Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Utan att gå in på debatten i övrig så anser jag att man är fel ute om man tror att en bra slipad och en bra sicklad skida är detsamma.

Äntligen kanske vallatillverkarna kommer att överge den löjliga iden om att man måste mätta belaget, det är ju så urbota dumt att man inte ens förstår hur de kom på tanken..men det går ju åt valla som msör i solsken...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hejsan!

Min erfarenhet är att om man får sina skidor slipade av en duktig slipare som använder dagens bästa slip+tillbehör så blir skidorna i stort sett helt "luddfria", jag tror att t.ex. temperaturen på vattnet vid slipningen spelar en avgörande roll. Tycker också att det är konstigt om all utveckling när det gäller mättning och preparering av belag som har skett de senaste 20 åren skulle visa sig vara felaktigt. Jag har själv åkt några vasalopp från led 4-5 och kört med pulver under skidorna, har också upplevt att jag haft bra glid hela vägen och i stort sett skidor rena från smuts vid målgång.

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag upplever har ändrats iom sicklingen är att debattfokus flyttats från mättning och inträngning av valla i belaget, till hur man får en yta som har så lite lösa hår som möjligt

Klockren analys :)

 

Hejsan!

Min erfarenhet är att om man får sina skidor slipade av en duktig slipare som använder dagens bästa slip+tillbehör så blir skidorna i stort sett helt "luddfria", jag tror att t.ex. temperaturen på vattnet vid slipningen spelar en avgörande roll. Tycker också att det är konstigt om all utveckling när det gäller mättning och preparering av belag som har skett de senaste 20 åren skulle visa sig vara felaktigt. Jag har själv åkt några vasalopp från led 4-5 och kört med pulver under skidorna, har också upplevt att jag haft bra glid hela vägen och i stort sett skidor rena från smuts vid målgång.

Är säkert så att den senaste slipen i kombination med en erfaren och seriös slipare ger ett bra resultat. Jag kan definitivt tänka mig en sådan slip som ett första steg för att sedan köra lätt med Primaterias P-cut sickel för att optimera utan ytterligare.

Vad gäller mättningen så tror jag att den till stora delar såg till att med alla dessa lager och efterföljande sicklingar gjorde att de mikorhår som fanns efter slipen försvann gradvis. Med en modern slip så behövs inte denna mekaniska nötning på samma sätt och därmed faller hela mättningen.

Tror inte att ens vallaförespråkare fortsatt förespråkar mättning?

Link to comment
Share on other sites

Tack Everest och tack Stefan för dessa kloka ord. Jag anser att med denna anda på inläggen kan många onodiga konfrontationer undvikas trots att uppenbarligen detta ämne fortfarande är lite känsloladdat för vissa. Även om det numera är en betydligt mer sansad debatt. JAG tolkar detta som att de flesta numera förstått att denna enkla metod faktiskt fungerar överraskande bra även om man tror att det går att åstadkomma något bättre t.ex. med glidvallning.

 

Själv har jag ju stor erfarenhet även av att valla och VET att även det fungerar bra även för motionärer. Det enda jag hävdar (och numera med större tyngd) är att stålsickling är ett mycket bra ALTERNATIV för motionärer. JAG tycker faktiskt att det är det allra bästa och säkraste alternativet.

 

För att få optimalt glid krävs dock mera och här är JAG numera övertygad om att strukturen har mycket stor betydelse' date=' förmodligen större än hur man glidvallar. Enbart sickling ger inte optimal struktur för alla förhållanden så här finns mycket att göra fortfarande även om dessa skillnader inte märks så väl för en motionär. T.ex. 0.5 % förbättring kan vara svårt att ta till sig och märka för en motionär som jag men däremot på elitnivå är det helt avgörande (kanske skillnaden att vinna eller komma på plats 20).

 

JAG tror att nästa stora genombrott är någon typ av verktyg som kan varieras för att ge allt som sickling, rillning, stenslipning och kompletterande putsningar kan åstadkomma.

