Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dagens REA-tips!


kokobob

Recommended Posts

Skulle nog villa påstå att både Skåningen och enklaresport gjort reklam vid ett flertal tillfällen!

Att det kliat i fingrarna flera ggr kan jag erkänna men reklam? Leta gärna fram ett exempel från mig så är jag den första att be om ursäkt. Att jag däremot svarat på frågor om stålsickling stämmer förstås och i första hand om frågan är riktat mot mig men även allmänna frågor om stålsickling.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tror det kan vara på sin plats att ha bra och tydliga regler vad gäller detta. Eftersom TomasH nu tydligen blivet avstängd från forumet. Jag tycker att antingen tillåter vi all reklam eller ingen. Den som tror att det som skåningen postar är "rea-tips" borde tänka till. Ni tror inte att han gör det för egen vinnings skull och vill tjäna pengar på detta alltså?

Självklart tror vi det. Men som andra påpekat så har skåningen betalt för reklamplats på Skidforum, som trots allt är en privat webplats som fungerar på de vilkor som ägaren bestämmer. TomasH gjorde reklam på skidforum utan att ha någon form av uppgörelse.

 

Men visst kan och får och även bör man ha synpunkter på det mesta om skidforum, även om fall när reklam och diskussion flyter samman. Skidforum kan ju bara bli bättre av det. För mycket på skidforums vilkor och besökare kan tappa smaken och avstå. Själv kan jag om detta tycka att en del har bättre förmåga till självsanering än andra. Det är ju idealet att alla vet att föra sig och så behövs inga regler :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle nog villa påstå att både Skåningen och enklaresport gjort reklam vid ett flertal tillfällen!

Att det kliat i fingrarna flera ggr kan jag erkänna men reklam? Leta gärna fram ett exempel från mig så är jag den första att be om ursäkt. Att jag däremot svarat på frågor om stålsickling stämmer förstås och i första hand om frågan är riktat mot mig men även allmänna frågor om stålsickling.

Ibland tydligt ibland mindre tydligt men jag antar att dom flesta kan läsa mellan raderna. :) Tänker inte lägga tid på att leta upp specifika inlägg då jag är säker på min sak!

Link to comment
Share on other sites

Skulle nog villa påstå att både Skåningen och enklaresport gjort reklam vid ett flertal tillfällen!

Att det kliat i fingrarna flera ggr kan jag erkänna men reklam? Leta gärna fram ett exempel från mig så är jag den första att be om ursäkt. Att jag däremot svarat på frågor om stålsickling stämmer förstås och i första hand om frågan är riktat mot mig men även allmänna frågor om stålsickling.

Ibland tydligt ibland mindre tydligt men jag antar att dom flesta kan läsa mellan raderna. :) Tänker inte lägga tid på att leta upp specifika inlägg då jag är säker på min sak!

Svårt att argumentera emot någon som tror på något helt säkert, utan bevis...

Link to comment
Share on other sites

Att det kliat i fingrarna flera ggr kan jag erkänna men reklam? Leta gärna fram ett exempel från mig så är jag den första att be om ursäkt. Att jag däremot svarat på frågor om stålsickling stämmer förstås och i första hand om frågan är riktat mot mig men även allmänna frågor om stålsickling.

Ibland tydligt ibland mindre tydligt men jag antar att dom flesta kan läsa mellan raderna. :) Tänker inte lägga tid på att leta upp specifika inlägg då jag är säker på min sak!

Svårt att argumentera emot någon som tror på något helt säkert' date=' utan bevis...[/quote']

Nog har Skåningen hintat då och då om att han tex har den eller den grejen till bra pris. Men han bidrar i högsta grad med konstruktiva inlägg i många diskussioner så det är inget jag stör mig på.

Att man säger något bra om en försäljare eller produkt här är väl också reklam men forumet vore ju ganska tomt om man inte fick uttala sig om sådant, vad gäller ThomasH ovan så gör väl inte han heller så mycket reklam för en egen produkt (även om det kanske till viss del även kan ses som reklam för hans plattform) men ganska uppenbart att han reggat sig i enda syfte att just länka till den "kampanjen".

Link to comment
Share on other sites

Att det kliat i fingrarna flera ggr kan jag erkänna men reklam? Leta gärna fram ett exempel från mig så är jag den första att be om ursäkt. Att jag däremot svarat på frågor om stålsickling stämmer förstås och i första hand om frågan är riktat mot mig men även allmänna frågor om stålsickling.

Ibland tydligt ibland mindre tydligt men jag antar att dom flesta kan läsa mellan raderna. :) Tänker inte lägga tid på att leta upp specifika inlägg då jag är säker på min sak!

Svårt att argumentera emot någon som tror på något helt säkert' date=' utan bevis...[/quote']

Låt mig skratta! :) Använd sökfunktionen!

Första träffen på skåningen:

 

Finns ju andra svenska butiker som rear ut dom rejält.

