Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub 1000 VL


Bommen

Recommended Posts

Till vi andra, det finns hopp. Kollade idag och det var ifjol 71 stycken som placerade sig top-1000 från VL2. Så bara att ligga i de sista passen nu!

Vad menar du? Var det bara 71 led 2 åkare som klarade topp 1000? Låter minst sagt märkligt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 269
  • Created
  • Last Reply
TT, bra att du håller koll på mig, från VL 3 och inget annat

Hallå, jag var en av dem som lyckades med topp 1000 från led3. Kom på plats 893. Jag körde 5st seedningslopp och var mellan 17sekunder till 12minuter från led2. Jag hade även ca. 1/3 av led 3 före mig i starten. Så du behöver absolut inte ge upp hoppet på topp 1000 för utebliven seedning. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Seedningen har inte kommit upp än (tävlade förra helgen) men tycker jag bode klara led två på det loppet. Varvade led tre åkare och var 3-4 min från stabila led 1 åkare.

 

Bara åkt ett lopp och har nu varit sjuk i åtta dagar (efter tävlingen). Två lopp jag tänkt åka har blivit inställda pga. snöbrist och missade i helgen pga. sjukdom. Hoppas på kunna träna i veckan och tävla igen till helgen, om det finns lite snö :)

Link to comment
Share on other sites

TT' date=' bra att du håller koll på mig, från VL 3 och inget annat[/quote']

Hallå, jag var en av dem som lyckades med topp 1000 från led3. Kom på plats 893. Jag körde 5st seedningslopp och var mellan 17sekunder till 12minuter från led2. Jag hade även ca. 1/3 av led 3 före mig i starten. Så du behöver absolut inte ge upp hoppet på topp 1000 för utebliven seedning. Lycka till!

Det gillar vi att höra ;)

 

Och så får man väl ställa väckarklockan lite tidigare i år jmft med ifjol.

Link to comment
Share on other sites

TT' date=' bra att du håller koll på mig, från VL 3 och inget annat[/quote']

Hallå, jag var en av dem som lyckades med topp 1000 från led3. Kom på plats 893. Jag körde 5st seedningslopp och var mellan 17sekunder till 12minuter från led2. Jag hade även ca. 1/3 av led 3 före mig i starten. Så du behöver absolut inte ge upp hoppet på topp 1000 för utebliven seedning. Lycka till!

Det gillar vi att höra ;)

 

Och så får man väl ställa väckarklockan lite tidigare i år jmft med ifjol.

Det är så att jag funderar på att hyra någon Nisse från Manpower för att köa till 3:an om jag ska åka. Startade sist i det ledet förra året och missade sen topp 1000 med typ 2 min men att gå upp vid tretiden för att köa finns bara inte.

Link to comment
Share on other sites

Vad duktiga ni är allihop! Sitter med nästa förkylning efter helgens Oslo-äventyr och har lagt ner planerna på stakorgie i Åkulla på sön vilket kanske skulle ge en led3-plats.

 

Kanske ska erbjuda mina tjänster om kö-råtta på Vasaloppsmorgonen..? Fast då ska ni ju helst stå bak i led 4 ;)

Link to comment
Share on other sites

Åkt tre tävlingar i år: Norrbärke' date=' Intersportloppet och Marcialonga och klarat led 2 seedningen på samtliga....Känns som jag nu är skyldig mig själv att för första gången klara SUB1000 :)[/quote']

Hur har det gått med dina tre skidpar? Var det inte tre olika du hade tagit fram o skulle testa!!!???

Har gjort två jämförelsetester: Storhogna -20 och hårda fasta spår samt i Orsa -4 och lite nysnö!

Varken mina nya Speedmax eller mina nya S-Lab har glidit lika bra som mina "gamla" Carbonlite....detta trots att de för ögat kanske har en bättre spannkurva!?

Har slipat om Speedmaxen nu så jag ska göra fler tester:)

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7161&p=47

Link to comment
Share on other sites

Åkt tre tävlingar i år: Norrbärke' date=' Intersportloppet och Marcialonga och klarat led 2 seedningen på samtliga....Känns som jag nu är skyldig mig själv att för första gången klara SUB1000 :)[/quote']

Hur har det gått med dina tre skidpar? Var det inte tre olika du hade tagit fram o skulle testa!!!???

Har gjort två jämförelsetester: Storhogna -20 och hårda fasta spår samt i Orsa -4 och lite nysnö!

Varken mina nya Speedmax eller mina nya S-Lab har glidit lika bra som mina "gamla" Carbonlite....detta trots att de för ögat kanske har en bättre spannkurva!?

Har slipat om Speedmaxen nu så jag ska göra fler tester:)

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7161&p=47

Svarat i spannkurvtråden!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nja, får se hur det går med sub1000 nu. Luftrörskatarr sedan efter tävling 2/2. Missade där led två med sju sekunder, hade klarat det i vilket annat lopp som helst med Ottoson som vinnare. Efter ca 10 dagar testade jag och träna och det kändes okej, t.o.m bra på tredje passet. Tävlade då till helgen och presterade till gränsen på led fyra, inte helt kurant. Sista milen fick jag hålla igen, svimkänslor och läskig känsla i kroppen. Blev f.ö. första loppet jag stakade, men hade fästvalla, som sög. +/-0 och snöfall. Nu lite antibiotika och hoppas på bli frisk och hinna träna en eller två gånger innan nästa helg.