Hur mycket man DÅ kan förbättra genom att även valla återstår att se.[/quote']

Lars-Erik.

Jag har länge följt denna debatt som du själv gärna gått i spetsen för med dina vasalopp men måste säga att jag blivit mer o mer konfunderad.Dels att vissa förespråkare nyttjat denna "fantastiska metod "i eget vinstsyfte för egna firmor på forumet dels hur det hela utvecklat sig..

 

Från början var inställningen att stålsickling UTAN valla var fantastiskt,överlägset o revultionerande i alla fören o för alla parter så även eliten.Vallatillverkare,seriösa stenslipare mfl framlades som lurendrejare som lurat oss i alla år för eget vinstintresse.Sedan svängde detta lite och att det kanske var bra att stålsickla i vissa fören eller iaf var "enkelt"...kanske inte heller det bästa glidet men fullt tillräckligt om man var motionär..

 

Sedan svängde detta lite igen till att stålsickling MED valla kanske var bättre..trots att man tidigare kallat dessa tillverkare för lurendrejare.

Numer verkar tankarna för stmålsicklare ligga åt stålsicklat med ngn form av riller o struktur och kanske då oxå med glidvallning för de som vill ha det absolut bästa glidet.

 

Nu tror du desutom på ett genombrott för ett verktyg som stenslipar,rillar,sicklar och putsar.

Precis dessa parametrar eftersträvar du ju med just stenslipning:

1)Du vill få en plan skida utan repor

2)Skapa en struktur,"rillning" för valt före eller ngt mer allround.Mycket eller litet struktur beroende på snötyp osv.

3)Samt polera skidan för bästa glid.

4)Sedan finns även möjligheten att kombinera med riller av olika slag för extrema fören.

 

Är vi inte väldigt nära just en stenslipning med just ditt nya "genombrottsverktyg" nu?Iaf för mig känns det snuddande nära..

 

Att strukturen oftast har större betydelse än just glidvallan kan vi iaf vara överens om.

Härligt att vi är överens om en viktig punkt. Däremot är min vision om verktyg mycket långt från dagens stenslipning, i varje fall den typ av stenslipning de flesta av oss motionärer har tillgång till.

Jag TROR att det snart kommer att tillverkas någon typ av HANDVERKTYG som vi alla kan ha i vår "vallabox" och som bl.a. åstadkommer lika bra struktur anpassade för visst före som de flesta stenslipare och sicklare kan åstadkomma och dessutom innehåller möjligheten att justera strukturen på det sätt rillrar kan göra och slutgiltigt även kan få den erhållna strukturen helt slät och fri från mikrohår utan att behöva valla och borsta på traditionellt sätt. Då närmar vi oss det som teoretiskt är optimalt som underlag och det tror JAG blir mycket konkurrenskraftigt.

 

 

 

JAG tror att den debatt som förts på skidforum i viss mån bidragit till denna utveckling.

JAG tror att man i framtiden mer kommer att diskuttera i dessa termer än att diskuttera i termar av mättning, tvättning, blockering med grafiter etc.

JAG tror ändå att även vallning kan få viss betydelse lång tid framöver speciellt på elit- och elitmotionärs nivå.

Vad tror ni ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag själv har inte hört om ett enda landslag som använder enbart sickling och ovallat och tycker att det går bra' date=' sicklarna rosar heller inte hyllorna i landets välsorterade längdbutiker vad jag kan se.

Där om någonstans borde man ju försöka sälja produkterna om det vore ett bra alternativ.[/quote']

Själva tanken med sickling var väl att skidorna skulle bli mindre känsliga mot skräp i spåret. Landslagsåkarna har inte samma problem med skitiga spår som Vasaloppsmotionären har. Har för mig att Kuzmins testresultat visade att vallade skidor gled bäst i början innan dom börjar samla på sig skräp. Att sportaffärerna inte saluför sicklar är väl heller inte så konstigt då det finns mer pengar att tjäna på vallaförsäljning än att sälja en sickel, - det är ingen ideel verksamhet.

