Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Nyanländ "led-10-åkare" här. Får man backa lite i tråden?

1) Vad exakt betyder det egentligen att stålsickla eller stenslipa?

2) KAN det vara så att sicklingen/slipningen ni skriver om sliter ut belaget mer än klassisk vallning? Bara en tanke...

3) Är det någon som känner till någon bra valla-sajt med enkla tips och tydliga instruktioner? Vasalöparens film är bra men han säger inte så mycket om olika kombinationer grund/fäste eller grund/glid. Jag köpte mina skidor så sent som i våras (Fischer RCR) efter 10 år av skogsstrosande 5 ggr/år på vallningsfria fiskfjällsskidor. Nu brinner jag av iver att börja valla och har bestämt mig för att bli bra på det, det är ju en del av sporten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nyanländ "led-10-åkare" här. Får man backa lite i tråden?

1) Vad exakt betyder det egentligen att stålsickla eller stenslipa?

2) KAN det vara så att sicklingen/slipningen ni skriver om sliter ut belaget mer än klassisk vallning? Bara en tanke...

3) Är det någon som känner till någon bra valla-sajt med enkla tips och tydliga instruktioner? Vasalöparens film är bra men han säger inte så mycket om olika kombinationer grund/fäste eller grund/glid. Jag köpte mina skidor så sent som i våras (Fischer RCR) efter 10 år av skogsstrosande 5 ggr/år på vallningsfria fiskfjällsskidor. Nu brinner jag av iver att börja valla och har bestämt mig för att bli bra på det, det är ju en del av sporten.

Jag håller med Volevodin att du nog får bättre tips senare när debatten och informationen om vallning (eller ovallning) blossar upp så småningom till hösten. Men jag har en del allmänna råd att ge dig som gör att du kan starta på en högre nivå än den som antyds av dina frågor ovan. Mina råd är följande:

1. Tag kontakt med någon bra skidklubb med bl.a. Vasaloppslöpare och deltag t.ex. på några av deras träningar. Du kommer då säkert i kontakt med någon att fråga om goda råd om ALLT beträffande din Vasaloppssatsning, inte bara vallningen.

Anm: Om du talar om var du bor kanske någon på vårt fina forum kan hjälpa dig att komma i kontakt med lämplig klubb.

2. Även om du redan har köpt skidor så skulle jag råda dig till att ta kontakt med någon verklig expert som hjälper dig att kolla att dina skidor verkligen har rätt spann för dig. Om inte, låt någon expert hjälpa dig att köpa nya skidor, t.ex Tony Pölder eller någon i din klubb som har koll vem som är bästa handlare där du bor. Detta kan nämligen vara mer avgörande än hur du vallar

3. Beträffande fästfallor, lär dig själv hur några fungerar och håll dig till det (det finns bra trådar på forum, t.ex. Stefan Sands tråd, och dina klubbkamrater kan ge dig de första enkla tipsen)

4. Beträffande glid så kan du följa råden från din sportaffär och stenslipa men sedan måste du även glidvalla vilket är relativt omständigt. Men det finns väl beskrivet både i böcker och på flera saiter och din sporthandlare kan säkert hjälpa dig. Det gör han garanterat.

MEN, och det är det som huvudbudskapet i denna tråd, det finns ett ALTERNATIV till detta som INTE din sporthandlare normalt upplyser om. Det går ut på att du själv stålsicklar dina skidor med en speciell stålsickel (det finns numera minst två väl fungerande på marknaden, den s.k. Kuzminsickeln och den nyare Primateriasickeln). JAG, och många med mig, menar att detta är mycket lättare, säkrare, miljövänligare och billigare (du behöver INTE lägga på någon glidvalla alls).

JAG har själv numera åkt 11 Vasalopp/öppna spår med skidorna preparerade på detta vis och jag tycker att jag haft väl så bra glid på mina skidor som de andra omkring mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag tar mig friheten att lufta denna tråd igen. Med tanke på alla telefonsamtal och email jag fått om detta (och uppmärksamhet i media) tycker jag det vara befogat.

