också vad Björn Ferry har för tider på rullskidor och snö häromkring Storuman och vad hans träningskompisar som är jätteduktiga elitmotionärer åker för tider i skejt på de vägar och banor vi har här.

Samma kilometertider eller varför inte hastighet som Ferrys elitmotionärskompisar åker uppger många forumister att de åker på en typisk träningsrunda. I klassiskt dessutom.

Jag betvivlar inte förmågan hos många här inne. Men som sagt, jag blir tveksam över de tider som uppges och ställer mig frågan hur vägarna och sträckorna som folk stakar sig runt på egentligen ser ut.

Är det nerför mycket?

Är asfalten otroligt slät?

Medvind?

Uppges bara toppnoteringar under toppform?

 

Att snitta 20 km/h över låt säga fyra mil. Det gör inte gängse motionären. Det betyder 2 timmar i tid.

Jag får uppfattningen att 24 km/h är mera "normalt" och det gör 1.40 på samma sträcka. Jag tror inte på det.

Som sagt, jag vill inte ta bort alla fina insatser som folk här inne gör men jag blir ändå lite tveksam när det kommer till tider. Framförallt på rullisar...

Oopps, förlåt; rullskidor

Här återknyter vi väl lite till trådskaparens dilemma.

Det är väl bara när man tränar med andra som det kan vara ett problem ifall man inte håller samma hastighet som andra på rullskidor. För i stort sett alla är väl rullskidor bara träning inför vintern! (?) Med alla dagens olika tröga/lätta rullskidor så kan man ju inte på ett sådant här forum bedöma någons skidkapacitet genom någon hastighet. Skigos snabba "1,5-or" på slät asfalt en torr varm sommardag, eller rejält infettade "tröga" elpex-2-or en 0-gradig dag på grov asfalt - det är ju som att jämföra hastighet lika på skidor i isigt blixtföre och 4 plusgrader blötföre där spåren inte längre håller!

 

Jag hoppas alla tränar efter egen förmåga. För mig är det så klart bra om jag har ett syfte med varje träning, så det inte blir slentrian. Jag är mer intresserad över mina pulsintervaller och tid, jämfört med vilken hastighet jag har. Jag vet att jag kör lite mycket lugna distanspass nu. Men det beror ju lite på min målsättning. Jag har mer ändrat fokus och orkar inte längre försöka bli bra på skidor. Försöker istället gå ner i vikt samt "få en lite sundare kropp runt min i övrigt förtappade själ".

 

Om jag bara funderar på min egen träning sista veckan, så upplever jag det klart jobbigare med senaste passet på 4-or, där jag under 54 min låg i en medelpuls på 161, jämfört med gårdagens distanspass på 2,5 timmar med en snittpuls på 134. Men enligt min egen lilla filosofi så har jag helt olika syften med de olika träningarna.

 

Strunt i hastighet på rullskidor! Ut och träna era sunda eller förtappade själar!

Link to comment
Share on other sites

Var och en får självklart tänka hur de själva vill. Själv kan jag tycka det är OK med min/km ner till 3 (dvs upp till 20 km/h), men snabbare än detta tänker jag hellre i km/h. Så på både rullskidor och skidor tänker jag hellre i km/h helt och hållet, även i snöstorm och motvind, eller på tröga Elpex-4or!

Du åker alltså alltid minst 20km/h i ovanstående förhållanden? Klart imponerande i så fall! För egen del så snittar jag ytterst sällan (vet knappt om det hänt) 20km/h på skidor eller rullskidor, så jag håller mig till löpartermer när jag pratar hur fort det går.

Link to comment
Share on other sites

Var och en får självklart tänka hur de själva vill. Själv kan jag tycka det är OK med min/km ner till 3 (dvs upp till 20 km/h)' date=' men snabbare än detta tänker jag hellre i km/h. Så på både rullskidor och skidor tänker jag hellre i km/h helt och hållet, även i snöstorm och motvind, eller på tröga Elpex-4or![/quote']

Du åker alltså alltid minst 20km/h i ovanstående förhållanden? Klart imponerande i så fall! För egen del så snittar jag ytterst sällan (vet knappt om det hänt) 20km/h på skidor eller rullskidor, så jag håller mig till löpartermer när jag pratar hur fort det går.

