Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub 1000 VL


Bommen

Recommended Posts

4:30 vid led 4 skulle jag gissa på 5-50 pers i kö. Vid typ 530 kommer kön vara låååååååååååång

 

 

ta du en slurk vid varje kontroll då det ju ändå bjuds, om du vet du grdjar det som bjuds. Du kan ju oxå missa din langning o tappa ev medhavd flaska

 

tror du bör täcka klistret m violett alt blå burk. Kyl skidan m klistret på först ordentlugt. Korka ut m lätt tryck på korken o lite "lyft/lättad" korm i framkant så inte korken fastnar i klistret så d blir en liten ås.

 

lycka till

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 269
  • Created
  • Last Reply
Ska du vara långt fram i fållan är det kö från 4-tiden som gäller. Fållorna öppnar vid 5.30. Drick i stationerna om det passar bra och du slipper stanna och köa. Klister kan gå bra men risk för ifrysning finns. Men det kan ingen säga med säkerhet. Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

Oj, alltså på plats redan vid fyra för att få en bra plats i fållan.

 

Inser att jag måste tänka om inför i morgon.

Vi bor dessutom mer än två kilometer från starten och vi gick den sträckan idag och det tog en halvtimme att gå.

 

Ut och lägga på ytterligare fäste nu och sen tidigt i säng.

 

Tack för svar

Link to comment
Share on other sites

Skulle själv inte köa vid 4 utan ställer mig hellre sist i ledet. Det är 90 km att köra om på. Det verkar dock bli värre hysteri och köande för varje år. Alla är bäst i ledet och måste stå längst fram.
Link to comment
Share on other sites

Skulle själv inte köa vid 4 utan ställer mig hellre sist i ledet. Det är 90 km att köra om på. Det verkar dock bli värre hysteri och köande för varje år. Alla är bäst i ledet och måste stå längst fram.

Samma här. Brukar komma till fållan vid 7-hugget och då hamnar man bland de sista i sitt led. Tror jag presterar bättre med nån extra timmes sömn.

Link to comment
Share on other sites

Nu blev jag tveksam till att köa, ni tycker alltså att det är bättre att sova längre och stå längst bak i fållan, det blir som att stå i femman. Då blir det svårt att klara sex timmar, vilket led stod du i Climb_76 förra året. Din tid då är vad jag vill klara i morgon

 

Tack för svar igen

Link to comment
Share on other sites

Nu blev jag tveksam till att köa, ni tycker alltså att det är bättre att sova längre och stå längst bak i fållan, det blir som att stå i femman. Då blir det svårt att klara sex timmar, vilket led stod du i Climb_76 förra året. Din tid då är vad jag vill klara i morgon

 

Tack för svar igen

Lite sent svar för årets Vasa, men 2013 startade jag bland de sista i led 3 och låg på placering ca 2000 vid Smågan. (Sen gick jag tvärhårt in i väggen i Oxberg och tappade 800 plac in i mål, men det är en annan historia)

Link to comment
Share on other sites

Jag missade målsättningen. Skrev tidigare att det krävdes att både gubben och skidorna hade riktigt bra dagar för att lyckas nå topp 1000 från startgrupp 3, och tyvärr uppfylldes inte detta. Glidmässigt hade jag lyckats riktigt bra (HF8 + Winco + rak 1 mm), åkte om många i nedförsbackarna och noterade ingen med märkbart bättre glid än mig. Fästet lämnade dock en hel del att önska. Hade vallat enligt Swix rekommendation. Grundklister + KX35 (bara ca 25 cm direkt i trampet) underst + K21 (relativt tunt) och täckte det hela med VR50. Redan i första backen fick jag arbeta rejält för att få fast skidan. Sen vid stigningarna vid 30 km fick jag gå i lössnön för att få fast skidan. När det efter detta blev löst utanför spåret så gick det bara att saxa. Var sedan tillräckligt smart för att stanna till vid Swix vallningsstation vid Hökberg och få nytt fäste. Och vet inte vad de lade under men det funkade riktigt bra. Tyckte jag kunde åka på hyfsat efter detta även om jag bränt armarna lite för mycket innan. Även om man inte är i någon kanonform direkt så kändes kroppen ändå o.k. Betydligt bättre än i de två seedningslopp jag åkt innan.

 

Summa summarum, missade målsättningen med 10 min och ca 280 plac. Men med tanke på vintern (knäoperation i slutet på november och tre rejäla förkylningar) så kan man inte vara helt missnöjd, blev ändå ett pers med nästan 500 placeringar. Nu är det bara att bita ihop och sikta mot top-1000 i VL 2015.

 

Hur gick det för övriga?

