Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Det labbades rätt friskt med styrspår under 80-talet. Sundins NumberOne' date=' som Volevodin refererar till, var utan styrspår i fästzonen och hade fem styrspår från hälen och bakåt (hade själv ett par sådana när jag var liten och de var inte bra), Peltonen testade med tre styrspår, flera skejtskidor haden två styrspår osv.

 

Här är tråden soim Knappen pratar om, där bl.a. Pölder redogör för sina erfarenheter:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=2740

 

För att göra skidan smalare krävs en regeländring från FIS.[/quote']

Även jag har pröva dessa typer av skidor och jag håller med, de konstruktionerna kändes INTE som någon höjdare.

 

Men OM det nu så att EN styränna är optimal i alla fören (vilket jag INTE tror) så tycker jag ändå inte det är självklart hur bred den skall vara i olika fören. Jag tror t.ex att vid isigt före borde den vara mycket bredare så att man ökar trycket på återstående del så att

vattensmörjningen närmar sig det som händer vid skridskor. Och då kan man ju behålla bredden så inte FIS regler inte sätter stopp för utvecklingen. Eller har FIS regler även bestämt hur bred rännan får vara och även hur djup ??

 

Och det vore ju roligt att få någon teoretisk förklaring varför styrränna behövs för längdåkningsskidor med ej för utförsåkningsskidor ?

 

Uppenbarligen finns det de som tror att det kan ligga något i mina/våra funderingar med tanke på hur många som kontaktat mig efter att jag nämnde detta på skidforum. JAG tror det är fler än vi tror som följer med vissa saker vi debatterar på skidforum. t.ex. delar av det som avhandlats på denna tråd.

 

Anm: Min dator spelade mig tydligen ett spratt när jag försökte sända detta. Kan någon kunnig (Niklas ?) hjälpa mig att ta bort föregående version.

Jaså, jag trodde det var en taktik för att snabbt komma med i 1000-klubben ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det labbades rätt friskt med styrspår under 80-talet. Sundins NumberOne' date=' som Volevodin refererar till, var utan styrspår i fästzonen och hade fem styrspår från hälen och bakåt (hade själv ett par sådana när jag var liten och de var inte bra), Peltonen testade med tre styrspår, flera skejtskidor haden två styrspår osv.

 

Här är tråden soim Knappen pratar om, där bl.a. Pölder redogör för sina erfarenheter:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=2740

 

För att göra skidan smalare krävs en regeländring från FIS.[/quote']

Även jag har pröva dessa typer av skidor och jag håller med, de konstruktionerna kändes INTE som någon höjdare.

 

Men OM det nu så att EN styränna är optimal i alla fören (vilket jag INTE tror) så tycker jag ändå inte det är självklart hur bred den skall vara i olika fören. Jag tror t.ex att vid isigt före borde den vara mycket bredare så att man ökar trycket på återstående del så att

vattensmörjningen närmar sig det som händer vid skridskor. Och då kan man ju behålla bredden så inte FIS regler inte sätter stopp för utvecklingen. Eller har FIS regler även bestämt hur bred rännan får vara och även hur djup ??

 

Och det vore ju roligt att få någon teoretisk förklaring varför styrränna behövs för längdåkningsskidor med ej för utförsåkningsskidor ?

 

Uppenbarligen finns det de som tror att det kan ligga något i mina/våra funderingar med tanke på hur många som kontaktat mig efter att jag nämnde detta på skidforum. JAG tror det är fler än vi tror som följer med vissa saker vi debatterar på skidforum. t.ex. delar av det som avhandlats på denna tråd.

 

Anm: Min dator spelade mig tydligen ett spratt när jag försökte sända detta. Kan någon kunnig (Niklas ?) hjälpa mig att ta bort föregående version.

