Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

Vid sträng kyla har jag använt Air-Trim alt rånarluvan uppdragen över munnen. Det finns nackdelar vid användande av värmemask och det är att man ganska ofta måste lyfta på den och spotta ut det slem som bildas vid ansträngning, upplever det som lite bökigt. Sen får jag problem med att glasögonen imma igen pga det är svårt att få den att hålla tätt utan utandningsluft kommer upp under glasögonen.

Jag tycker nästan bättre om att dra upp rånarluvan eller ha en halsduk över munnen, tycker besvären med slem är mindre eller inte alls.

Den typen som man stoppar in i munnen har jag inte testat, men skulle tro att den är starkt salivframkallande.

 

Om man inte har någon Air-Trim och skall ut och träna eller tävla i stark kyla är en halsduk en bra nödlösning tex en

cowboyhalsduk.

Sen har inte alla fått sin astma genom ansträngning i stark kyla, det finns andra orsaker till astman även om skidåkare är överrespresenterade vad gäller köldastma. Frågan är om man en gång har dragit på sig köldastma hur det fungerar vid

ansträngning i normala temperaturer dvs varmare än - 10 gr, finns det behov av astmamedicin i så fall eller klarar man sig med akuttspray ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vid sträng kyla har jag använt Air-Trim alt rånarluvan uppdragen över munnen. Det finns nackdelar vid användande av värmemask och det är att man ganska ofta måste lyfta på den och spotta ut det slem som bildas vid ansträngning, upplever det som lite bökigt. Sen får jag problem med att glasögonen imma igen pga det är svårt att få den att hålla tätt utan utandningsluft kommer upp under glasögonen.

Jag tycker nästan bättre om att dra upp rånarluvan eller ha en halsduk över munnen, tycker besvären med slem är mindre eller inte alls.

Den typen som man stoppar in i munnen har jag inte testat, men skulle tro att den är starkt salivframkallande.

 

Om man inte har någon Air-Trim och skall ut och träna eller tävla i stark kyla är en halsduk en bra nödlösning tex en

cowboyhalsduk.

Sen har inte alla fått sin astma genom ansträngning i stark kyla, det finns andra orsaker till astman även om skidåkare är överrespresenterade vad gäller köldastma. Frågan är om man en gång har dragit på sig köldastma hur det fungerar vid

ansträngning i normala temperaturer dvs varmare än - 10 gr, finns det behov av astmamedicin i så fall eller klarar man sig med akuttspray ?

Ja detta vet jag inget om egentligen men liksom många undrar man ju hur det överhuvudtaget är möjligt att träna och tävla i skidor med astma. Man tänker att eliten bör testa alla tänkbara lösningar och även acceptera visst krångel för att minska påfrestningen på luftrör etc. Men uppenbarligen funkar det ganska bra med medicinering:)

Link to comment
Share on other sites

Ju mer som skrivs och ju mer jag läser om detta, desto olustigare känner jag mig.

I linje med vad Rotebrostakaren skriver i ett tidigare inlägg (#127) så blir i alla fall jag lite extra bedrövad när den nation som totaldominerar sporten även är den nation som systematiskt och i störst utsträckning tycks vilja tänja på gränserna för vad som kan anses vara sportsligt. 

Jag har ju själv under många år påpekat att det finns en osund syn på medicin och medicinering inom längdsporten.
Kustlöparen sammanfattar det bra (#133): "Längdåkning är en sjuk sport, eller en sport man blir sjuk av eller en sport man måste vara sjuk för att bli bäst i?"




 

Link to comment
Share on other sites

Att norrmännen nu tillsätter en norsk oberoende utredning tycker jag är ett tecken på bristande självinsikt och en oförmåga att vilja se problemet som ett problem.
Det borde självklart vara en oberoende internationell utredning, allra helst uteslutande bestående av delegater från icke skidåkande länder.

(...men att inbilla sig att det ens är möjligt att skrapa ihop en sådan, helt utomstående och oberoende, grupp är kanske att överskatta skidsportens betydelse i idrottsvärlden?)