 

Har man som mig 5000 åkare före sig i starten som spottar och spiller blåbärsoppa i spåret så tror jag att sicklat är att föredra.

Intressanta jämförelser

* Att man INTE kan jämföra förutsättningarna och möjligheterna för en vanlig Vasaloppsmotionär och en tävlingsåkare beträffande preparering av skidor

* Att det finns mycket tester som tyder på att stålsickling är ett utmärkt och säkert ALTERNATIV till den standardvallning ev. stenslipning som de allra flesta Vasaloppsmotionärer har tillgång till (inklusive den som görs i Vasaloppstälten i Mora, som jag inte är imponerad av) .

* Att sportaffärerna fortfarande inte säljer stålsicklar är bara av ekonomiska skäl. Jag tror dock att den som FÖRST ser sanningen i vitögat och ÄVEN säljer stålsicklar kommer att

bli vinnare och ta marknadsandelar. Jag hoppas förståss att min nye vän (på facebook) Tony Pölder blir först. Att i dagsläget försöka förneka att stålsickling inte fungerar går liksom bara inte. Snart VET ju varenda motionär att det fungerar.

Link to comment
Share on other sites

För att svara på några av de sista inläggen så är det väl inte så konstigt att några vill tjäna pengar på en "fantastisk metod"? Sen om du menar mig med företag på forumet så hade vi det till diskussion förut och alla var väl i princip överens om att det var bättre att vara ärlig än att gömma sig bakom ett nick. Och jag har lovat att inte vara drivande i trådar.

Sen har det i verkligheten inte alls svängt hit och dit inom sicklingen. Jag skulle tippa att 95 % av sickelköparna antingen köper sickel och borste eller enbart sickel. Rillning m.m. är fortfarande enbart för de som vill testa allt.

Och att det diskuteras hit och dit här på forumet är väl fantastiskt' date=' det öppnar ju verkligen för nya ideér.

Och mig veterligen så har inte Lars-Erik ngt alls att vinna på att hissa sicklarna, mer än då kanske på det pers(s)onliga planet då! :-)[/quote']

O du tycker själv att du inte är drivande?

Tjaaaa, lugnet själv jämfört med Pölder. ;)

 

Så länge de båda skriver här helt öppet så tycker jag personligen det är lättare att bedöma trovärdigheten än om t ex någon under pseudonym (som t ex Risvik) skriver att "produkt X är bra". Man vet precis vem som skriver och kan bedöma inlägget därefter. Får gärna tillkomma en en Majbäck, en Karlöf, Kuzmin, en Södergren o s v också. :)

Jag håller med Niklas om att det skulle vara mycket bra att snabbt ytterligare öka kvalitén på debatten om så kunniga personer som Majbäck, Karlöf, Kuzmin, Hogmark, Södergen, heta Kalla, Jonsson, Ferry, Ronnie Löf, etc. etc. öppet deltog i debatten.

 

Här kan vi ju INTE klaga på Tony Pölder. Han redovisade definitivt sina åsikter på ett öppet sätt . Han hade dock maximal otur denna gång dvs. att framföra åsikterna på detta sätt i ett forum där det ju numera finns rätt så mycket både kunskap och erfarenhet i frågan.

Jag har ju senare lärt känna Tony som "vän" på facebook och VET att han har ett mera nyanserat sätt att se på även denna och andra relaterade frågor. Och han är ju mycket kunnig så det vore mycket bra om han oftare återkom i våra diskussioner på skidforum.

Han har ju dessutom fått förtroendet att välja ut de skidor jag tänkt köpa i vinter med perfekt spann för en 80 kilos gentleman. Jag hoppas hinna få dem så att jag får tid att testa dem för eventuell användning på öppet spår.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Han har ju dessutom fått förtroendet att välja ut de skidor jag tänkt köpa i vinter med perfekt spann för en 80 kilos gentleman. Jag hoppas hinna få dem så att jag får tid att testa dem för eventuell användning på öppet spår.

