Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varför är jag så långsam på rullskidor?


Torwald

Recommended Posts

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Jaha, lika skrämmande som jag trott i mina värsta mardrömmar. Flera håller fast vid r..isar. Tack dock för stödet för stödet av korrekt språk och logik av Dunderklumpen m.fl. Sen att det skulle gå en slags gräns för vilket mått man skall använda vid 20 km/h kan ju tyckas sunt MEN det funkar inte. Då skulle jag ju mäta vartannat skidpass i en riktig enhet och vartannat i en felaktig och det går inte att diskutera med varandra om vilken hastighet man egentligen hade. Tänk om vågen skulle visa 75,1 kg en dag och när man varit och skitit visa 176,47 Skålpund och då är ändå Skålpund en logisk enhet - inte bakvänd, en minskning är en minskning och inte tvärtom. Lite roligare skulle det ju vara om man vid sin löneförhandling säger att man vill ha påökt från 31 000 kr/månad till 32 000 kr/månad och arbetsgivaren kontrar med att nja du kan få 31,74 mikromånader per krona. Tackar du ja då eller vill du "öka" till 32,25 mikromånader/krona? En standard underlättar för alla. Ytterst sällan tränar löpare med sin omvända mätmetod ihop med skidåkare (oavsett underlag) på samma pass. Gör om gör rätt, överför inte felaktig vana från en sport till en annan.

 

Vad hände förresten med stackars trådskaparen Torwald, ber om ursäkt för att jag förstört tråden. Km/h kunde fått (kan få) en egen tråd på SKID-forum. Några nya mätningar/tester ihop med andra Torwald?

Link to comment
Share on other sites

Jaha, lika skrämmande som jag trott i mina värsta mardrömmar. Flera håller fast vid r..isar. Tack dock för stödet för stödet av korrekt språk och logik av Dunderklumpen m.fl. Sen att det skulle gå en slags gräns för vilket mått man skall använda vid 20 km/h kan ju tyckas sunt MEN det funkar inte. Då skulle jag ju mäta vartannat skidpass i en riktig enhet och vartannat i en felaktig och det går inte att diskutera med varandra om vilken hastighet man egentligen hade. Tänk om vågen skulle visa 75,1 kg en dag och när man varit och skitit visa 176,47 Skålpund och då är ändå Skålpund en logisk enhet - inte bakvänd, en minskning är en minskning och inte tvärtom. Lite roligare skulle det ju vara om man vid sin löneförhandling säger att man vill ha påökt från 31 000 kr/månad till 32 000 kr/månad och arbetsgivaren kontrar med att nja du kan få 31,74 mikromånader per krona. Tackar du ja då eller vill du "öka" till 32,25 mikromånader/krona? En standard underlättar för alla. Ytterst sällan tränar löpare med sin omvända mätmetod ihop med skidåkare (oavsett underlag) på samma pass. Gör om gör rätt, överför inte felaktig vana från en sport till en annan.

 

Vad hände förresten med stackars trådskaparen Torwald, ber om ursäkt för att jag förstört tråden. Km/h kunde fått (kan få) en egen tråd på SKID-forum. Några nya mätningar/tester ihop med andra Torwald?

Min/km! I riktig skidåkning finns inget jämförelsevärde med hastighet eller tempo då variationen i före betyder allt för farten, det enda som ger något är att hålla reda på hur lång tid man är före eller efter sina konkurrenter och då är det myckrt lättare att räkna i min/km. Km/h är för de som är ute och cyklar :-)

Fö åkte jag ett riktigt fint pass på skaterullisarna i Söndags.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror vi kan summera tråden lite. Anledningen att Torwald är så långsam på rullskidor/rullisar är att han använder fel måttenhet. Så Torwald, om du bara byter till km/h, m/s, min/km, s/m eller knop så tror vi alla att du kommer att bli mycket snabbare!
Link to comment
Share on other sites

Jag tror vi kan summera tråden lite. Anledningen att Torwald är så långsam på rullskidor/rullisar är att han använder fel måttenhet. Så Torwald, om du bara byter till km/h, m/s, min/km, s/m eller knop så tror vi alla att du kommer att bli mycket snabbare!

He he.

 

Tror ni inte att tekniken betyder mycket i skillnaden i tid?

