Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dagens REA-tips!


kokobob

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Everest är väl bra trögskidor? Nånstans 3or-4or, fast med kvalitet efter pris.

Såg det här på XXL vilket borde vara ett klipp för den som vill "sära på benen", dvs skejta:

http://www.xxl.se/vintersport/langdskidor/rullskidor/rullskidspaket/rullskidpaket-oneway-skate-13-pilot/p/bp/1101499_b

 

EDIT: Oneway skate 13, inklusive bindningar för 1995kr. Bara skidorna kostar t.ex. 2995kr hos Pölder.

Bokade ett par på XXL idag, blir rull-skejt senare i veckan. Halva priset på alpinas skejtfinsko på Alewalds i våras o nu (förhoppningsvis bra) rullskidor m bindning för 2000 - för bra för att avstå.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Jag köpte visserligen min, bättre begagnad, för 2000kr. Nu hystar Stadium ut sin Skimill-version för 1000kr + frakt. Nästan så man skulle köpa en extra för reservdelar... ^_^

http://www.stadium.se/sport/traning/traningsmaskiner/145221/benefit-skimill?SelectedProductUUID=pVMKd3emeDYAAAE6WuQM_d1q

 

Jag är rätt nöjd med min. Det är mer än tillräckligt motstånd för klena mig och väldigt skidlikt. Får se när piggarna slits ut hur de nya, bättre är som Skimill (www.skimill.com) har tagit fram.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte visserligen min, bättre begagnad, för 2000kr. Nu hystar Stadium ut sin Skimill-version för 1000kr + frakt. Nästan så man skulle köpa en extra för reservdelar... ^_^

http://www.stadium.se/sport/traning/traningsmaskiner/145221/benefit-skimill?SelectedProductUUID=pVMKd3emeDYAAAE6WuQM_d1q

 

Jag är rätt nöjd med min. Det är mer än tillräckligt motstånd för klena mig och väldigt skidlikt. Får se när piggarna slits ut hur de nya, bättre är som Skimill (www.skimill.com) har tagit fram.

 

Finns det reservdelar till Stadiums variant?

1000:- plus frakt låter extremt frestande i mina öron om man kan få den att hålla.

Hur mycket kör du? Har du bytt delar än?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Alpina rullskidor - både klassiskt o skejt, med Rottefella bindning - för 999 kr på XXL! Finns även rullskidstav sänkt med 700 t 499! Alpina rullisar är väl ok tror jag. Sitter spärren på framhjulen på klassiska skidorna på alpina? Hört så. Men går flytta hjulen om man vill eller?

 

Någon som testat Alpinas vita lågpris skateskida - är det "smäck" och hur rullar deras hjul ? En sak är jag lite tveksam inför och det är att xxl kör med monteringsplatta till deras skaterullskidor - kommer det verkligen att

hålla med denna typ av bindning under så tuffa förhållanden som rullskidåkning är ? Jag antar att man skruvar fast den och sen kör med NIS-montering av bindningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par och tycker de är fina att åka på. Rullar lättare än Swenors Skate Elite 2or, kanske 1,5 (?) så det är ju väldigt skoj att åka med dessa och vill man går även pulsen att maxa. Bara att köra fortare. ;)

Enda nackdelen är att en skärm gick av i fästet, verkade vara av vibrationerna på vägen här som inte den hårda plasten tålde. Vi har "stenklister" tyvärr. Men även Swenors skärmar går sönder.

Bindningarna som följer med är Rottefella Xcelerator Rollerski så bara de står för 3/4 av priset om du skulle handla löst. Jag är lite tveksam till infästningen i skon men än har ingen skida lossnat.

Löp och köp så slipper du ställa dig i verkstan och fräsa egna! ;)

Ett par riktiga skateskor rekommenderas, varför inte använda de du kör med på vintern?

Jag har ett par sommarskateskor (ej de gråa combi) och tycker de känns mer instabila än vinterskateskor. Har hört att även bättre åkare avstår sommarskorna pga. stabiliteten. ;)

Link to comment
Share on other sites

Alpinas sk sommarkombisko är på tok för instabil att användas för skate. Åtminstone för 99% av alla motionärer och om man inte just vill träna balans. Kör med vinterskon

Håller inte riktigt med. Tycker att den är tillräckligt stabil. Nu kör jag i och för sig inga intervaller eller snabbpass och då kanske det blir lite annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Sen  finns det Alpinas vinterkombo för samma pris - är den stabilare tro eller är det samma. Borde vara lite varmare så här på hösten iaf.

Jag har urgamla Alpina för vinterskaten med NNN1 och jag har kört klassiskt i skiathlon och det har fungerat utmärkt, skulle tro att de motsvarar nuvarande Kombi i styvhet i sulan. Att jag inte pensionerat pjäxorna beror på att jag kan använda dem utan att få problem med hälen. Jag har fått laga manchetten några gånger och är tveksam till om de håller till att använda som skatesko för rullskidor.

 

Vasa: vad menar du med att XXL bara står för 3/4 av priser för bindningen - är det inte 999:- för Alpinapaketet ?

Link to comment
Share on other sites

Madshus Redline Classic/Skate, förra årets modell, inklusive Xcelerator-bindning för 449€ på http://www.haijaa.fi/verkkokauppa/index.tmpl?ryhma_id=26 . Frakt på 25€ tillkommer.

 

Jag beställde ett par klassiska i veckan. Har dock aldrig beställd från dom tidigare(har heller inte fått skidorna :mellow:)

 

Blev visst dubbelt upp.

 

...inklusive xcelerator-bindning ? ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...