Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Lars-Erik, tack för information och uppmuntran! :)

Vi syns i Sälen/Mora.

Kul. Som jag tidigare sagt hittar du mig lätt, jag står i Veteranfållan längst fram till höger om det led du står. Titta bara efter den som ser mest optimistisk ut där så hittar du rätt.

Och tänk att få hälsa på självaste Vasa före start, det passar väl perfekt när man skall ge sig ut i Vasaspåret på nya äventyr.

Anm: Jag har idag fått mina nya specialutvalda skidor av Tony Pölder och hoppas förståss att det därför skall gå undan ordentligt ner mot Mora denna gång

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Anm: Jag har idag fått mina nya specialutvalda skidor av Tony Pölder och hoppas förståss att det därför skall gå undan ordentligt ner mot Mora denna gång

Vad bra, du kan ju förvarna mig om när du åker nästa tur på dem. Ser kyligt ut i prognosen, men jag tänkte i alla fall åka efter jobbet i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Anm: Jag har idag fått mina nya specialutvalda skidor av Tony Pölder och hoppas förståss att det därför skall gå undan ordentligt ner mot Mora denna gång

Vad bra' date=' du kan ju förvarna mig om när du åker nästa tur på dem. Ser kyligt ut i prognosen, men jag tänkte i alla fall åka efter jobbet i morgon.[/quote']

Jag hoppas hinna göra i ordning skidorna till i kväll för en första provtur. Jag hoppas kunna åka upp till Ormberget vid sextiden så om du då kan får du gärna "henka". Men förbered dig på att du bara får känna vinddraget när vi susar utför skjutbanebacken, jag med mina splitternya "Tonyskidor".....

Link to comment
Share on other sites

3. Borsta med Red Creek handborste Stål fin (ca 6-8 drag)

Har du kikat med luppen före och efter stålborstningen? För mig tycker jag att den borsten (har rotovarianten) river upp belaget för mycket även om jag är väldigt försiktig med den. Det ser inte kul ut i mikroskopet. Eller' date=' vad är det du vill åstadkomma med den borsten? Jag skulle hellre gno på mer med den vita scotch brite'n.[/quote']

Jo, jag har kikat med "mikroskåpet" (ett Claes Ohlsson variant som länkats i tråden mikroksåp). Det är svårt att se att det blir sämmre men det blir inte heller bättre. Jag gör det lite för att Kuzmin rekomenderat det och att jag någonstans tror att jag får upp en del mikrohår som sedan försvinner med rakbladet. Just rakbladet ger ett bättre resultet när man tittar i mirkoskåpet. Nu kan jag förvisso inte säga att et är mikrohår jag ser för det som syns är mest vita prickar. Dessa vita prickar blir färre till antalet efter rakbladet och de försvinner nästan helt efter hela proceduren.

Ska prova att kika med mikroskåpet utan att ha använt stålborsten för att se om jag kan skönja någon skillnad.

 

Vad gäller nylonborste har jag en vanlig vit. Den är säkert 15 år gamal så det finns garanterat bättre. Är sjukt sugen på att köpa Rotobortsar men den här säsongen har investeringarna legat lågt.......

 

Lars-Erik: Kul att du fått dina skidor från Tony nu. Ska bli spännande att få en rapport. Kan tro att Tony gnott som en iller på dem :)

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag förvisso inte säga att et är mikrohår jag ser för det som syns är mest vita prickar. Dessa vita prickar blir färre till antalet efter rakbladet och de försvinner nästan helt efter hela proceduren.

 

Lars-Erik: Kul att du fått dina skidor från Tony nu. Ska bli spännande att få en rapport. Kan tro att Tony gnott som en iller på dem :)

När det gäller "vita prickar" i belaget kan du läsa vad det är, se http://addtheinches.blogspot.com/2009/11/varfor-blir-belag-gratt.html

 

Jag tror inte Pölder gnott så mycket, han är ju affärsman och vill ju tjäna pengar. Det är ju möjligt att Pölder har ett värmeskåp men om inte så krävs det 3-4 timmars arbete med prepareringen efter slip om man skall ett hyfsat glid från början.

 

Att testa nya skidor när det är -20 eller kallare så är glidet dåligt. För att få bra skidor när det -15 och kallare krävs det en väldigt fin slipning och räkna minst med 4-5 timmars preparering efter slip och skidor börjar inte gå riktigt bra förrän man åkt ett antal mil.