Butiker som jag skulle vilja säga är extremt när mig t.ex smile

 

Då det gäller enklaresport så är det väll självklart:

Har man en hemsida som heter samma som användarnamnet och sedan pratar sig varm om produkterna som man säljer så är detta för mig reklam.

 

Men det finns fler!

 

Rotebrostakaren, nu får du gärna argumentera!

Edited by speedzone
Link to comment
Share on other sites

Ibland tydligt ibland mindre tydligt men jag antar att dom flesta kan läsa mellan raderna. :) Tänker inte lägga tid på att leta upp specifika inlägg då jag är säker på min sak!

Svårt att argumentera emot någon som tror på något helt säkert' date=' utan bevis...[/quote']

Låt mig skratta! :) Använd sökfunktionen!

Första träffen på skåningen:

 

Finns ju andra svenska butiker som rear ut dom rejält.

Butiker som jag skulle vilja säga är extremt när mig t.ex smile

 

Då det gäller enklaresport så är det väll självklart:

Har man en hemsida som heter samma som användarnamnet och sedan pratar sig varm om produkterna som man säljer så är detta för mig reklam.

 

Men det finns fler!

 

Rotebrostakaren, nu får du gärna argumentera!

Nu är jag nöjd när du argumenterat fint Speedzone, man kan ju inte begära att folk ska googla fram argument för en i en diskussion..., för övrigt tycker jag det inte spelar så stor roll om man gör reklam för sig själv här, det intressanta är om det är en relevant rea. Det finns ju reklam i det mesta, jag tror t ex att Lejonet2 kan valla genom det han skriver här, sedan jobbar han i butik och säger att jag behöver produkt special superblandning xyz, jättebra, då är ju sannolikheten stor att jag köper det (obs. detta är inte ett konstruerat fall:)). Men det är ju genom kunniga personer som Enklare sport, Lejonet2 och Skåning som detta forum är intressant, även racewax hör väll hit. Men pyramidspel med träningskläder, vilken är målgruppen, kan inte tänka mig att det funkar, helt absurt.

Link to comment
Share on other sites

Skåningens och enklaresports mesta reklam kommer väl just genom deras trevliga och informativa inlägg som svarar på våra frågor. Med ett gott intryck får vi ett gott intryck av deras butiker utan att de gör direkt reklam.

 

Att hinta om ett rea pris är annorlunda mot att hinta om pyramidspel, för mig är pyramidspel omoraliskt men inte ett lågt pris på en vara. Viktigt för mig.

 

Så oavsett om de gör reklam eller ej så är det, för mig, en stor skillnad på vad de gör reklam för.

 

Enklaresport har hjälpt mig med väldigt mycket kunskap om stålsickling, jag har inte köpt något ännu men kommer antagligen handla av honom pga hans uppförande här och i verkligheten. Samma med Skåningen, skulle jag komma förbi hans affär så blir det direkta inköp pga bra priser och en relation skapad här på forumet (inte direkt men genom gott uppförande).

 

Detta blir mitt sista inlägg i det här ämnet eftersom det inte är ett reatips...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker bara att ni var extremt hård mot TomasH och tråkigt att han blev avstängd. Med tanke på hur mycket mer reklam det finns under denna tråd och allmänt i forumet.

Men det var ju extremt dålig reklam, kommer man med det så tycker jag inte att det är mer än rätt att man blir avstängd! Det blir ju som SPAM, vilka också har dykt upp här några gånger. SPAM-adresser blir ju också avstängda.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker bara att ni var extremt hård mot TomasH och tråkigt att han blev avstängd. Med tanke på hur mycket mer reklam det finns under denna tråd och allmänt i forumet.

Men det var ju extremt dålig reklam' date=' kommer man med det så tycker jag inte att det är mer än rätt att man blir avstängd! Det blir ju som SPAM, vilka också har dykt upp här några gånger. SPAM-adresser blir ju också avstängda.[/quote']

Hur kan du avgöra att det var extremt dålig reklam? Han har väl lika stor rätt att göra reklam för sina produkter som vilken annan här på forumet? En del på forumet kanske var intresserade av hans produkter och ville veta mer. Sen att du inte gillade hans ide' och upplägg är väl en annan sak? Varför inte bara skita i hans inlägg och gå vidare istället för att göra en stor grej av det.

Link to comment
Share on other sites

Skulle nog villa påstå att både Skåningen och enklaresport gjort reklam vid ett flertal tillfällen!

Att det kliat i fingrarna flera ggr kan jag erkänna men reklam? Leta gärna fram ett exempel från mig så är jag den första att be om ursäkt. Att jag däremot svarat på frågor om stålsickling stämmer förstås och i första hand om frågan är riktat mot mig men även allmänna frågor om stålsickling.

Jag anklagade själv "enklaresport" för smygreklam i sina inlägg för några år sedan, men fick göra en pudel för detta :)

Min uppfattning är att han sköter detta korrekt och snyggt, han blandar inte in sin verksamhet i inläggen.