Hur har det gått med "Pölder-laggen"?

Vi får ta nåt pass på Ormberget ihop när du fått dem. =)

Link to comment
Share on other sites

Han har ju dessutom fått förtroendet att välja ut de skidor jag tänkt köpa i vinter med perfekt spann för en 80 kilos gentleman. Jag hoppas hinna få dem så att jag får tid att testa dem för eventuell användning på öppet spår.

Hur har det gått med "Pölder-laggen"?

Vi får ta nåt pass på Ormberget ihop när du fått dem. =)

Jag hade verkligen sett fram emot detta. Att få perfekt utprovade skidor av en sådan expert som Tony och dessutom preparerade av honom skulle vara mycket intressant.

Han har lovat mig i omgångar att göra detta (vi är ju vänner på facebook numera). Jag är givetvis mycket tacksam att Tony väljer mina skidor med sådan utomordentlig omsorg men att vänta ett par månader är ändå att ta i. Så viktig är jag inte.

Tiden för öppet spår/Vasalopp närmar sig ju och om han inte hittar skidor han tycker

duger åt mig mycket snabbt hinner jag ju inte prova dem ordentligt före och får då åka på mina gamla skidor. Det är givetvis ingen katastrof eftersom även de är mycket konkurrenskraftiga som ni förstår.

 

Jag meddelar dig Niklas (och andra på skidforum) när jag eventuellt fått "Pölderlaggen" så kan vi ta något gemensamt pass på Ormberget så att du får känna på underverket.

Link to comment
Share on other sites

Han har ju dessutom fått förtroendet att välja ut de skidor jag tänkt köpa i vinter med perfekt spann för en 80 kilos gentleman. Jag hoppas hinna få dem så att jag får tid att testa dem för eventuell användning på öppet spår.

Hur har det gått med "Pölder-laggen"?

Vi får ta nåt pass på Ormberget ihop när du fått dem. =)

Jag hade verkligen sett fram emot detta. Att få perfekt utprovade skidor av en sådan expert som Tony och dessutom preparerade av honom skulle vara mycket intressant.

Han har lovat mig i omgångar att göra detta (vi är ju vänner på facebook numera). Jag är givetvis mycket tacksam att Tony väljer mina skidor med sådan utomordentlig omsorg men att vänta ett par månader är ändå att ta i. Så viktig är jag inte.

Tiden för öppet spår/Vasalopp närmar sig ju och om han inte hittar skidor han tycker

duger åt mig mycket snabbt hinner jag ju inte prova dem ordentligt före och får då åka på mina gamla skidor. Det är givetvis ingen katastrof eftersom även de är mycket konkurrenskraftiga som ni förstår.

 

Jag meddelar dig Niklas (och andra på skidforum) när jag eventuellt fått "Pölderlaggen" så kan vi ta något gemensamt pass på Ormberget så att du får känna på underverket.

När kommer du till Rotebro för en träningsrunda från Uppsala? Fantastiskt fina spår hemmifrån mig i Viby.

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik: Du har ett litet meddelande på pölders blog

http://tonypolder.blogspot.com/

Det verkar som om du snart kan få skidor...

Tusen tack Petter för att du gjorde mig uppmärksam på detta. Jag har aldrig tittat på hans blog utan har haft kontakt med Tony bara på facebook. Men jag har nu skrivit ett vänligt brev vart han skall skicka skidorna och räkning så nu väntar jag med spänning på de nya "mirakelskidorna". Det kanske blir så att ni bara känner vinddraget när jag kommer susande på myrarna ner mot Mora...

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik: Du har ett litet meddelande på pölders blog

http://tonypolder.blogspot.com/

Det verkar som om du snart kan få skidor...