Jaså, jag trodde det var en taktik för att snabbt komma med i 1000-klubben ;)

Ha, ha. Det var ju ett bra tips. Det känns ju lite förnedrande att "smågrabbar" som Vasa och Globe86 redan är med i klubben och jag har ju kämpat på med inlägg i fem år nu och är långt ifrån men ditt tips kan kanske hjälpa. I varje fall innan jag dör borde det väl gå och

om det står på följande sätt på minnesrunan så borde ni väl komma ihåg mig:

Lars- Erik var en sann kämpe som ville fullfölja alla sina målsättningar och kvällen innan

han dog i Vasaspåret hann han dessutom göra sitt tusende inlägg på berömda skidforum....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag fick just en powerpointbild av segrartiderna på Vasaloppet i min hand (av mycket tillförlitlig person känd på detta forum) och det slog mig då att dessa segrartider inte ser ut att ha förbättrats väsentligt sedan plastskidornas inträde på arenan. Det ser mera ut som att det mest är lokala variationer och väder och vind som styr det hela. Tyvärr har jag INTE klarat av att lägga ut bilden här vilket jag velat, men kanske någon kan tipsa (lite otekniska) mig hur jag skall göra.

JAG tycker att denna bild förstärker min HYPOTES att inte så mycket revolutionerande skett

på materialutveckling och utformning av skidor de senaste 25 åren, och inte heller på hur man skall preparera (valla, slipa, rilla, och senast sickla, etc.) sina skidor mätt på detta grova sätt. Trots alla King-Kong debatter och propaganda i olika kataloger. JAG tror det är dags för ett nytt större genombrott av något slag, och jag skulle inte bli överaskad om något av det som diskuterats på denna tråd och andra ställen på detta forum visar sig ha stor betydelse i detta sammanhang. I varje fall får vi väl sägas ha bevisat att det för motionärer går utmärkt att åka Vasalopp på bara belaget (läs stålsicklat)

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag tror/övertygad om att jag har lösningen på framtidens glid: Jag har jobbat i ca 2 år nu med en uppfinning som gör fästvallan friktionsfri mot snön när du vill det, detta resulterar i att skidan glider bättre/snabbare.

Problemet i dagsläget är att övertyga någon av de "stora" om detta, o tro mig det är inte lätt....

Mer om detta kan jag inte berätta i dagsläget men jag lovar att det kommer.

 

Om någon har bra hjälp att komma med så går det bra att mejla mig...

Link to comment
Share on other sites

Jag fick just en powerpointbild av segrartiderna på Vasaloppet i min hand (av mycket tillförlitlig person känd på detta forum) och det slog mig då att dessa segrartider inte ser ut att ha förbättrats väsentligt sedan plastskidornas inträde på arenan. Det ser mera ut som att det mest är lokala variationer och väder och vind som styr det hela. Tyvärr har jag INTE klarat av att lägga ut bilden här vilket jag velat, men kanske någon kan tipsa (lite otekniska) mig hur jag skall göra.

JAG tycker att denna bild förstärker min HYPOTES att inte så mycket revolutionerande skett

på materialutveckling och utformning av skidor de senaste 25 åren, och inte heller på hur man skall preparera (valla, slipa, rilla, och senast sickla, etc.) sina skidor mätt på detta grova sätt. Trots alla King-Kong debatter och propaganda i olika kataloger. JAG tror det är dags för ett nytt större genombrott av något slag, och jag skulle inte bli överaskad om något av det som diskuterats på denna tråd och andra ställen på detta forum visar sig ha stor betydelse i detta sammanhang. I varje fall får vi väl sägas ha bevisat att det för motionärer går utmärkt att åka Vasalopp på bara belaget (läs stålsicklat)

Du kan maila mig så kan jag skicka över det på en extern länk annars

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man kan se en tydlig tendens nån gång i mitten på 70-talet, gissningsvis vid plastskidans intåg, därefter händer inte så jättemycket. Möjligen är det idag lite mindre diff mellan snabba och långsamma fören, har nog mycket med spårdragning att göra också.