Link to comment
Share on other sites

Toknöjd kan jag sammanfatta det med:-)

Gjorde vid 43 år mitt första VL efter en snöfattig vinter med bara 40 snömil i bena.

Valde att stå långt fram till vänster vilket inte visade sig vara någon hit.

Hamnade en bit bak och blev tvungen att köra om många.

Noll fäste efter en mil gjorde att jag stakade resten, men shit va rullskidorna och inte minst skiergen har gjort nytta.

Stakade om alla diagonalare bredvid mig och hade inga schackningsperioder. Pigg i mål på 4.56 och en finfin 491 placering! Målet uppfyllt :-)

Link to comment
Share on other sites

Trots usel start från led 2 och på tok för lugnt tempo till Mångsbodarna där det bara var att acceptera att "åka tåg" i två mil så klarade jag mitt sub1000 mål och gled imål som 821:a och jag har aldrig varit piggare i kroppen när jag passerade Moraparken:)

Nu ägnas denna vecka till att sätta upp nya mål för framtiden:))

Link to comment
Share on other sites

Lyckades inte nå sub 1000 men nöjd ändå, tid 5.29 och 300 placeringar bättre än i fjol. Målet sub 1000 står kvar till nästa år, får bli mer Ski-Erg och rullskidor a la sammylees svett, imponerande tid (seedning går på placeringen, led 2 plac 500-1000)
Link to comment
Share on other sites

Där tror jag du har fel. Jag kom år 2012 på plats 7914 bland herrar och plats 8431 totalt. Hamnade trots detta i startled 8 år 2013, där man hamnar om man kommer topp 8400.

 

Totalen räknas vid seedning.
Ojdå. Jag som är nybörjare på VL måste ändå fråga om 500 betyder bland män (där står jag som 491) eller i totalen?

Det var 18 damer som stakade ifrån mig' date=' å då blir det ju led 2.[/quote']

Link to comment
Share on other sites

Jag nådde målet. Stod långt till vä i starten. Hade ca 15 åkare framför mig. Fästet vallat enligt swix rekomendation fast utan kx35. Täckte med star 2-6 minus. Funkade inte så bra i spåren. Men helt ok att springa på uppför. Glid la hag lf4 hf80 vit marathon och blandning av c22 o c105 pulver. Rillade med 2mm rak. Ok glid.

 

stakade i mål som 889 damer inräknat. 4 placeringar bättre än i fjol. Var dock frustrerande på myrarna där tempot enligt mig var för lågt.

Link to comment
Share on other sites

Totalen räknas vid seedning.
Ojdå. Jag som är nybörjare på VL måste ändå fråga om 500 betyder bland män (där står jag som 491) eller i totalen?

Det var 18 damer som stakade ifrån mig' date=' å då blir det ju led 2.[/quote']

Vart hittar ni seedningen inför nästa år ? Kan man se det med den placering man har ?

Link to comment
Share on other sites

Hej missade precis mitt mål på sub 1000 med 1 minut. Var ändå nöjd för jag förbättrade min placering med över 400. Hade silver universal täckt med VR50. Fungerade i första backen men sen var det 87 km stakning, men det funkade bra. Tack skierg och rullskidorna :) !

 

Får satsa på sub 1000 nästa år, tyvärr får man jaga seedning till grupp 2 igen men det är ju en kul sporre.

 

Gratts till alla som klarade sub 1000 , bra jobbat !!

Link to comment
Share on other sites

Grattis till er som klarade målet. Jag var kanske den som placerade mig sämst av oss som satsade på top 1000. Kring 2900.

 

Har varit sjuk hela februari med undantag några dagar då jag tränade och det kändes bra, tävlade - gick åt helvete - sjuk igen. Började känna mig piggare varje dag dagarna inför vasan, bestämde mig för att fara ned och åka. Men inga prestationsmål. Startade i tvåan, i första backen fick jag ny maxpulsnotering på skidor trots att det inte direkt gick på max. Kilometer tre snittade jag en puls som var densamma som mitt tidigare max. Fick alltså en inblick i hur loppet skulle gå. Sen var det bara gå ut till höger och försöka återhämta mig till Smågan, blev omkörd av hundratals och hade ofantligt hög puls länge trots lugnt tempo. Tappade hela vägen och kroppen sa verkligen ifrån. Då jag såg medaljtiden i Hökberg bestämde jag mig ändå att försöka ta den vilket jag klarade med några minuter, lättförtjänt i år.

 

Bekanta jag åkt jämt med tidigare i år placerade sig på 500-770 plats.

 

En chansning som inte gick hem och nu har sjukdomen blommat upp igen! Ses i led ett nästa år!

 

Hörde också att jag vid Preem-hill Race blev omkörd av en viss Solsjö! Där placerade jag mig f.ö. kring 8000!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...