Tusen tack Petter för att du gjorde mig uppmärksam på detta. Jag har aldrig tittat på hans blog utan har haft kontakt med Tony bara på facebook. Men jag har nu skrivit ett vänligt brev vart han skall skicka skidorna och räkning så nu väntar jag med spänning på de nya "mirakelskidorna". Det kanske blir så att ni bara känner vinddraget när jag kommer susande på myrarna ner mot Mora...

Intressant, kommer du att sickla dina nya skidor eller ska du testa slipat&vallat den här gången?

Edited by JanA
Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik: Du har ett litet meddelande på pölders blog

http://tonypolder.blogspot.com/

Det verkar som om du snart kan få skidor...

Tusen tack Petter för att du gjorde mig uppmärksam på detta. Jag har aldrig tittat på hans blog utan har haft kontakt med Tony bara på facebook. Men jag har nu skrivit ett vänligt brev vart han skall skicka skidorna och räkning så nu väntar jag med spänning på de nya "mirakelskidorna". Det kanske blir så att ni bara känner vinddraget när jag kommer susande på myrarna ner mot Mora...

Intressant' date=' kommer du att sickla dina nya skidor eller ska du testa slipat&vallat den här gången?[/quote']

Enligt det Tony lovade före jul så skall han även förse skidorna med kanonstenslipning

och eventuell annan preparering. Om skidorna går så bra som jag hoppas och tror på (och bättre än andra alternativ) så åker jag givetvis så minst ett öppet spår. Sen får jag se hur bra det går när man åkt ett helt lopp.

Anm: Stenslipning kombinerat med ordentlig borstning (t.ex. med Primaterias nya specialborste ) är givetvis ett bra alternativ oberoende om man tror på att valla kan tillföra något väsentligt eller inte. Det blir nog inte helt olika stålsickling kombinerat med ordentlig borstning och rillning.

Link to comment
Share on other sites

Enligt det Tony lovade före jul så skall han även förse skidorna med kanonstenslipning

och eventuell annan preparering. Om skidorna går så bra som jag hoppas och tror på (och bättre än andra alternativ) så åker jag givetvis så minst ett öppet spår. Sen får jag se hur bra det går när man åkt ett helt lopp.

Anm: Stenslipning kombinerat med ordentlig borstning (t.ex. med Primaterias nya specialborste ) är givetvis ett bra alternativ oberoende om man tror på att valla kan tillföra något väsentligt eller inte. Det blir nog inte helt olika stålsickling kombinerat med ordentlig borstning och rillning.

Jag har också beställt RCS från TP denna vecka, så mina lagg kommer nog från samma sändning som dina. Men jag har inte beställt slipning av Tony.

Har inte bestämt än hur jag ska preppa skidorna, men Fischer borde väl ha en schysst struktur från fabrik som funkar om man ska paraffinera och pulvertoppa ?

Eller ska jag lämna in dom till Runners store?

Eller ska jag kontakta Sollentunagänget som väl besitter en del färdigheter i Primatera-sickling ?

Link to comment
Share on other sites

Hur har det gått med "Pölder-laggen"?

Vi får ta nåt pass på Ormberget ihop när du fått dem. =)

Jag hade verkligen sett fram emot detta. Att få perfekt utprovade skidor av en sådan expert som Tony och dessutom preparerade av honom skulle vara mycket intressant.

Han har lovat mig i omgångar att göra detta (vi är ju vänner på facebook numera). Jag är givetvis mycket tacksam att Tony väljer mina skidor med sådan utomordentlig omsorg men att vänta ett par månader är ändå att ta i. Så viktig är jag inte.

Tiden för öppet spår/Vasalopp närmar sig ju och om han inte hittar skidor han tycker

duger åt mig mycket snabbt hinner jag ju inte prova dem ordentligt före och får då åka på mina gamla skidor. Det är givetvis ingen katastrof eftersom även de är mycket konkurrenskraftiga som ni förstår.

 

Jag meddelar dig Niklas (och andra på skidforum) när jag eventuellt fått "Pölderlaggen" så kan vi ta något gemensamt pass på Ormberget så att du får känna på underverket.