Om du vill ha med dig huvudinnehållet i denna mastodonttråd är det bara

* att läsa mitt allra första inlägg där jag hänvisat till två sammanfattningar som gjorts senare år efter att numera åkt 11 Vasalopp/öppna spår stålsicklat (varav en gång toppat med glidvalla).

Fråga: Jag kan nog vara ensam i världen som åkt 11 Vasalopp/öppna spår stålsicklat så jag har ju i alla fall viss erfarenhet och mina intryck har stärkts av de tester som gjordes av medlemmar på skidforum och ledde till att Stefan Sand, Niklas Grip och jag skrev en uppsats om detta som ju redovisades på skidforum.

 

Som många konstaterat kan jag INTE haft dåligt glid på skidorna, jag har ju ändå åkt på en medeltid strax över 6 timmar och jag är ju numera 65 år och inte alltför vältränad som ni som känner mig vet.

 

Dagens Nyårstips: Gör som jag och åk miljövänligt, billigt, tidsbesparande och alltid med kanonglid både på träning och Vasalopp (åtminstone som JAG som motionär upplever det). Åk stålsicklat, det anser jag vara det allra bästa alternativet för i stort sett alla motionärer.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker inte lägga mig i denna debatt, men vill uttrycka vad jag tänker när jag läser.

Förespråkare för stålsickling går på som missionärer som vill omvända andra, varför?

Varför fluorvallar då vissa av dessa ( för säkerhets skull) ?

Återigen, jag tänker inte debattera.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker inte lägga mig i denna debatt, men vill uttrycka vad jag tänker när jag läser.

Förespråkare för stålsickling går på som missionärer som vill omvända andra, varför?

Varför fluorvallar då vissa av dessa ( för säkerhets skull) ?

Återigen, jag tänker inte debattera.

Jag tycker att du missuppfattat mig Wille, och de flesta på skidforum tror jag INTE uppfattar mig så. De tycker nog att det är rätt så kul att jag gjort detta test och dessutom delger det till alla. JAG har uppfattat att det är det skidforum är till för och att dessutom skapa konstruktiva debatter som kan föra utvecklingen framåt.

Vad säger ni andra ?:

 

Under alla förhållanden:

Jag vill INTE missionära för något och har ingen pers(s)onlig vinning att förorda det ena eller andra alternativet. Jag TROR helt enkelt att detta är ett vasst ALTERNATIV för i stort sett de flesta motionärer. Att sedan även flera landslag numera utnyttjar t.ex. Primaterias sicklar försämrar väl inte mina odds att det kan ligga något i mitt tyckande.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker inte lägga mig i denna debatt' date=' men vill uttrycka vad jag tänker när jag läser.

Förespråkare för stålsickling går på som missionärer som vill omvända andra, varför?

Varför fluorvallar då vissa av dessa ( för säkerhets skull) ?

Återigen, jag tänker inte debattera.[/quote']

Jag tycker att du missuppfattat mig Wille, och de flesta på skidforum tror jag INTE uppfattar mig så. De tycker nog att det är rätt så kul att jag gjort detta test och dessutom delger det till alla. JAG har uppfattat att det är det skidforum är till för och att dessutom skapa konstruktiva debatter som kan föra utvecklingen framåt.

Vad säger ni andra ?:

 

Under alla förhållanden:

Jag vill INTE missionära för något och har ingen pers(s)onlig vinning att förorda det ena eller andra alternativet. Jag TROR helt enkelt att detta är ett vasst ALTERNATIV för i stort sett de flesta motionärer. Att sedan även flera landslag numera utnyttjar t.ex. Primaterias sicklar försämrar väl inte mina odds att det kan ligga något i mitt tyckande.

Helt klart funkar enbart stålsickling ungefär lika bra som traditionell vallning för motionärer från led 2 (1) och uppåt. Det finns absolut inga som helst tvivel om det. Men sen vill de flesta icke-fundamentalister med öppna sinnen och resultatambitioner givetvis optimera sitt glid, därav denna "osäkerhet". Kanske funkar stålsickling + flour bäst vid vissa temperaturer, snökondition osv. Det finns ju tusentals olika kombinationer av förhållanden och minst lika många olika sätt att valla. Om då enbart stålsickling funkar bra för många och traditionell preparering bra för andra så borde det finnas väldigt många kanske helt otestade kombinationer som funkar bäst vid olika speciella tillfällen. Varje nytt VL är ett speciellt tillfälle som vallningsmässigt aldrig har hänt förut och aldrig kommer att upprepas.

