Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varför är jag så långsam på rullskidor?


Torwald

Recommended Posts

Min/km eller km/h. Att det går att snacka så mycket skit om det. En måttenhet är lämplig att använda i den utsträckning man kan göra relevanta jämförelser och det finns fog för båda. Tempo ex v är lättare att skala upp till andra sträckor.

 

Jag vill också säga att jag tycker Skidforum har utvecklats till chattforum för en del av medlemmarna. Det förstör forumet och trådarna ballar snabbt ur. Man får leta som fan för att hitta relevanta uttalanden bland alla lustigheter och självspeglingar. Ni skulle kunna börja med att respektera trådarnas rubriker. Räcer inte det kan ni väl starta en FB-grupp för skitsnacket.

Jag håller i stora drag med dig.

 

Samtidigt kan en tråd innehålla mer än just rubrikens frågeställning och det är svårt för att inte säga omöjligt att undvika det. Men många kapas och som denna och förvandlas till nåt helt annat. Det är respektlöst mot trådskaparen och dennes fråga.

Att för ett ögonblick sväva iväg från det aktuella ämnet gör inget så länge man kommer tillbaka till ursprunget. Men det kräver disciplin och insikt.

 

Jag ställde tidigare i tråden en fråga gällande teknikens påverkan på rullskidors långsammare tider jämfört snöåkning men det fick inget gehör.

Provar igen för att återta tråden.

 

Jag upplever i fristil på rullskidor att jag inte har lika lätt med viktöverföring och att glida ut lika länge på varje ben. Tror det beror på rädslan att krascha. Nu är det här fristil men kan det vara samma med klassisk rullskidåkning att tekniken kan vara en bidragande orsak till långsammare tider än på snö?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Jag åker mycket såväl på snö som rullskidor och nästan enbart klassiskt. Har för länge sedan konstaterat att man åker långsammare på rullskidor - åtminstone med 2:or - och håller med RoF + att jag själv upplever (eller rättare sagt vet) att jag ej törs eller kan åka lika stort och tekniskt riktigt på rullskidorna.

 

Det är väl egentligen ganska självklart att det blir så eftersom rullskidor - åtminstone i klassiskt - kräver större balans, koncentration på att få fram skidan någorlunda rakt då du inte har något spår att glida i samt lite rädsla för att krascha.

 

Åtminstone klassiskt rullskidåkning är helt enkelt svårare än vanlig snöåkning.

 

F ö håller jag med om att många trådar på forumet ibland spårar ur lite och blir till kommunikation mellan personer huruvida dom ska åka hit eller dit och träffas, finns väl andra media för detta?

Link to comment
Share on other sites

Det vore bra med ett farttest som kan jämföras mellan forumiter som säger något om åtminstone skidor och asfalt. Det ursprungliga frågan var "Varför är jag så långsam på rullskidor".Man vill kunna bena ut vad som beror på vad. Det är många fakatorer som inverkar som framkommit i tråden: hjul (bl a Torwald, JohanH, Skåningen), väder och vind (larsbern), åkarens tyngd (Everest), klungåkning (BjörnsJonsson), med mera. En vad jag tycker bra sammanfattning på inverkande faktorer gjordes av MSO: "Grov asfalt + treor + många stopp + kuperad bana där du håller igen nedför + tekniskt lite "mindre" åkning på rullisarna pga vinglighet + grenspecifikt off-season = 5:15/km @ 80% Max HR". (MSO).

 

Utan att ha provat själv föreslår jag ett "glidtest" för rullskidor.

Tag en valfri utförsbacke med för rundan representativ asfalt. Jämför tiden det tar att åka med cykel (fartställning, bra cykel och välpumpade däck,) med tiden det tar med rullskidor mellan samma märken (fartställning, ingen stakning). Dividera tiden för rullskidor med tiden för cykel. Det ger en faktor som är oberoende av teknik och åkarens vikt (förutom viktens påverkan på rullmotstånd).

Den faktorn, låt oss kalla den RS-glid, ger en möjlighet att jämföra mellan åkare och utrustning. Kanske RS-glid också skulle kunna användas för att normera åkares tid genom att dividera snitthastigheten med RS-glid.

 

Alltså: 1. Mät tiden mellan två märken i en utförsbacke på cykel respektive på rullskidor. 2. Dividera tiden för rullskidor med tiden för cykel.

 

Vad tror ni, skulle det kunna vara ett sätt? Idén bygger på antagandet att skillnaden i rullmotstånd mellan cyklar är försumbart liten, vilket jag inte har koll på.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det väl så att de allra flesta av oss åker rullskidor på vägar och skidor på elljusspår.

Men det kanske finns nån forumist som har lyxen att kunna åka rullskidor och skidor på samma bana?

Då blir rull och glidtester riktigt jämförbara.

Glider man lika långt som man rullar och ändå åker långsammare på rullskidor så borde det sitta mest i tekniken.

Östersund, Piteå, Borås och Torsby har väl banor som används sommar som vinter. Har vi nån på forumet kanske som kan göra ett test?

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni, skulle det kunna vara ett sätt? Idén bygger på antagandet att skillnaden i rullmotstånd mellan cyklar är försumbart liten, vilket jag inte har koll på.

Det är rätt stor skillnad på cykel och cykel. En löst pumpad MTB med grova däck har inte en chans mot en landsvägsracer med hårt pumpade slicks tex.

Link to comment
Share on other sites

Javisst om man envisas med att jämföra en räcer med dåligt pumpad MTB med grova däck. Men om man tar välpumpad MTB med däck som också är gjorda för asfalt (upphöjd smal åkremsa i mitten) och jämför med en landsvägscykel eller annan cykel med välpumpade däck och gör åktest i backe. skiljer det så mycket. Om det skiljer lite mellan olika lättrullande cyklar och mycket mellan olika RS-hjul så kan man genomföra min idé utan att för den skull använda samma cykel.

 

Meningen med min idé om RS-glid faktor är inte att få så snabba skidor som möjligt utan som vägledning för hur mycket som beror på material x underlag, för att förstå olika faktorers inverkan på RS-hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det väl så att de allra flesta av oss åker rullskidor på vägar och skidor på elljusspår.

Men det kanske finns nån forumist som har lyxen att kunna åka rullskidor och skidor på samma bana?

Då blir rull och glidtester riktigt jämförbara.

Glider man lika långt som man rullar och ändå åker långsammare på rullskidor så borde det sitta mest i tekniken.

Östersund, Piteå, Borås och Torsby har väl banor som används sommar som vinter. Har vi nån på forumet kanske som kan göra ett test?

Kanske det :) Bra idé!

Link to comment
Share on other sites

Jag åker skidor på kuperade relativt hårda konstsnöbanor och är lite snabbare på snö än på rullisar på platta sjyssta cykelbanor utan rödljus. Hade jag åkt rullisar på samma banor som jag kört skidor på hade det gått mkt långsammare då jag inte alls kan uttnyttja alla 5 växlarna lika bra med hjul under skidorna och dessutom bromsat mig nedför de värsta nedförbackarna. Däremot ren stakning ligger inte så långt ifrån.

 

Håller med om att trådar kan spåra ur. Tex i mastodonttråden om stålsickling finns väl 20 sidor om vilket hockeylag som skall vinna och diverse dikter till TS. Tycker också det är trist när det blir så och man verkligen letar info men samtidigt så uppskattar jag vissa mått av omogenhet och skrattade gott åt "bajshumorn" i tråden ovan. Lite urspårning livar upp, men vi får nog försöka begränsa det en smula

 

Mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...