Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är väl ingen som undgått att Norskorna verkar mer muskulösa och deffade än till exempel svenska tjejer. Titta bara på Björgens armar. När Kalla försökte härma norskornas upplägg förra säsongen lyckades det inte alls. Jag slår vad om att de bästa norskornas har lägre fettprocent och högre muskelprocent av totala kroppsvikten än övriga nationer.

 

Muskelpåverkande preparat märks tydligare på damer än herrar eftersom damernas låga testosteron naturligt gör att de har svårt att lägga på sig mycket muskler utan att lägga på fett.

Link to comment
Share on other sites

Salbutoamol is stora mängder  = hjälper bygga upp muskelstyrka och ökar förbränningen av fett.. Inte en dålig kombination för en skidåkare....

 

Normännen och Norskorna skulle nog var bäst också utan denna astmamedicinering men kaske de inte skulle var lika dominerande?

 

Bra att dett nu lyfts fram. Synd om MJS som är ett offer för det "Norska systemet"

Link to comment
Share on other sites

även om det iofs är lätt att döma i efterhand, "med facit på hand", men...

  nog kan man tänka att Sundby själv kunde ha reagerat på flera saker i hans intag, och kanske googlat lite i ämnet...

 

atleten har trots allt i slutändan ansvaret själv. - Det var ju inte direkt fråga om ngt litet enstaka piller han fick som sades vara helt ok.

 

Dock / iofs att man kan ju tycka atleterna bör kunna ta för gott vad deras "expertis" säger.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ingen som undgått att Norskorna verkar mer muskulösa och deffade än till exempel svenska tjejer. Titta bara på Björgens armar. När Kalla försökte härma norskornas upplägg förra säsongen lyckades det inte alls. Jag slår vad om att de bästa norskornas har lägre fettprocent och högre muskelprocent av totala kroppsvikten än övriga nationer.

 

Muskelpåverkande preparat märks tydligare på damer än herrar eftersom damernas låga testosteron naturligt gör att de har svårt att lägga på sig mycket muskler utan att lägga på fett.

 

Dels finns det ju duktiga norskor o norrmän som är smala som streck, dels tror jag inte att det är svårt för en elit-idrottsperson oavsett kön att lägga på mer muskler eller deffa mer om man nu såg ett mål i just det. Johan Ohlsson är ju t ex smal som ett snöre, men åker ifrån de flesta. Tror på mer subtila effekter än sånt som muskelmassa och fettprocent

Link to comment
Share on other sites

Kjell Larsson har författat artiklar tillsammans med spindeln i nätet Cai-Håkon Carlsen:

http://www.vg.no/sport/langrenn/doping/astma-gransker-har-jobbet-med-skiforbundets-ekspert/a/23793946/

 

En självklar fråga till Larsson är om han anser att vissa astmamediciner är felaktig upptagna på dopningslistan då han ju menar att de inte har någon effekt på friska individer. Det var f.ö. svenska Riksidrottsförbundet som föreslog honom...

 

Link to comment
Share on other sites

Norska teamet har givetvis järnkoll på hur och varför man använder medicinerna, så tillsätts utredning som förvisso kommer att hävda att det som föregått är oetiskt men verkningslöst så inget har hänt egentligen.
Vill norrmännen verkligen inte bli av med stämpeln som fuskare eller finns det något att dölja..

Hoppas WADA tar tag i detta.
 

Link to comment
Share on other sites

Antingen är Kjell Larsson köpt eller så har han rätt för han kan väl inte vara så dum att har fel av den anledningen?

 

Här finns ju en del länkar till resultat som visar att det finns prestationsfördelar av att ta medicinen, Kjell Larsson borde läsa här helt enkelt :).

Är länkarna trovärdiga? (i så fall är Kjell Larsson inte trovärdig i sin kommentar)

 

WADA kanske har fel? Det ska kanske inte finnas på dopinglistan? (jag försöker vara ironisk)

Link to comment
Share on other sites

Ni som redan "vet" att medicinen är prestationshöjande och att norrmännen medvetet fuskat, hur vill ni att granskningsgruppen ska se ut?