 

Min TRO är dock att fler och fler kommer att övergå från dagens huvudspår med prepareringar med stenslip/fluor till stålsickling + olika former av rillning. Men se hellre detta mer som en spaning än en mission:). ( missionera gjorde man ju på 1800-talet) Men troligen kommer mkt snart helt nya vallor baserade på nya grundämnen/kemiska substanser eller nya sätt att preparera skidorna.

 

Den "mission" som finns gällande stålsickling gäller ju framförallt att det är snabbare, billigare och hälsosammare men med likvärdig prestanda och vad är i så fall felet med att missionera om det? Och varför debattera om man inte vill debattera???

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik, jag missuppfattar inte. Du klargör på ett mycket bra sätt hur man kan behandla skidor. Likaså Everest.

Det är vissa andra jag tycker går på rätt hårt. Jag har inga synpunkter på hur man gör med sina skidor, så enkelt o bra som möjligt är väl allas strävan?

Alltså inget motstånd mot sickling, bara sättet det ibland förs fram på.

Link to comment
Share on other sites

Inte helt oväntat delar jag Lars-Erik och även Everest syn på stålsickling och dess fördelar. Har nu haft förmånen att träna i princip varje dag på snö och skidorna som är stålsicklade lite lätt innan första turen den 18/12 glider lika fint idag utan något ytterligare arbete på dem. Inte tillstymmelse till "grått belag". Denna enkelhet är guld värd men givetvis så är det därmed inte sagt att det inte funnits bättre glidpotential.

 

När stålsickeldebatten drog igång för drygt 3 år sedan så var det mycket konfrontation. Det har därefter blivit mer och mer nyanserat. Ett problem med det skrivna ordet är att det emellanåt blir så att man skriver något som kanske inte var perfekt forumlerat och därmed misstolkas. Ett inlägg skrivet med ironi uppfattas som en provokation, eller ett inlägg blir helt enkelt felformulerat. En annan reflektion är att många gånger har man fel "glasögon" på sig när man läser. Man har en uppfattning och när man vet att ett inlägg, eller skribent, har en annan åsikt så läser man just det inlägget med "fel glasögon". Observera att jag utrycker det som "man" vilket givetvis även innefattar mig själv! Det krävs ett öppet sinnelag och energi för att ta till sig alla åsikter och inlägg rättvist. I princip alla på detta forum gör ändå sitt bästa för att reda ut feltolkningar mm, det är det som är den största styrkan här!

 

Men vi tror vad vi vill och tro kan ju försätt berg, sägs det ;)

 

Inför 2010 och det nya året hopps jag på ett litet uppvaknande från RS-riller. Har varit märkligt tyst från dem, hemsidan är inte uppdaterad på evigheter, inga nya rön eller produkter på länge. Har de något stort på gång eller är de akterseglade? Känns som att det finns mer att göra på just rill-fronten

Link to comment
Share on other sites

Tack Everest och tack Stefan för dessa kloka ord. Jag anser att med denna anda på inläggen kan många onodiga konfrontationer undvikas trots att uppenbarligen detta ämne fortfarande är lite känsloladdat för vissa. Även om det numera är en betydligt mer sansad debatt. JAG tolkar detta som att de flesta numera förstått att denna enkla metod faktiskt fungerar överraskande bra även om man tror att det går att åstadkomma något bättre t.ex. med glidvallning.

 

Själv har jag ju stor erfarenhet även av att valla och VET att även det fungerar bra även för motionärer. Det enda jag hävdar (och numera med större tyngd) är att stålsickling är ett mycket bra ALTERNATIV för motionärer. JAG tycker faktiskt att det är det allra bästa och säkraste alternativet.