Sedan var väl inte sträckan 90km förrän nån gång på 70-talet utan 87-88km nån som vet??? Iaf kan man nog lugnt konstatera att hysterin över glidvallning och de timmar man kan tjäna på fluorpulver är milt sagt överdriven.

 

50-talet: 5,01-6,23(bästa-sämsta vinnartid)

60-talet: 4,35-5,52

70-talet: 4,09-5,35

80-talet: 3,48-5,08

90-talet: 3,38-5,07

00-talet: 3,48-4,43

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_segrare_i_Vasaloppet

Edited by kustlöparen
Link to comment
Share on other sites

Hej, jag tror/övertygad om att jag har lösningen på framtidens glid: Jag har jobbat i ca 2 år nu med en uppfinning som gör fästvallan friktionsfri mot snön när du vill det, detta resulterar i att skidan glider bättre/snabbare.

Problemet i dagsläget är att övertyga någon av de "stora" om detta, o tro mig det är inte lätt....

Mer om detta kan jag inte berätta i dagsläget men jag lovar att det kommer.

 

Om någon har bra hjälp att komma med så går det bra att mejla mig...

Intressant! Men med tanke hur konsverativ och innovationsbefriad skid och vallaindustrin är så är det att göra en Kuzmin som gäller dvs köra själv!

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag tror/övertygad om att jag har lösningen på framtidens glid: Jag har jobbat i ca 2 år nu med en uppfinning som gör fästvallan friktionsfri mot snön när du vill det, detta resulterar i att skidan glider bättre/snabbare.

Problemet i dagsläget är att övertyga någon av de "stora" om detta, o tro mig det är inte lätt....

Mer om detta kan jag inte berätta i dagsläget men jag lovar att det kommer.

 

Om någon har bra hjälp att komma med så går det bra att mejla mig...

Kollat med Majbäck? Han har nog inget emot att statsa på skidor igen om han har en "selling point" som den du nämner.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick just en powerpointbild av segrartiderna på Vasaloppet i min hand (av mycket tillförlitlig person känd på detta forum) och det slog mig då att dessa segrartider inte ser ut att ha förbättrats väsentligt sedan plastskidornas inträde på arenan. Det ser mera ut som att det mest är lokala variationer och väder och vind som styr det hela. Tyvärr har jag INTE klarat av att lägga ut bilden här vilket jag velat, men kanske någon kan tipsa (lite otekniska) mig hur jag skall göra.

Via kustlöparens länk ovan hittar man till detta diagram över segrartiderna liknande det Lars-Erik har:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Vasaloppssegrare.jpg

Inställt p g a snöbrist (?) 1932, 1934 och 1990. Plastskidor började det experimenteras med kring 1970 och de slog igenom på allvar 1974. Fristil slog igenom internationellt 1982 (även om Siitonen använde det på 70-talet och jag har läst om tidigare förekomster) och förbjöds i Vasaloppet från och med 1987. VM 1987 bjöd även på premiär för såväl högfluorpulver som dopingspekulationer (enligt s. 150 i boken "Ur spår! ...").

 

Största hoppet mellan två år verkar vara Ottossons segrartider 5:07:11 1991 som putsades över en timme till 3:57:04 1992.

JAG tycker att denna bild förstärker min HYPOTES att inte så mycket revolutionerande skett på materialutveckling och utformning av skidor de senaste 25 åren, och inte heller på hur man skall preparera (valla, slipa, rilla, och senast sickla, etc.) sina skidor mätt på detta grova sätt. Trots alla King-Kong debatter och propaganda i olika kataloger. JAG tror det är dags för ett nytt större genombrott av något slag, och jag skulle inte bli överaskad om något av det som diskuterats på denna tråd och andra ställen på detta forum visar sig ha stor betydelse i detta sammanhang. I varje fall får vi väl sägas ha bevisat att det för motionärer går utmärkt att åka Vasalopp på bara belaget (läs stålsicklat)
Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Flourpulver introducerades ungefär när skate förbjöds?! Ser inget hopp, dvs. du vinner lika mycket på att ha flourpulver som skillnaden är mellan skate och klassiskt....skulle kunna vara en hypotes som inte går att förkasta. Jag tror inte detta, tror att flourpulver är av underordnad betydelse efter några km, men man skulle kunna dra sådan växlar på diagrammet.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man kan se en tydlig tendens nån gång i mitten på 70-talet, gissningsvis vid plastskidans intåg, därefter händer inte så jättemycket. Möjligen är det idag lite mindre diff mellan snabba och långsamma fören, har nog mycket med spårdragning att göra också.