 

Perfekt formtopp! Tio timmar träning i februari, varav fem timmar tävling.

Link to comment
Share on other sites

Jag hamnade ju i listan över de som satsar på topp 1000 tidigare i tråden.

Ska man vara realistisk så får jag hoppa av denna då vintern inte blivit vad jag räknat med. Har hamnat i led 3 med sekunders marginal att hamna i 4:an.

 

Kör hårt alla!

Heh.. .Vilket trevligt sammanträffande. Mina sluttider är nästan identiska med dina de tre sista åren..6.01, 2013, 5.30 (cirka) 2012 och 6.30 (också cirkatid) 2011. Jag startar också i treans led efter ett gediget lopp i Marcialonga. Mitt primära mål är att behålla mitt led inför 2015.

 

Kör så det ryker, alla!

Link to comment
Share on other sites

Jag har heller inte (ännu) kastat in handduken avseende målsättningen. Men det krävs nog både att gubben & skidorna har en riktigt bra dag för att lyckas från VL3.

 

Men hoppet är det sista som försvinner. Nu spänner vi bågen och ser hur långt det räcker. Och skall bli jäkligt skönt att komma upp till Sälen nu på söndag så man får stå på snö igen.

Link to comment
Share on other sites

Så här sista veckan kastar jag mig in i denna tråd, har också målsättning att ta mig in sub 1000. Kommer att bli tufft, förra året gick det bra första halvan sen var det som man blev omtåkt av godståg av åkare, det var inte kul för psyket. Sen gäller det att få till vallningen också. Kollar vädret hela tiden och det svajar Ingemar Bergman ångesten är ju som en smekning jämfört med detta...nysnö och runt nollan på YR just nu....
Link to comment
Share on other sites

Och jag åker inte alls. Har nog snart 160 mil på snö men dåligt de sista två veckorna. Miserabelt väder och en värkande rygg och stortåled har tagit ned motivationen rejält. Orkar inte ladda för nio mil i vattensjuka spår eller i bästa fall blötsnö. Eventuellt blir det att valla och langa men jag hoppas slippa det också. Lycka till ni som kör och hoppas att ni klarar era mål.
Link to comment
Share on other sites

Och jag åker inte alls. Har nog snart 160 mil på snö men dåligt de sista två veckorna. Miserabelt väder och en värkande rygg och stortåled har tagit ned motivationen rejält. Orkar inte ladda för nio mil i vattensjuka spår eller i bästa fall blötsnö. Eventuellt blir det att valla och langa men jag hoppas slippa det också. Lycka till ni som kör och hoppas att ni klarar era mål.

En mindre att jaga från led 4... ;)

Nä, tråkigt att du kommer till start. Har själv en stortåled som ömmar och spökar lite efter längre diagonal-pass. Man får väl staka mer...

Link to comment
Share on other sites

Och jag åker inte alls. Har nog snart 160 mil på snö men dåligt de sista två veckorna. Miserabelt väder och en värkande rygg och stortåled har tagit ned motivationen rejält. Orkar inte ladda för nio mil i vattensjuka spår eller i bästa fall blötsnö. Eventuellt blir det att valla och langa men jag hoppas slippa det också. Lycka till ni som kör och hoppas att ni klarar era mål.

En mindre att jaga från led 4... ;)

Nä' date=' tråkigt att du kommer till start. Har själv en stortåled som ömmar och spökar lite efter längre diagonal-pass. Man får väl staka mer...[/quote']

Lite OT kanske men det pratas ju ändå stortåled i denna tråd.

 

Stortåleden hade jag stora problem med i mina Atomic World Cup pjäxor förra året, och det började återkomma även denna säsong. Slutade med att jag köpte ett par nya pjäxor och vips så var problemet borta. Synd bara då jag gillade mina World cup mycket i övrigt.

 

On topic så anmäler jag mig i SUB1000 satsningen såhär bara dagarna innan loppet, jag grejade det förra året och hoppas på att återuppleva det på söndag igen.

Link to comment
Share on other sites

Ny här på tråden, reggade mig nu.

Åker mitt första VL i morgon efter att ha slagit vad med en kompis om att jag aldrig skulle klara av 90 km .

Har tränat hårt inte så mycket snömil eftersom jag bor i Sthlm, men mycket rullskidor och stakmaskin på gymmet. Snömilen har jag fått genom seedningslopp nu de sista månaderna och jag har lyckats åka så att jag nu står i led 4! Känner mig stark och redo.

Nu till mina frågor.

 

1.När bör man vara vid starten i morgon? Jag vill vara långt fram i ledet då jag förstått att dom som står längre bak kommer få det väldigt jobbigt.

2. Jag har beställt "dricka langning ", ska man ändå stanna på de vanliga ställena också?

3. Har vallat själv och fått rekommendation att köra på klister, är det rätt tänkt?

 

Sent ute och många frågor. hoppas ni kan hjälpa mig men vet inte om jag hamnat rätt i forumet.

Forza alla i spåret i morgon

 

//Johan, som siktar på att klara mig på sex timmar

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...