Link to comment
Share on other sites

Anm: Jag har idag fått mina nya specialutvalda skidor av Tony Pölder och hoppas förståss att det därför skall gå undan ordentligt ner mot Mora denna gång

Vad bra' date=' du kan ju förvarna mig om när du åker nästa tur på dem. Ser kyligt ut i prognosen, men jag tänkte i alla fall åka efter jobbet i morgon.[/quote']

Jag hoppas hinna göra i ordning skidorna till i kväll för en första provtur. Jag hoppas kunna åka upp till Ormberget vid sextiden så om du då kan får du gärna "henka". Men förbered dig på att du bara får känna vinddraget när vi susar utför skjutbanebacken, jag med mina splitternya "Tonyskidor".....

Nya Salomonbindningen hade du på dem också. Du är säkert en av de första på forumet som får åka på den. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag gör det lite för att Kuzmin rekomenderat det

Jag tror att Kuzmin gjorde det för att öka hydrofobiciteten på ytan. Han skrev mest om stålborstningen i en av hans lic-artiklar som handlade om kontaktvinkelmätningar, och där ville han att den rena belagsytan skulle få så hög hydrofobicitet som möjligt för att konkurrera med Cera-vallningen. När jag har kört med min rotostålborste har jag märkt att hydrofobiciteten blivit lite bättre än direkt efter att jag dragit med sickeln.

 

Min borste (Red Creek fin stål roto) tycker jag river upp rätt mycket, men jag har inte använt den så mycket, så det är ju rätt "råa" strån på den. Kan tänka mig att en borste som gått väldigt mycket efterhand får borststrå-ändarna avrundade och närmar sig karaktären på den dyra Primateria-borsten? Jag har en handjagad mässingsborste, som också var väldigt aggresiv i början, men den har jag använt mycket under många år, och härom kvällen gnodde jag med den på en Kuzminsicklad yta och då blev ytan faktiskt bättre!

Link to comment
Share on other sites

När det gäller "vita prickar" i belaget kan du läsa vad det är, se http://addtheinches.blogspot.com/2009/11/varfor-blir-belag-gratt.html

Det är inte sådana vita prickar som Stefan ser i mikroskopet. Jag tror att det Stefan (och även jag) ser är vad man skulle kunna kalla för "mikrohårsäckar". Mikrohåren i sig kanske är för tunna och transparenta för att synas i ett optiskt mikroskop + att det begränsade skärpedjupet gör det svårare att se, eller så är det bara hårsäckarna kvar efter all bearbetning.

 

I artikeln i länken ovan är dessväre materialbeskrivningen inte helt korrekt. Det låter litegrand som när en jorunalist skriver om ett ämnesområde som han inte har någon susning om. Amorfa zoner är inte additiver eller någon annan plast eller annat material. Polyeten (PE) är ett semikristallint material och beroende på hur polymerkedjorna är orienterade i materialet kan det bildas kristallina områden i polyetenet. De områden som inte har kristalliserats har ingen kristallin (ordnad) struktur utan är amorf. Amorf betyder oordnad, och det betyder i PE-fallet att polymerkedjorna ligger lite huller om buller i de amorfa zonerna. I de kristallina, ordnade, zonerna är polymerkedjorna tätt packade i en snygg ordnad struktur. Eftersom polymerkedjorna inte är så tätt packade och fixerade i de amorfa zonerna finns det här en möjlighet att få plats med fler polymerkedjor av samma typ. Paraffin och polyeten är i grunden samma polymer, skillnaden ligger i längden på kedjan. Därför kan paraffinmolekyler diffundera in i PE när ämnena är varma och molekylkedjorna är rörliga.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag förvisso inte säga att et är mikrohår jag ser för det som syns är mest vita prickar. Dessa vita prickar blir färre till antalet efter rakbladet och de försvinner nästan helt efter hela proceduren.

 

Lars-Erik: Kul att du fått dina skidor från Tony nu. Ska bli spännande att få en rapport. Kan tro att Tony gnott som en iller på dem :)

När det gäller "vita prickar" i belaget kan du läsa vad det är' date=' se http://addtheinches.blogspot.com/2009/11/varfor-blir-belag-gratt.html

 

Jag tror inte Pölder gnott så mycket, han är ju affärsman och vill ju tjäna pengar. Det är ju möjligt att Pölder har ett värmeskåp men om inte så krävs det 3-4 timmars arbete med prepareringen efter slip om man skall ett hyfsat glid från början.