 

Ska den bestå av dansken som uttalat sig och ytterligare några personer som har samma åsikter?

 

Jag förmodar att det inte kryllar av forskare som är experter inom astmamedicin kombinerat med kyla, och att hitta några som inte har någon åsikt och aldrig har jobbat med norska läkare är kanske inte det lättaste.

Link to comment
Share on other sites

Och den finska medlemmen i utredningsgruppen är gift med en norrman...

 

Här sågar nu norge sin egen gren. Blir resultatet att allt gått rätt till så fortsätter diskussionen pga att gruppen som gjort utredningen anses vara partisk.

 

En wada ledd utredning skulle leda till mycket mindre eftersnack vilket också skulle gynna hela skivärlden. Ingen vill att detta ämne är högst på rubriketna hela säsongen.

Link to comment
Share on other sites

Ni som redan "vet" att medicinen är prestationshöjande och att norrmännen medvetet fuskat, hur vill ni att granskningsgruppen ska se ut?

 

Ska den bestå av dansken som uttalat sig och ytterligare några personer som har samma åsikter?

 

Jag förmodar att det inte kryllar av forskare som är experter inom astmamedicin kombinerat med kyla, och att hitta några som inte har någon åsikt och aldrig har jobbat med norska läkare är kanske inte det lättaste.

Det är väl lämpligt att en oberoende instans som tex WADA gör utredningen, tror det ger mer trovärdighet i vad man kommer fram till än om man själv handplockar den grupp som ska granska den egna verksamheten.

Link to comment
Share on other sites

https://www.nrk.no/sport/skiforbundet-apner-for-a-utvide-astmagransking-1.13125930

 

Ser mange her er kritiske til de utvalgte i granskningskommisjonen. Mistenker dere har feil forventinger til hva kommisjonen er satt til å utrede. Les granskningskommisjonens mandat midt i artikkelen. Det handler med andre ord ikke om astmamedisin er prestasjonsfremmende eller ei...

Link to comment
Share on other sites

https://www.nrk.no/sport/skiforbundet-apner-for-a-utvide-astmagransking-1.13125930

 

Ser mange her er kritiske til de utvalgte i granskningskommisjonen. Mistenker dere har feil forventinger til hva kommisjonen er satt til å utrede. Les granskningskommisjonens mandat midt i artikkelen. Det handler med andre ord ikke om astmamedisin er prestasjonsfremmende eller ei...

Ja det verkar ju finnas kritik tom från norskt håll vad granskningskommisionen skall utreda. Men kan man gå så långt att utreda om det är OK ur medicinsk och moralisk synpunkt att ledare och speciellt utvalda läkare fortsätter att agera som de hittills gjort ?. En annan viktig punkt att granska är vad Anders Solheim säger: Det viktigaste för oss er å få riktiga personer, som icke har några bindningar till oss. För det första är väl inte det viktigaste att få riktiga personer (som eventuellt kan tolkas som de med "rätt" åsikter) utan att få personer med verklig kunskap i amnet (t,ex, den danske forskare som verkligen forskat i amnet). Och har verkligen alla personer i kommisionen ingen koppling till någon eller några som är inblandade i detta i vid mening ? Jag tvivlar, men hoppas jag har fel. Jag håller med flera tidigare talare att det skulle varit mycket bättre för alla (inklusive de norska åkarna som kanske lurats in i något de inte riktigt förstår konsekvenserna av) om hela detta arbete letts av någon utomstående aktör som t.ex. Wada. Som det nu är kan det ju möjligen kvarstå många frågetecken oberoende vad kommisionen kommer fram till, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Det har vad jag vet testats ned friska personer och VO2 max har inte förbättrats. Men stora doser under längre tid har jag inte hört testresultat. Och det är väl det vad som diskuteras. Men utredingsgruppen tar ju ställnin mera till vad som vatit praxis och hur sen etiska sidan ser ut...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...