Nu åker jag förvisso bara skate på rullskidor men mina intervalltider är sämre på rullskidbanan än vad dom är på ett jobbigare elljusspår med jämförbart före.

Jag känner att jag åker mer avslappnat på skidor, det gör trots allt mindre ont att ramla i snö än på asfalt. Det har jag i färskt minne från i somras då jag provade räta ut en kurva med mitt eget skinn i 24 blås. (Blås är metriska skalan för att prata enheter)

Asfalten vann...

Det känns som att jag inte vågar "glida" ut lika avslappnat på rullskidor som på snö och då blir jag stel i kroppen och får problem med tyngdöverföringen i skären.

Nu pratar jag förvisso skate men kan det inte vara mycket tekniskt på klassiskt också?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror vi kan summera tråden lite. Anledningen att Torwald är så långsam på rullskidor/rullisar är att han använder fel måttenhet. Så Torwald, om du bara byter till km/h, m/s, min/km, s/m eller knop så tror vi alla att du kommer att bli mycket snabbare!

Om jag får lägga till en sak i sammanfattningen så tror jag också att veckans stora I-landsproblem nu är utsett. ;)

Link to comment
Share on other sites

Min/km används även i trav. Även Formel 1 som går ganska fort använder en form av det med sina varvtider. Grejen är att det är tid som är det vikiga att och att man snabbt kan relatetera. Mot andra, mot sig själv. Km/h säger ijte så mycket där.

 

Tycker f.ö att "rullisar" är ett jättebra ord för att det harmoniserar så bra med "längdisar".

Link to comment
Share on other sites

Idag var det riktigt trögt. Ca 17km/h på knappa två mil med närmare 200m upp/ner. Blött, blåsigt och lövdrivor. Kan inte vara annat än bra för den kommande säsongen. Det blir värre nä isen kommer...

Just det, Swenor Fibreglass med sletna 2or

17 km/h... luxury... visserligen har du nog lite bättre prestationsförmåga än mig men jag låg strax under 14 km/h i söndags, 6 grader och regn. Samma knappa 2 mil för min del men i en annan del av riket. Jag har nog aldrig tagit i som jag gjorde då... stavarna stod som pilbågar större delen av körningen och jag var helt slut när jag kom hem, pjäxorna vägde ca 1 kg stycket och vattnet kunde hällas ut...

 

Yttre omständigheter spelar absolut roll, även teknik och styrka.

 

Hösten är den tid då allt känns trögare, det blir mörkare och blötare och tiderna förlängs per sträcka (eller längderna minskar per tid?).

Men det är bara den nödvändiga förberedelsen till årets höjdpunkt när snöskidorna plockas fram!

Link to comment
Share on other sites

Idag var det riktigt trögt. Ca 17km/h på knappa två mil med närmare 200m upp/ner. Blött, blåsigt och lövdrivor. Kan inte vara annat än bra för den kommande säsongen. Det blir värre nä isen kommer...

Just det, Swenor Fibreglass med sletna 2or

Fast "sletna" 2or är väl rätt tacksamma at få fart på såhärårs ivf om man jämför med helt nya som väl brukar gå trögare innan de är inkörda..

Link to comment
Share on other sites

Idag var det riktigt trögt. Ca 17km/h på knappa två mil med närmare 200m upp/ner. Blött' date=' blåsigt och lövdrivor. Kan inte vara annat än bra för den kommande säsongen. Det blir värre nä isen kommer...

Just det, Swenor Fibreglass med sletna 2or[/quote']

Fast "sletna" 2or är väl rätt tacksamma at få fart på såhärårs ivf om man jämför med helt nya som väl brukar gå trögare innan de är inkörda..

Säkert så. I nåt läge blir väl dock hjulen för små och lagren för skrangliga. Har inte servat dem ett skit får jag erkänna. Dä ä bar å åk...