Sedan var väl inte sträckan 90km förrän nån gång på 70-talet utan 87-88km nån som vet??? Iaf kan man nog lugnt konstatera att hysterin över glidvallning och de timmar man kan tjäna på fluorpulver är milt sagt överdriven.

 

50-talet: 5,01-6,23(bästa-sämsta vinnartid)

60-talet: 4,35-5,52

70-talet: 4,09-5,35

80-talet: 3,48-5,08

90-talet: 3,38-5,07

00-talet: 3,48-4,43

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_segrare_i_Vasaloppet

Har för mig att Vasaloppet självt hävdade att det var 85,8 km långt in på 80-talet. Det var väl inte så noga med uppmätningen på den tiden. Sedan har ju sträckningen varierat lite genom åren men det är nog bara fråga om +/- något hundratal meter. Den sista förändringen som jag märkt är väl infarten till Oxberg. Sedan har vi ju också den lilla extra böjen några km från mål, som kom till inför 1998 när Göransson vann. Utan den hade nog Staffan Larsson hållit undan. Vet inte hur noga koll VL har på den exakta längden, eller var den mäts ifrån. Min 305:a har visat 90km + några 100 m de sista åren från Öppet spår-starten, men man saknar ju referenser längre tillbaka. Hur som helst gör nog inte skillnaden i längd mer än några minuters skillnad i segrartid, i alla fall de senaste årtiondena.

Edited by bjorn12
Link to comment
Share on other sites

Inställt p g a snöbrist 1932' date=' 1934 och 1990.[/quote']

Tycker mig ha ett svagt minne av att det ställdes in 1934 på grund av för få deltagare.

Men kan ha fel, det var ett tag sen...

Ja, minnet sviktar väl när man är född 1496, men det måste ju ändå te sig som ganska nyligen för dig, Vasa. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, minnet sviktar väl när man är född 1496, men det måste ju ändå te sig som ganska nyligen för dig, Vasa. ;)

Ja men då kanske du kan bringa klarhet till orsaken, som var i din ungdoms glans på den tiden, 22 år ung. Tänker mig faktiskt dig som längdskidsportens motsvarighet till Hellberg och Julin. :)

 

 

Är det någon som dragit ner databasen från Vasaloppets hemsida och vet median-/medeltider under årens lopp?

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som dragit ner databasen från Vasaloppets hemsida och vet median-/medeltider under årens lopp?

Om någon har någon bra idé för hur man tankar ned hela den databasen på ett någorlunda bekvämt sätt så tipsa gärna. Skulle bara vara kul att plotta upp lite statistik :), men jag har en känsla av att Vasaloppet inte gärna lägger ut den så att vem som helst kan ladda ned rubbet?

Inställt p g a snöbrist 1932' date=' 1934 och 1990.[/quote']

Tycker mig ha ett svagt minne av att det ställdes in 1934 på grund av för få deltagare.

Men kan ha fel, det var ett tag sen...

Jag tog uppgiften från Wikipedia men dom som skriver där är ju inte ofelbara så om någon hittar fel så går ju att rapportera in här. Jag tackar för tipset och gör någon en helgarderings-redigering ovan. :)

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som dragit ner databasen från Vasaloppets hemsida och vet median-/medeltider under årens lopp?