När kommer du till Rotebro för en träningsrunda från Uppsala? Fantastiskt fina spår hemmifrån mig i Viby.

Jag är i Uppsala t.ex. 13-14 Februari. Skulle det passa då ? I Uppsala har jag bara ett par gamla träningsskidor så de är absolut inte jämförbara med mina Vasaloppsskidor i Luleå.

Men ändå gäller att om du inte kör livet av mig kör jag då gärna lite längre, men jag kan anpassa mig. Och om det är ett varvspår kan vi efter ett tag åka var för sig ett tag om du börjar frysa (!) i min fart.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade verkligen sett fram emot detta. Att få perfekt utprovade skidor av en sådan expert som Tony och dessutom preparerade av honom skulle vara mycket intressant.

Han har lovat mig i omgångar att göra detta (vi är ju vänner på facebook numera). Jag är givetvis mycket tacksam att Tony väljer mina skidor med sådan utomordentlig omsorg men att vänta ett par månader är ändå att ta i. Så viktig är jag inte.

Tiden för öppet spår/Vasalopp närmar sig ju och om han inte hittar skidor han tycker

duger åt mig mycket snabbt hinner jag ju inte prova dem ordentligt före och får då åka på mina gamla skidor. Det är givetvis ingen katastrof eftersom även de är mycket konkurrenskraftiga som ni förstår.

 

Jag meddelar dig Niklas (och andra på skidforum) när jag eventuellt fått "Pölderlaggen" så kan vi ta något gemensamt pass på Ormberget så att du får känna på underverket.

När kommer du till Rotebro för en träningsrunda från Uppsala? Fantastiskt fina spår hemmifrån mig i Viby.

Jag är i Uppsala t.ex. 13-14 Februari. Skulle det passa då ? I Uppsala har jag bara ett par gamla träningsskidor så de är absolut inte jämförbara med mina Vasaloppsskidor i Luleå.

Men ändå gäller att om du inte kör livet av mig kör jag då gärna lite längre' date=' men jag kan anpassa mig. Och om det är ett varvspår kan vi efter ett tag åka var för sig ett tag om du börjar frysa (!) i min fart.[/quote']

Låter som ett utmärkt förslag! Kom förbi så kör vi ett långpass till helgen, finns nog fler i Rotebromaffian som är intresserade. Vi kan planera in det på Rotebrotråden så vi inte pajar denna seriösa tråd, samt är säkra på att alla i "Rotebromaffian" blir medvetna om det celebra sällskapet som väntar till helgens långrunda.

Link to comment
Share on other sites

Enligt det Tony lovade före jul så skall han även förse skidorna med kanonstenslipning

och eventuell annan preparering. Om skidorna går så bra som jag hoppas och tror på (och bättre än andra alternativ) så åker jag givetvis så minst ett öppet spår. Sen får jag se hur bra det går när man åkt ett helt lopp.

Anm: Stenslipning kombinerat med ordentlig borstning (t.ex. med Primaterias nya specialborste ) är givetvis ett bra alternativ oberoende om man tror på att valla kan tillföra något väsentligt eller inte. Det blir nog inte helt olika stålsickling kombinerat med ordentlig borstning och rillning.

Jag har också beställt RCS från TP denna vecka' date=' så mina lagg kommer nog från samma sändning som dina. Men jag har inte beställt slipning av Tony.

Har inte bestämt än hur jag ska preppa skidorna, men Fischer borde väl ha en schysst struktur från fabrik som funkar om man ska paraffinera och pulvertoppa ?

Eller ska jag lämna in dom till Runners store?

Eller ska jag kontakta Sollentunagänget som väl besitter en del färdigheter i Primatera-sickling ?[/quote']

Tack McHammer för information. Jag vill att du talar om för mig när du fått dina skidor så att jag får en extra koll att även jag får dem efter denna väntan. Vi får väl sedan kommunicera lite om hur vi tycker "superskidorna" går.