Du missförstår mig TT. När jag springer tänker jag nog själv i min/km. Sen springer jag aldrig så snabbt som 3 min/km. Men jag kan tänka i denna knäppa omvända form ungefär dit, dvs 20 km/h. Åker jag skidor/rullskidor så tänker jag hellre i km/h. T o m om jag åker på supertröga Elpex-4or i 13,3 km/h. Men jag tittar inte på detta. För mig är det intressanta vad jag hade för målsättning med träningen och om jag klarar det någorlunda. Dvs en medelpuls på ren stakning på över 160 under ca en timme blir det som jag tittar på. Hastigheten är för mig ointressant.

Link to comment
Share on other sites

Varför hålla på med konstruerade enheter som km/h eller min/km? SI-enheten för hastighet är ju m/s och det är väl således det man ska använda... ;)

Därför man använder den enhet man är van vid. Hade alla våra bilar och vägskyltar varit anpassade till m/s hade det inte varit något problem.

Men återigen, ju snabbare hastighet ju svårare för mig att tänka i min/km. Jag tänker ibland m/s och gör om i huvudet till km/h. Som exempel, om en snabb sprinter springer 100m på 10 s så blir det 10m/s. Detta vet ju alla att det är samma som 36km/h. Men jag får ingen relation till 1,67min/km ! Men det är jag det, andra är väl funtade på annat sätt?

Link to comment
Share on other sites

Var och en får självklart tänka hur de själva vill. Själv kan jag tycka det är OK med min/km ner till 3 (dvs upp till 20 km/h)' date=' men snabbare än detta tänker jag hellre i km/h. Så på både rullskidor och skidor tänker jag hellre i km/h helt och hållet, även i snöstorm och motvind, eller på tröga Elpex-4or![/quote']

Du åker alltså alltid minst 20km/h i ovanstående förhållanden? Klart imponerande i så fall! För egen del så snittar jag ytterst sällan (vet knappt om det hänt) 20km/h på skidor eller rullskidor, så jag håller mig till löpartermer när jag pratar hur fort det går.

Du missförstår mig TT. När jag springer tänker jag nog själv i min/km. Sen springer jag aldrig så snabbt som 3 min/km. Men jag kan tänka i denna knäppa omvända form ungefär dit, dvs 20 km/h. Åker jag skidor/rullskidor så tänker jag hellre i km/h. T o m om jag åker på supertröga Elpex-4or i 13,3 km/h. Men jag tittar inte på detta. För mig är det intressanta vad jag hade för målsättning med träningen och om jag klarar det någorlunda. Dvs en medelpuls på ren stakning på över 160 under ca en timme blir det som jag tittar på. Hastigheten är för mig ointressant.

Jag håller med dig om att gränsen för att gå över till km/h ligger för mig också runt 20km/h eller 3 min/km. Och för mig är tyvärr skidor på "fel" sida den gränsen. Ser man på VL eller seedningslopp är det ganska få förunnat att hamna på den snabbare sidan av den här gränsen.

För egen del så är inte hastigheten så intressant men då vi kör gemensam träning i grupp på rullskidor är det väldigt bra att få reda på om dagens distanspass kommer att gå i 3.30 tempo eller 4.15 tempo. Då kan alla välja rätt hjul för önskad belastning eller avstå passet om det går för fort/sakta. I varje fall inom träningsgruppen som jag är med i pratar vi om min/km som ett mått på tempot vi håller. Ursäkta att vi kommit ifrån ämnet...

Link to comment
Share on other sites

För att fortsätta förstöra tråden... Löpning och skidor alltid min/km. Cykling alltid km/h. Rullskidor min/km, men också lite km/h eftersom det brukar användas av många andra och jag vet att jag hinner ca 17 km på en timme på ett normalt pass.

Simning min/km.

Vad gäller kajak är jag helt förvirrad eftersom det blir ungefär samma siffror för båda enheterna: 7 km/h = 8,34 min/km, 8 km/h = 7,30 min/km. Så om 7 blir 8 så kan det betyda att det gått lite snabbare eller lite långsammare. Dessutom brukar jag ha GPSen inställd på min/500m. Jag vet inte heller om det finns någon "norm" för vilken enhet som används inom paddlingssporten. Kanske någon kan upplysa mig om detta.

Alltså långsammare förflyttning, min/km - snabbare förflyttning, km/h.

När man pratar om vindhastighet är jag van vid m/s men på t ex Garmin Connect anges den med km/h - vilket inte säger mig något. Förmodligen en direktöversättning från engelskan som använder miles/hour i sammanhanget.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...