Om någon har någon bra idé för hur man tankar ned hela den databasen på ett någorlunda bekvämt sätt så tipsa gärna. Skulle bara vara kul att plotta upp lite statistik :)' date=' men jag har en känsla av att Vasaloppet inte gärna lägger ut den så att vem som helst kan ladda ned rubbet?[/quote']

Tror bestefar har kod för att "crawla" Vasaloppets hemsida...

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en liten uträkning "för hand" på medelsegrartider i Vasaloppet i 5-årsperioder från 1974 (plastskidor alltså) och framåt.

Årtalet som anges är det som är i mitten av 5-årsperioden. Körde två olika serier eftersom man kan få lite olika bild om det råkar komma med snabba eller långsamma lopp i intervallet.

 

1976 4.41.21

1978 4.46.26

1981 4.14.06

1983 4.23.17

1986 4.23.15

1988 4.38.36

1992 4.28.27

1994 4.03.35

1997 4.06.55

1999 4.07.39

2002 4.00.23

2004 4.02.22

2007 4.18.51

2007-10 4.17.49

 

Trots att 5-årsintervall jämnar ut tiderna så varierar det en del och den svaga trend att det gått snabbare bryts de senaste åren. (Har inte kontrollräknat siffrorna så jag hoppas att de stämmer)

Link to comment
Share on other sites

Hej! Ny på forumet.Jag har just köpt stålsicklar som jag med spänning ska prova i vinter.

Tänkte om nån vet inställningen till stålsickling hos eliten? typ Oskar Svärd;Daniel Tynell mfl. Lars-e kanske?

Nej, även jag vet inte säkert även om Oskar är min vän på facebok och vi haft en del kommunikation. Jag tror många i eliten inte säger till alla exakt hur de preparerar sina skidor mer än till den närmaste kretsen.

Det vi säkert vet är dock att Svenska skidlandslaget har samarbetsavtal med Primateria om sicklar och annan utveckling. Den beskrivning jag fått från Primateria själva

är att sickeln används i kombination med andra metoder men jag vet inte EXAKT hur mer än

att sickeln hjälper till att få struktureringen på rätt nivå och att släta till strukturen. Det andra jag vet är att representanter för norska skidlandslaget kontaktade Primateria mitt under OS när de blivit så frånglidna av svenskarna. Men om detta hade någon betydelse till att Northugg och andra norrmän så småningom gled ikapp i slutet av OS lär nog ingen av oss få veta.

Anm: Ikväll åker jag upp till Luleå och hoppas då kunna göra premiärtur på skidor i helgen efter en veckas flackande runt om i Sverige och Norge. Dessutom är jag nu helt återställd efter min minst sagt vådliga vurpa jag gjorde i mörkret på rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

En sak har jag lärt mig, lita aldrig till hundra procent på skidåkare när de pratar om vallning, utrustning eller hur de tränat, även de ärligaste och snällaste har alltid något de mörkar eller förtiger inför de argaste konkurrenterna, detta gäller oavsett nivå!

Bästa jag hört på länge...jag instämmer ;-)

Link to comment
Share on other sites

En sak har jag lärt mig' date=' lita aldrig till hundra procent på skidåkare när de pratar om vallning, utrustning eller hur de tränat, även de ärligaste och snällaste har alltid något de mörkar eller förtiger inför de argaste konkurrenterna, detta gäller oavsett nivå![/quote']

Bästa jag hört på länge...jag instämmer ;-)

jaha.jag som är nybörjare får väl lta på nybörjartur då:-)

Link to comment
Share on other sites

En sak har jag lärt mig' date=' lita aldrig till hundra procent på skidåkare när de pratar om vallning, utrustning eller hur de tränat, även de ärligaste och snällaste har alltid något de mörkar eller förtiger inför de argaste konkurrenterna, detta gäller oavsett nivå![/quote']

Bästa jag hört på länge...jag instämmer ;-)

jaha.jag som är nybörjare får väl lta på nybörjartur då:-)

Japp :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...