Link to comment
Share on other sites

Körde 51 km idag på lite dryga tre timmar med mina RULLSKIDOR (tröghet 2). Vad blir det för hastighet då? Ja 51km delat med drygt tre timmar gör ju dryga 16 km/h. Orsaken att gåskidåkare använder andra bakvända måttenheter är nog att de kör så korta pass typ 5 km på 20 min, det blir ju lättare att räkna bakvänt då man bara tränar enstaka minuter:) Stämmer också med att löpare oftast är ute under timme medan cyklister är ute många timmar. (även Trav stämmer:) )

 

De som är bra med dessa "bakvända" som inte förstår km/h är iof att de är väldigt miljövänliga, eftersom de inte förstår eller ens kan relatera till vad km/h så kör det ju aldrig bil eller ser några vägskyltar utan de går alltid till jobbet och överallt annars:) Om de åker med som passagerare ngn gång som måste de ju storögt undra varför man får köra mkt fortare förbi en skola än på motorvägen. Ute och cyklar kan de mkt väl vara också men aldrig som träning eller med en cykeldator. När de ser sina medelhastigheter mellan kontrollerna från Vasaloppet måste de också bli väldigt förvirrade. "Jag tyckte ju att jag körde fort mellan Eldris och Mora men då gick det långsammare än i trängseln mellan Sälen och Smågan för siffran på den där konstiga enheten är ju högre i slutet och desto fortare jag kör desto lägre skall siffran vara". En högre fart är en lägre fart!

Link to comment
Share on other sites

Jag använder både min/mil och min/km, sistnämnda medel för hela rundan. Miltiden är intressant om man kör längre sträckor för att se om och var man tappar tempo, första milen, andra milen. Kanske intressantare är att dela upp det i 5 km-etapper och få mer information.

 

ps. de vindsnabba kör väl i knop....

Link to comment
Share on other sites

Körde 51 km idag på lite dryga tre timmar med mina RULLSKIDOR (tröghet 2). Vad blir det för hastighet då? Ja 51km delat med drygt tre timmar gör ju dryga 16 km/h. Orsaken att gåskidåkare använder andra bakvända måttenheter är nog att de kör så korta pass typ 5 km på 20 min, det blir ju lättare att räkna bakvänt då man bara tränar enstaka minuter:) Stämmer också med att löpare oftast är ute under timme medan cyklister är ute många timmar. (även Trav stämmer:) )

 

De som är bra med dessa "bakvända" som inte förstår km/h är iof att de är väldigt miljövänliga, eftersom de inte förstår eller ens kan relatera till vad km/h så kör det ju aldrig bil eller ser några vägskyltar utan de går alltid till jobbet och överallt annars:) Om de åker med som passagerare ngn gång som måste de ju storögt undra varför man får köra mkt fortare förbi en skola än på motorvägen. Ute och cyklar kan de mkt väl vara också men aldrig som träning eller med en cykeldator. När de ser sina medelhastigheter mellan kontrollerna från Vasaloppet måste de också bli väldigt förvirrade. "Jag tyckte ju att jag körde fort mellan Eldris och Mora men då gick det långsammare än i trängseln mellan Sälen och Smågan för siffran på den där konstiga enheten är ju högre i slutet och desto fortare jag kör desto lägre skall siffran vara". En högre fart är en lägre fart!

Ja, det är en hypotes. En annan är att vi helt enkelt tycker min/km är bättre :)

Link to comment
Share on other sites

Asså, det här känns som en mkt viktig fråga. Everest verkar ju ha funderat en del på detta (jag gillar verkligen de utläggningarna, klass på dem!). Inte minst allt det där om att mäta i olika enheter före och efter skitning fick mig att ligga sömnlös och fundera; bl.a på om man skall skita innan eller efter man väger sig för att skicka skidorna på skiselectormätning, och isf vilken/vilka mått som skall användas, dels på sin egen vikt, samt om spannhöjd verkligen åskådliggörs bäst i mm.

 

De som sett köerna till bajamajorna 8 minuter innan VL-starten, bör ju också fundera på om personerna i köerna bör överväga byte till lite hårdare skidor. - de borde ha iaf en skida för skiten kroppsvikt och en för oskiten kroppsvikt. (sorry, har för många 1,5-5 åringar hemma, så kiss o bajshumorn är på topp

 

Vi får nog helt enkelt utse Everest till enhetsDiktator, så får han bestämma hur det ska vara!

Link to comment
Share on other sites

Asså, det här känns som en mkt viktig fråga. Everest verkar ju ha funderat en del på detta (jag gillar verkligen de utläggningarna, klass på dem!). Inte minst allt det där om att mäta i olika enheter före och efter skitning fick mig att ligga sömnlös och fundera; bl.a på om man skall skita innan eller efter man väger sig för att skicka skidorna på skiselectormätning, och isf vilken/vilka mått som skall användas, dels på sin egen vikt, samt om spannhöjd verkligen åskådliggörs bäst i mm.