Link to comment
Share on other sites

Ju mer som skrivs och ju mer jag läser om detta, desto olustigare känner jag mig.

 

I linje med vad Rotebrostakaren skriver i ett tidigare inlägg (#127) så blir i alla fall jag lite extra bedrövad när den nation som totaldominerar sporten även är den nation som systematiskt och i störst utsträckning tycks vilja tänja på gränserna för vad som kan anses vara sportsligt. 

 

Jag har ju själv under många år påpekat att det finns en osund syn på medicin och medicinering inom längdsporten.

Kustlöparen sammanfattar det bra (#133): "Längdåkning är en sjuk sport, eller en sport man blir sjuk av eller en sport man måste vara sjuk för att bli bäst i?"

 

 

 

 

 

Precis, det ständiga tänjandet av gränser och utnyttjandet av sin dominanta position för att ge sina egna åkare fördel när man redan är överlägset bäst kan nog skapa en osund miljö av odödlighet...

Link to comment
Share on other sites

Vild fråg: Brukar det inte vara så att Saltin mfl säger vad de anar eller misstänker eller förstår, och sen när Ljungqvist, Ulvang och Ramsgaard kommenterar det så händer inget mer? Eller hur uppfattar ni processerna?

Ingen skugga faller över Arne Ljungqvist, han om någon har bekämpat dopingbruket med alla de medel som stått till bruk, han gav sig tom in i lejonets kula Ryssland och i TV föreslog att en oberoende kommitté utanför idrotten skulle tillsättas för att bevaka dopingen som man gjort i USA.

Men han kan inte anlitas som representant för WADA, så han inte längre sitter med där.

 

Om det skall vara en svensk, så bör det vara en person med hög medicinsk kompetens inte nödvändigtvis kopplad till idrotten men med kunskap om reglerna för förskrivning av medicin.

Link to comment
Share on other sites

Ingen skugga faller över Arne Ljungqvist, han om någon har bekämpat dopingbruket med alla de medel som stått till bruk, han gav sig tom in i lejonets kula Ryssland och i TV föreslog att en oberoende kommitté utanför idrotten skulle tillsättas för att bevaka dopingen som man gjort i USA.

Men han kan inte anlitas som representant för WADA, så han inte längre sitter med där.

 

Om det skall vara en svensk, så bör det vara en person med hög medicinsk kompetens inte nödvändigtvis kopplad till idrotten men med kunskap om reglerna för förskrivning av medicin.

Avseende astmamedicin är Ljungvists ståndpunkt att man inte kan bli bättre än bra och att astmamedicin inte har några effekter på friska. Tror inte han är rätt man att granska norrmän med tanke på tidigare ståndpunkter. En sak att ge sig på ryssar en annan att granska norrmän

Link to comment
Share on other sites

Uppenbart har norska skidåkare varit försökskaniner under flera decennier.

Professor Stein A. Evensen har suttit i den etiska kommitté som UNDERKÄNT studier på de norska landslagsåkarna.

Enligt ansvarig forskare Kai Carlsen har dom ändå under 20 år genomfört dessa tester med astmamediciner - BÅDE på friska åkare och astmatiker.

 

– Det fremsto for oss at de som var ansvarlige for prosjektet ikke viste nok omsorg eller omtanke, og hadde ikke nok refleksjon over det faktum at de kanskje kunne skade folk over tid, sier Evensen.

I søknaden om å få starte forskningsprosjektet, står det at utøverne vil gå gjennom tilsvarende tester uavhengig av om prosjektet får grønt lys eller ikke.

«Disse undersøkelsene er gjennomført på langrennsløpere i snart 20 år, og vi ønsker med dette prosjektet å systematisere resultatene fra målingene» heter det.

 

http://www.vg.no/sport/doping/etikk-komite-med-krass-astma-kritikk/a/23782273/

Link to comment
Share on other sites

Uppenbart har norska skidåkare varit försökskaniner under flera decennier.