 

För att få optimalt glid krävs dock mera och här är JAG numera övertygad om att strukturen har mycket stor betydelse, förmodligen större än hur man glidvallar. Enbart sickling ger inte optimal struktur för alla förhållanden så här finns mycket att göra fortfarande även om dessa skillnader inte märks så väl för en motionär. T.ex. 0.5 % förbättring kan vara svårt att ta till sig och märka för en motionär som jag men däremot på elitnivå är det helt avgörande (kanske skillnaden att vinna eller komma på plats 20).

 

JAG tror att nästa stora genombrott är någon typ av verktyg som kan varieras för att ge allt som sickling, rillning, stenslipning och kompletterande putsningar kan åstadkomma.

Hur mycket man DÅ kan förbättra genom att även valla återstår att se.

Link to comment
Share on other sites

Tack Everest och tack Stefan för dessa kloka ord. Jag anser att med denna anda på inläggen kan många onodiga konfrontationer undvikas trots att uppenbarligen detta ämne fortfarande är lite känsloladdat för vissa. Även om det numera är en betydligt mer sansad debatt. JAG tolkar detta som att de flesta numera förstått att denna enkla metod faktiskt fungerar överraskande bra även om man tror att det går att åstadkomma något bättre t.ex. med glidvallning.

 

Själv har jag ju stor erfarenhet även av att valla och VET att även det fungerar bra även för motionärer. Det enda jag hävdar (och numera med större tyngd) är att stålsickling är ett mycket bra ALTERNATIV för motionärer. JAG tycker faktiskt att det är det allra bästa och säkraste alternativet.

 

För att få optimalt glid krävs dock mera och här är JAG numera övertygad om att strukturen har mycket stor betydelse, förmodligen större än hur man glidvallar. Enbart sickling ger inte optimal struktur för alla förhållanden så här finns mycket att göra fortfarande även om dessa skillnader inte märks så väl för en motionär. T.ex. 0.5 % förbättring kan vara svårt att ta till sig och märka för en motionär som jag men däremot på elitnivå är det helt avgörande (kanske skillnaden att vinna eller komma på plats 20).

 

JAG tror att nästa stora genombrott är någon typ av verktyg som kan varieras för att ge allt som sickling, rillning, stenslipning och kompletterande putsningar kan åstadkomma.

Hur mycket man DÅ kan förbättra genom att även valla återstår att se.

Lars-Erik.

Jag har länge följt denna debatt som du själv gärna gått i spetsen för med dina vasalopp men måste säga att jag blivit mer o mer konfunderad.Dels att vissa förespråkare nyttjat denna "fantastiska metod "i eget vinstsyfte för egna firmor på forumet dels hur det hela utvecklat sig..

 

Från början var inställningen att stålsickling UTAN valla var fantastiskt,överlägset o revultionerande i alla fören o för alla parter så även eliten.Vallatillverkare,seriösa stenslipare mfl framlades som lurendrejare som lurat oss i alla år för eget vinstintresse.Sedan svängde detta lite och att det kanske var bra att stålsickla i vissa fören eller iaf var "enkelt"...kanske inte heller det bästa glidet men fullt tillräckligt om man var motionär..

 

Sedan svängde detta lite igen till att stålsickling MED valla kanske var bättre..trots att man tidigare kallat dessa tillverkare för lurendrejare.

Numer verkar tankarna för stmålsicklare ligga åt stålsicklat med ngn form av riller o struktur och kanske då oxå med glidvallning för de som vill ha det absolut bästa glidet.

 

Nu tror du desutom på ett genombrott för ett verktyg som stenslipar,rillar,sicklar och putsar.

Precis dessa parametrar eftersträvar du ju med just stenslipning:

1)Du vill få en plan skida utan repor

2)Skapa en struktur,"rillning" för valt före eller ngt mer allround.Mycket eller litet struktur beroende på snötyp osv.

3)Samt polera skidan för bästa glid.

4)Sedan finns även möjligheten att kombinera med riller av olika slag för extrema fören.

 

Är vi inte väldigt nära just en stenslipning med just ditt nya "genombrottsverktyg" nu?Iaf för mig känns det snuddande nära..