 

Till Rotebrostakaren: Håller med om att vi fortsätter kommunikationen om Vibyrundan till helgen på "din" tråd. Givetvis roligt om vi även får med oss andra från din berömda maffia på turen. Jag skall nu förhandla med "regeringen" och ger förslag, preliminärt går det nog bäst söndag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag tar mig friheten att lyfta upp denna tråd ytterligare en gång inför årets öppna spår och Vasalopp. Det öppnas ju fortfarande trådar det frågas "går det verkligen att åka ett Vasalopp på stålsicklade skidor ?" och med tanke på alla email och telefonsamtal jag får är det uppenbarligen många motionärer som ännu inte känner till detta mycket vassa alternativ att få till superskidor till Vasaloppet (åtminstone som många av oss motionärer definierar detta begrepp). Utvecklingen har ju gått framåt även på denna front, detta år erbjuder ju Vallaservice på Vasaloppet denna tjänst (men att det tog 4 år att inse detta enkla faktum kunde jag inte förutse). Det finns ju de t.ex. på detta forum som menar att diskussionerna här och speciellt på denna tråd bidragit till detta.

Anm: Om du vill få en snabb uppfattning om det som skrivits räcker det att du läser mitt första inlägg och där även klickar på de två tillägg jag gjort senare år.

 

 

MIN HYPOTES OCH PERS(S)ONLIGA TIPS (inför årets Vasalopp/öppna spår): Stålsickling är det bästa och säkraste alternativet för de allra flesta motionärerna på Vasaloppet (oberoende vad de säger på din sportaffär eller vad t.ex. SWIX Vallaskola rekommenderar).

Hypotes = något det finns starka skäl att tro är sant men som ännu inte är "bevisat".

 

Som stöd för denna hypotes hänvisar jag bland annat till Kuzmins och Sture Hogmarks forskning, det som skrivits i detta forum, t.ex. den rapport som skrevs av Niklas Grip, Stefan Sand och mig själv om de tester som gjordes av medlemmar på skidforum och följande lite speciella personliga test:

 

A. Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 4 genomförda Vasalopp och 7 öppna spår på stålsicklade skidor, en gång toppat med glidvalla (omfattande 72 skidmil):

 

Teståkare: Lätt överviktig gubbe numera 65 år, och nu även känd på skidforum.

Test: 3 Vasalopp och 5 öppna spår 2006-2009 på STÅLSICKLADE SKIDOR (åtta gånger på SAMMA skidor, och en gång toppat med pulver).

Tider: 2006: Öppna spåren 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

2009: öppna spåren: 7.01 och 6.33; Vasalopp: 6.33 (här toppat med pulver)

 

Anm: Jag har totalt åkt 36 Vasalopp och 11 öppna spår så jag påstår att jag har mycket att jämföra med.

Anm: Om allt stämmer så hinner jag detta år även få mina nya skidor från Pölder och om jag hinner testa dem åker jag minst ett lopp på dem förmodligen direkt som de är preparerade. Tack Pölder.

Link to comment
Share on other sites

Det finns säkert nedskrivet här i tråden men vilka moment och med vilka redskap utför du prepareringen av dina skidor inför ett Vasalopp/Öppet Spår?

 

- Jag tänker då på om du använder olika sicklar (Original, Cold, Warm) beroende på temperatur.

 

- Använder du riller och i sådana fall när? I så fall vilken (tycker mig ha läst RS-riller) och vilken struktur?

 

- Vilka borstar och i vilken ordning?

 

/undrar en allt nervösare Öppet Spår-premiärare...

Link to comment
Share on other sites

Det finns säkert nedskrivet här i tråden men vilka moment och med vilka redskap utför du prepareringen av dina skidor inför ett Vasalopp/Öppet Spår?

 

- Jag tänker då på om du använder olika sicklar (Original, Cold, Warm) beroende på temperatur.

 

- Använder du riller och i sådana fall när? I så fall vilken (tycker mig ha läst RS-riller) och vilken struktur?