Professor Stein A. Evensen har suttit i den etiska kommitté som UNDERKÄNT studier på de norska landslagsåkarna.

Enligt ansvarig forskare Kai Carlsen har dom ändå under 20 år genomfört dessa tester med astmamediciner - BÅDE på friska åkare och astmatiker.

 

– Det fremsto for oss at de som var ansvarlige for prosjektet ikke viste nok omsorg eller omtanke, og hadde ikke nok refleksjon over det faktum at de kanskje kunne skade folk over tid, sier Evensen.

I søknaden om å få starte forskningsprosjektet, står det at utøverne vil gå gjennom tilsvarende tester uavhengig av om prosjektet får grønt lys eller ikke.

«Disse undersøkelsene er gjennomført på langrennsløpere i snart 20 år, og vi ønsker med dette prosjektet å systematisere resultatene fra målingene» heter det.

 

http://www.vg.no/sport/doping/etikk-komite-med-krass-astma-kritikk/a/23782273/

 

Om syftet med forskningsprojektet var att ta reda på om friska personer förbättrar sin prestationsförmåga genom att inta olika astmamediciner tycker jag det är OK, om man genomför projektet öppet. Det skulle vara intressant att få veta om prestationsförmågan höjs eller som vissa "experter" hävdar att det inte gör det. Visar det sig då att det höjer prestationsförmågan är det att betrakta som ren doping och det borde inte vara så svårt att få fram.

Betydligt svårare är att bevisa att en som har astma och tar astmamedicin "återställer" sin prestationsförmåga till en nivå utan astma, då graden av besvär kan skilja från individ till individ.

Link to comment
Share on other sites

Om syftet med forskningsprojektet var att ta reda på om friska personer förbättrar sin prestationsförmåga genom att inta olika astmamediciner tycker jag det är OK, om man genomför projektet öppet. Det skulle vara intressant att få veta om prestationsförmågan höjs eller som vissa "experter" hävdar att det inte gör det. Visar det sig då att det höjer prestationsförmågan är det att betrakta som ren doping och det borde inte vara så svårt att få fram.

Betydligt svårare är att bevisa att en som har astma och tar astmamedicin "återställer" sin prestationsförmåga till en nivå utan astma, då graden av besvär kan skilja från individ till individ.

Kommittén hittade inga relevanta forskningssyften överhuvudtaget, enligt Evensen.

Om man ska forska på ev dopningseffekter är det nog inte heller så lämpligt att använda världens främsta landslag som studieobjekt.

Link to comment
Share on other sites

http://www.svt.se/sport/vintersport/norskt-astmaprojekt-har-pagatt-i-decennier/

 

Norges förtroende är lika med noll för många ute i stugorna. Förståeligt.

 

Behövs det egentligen utredas om astmamedicin har effekt eller inte? Inte håller man på i 20år om det är effektlöst?

 

 

Huvuden kommer att rulla, sponsormiljoner att försvinna, norrmän kommer mirakulöst att tillfriskna från astma och förhoppningsvis går vi en blågul vinter till mötes? 

 

Känns som Sundbys överklagande kommit i ett annat ljus, avdelningen dålig tajming.

Link to comment
Share on other sites

Nej det är självklart bättre att testa på ett sämre lag annars märker man ju ingen skillnad!?

Men det är väl på elitnivå det är intressant, då en liten förbättring av prestationsförmågan kan avgöra många placeringar. Kan man få fram att det ökar prestationsförmågan i ett oberoende test, så kan man en gång för alla klassa medicinen som doping. Sen undrar jag om man kan se om en person tagit astmamedicin i dopingprovet eller om man måste ta fram en annan metod för att mäta det tex utandningsluften.

Link to comment
Share on other sites

Men det är väl på elitnivå det är intressant, då en liten förbättring av prestationsförmågan kan avgöra många placeringar. Kan man få fram att det ökar prestationsförmågan i ett oberoende test, så kan man en gång för alla klassa medicinen som doping. Sen undrar jag om man kan se om en person tagit astmamedicin i dopingprovet eller om man måste ta fram en annan metod för att mäta det tex utandningsluften.