 

Att strukturen oftast har större betydelse än just glidvallan kan vi iaf vara överens om.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Håller helt och hållet med Risvik, det känns som om förespråkarna för enbart sickling sakta men säkert närmar sig det traditionella med stenslip och vallning. Jag själv har inte hört om ett enda landslag som använder enbart sickling och ovallat och tycker att det går bra, sicklarna rosar heller inte hyllorna i landets välsorterade längdbutiker vad jag kan se.

Där om någonstans borde man ju försöka sälja produkterna om det vore ett bra alternativ.

En bra utförd stenslip med rätt struktur och sedan en ordentlig vallning är i alla fall det som jag tror drar det längsta stråt om man vill ha optimala skidor!

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Håller helt och hållet med Risvik, det känns som om förespråkarna för enbart sickling sakta men säkert närmar sig det traditionella med stenslip och vallning. Jag själv har inte hört om ett enda landslag som använder enbart sickling och ovallat och tycker att det går bra, sicklarna rosar heller inte hyllorna i landets välsorterade längdbutiker vad jag kan se.

Där om någonstans borde man ju försöka sälja produkterna om det vore ett bra alternativ.

En bra utförd stenslip med rätt struktur och sedan en ordentlig vallning är i alla fall det som jag tror drar det längsta stråt om man vill ha optimala skidor!

Hur menar du att man "sakta men säkert närmar sig det traditionella med stenslip"? Det har jag inte upplevt.

Det viktiga är få till en fin och slät yta UTAN microhår med rätt strukturer för olika förhållanden. Hur det sen går till är enligt min uppfattning mindre viktigt för själva glidet.

Det fina med stålsicklingen är att man kan laborera just med strukturerna. Är nu i Härjedalen och det är svinkallt. Testar just nu tex med så slät yta med så nedsicklad struktur som möjligt med Primaterias P-cut sickel. Upplever att glidet är utmärkt trots gnetföret. Det är så himla skönt att slippa att glidvalla och vara lite social i stugan istället.

OM man tror/upplever att man får ut något av paraffin och flour kan man ju toppa med det på tävling. På träning kan jag med bestämdhet säga att man definitivt inte behöver valla. Jag upplever att jag nästan alltid har bra glid på träning jämfört med andra åkare.

Edited by Mario
Link to comment
Share on other sites

För att svara på några av de sista inläggen så är det väl inte så konstigt att några vill tjäna pengar på en "fantastisk metod"? Sen om du menar mig med företag på forumet så hade vi det till diskussion förut och alla var väl i princip överens om att det var bättre att vara ärlig än att gömma sig bakom ett nick. Och jag har lovat att inte vara drivande i trådar.

Sen har det i verkligheten inte alls svängt hit och dit inom sicklingen. Jag skulle tippa att 95 % av sickelköparna antingen köper sickel och borste eller enbart sickel. Rillning m.m. är fortfarande enbart för de som vill testa allt.

Och att det diskuteras hit och dit här på forumet är väl fantastiskt, det öppnar ju verkligen för nya ideér.

Och mig veterligen så har inte Lars-Erik ngt alls att vinna på att hissa sicklarna, mer än då kanske på det pers(s)onliga planet då! :-)

Link to comment
Share on other sites

Tjenare!

Jag menar bara att i början när det pratades om enbart sickling så ratades slip+valla definitivt medans nu sägs det igen att lite valla på toppen kanske gör susen.

Det håller jag inte med om. Den hållningen har jag själv haft från starten. Hittills har jag inte vågat tävla ovallat. Men det kommer jag med stor sannolikhet att göra denna säsong

Jag ämnar dock för egen del utvärdera effekten av flourvätskorna för tävlingsbruk, av vilka jag tidigare har haft lite olika utfall. Den toppningen kan det alltså bli tal om, vi får se. Om det är någon som är intresserad så kan jag i så fall delge mina resultat.

Edited by Mario
Link to comment
Share on other sites

Tjenare!

Jag menar bara att i början när det pratades om enbart sickling så ratades slip+valla definitivt medans nu sägs det igen att lite valla på toppen kanske gör susen.