Link to comment
Share on other sites

ThomasH är väl inte den ende, som blivit avstängd från forumet för otillbörlig reklam. Vill minnas att PelleG försökte lansera en produkt genom att vända på namnet till Gellep som användarnamn, men det "sket sig".

 

När det gäller enklaresport och Skåningen är det inget som säger att jag inte köper från en annan butik utifrån den information jag fått via forumet tex pga lägre pris eller på hemortens butik.

Edited by Volevodin
Link to comment
Share on other sites

Missuppfatta mig inte! Jag tycker att både skåningen och enklaresport tillför massor och jag störs inte av vad dom skriver utan uppskattar det bara. Har vid ett flertal tillfällen beställt från skåningen och kommer fortsätta att göra det i framtiden också! Dock är ju gränsen hårfin då det kommer till att man väljer att stänga av vissa men inte andra för att dom gör "reklam", eller vad vi nu skall kalla det. Håller dock med Madshusracer om att en lika behandlingspolicy bör beaktas.
Link to comment
Share on other sites

...Vill minnas att PelleG försökte lansera en produkt genom att vända på namnet till Gellep som användarnamn, men det "sket sig".

För ordningens skull vill jag bara påpeka att jag inte har något med "Gellep" att göra och inte har en aning om vem han/hon är.

 

Jag är bara en glad skidåkare från Lidingö med dålig fantasi när det gäller användarnamn. :)

 

/Pelle

Link to comment
Share on other sites

Missuppfatta mig inte! Jag tycker att både skåningen och enklaresport tillför massor och jag störs inte av vad dom skriver utan uppskattar det bara. Har vid ett flertal tillfällen beställt från skåningen och kommer fortsätta att göra det i framtiden också! Dock är ju gränsen hårfin då det kommer till att man väljer att stänga av vissa men inte andra för att dom gör "reklam", eller vad vi nu skall kalla det. Håller dock med Madshusracer om att en lika behandlingspolicy bör beaktas.

Jo men diskussionen har varit uppe tidigare och jag kan bara svara för mig själv förstås. Angående användarnamnet så har frågan varit uppe förut men tror mig att det blir mycket mer ärligt om man är ärlig och uppger vem man är. Mitt nick var i början Niclas_B, tror jag. Den absolut bästa reklamen är om ngn annan skriver bra om ens produkter eller företag. Jag försöker givetvis inte att aktivt promota mina produkter men svarar gärna på frågor om dem eller på exempelvis tillvägagångssätt.

Link to comment
Share on other sites

Starta en tråd där ni dealar med skåningen och enklare innan ni ska handla något ifall någon annan har bättre pris, då drar kanske ni också kan tjäna på att dem är härpå forumet!

Det tycker jag absolut inte att en sån tråd skall finnas på forumet, då har man gått över gränsen till reklam. I stället får man i såna fall ta direkt kontakt med resp. firma och höra om de kan "göra något" på sitt pris ifall man hittat något billigare på ett annat ställe.

 

De som förlorar på näthandeln är ju vanliga fysiska butiker, som tillhandahåller samma produkter som finns på nätet, tror nog att det är ganska många som gått in i sin butik och provat före nätsköp tex pjäxor, kläder etc

Link to comment
Share on other sites

Starta en tråd där ni dealar med skåningen och enklare innan ni ska handla något ifall någon annan har bättre pris' date=' då drar kanske ni också kan tjäna på att dem är härpå forumet![/quote']

Det tycker jag absolut inte att en sån tråd skall finnas på forumet, då har man gått över gränsen till reklam. I stället får man i såna fall ta direkt kontakt med resp. firma och höra om de kan "göra något" på sitt pris ifall man hittat något billigare på ett annat ställe.

Varför är det så farligt om seriösa näringsidkare gör reklam eller berättar om sina varor? Var ska man i så fall dra gränsen? Är det OK med Lars-Eriks hyllningar till Kuzminsickling men inte om enklaresport gör det eftersom han säljer dom? I slutändan måste väl forumets ägare (vem är det förresten?) sätta ner foten och bestämma vad som är ok och inte.

Link to comment
Share on other sites

Starta en tråd där ni dealar med skåningen och enklare innan ni ska handla något ifall någon annan har bättre pris' date=' då drar kanske ni också kan tjäna på att dem är härpå forumet![/quote']

Det tycker jag absolut inte att en sån tråd skall finnas på forumet, då har man gått över gränsen till reklam. I stället får man i såna fall ta direkt kontakt med resp. firma och höra om de kan "göra något" på sitt pris ifall man hittat något billigare på ett annat ställe.

 

De som förlorar på näthandeln är ju vanliga fysiska butiker, som tillhandahåller samma produkter som finns på nätet, tror nog att det är ganska många som gått in i sin butik och provat före nätsköp tex pjäxor, kläder etc

Ja känns ju väldigt farligt och tråkigt om nån skulle erbjuda dig ett bra pris genom ett forum...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...