Jag var lite ironisk..man kan ju överhuvudtaget inte testa på ett aktivt landslag det vore djupt osportsligt mot medtävlarna.

De verksamma substanserna syns i testerna precis som för vilka otillåtna medel som helst, i tex Sundbys fall var det kraftig överdosering av ämnet salbutamol som finns i medicinen Ventoline. Andra astmamediciner har andra verksamma substanser.

 

Salbutamol har i tester visat sig ha effekt vid kraftig överdosering men ej vid normaldos eller inhalator, det är därför det finns gränsvärden för detta ämne. Sundby var högt över gränsvärdet, han använder en ny typ av inhalator som är betydligt kraftigare än tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Jag var lite ironisk..man kan ju överhuvudtaget inte testa på ett aktivt landslag det vore djupt osportsligt mot medtävlarna.

 

Man behöver väl inte välja tävlingssäsongen och testgruppen borde bestå både manliga och kvinnliga åkare från olika länder. Men

det skall givetvis inte vara ett enskilt land som genomför testerna utan ske under Wadas tillsyn. De åkare jag i första hand vill åt rä de som inte har konstateras astma, då jag bedömer det lättare att se effekterna av astmamedicinering. Jag tar för givet att en inhalering av astmamedicin inte har effekt på lång sikt, så därför borde testerna inte påverka resultaten under tävlingssäsongen. Skulle inte tro att testning av kortisonpreparat är aktuell utan mer typen av akutmedicin.

Link to comment
Share on other sites

Man behöver väl inte välja tävlingssäsongen och testgruppen borde bestå både manliga och kvinnliga åkare från olika länder. Men

det skall givetvis inte vara ett enskilt land som genomför testerna utan ske under Wadas tillsyn. De åkare jag i första hand vill åt rä de som inte har konstateras astma, då jag bedömer det lättare att se effekterna av astmamedicinering. Jag tar för givet att en inhalering av astmamedicin inte har effekt på lång sikt, så därför borde testerna inte påverka resultaten under tävlingssäsongen. Skulle inte tro att testning av kortisonpreparat är aktuell utan mer typen av akutmedicin.

Sen kunde dom göra en studie med anabola steroider hos svenska 100-meterslöparna och en EPO-studie på medeldistansarna. (Under träningssäsongen då). Har varit lite skralt på de distanserna.

Link to comment
Share on other sites

När astmamedicin används av helt friska personer är det just sjukt. Näs astmamedicin tas av astmatiker i rekommenderade doser är det givetvis normalt men när det tas i jättedoser för att vinna skidlopp är det SJUKT. Och när tom ledare rekommenderar eländet är det exp(sjukt). Detta är en gammal debatt som nu kommit i nytt ljus efter alla avslöjanden (t.ex. Sundbys konkreta fall, att si så där 70 % av norska medaljer tagits av generaliserade eller riktiga astmatiker etc. ). Måste man ha astma eller generaliserad astma med kraftig medicinering för att kunna vinna ?

Link to comment
Share on other sites

När astmamedicin används av helt friska personer är det just sjukt. Näs astmamedicin tas av astmatiker i rekommenderade doser är det givetvis normalt men när det tas i jättedoser för att vinna skidlopp är det SJUKT. Och när tom ledare rekommenderar elendet är det exp(sjukt). Detta är en gammal debatt som nu kommit i nytt ljus efter alla avslöjanden (t.ex. Sunbys konkreta fall, att si så där 70 % av norska medaljer tagits av generaliserade eller riktiga astmatiker etc. ). Måste man ha astma eller generaliserad astma med kraftig medicinering för att kunna vinna ?

Måste måste man väl inte, har ju gått ganska hyggligt för Northug och Johaug utan astma (såvida dom inte medicinerats i hemlighet).

 

(I övrigt håller jag med, om det nu stämmer).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...