Ja, det "kanske gör susen", ibland, vid vissa fören. Tycker att stålsicklare och stenslipare har närmat sig varandra från var sitt håll en del skidförsäljare stålsicklar enbart sina skidor och de flesta säljer åtminstone sicklar. Likaså finns det en dels om laborerar med olika kombinationer. De nationella landslagen kör ju i princip enbart sprint och då är i princip alla överens att olika flourprepareringar är bäst. Debatten har helt klart blivit mer sansad, tycker också den snarare borde övergå till mer prat om struktur istället. Det har ju också fördelen att det går lätt att ändra speciellt jämfört med stenslip. Lars-Eriks supermaskin skulle jag gärna vilja testa.

Link to comment
Share on other sites

Jag själv har inte hört om ett enda landslag som använder enbart sickling och ovallat och tycker att det går bra, sicklarna rosar heller inte hyllorna i landets välsorterade längdbutiker vad jag kan se.

Där om någonstans borde man ju försöka sälja produkterna om det vore ett bra alternativ.

Själva tanken med sickling var väl att skidorna skulle bli mindre känsliga mot skräp i spåret. Landslagsåkarna har inte samma problem med skitiga spår som Vasaloppsmotionären har. Har för mig att Kuzmins testresultat visade att vallade skidor gled bäst i början innan dom börjar samla på sig skräp. Att sportaffärerna inte saluför sicklar är väl heller inte så konstigt då det finns mer pengar att tjäna på vallaförsäljning än att sälja en sickel, - det är ingen ideel verksamhet.

 

Har man som mig 5000 åkare före sig i starten som spottar och spiller blåbärsoppa i spåret så tror jag att sicklat är att föredra.

Edited by MrT
Link to comment
Share on other sites

För att svara på några av de sista inläggen så är det väl inte så konstigt att några vill tjäna pengar på en "fantastisk metod"? Sen om du menar mig med företag på forumet så hade vi det till diskussion förut och alla var väl i princip överens om att det var bättre att vara ärlig än att gömma sig bakom ett nick. Och jag har lovat att inte vara drivande i trådar.

Sen har det i verkligheten inte alls svängt hit och dit inom sicklingen. Jag skulle tippa att 95 % av sickelköparna antingen köper sickel och borste eller enbart sickel. Rillning m.m. är fortfarande enbart för de som vill testa allt.

Och att det diskuteras hit och dit här på forumet är väl fantastiskt, det öppnar ju verkligen för nya ideér.

Och mig veterligen så har inte Lars-Erik ngt alls att vinna på att hissa sicklarna, mer än då kanske på det pers(s)onliga planet då! :-)

O du tycker själv att du inte är drivande?

Link to comment
Share on other sites

För att svara på några av de sista inläggen så är det väl inte så konstigt att några vill tjäna pengar på en "fantastisk metod"? Sen om du menar mig med företag på forumet så hade vi det till diskussion förut och alla var väl i princip överens om att det var bättre att vara ärlig än att gömma sig bakom ett nick. Och jag har lovat att inte vara drivande i trådar.

Sen har det i verkligheten inte alls svängt hit och dit inom sicklingen. Jag skulle tippa att 95 % av sickelköparna antingen köper sickel och borste eller enbart sickel. Rillning m.m. är fortfarande enbart för de som vill testa allt.

Och att det diskuteras hit och dit här på forumet är väl fantastiskt' date=' det öppnar ju verkligen för nya ideér.

Och mig veterligen så har inte Lars-Erik ngt alls att vinna på att hissa sicklarna, mer än då kanske på det pers(s)onliga planet då! :-)[/quote']

O du tycker själv att du inte är drivande?

Tjaaaa, lugnet själv jämfört med Pölder. ;)

 

Så länge de båda skriver här helt öppet så tycker jag personligen det är lättare att bedöma trovärdigheten än om t ex någon under pseudonym (som t ex Risvik) skriver att "produkt X är bra". Man vet precis vem som skriver och kan bedöma inlägget därefter. Får gärna tillkomma en en Majbäck, en Karlöf, Kuzmin, en Södergren o s v också. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har länge följt denna debatt som du själv gärna gått i spetsen för med dina vasalopp men måste säga att jag blivit mer o mer konfunderad.Dels att vissa förespråkare nyttjat denna "fantastiska metod "i eget vinstsyfte för egna firmor på forumet dels hur det hela utvecklat sig..