 

De som sett köerna till bajamajorna 8 minuter innan VL-starten, bör ju också fundera på om personerna i köerna bör överväga byte till lite hårdare skidor. - de borde ha iaf en skida för skiten kroppsvikt och en för oskiten kroppsvikt. (sorry, har för många 1,5-5 åringar hemma, så kiss o bajshumorn är på topp

 

Vi får nog helt enkelt utse Everest till enhetsDiktator, så får han bestämma hur det ska vara!

Halvskiten är väl säkrast.. Men detta tycker man borde kunna hanteras med årets uppdatering av mjukvaran.

Link to comment
Share on other sites

Asså, det här känns som en mkt viktig fråga. Everest verkar ju ha funderat en del på detta (jag gillar verkligen de utläggningarna, klass på dem!). Inte minst allt det där om att mäta i olika enheter före och efter skitning fick mig att ligga sömnlös och fundera; bl.a på om man skall skita innan eller efter man väger sig för att skicka skidorna på skiselectormätning, och isf vilken/vilka mått som skall användas, dels på sin egen vikt, samt om spannhöjd verkligen åskådliggörs bäst i mm.

 

De som sett köerna till bajamajorna 8 minuter innan VL-starten, bör ju också fundera på om personerna i köerna bör överväga byte till lite hårdare skidor. - de borde ha iaf en skida för skiten kroppsvikt och en för oskiten kroppsvikt. (sorry, har för många 1,5-5 åringar hemma, så kiss o bajshumorn är på topp

 

Vi får nog helt enkelt utse Everest till enhetsDiktator, så får han bestämma hur det ska vara!

Håller helt med Carl A, inte en skitsak:)

Link to comment
Share on other sites

Körde 51 km idag på lite dryga tre timmar med mina RULLSKIDOR (tröghet 2). Vad blir det för hastighet då? Ja 51km delat med drygt tre timmar gör ju dryga 16 km/h. Orsaken att gåskidåkare använder andra bakvända måttenheter är nog att de kör så korta pass typ 5 km på 20 min' date=' det blir ju lättare att räkna bakvänt då man bara tränar enstaka minuter:) Stämmer också med att löpare oftast är ute under timme medan cyklister är ute många timmar. (även Trav stämmer:) )

 

De som är bra med dessa "bakvända" som inte förstår km/h är iof att de är väldigt miljövänliga, eftersom de inte förstår eller ens kan relatera till vad km/h så kör det ju aldrig bil eller ser några vägskyltar utan de går alltid till jobbet och överallt annars:) Om de åker med som passagerare ngn gång som måste de ju storögt undra varför man får köra mkt fortare förbi en skola än på motorvägen. Ute och cyklar kan de mkt väl vara också men aldrig som träning eller med en cykeldator. När de ser sina medelhastigheter mellan kontrollerna från Vasaloppet måste de också bli väldigt förvirrade. "Jag tyckte ju att jag körde fort mellan Eldris och Mora men då gick det långsammare än i trängseln mellan Sälen och Smågan för siffran på den där konstiga enheten är ju högre i slutet och desto fortare jag kör desto lägre skall siffran vara". En högre fart är en lägre fart![/quote']

Ja, det är en hypotes. En annan är att vi helt enkelt tycker min/km är bättre :)

Ja givetvis, en känsla kan ju tyckas vara bättre en än standard för en individ:) :( :) :(

Link to comment
Share on other sites

Min/km eller km/h. Att det går att snacka så mycket skit om det. En måttenhet är lämplig att använda i den utsträckning man kan göra relevanta jämförelser och det finns fog för båda. Tempo ex v är lättare att skala upp till andra sträckor.

 

Jag vill också säga att jag tycker Skidforum har utvecklats till chattforum för en del av medlemmarna. Det förstör forumet och trådarna ballar snabbt ur. Man får leta som fan för att hitta relevanta uttalanden bland alla lustigheter och självspeglingar. Ni skulle kunna börja med att respektera trådarnas rubriker. Räcer inte det kan ni väl starta en FB-grupp för skitsnacket.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...