 

- Vilka borstar och i vilken ordning?

 

/undrar en allt nervösare Öppet Spår-premiärare...

Jag hoppar in och svarar hur jag skulle gjort, även om jag inte är i närheten av antal lopp som Lars-Erik :)

 

1. Sickla med Kuzmin Cold (ska ge en finare struktur än varm och original)

2. Några drag med VIT fibertex (Skotch brite)

3. Borsta med Red Creek handborste Stål fin (ca 6-8 drag)

4. Ett drag med rakblad. Rakbladet i 90 graders vinkel, inget tryck utan bara "skrapa". Använder ett rakblad som målare har att skära tapeter. Ett tips jag lärde mig av AndreasT och som jag tror plockar en del evenetuellt kvarvarande mikrohår.

5. Intensivt borstande med Swix nylonbortse

6: Rilla med RS-riller enligt deras tabell gällande aktuellt före.

7. "Blanka" med RS-rillerns blanka rulle

8. Borst lite till med nylonborste

 

Om jultomten varit snäller med mig skulle jag kört Primateria P-cut sickel på punkt 1, Primateria stålborste på punkt 3, Skippa punkt 4, och köra Red Creek rotborste på punkt 5 :)

Link to comment
Share on other sites

3. Borsta med Red Creek handborste Stål fin (ca 6-8 drag)

Har du kikat med luppen före och efter stålborstningen? För mig tycker jag att den borsten (har rotovarianten) river upp belaget för mycket även om jag är väldigt försiktig med den. Det ser inte kul ut i mikroskopet. Eller, vad är det du vill åstadkomma med den borsten? Jag skulle hellre gno på mer med den vita scotch brite'n.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppar in och svarar hur jag skulle gjort, även om jag inte är i närheten av antal lopp som Lars-Erik :)

5. Intensivt borstande med Swix nylonborste

8. Borst lite till med nylonborste

Ja, det är ju sådana här listor som krävs för att man ska ha något att gå på innan man hittar på egna ritualer. :)

 

Är det Swix polerversion av borste som rekommenderas eller motsvarande som denna, inte vanlig grovborste nylon?

http://shop.enklaresport.se/product_info.php?cPath=3_54_29&products_id=163

Link to comment
Share on other sites

Speciellt till Vasa:

Det ser ut som att Stefan Sand kommit längre än mig att utveckla denna teknik.

Teoretiskt ser detta helt korrekt ut men jag tror den optimala kurvan är ganska flack nära absolut maximum så det kanske inte skiljer så mycket när man väl närmat sig max med denna teknik.

Första året, där jag ju gjorde mitt kanska bästa resultat bl.a. 5.29 första öppna spåret, preparerades ju skidorna av Kuzmin själv och han gjorde då bara på följande sätt:

1. Sicklade med Kuzmin original (då fanns bara denna variant)

2. Borstade med Red Creek roterande borste några få drag

3. Putsade lite med nylonborste vad jag minns.

 

Så, Vasa även denna förenklade variant kan ge ett mycket bra resultat åtminstone om det inte är så varmt. Vid varmare använder även Kuzmin rillern, jag tror det är Swix han använder. Jag själv använder numera även RS Riller eftersom det är den jag har alla rullar till. Jag har numera även Primaterias sickel och borste, som ytterligare ger oss nya möjligheter att nå närmare detta "flacka maximum".

 

Lycka till Vasa, jag VET att du kommer att klara dig utmärkt, men tänk på att dricka ordentligt vid stationerna och inte bli stressad om du känner dig trött tidigare än väntat.

Tänk POSITIVT, dvs. att det är naturligt, och sikta bara på att ta dig till nästa station

och inse hur DUKTIG du var som klarade det. Då får tillbaka det viktiga självförtroendet som gör att du klarar det lätt som en plätt.

Och du lovade ju ta kontakt med mig före start så lovar jag extra peppning och tips.

Och, garanterat, vi ses i Mora efteråt efter väl genomförda lopp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...