Jo, och ingen har förklätt framfört fantastiska egenskaper hos både fästvallor och andra artiklar? Så länge någon skriver under alias och inte röjer sitt riktiga namn kan vi aldrig vara säker på om ett dolt intresse finns. Vi får helt enkelt var och en värdera varje inlägg utifrån våra egna värderingar. Framträder du klart och tydligt med att du representerar en vara, ett företag eller liknande med vinstintressen (som tex Enklaresport eller Tony Pölder) så har jag inga problem med det.

 

Från början var inställningen att stålsickling UTAN valla var fantastiskt,överlägset o revultionerande i alla fören o för alla parter så även eliten.Vallatillverkare,seriösa stenslipare mfl framlades som lurendrejare som lurat oss i alla år för eget vinstintresse.Sedan svängde detta lite och att det kanske var bra att stålsickla i vissa fören eller iaf var "enkelt"...kanske inte heller det bästa glidet men fullt tillräckligt om man var motionär..

Från början var det väl stenslip av någon av de 2-3st i landet som behärskade denna ädla konst, mätta belag (helst i specialugn), Lägga åtskilliga lager paraffin där vissa lager var med grafitinslag för att sedan lägga högflour och toppa med pulver. Sedan var borstningen även den en procedur i sig. När då en herr Kuzmin framförde en rapport om att detta var onödigt så skrädes inte orden om hur urbota korkade han var. Högt uppsatta personer inom vallindustrin gick oerhört långt i att smutskasta hela teorin. Utan att leda någonting i bevis. Inga redovisade tester.

Vi var då några som på ett amatörmässigt sätt försökte söka någon form av sanning. De testerna sammanställdes i en rapport som du kanske läst?. Under den debatt som skedde här på forumet dök namnet Sture Hogmark upp. Lars-Erik visade sig vara bekant med honom och så sattes ytterligera en liten snöboll i rullning. Sture visade att även om inte Kuzmin hade 100% rätt så var han inte fel ute. Teorierna om hur ett optimalt glid borde skapas redes ut och utifrån detta har tex Primateria jobbat med sicklar och nu nyligen även borstar.

 

Sedan svängde detta lite igen till att stålsickling MED valla kanske var bättre..trots att man tidigare kallat dessa tillverkare för lurendrejare.

Numer verkar tankarna för stmålsicklare ligga åt stålsicklat med ngn form av riller o struktur och kanske då oxå med glidvallning för de som vill ha det absolut bästa glidet.

 

Nu tror du desutom på ett genombrott för ett verktyg som stenslipar,rillar,sicklar och putsar.

Precis dessa parametrar eftersträvar du ju med just stenslipning:

1)Du vill få en plan skida utan repor

2)Skapa en struktur,"rillning" för valt före eller ngt mer allround.Mycket eller litet struktur beroende på snötyp osv.

3)Samt polera skidan för bästa glid.

4)Sedan finns även möjligheten att kombinera med riller av olika slag för extrema fören.

 

Är vi inte väldigt nära just en stenslipning med just ditt nya "genombrottsverktyg" nu?Iaf för mig känns det snuddande nära..

All utveckling sker gradvis och under resan så förfinas både metoder och resultat. Detta gäller även stensliparna som om vi tittar på de första garanterat gjorde mer skada än nytta efter en behandling. Skadorna efter slipningen åtgärdades av mängder av glidvallningar. Sedan har stensliparna blivet bättre och bättre så kanske den senaste Tazzarin är så grym som Pölder säger. Fortfarande är du begränsad eftersom tillgången på stenslipare är begränsad och du som enskild åkare får svårt att otimpera efter givet före på ort och ställe. Kan du då hantera detta och uppnå minst lika bra resultat med en sickel så ser i alla fall jag helt andra möjligheter att justera glidet för dagen.

På samma vis har metoderna för stålsickling gradvis förfinats. Vi har efter några år fått en djupare kunskap och utifrån denna kunskap aggerara vi idag.

 

 

Att strukturen oftast har större betydelse än just glidvallan kan vi iaf vara överens om.

Jag är också övertygad om att just inom rillningen kommer nästa framsteg att göras!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...