 

Att testa nya skidor när det är -20 eller kallare så är glidet dåligt. För att få bra skidor när det -15 och kallare krävs det en väldigt fin slipning och räkna minst med 4-5 timmars preparering efter slip och skidor börjar inte gå riktigt bra förrän man åkt ett antal mil.[/quote']

Tack för viktig information Fischer-ski (som uppenbarligen väl känner till Pölders filosofi !)

Tyvärr är det precis de förhållanden du säger här i Luleå nu, kallare än 20 grader hela tiden sedan jag fick skidorna på onsdag och eftersom öppet spår går nu på söndag vilar jag från och med imorgon. Så jag hinner inte med nya prepareringar och test.

Den struktur jag har verkar vara LJ02 enligt märkning på skidorna. Är det bra för detta före ?

Hittills har jag inte fått till det hela perfekt vilket även framhävts av de glidtest jag gjort mot Niklas tävlingspreparering.

Och bra Fischerski att du betonar att man måste åka ganska länge på skidorna för att få dem att gå riktigt bra. Jag tycker faktiskt att skidorna KÄNNS jättebra (inklusive nya fina Salominbindningen) och jag har en mycket bra åkkänsla så om jag bara får åka in dem tillräckligt blir det troligen mina nya favoritskidor. Tack Pölder, jag är övertygad att du valt bra skidor till mig även om jag ännu inte hunnit få superglid på dem. Men det kommer säkert.

 

Men som det nu ser ut vågar jag inte starta detta års öppna spår på skidorna eftersom de uppenbarligen ännu är för dåligt "inåkta" och preparerade kontra de skidor jag åkte förra årets lopp på.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller "vita prickar" i belaget kan du läsa vad det är, se http://addtheinches.blogspot.com/2009/11/varfor-blir-belag-gratt.html

Jag har ett par skidor som aldrig är glidvallade, bara stålsicklade, men får ändå grått/vitt belag på glidzonen. Då kan det ju som inte vara gammal glidvalla som kommer fram. Någon som förstår vad det är? Och vad jag borde göra åt saken?

Link to comment
Share on other sites

I dagens UNT finns det ytterligare en tidningsartikel som är starkt relaterad till de diskussioner som förts på denna tråd och andra relaterade trådar på skidforum:

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=3-AV_ID=1018973,00.html?from=puff

 

Jag hävdar bestämt att Primateria och även Kuzmin påverkats av de diskussioner vi fört på skidforum

Link to comment
Share on other sites

I dagens UNT finns det ytterligare en tidningsartikel som är starkt relaterad till de diskussioner som förts på denna tråd och andra relaterade trådar på skidforum:

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=3-AV_ID=1018973,00.html?from=puff

 

Jag hävdar bestämt att Primateria och även Kuzmin påverkats av de diskussioner vi fört på skidforum

Tackar. Intressant läsning och framför allt en riktig nyhet om deras idé för "...en skida med ett fäste som inte påverkar glidet. Då kan man ha fästet på hela skidan och behöver inte vara beroende av spannet"

 

Jag har själv funderat nån gång ibland på om det inte skulle gå att göra någon mekansisk anordning för fästzonen för att ge bra fäste utan att kosta glid. T ex att något i stil med "fiskfjäll" á la vallningsfria skidor fälls ut när man trycker ned, ger motsvarande fäste och sedan dras tillbak in i skidan för att ge noll påverkan på glidet.

 

(För åkare som Anders Södergren tycker jag för övrigt (och lite utanför ämnet) att det borde finnas någon liten anordning att montera på skidorna som strör ut någon lämplig kemikalie i spåret bakom som tar bort det där suget som bland annat Northug brukar ligga och lurpassa i. :cool:)

Link to comment
Share on other sites

I dagens UNT finns det ytterligare en tidningsartikel som är starkt relaterad till de diskussioner som förts på denna tråd och andra relaterade trådar på skidforum:

http://www2.unt.se/pages/1' date='1826,MC=3-AV_ID=1018973,00.html?from=puff

 

Jag hävdar bestämt att Primateria och även Kuzmin påverkats av de diskussioner vi fört på skidforum[/quote']

Tackar. Intressant läsning och framför allt en riktig nyhet om deras idé för "...en skida med ett fäste som inte påverkar glidet. Då kan man ha fästet på hela skidan och behöver inte vara beroende av spannet"

 

Jag har själv funderat nån gång ibland på om det inte skulle gå att göra någon mekansisk anordning för fästzonen för att ge bra fäste utan att kosta glid. T ex att något i stil med "fiskfjäll" á la vallningsfria skidor fälls ut när man trycker ned, ger motsvarande fäste och sedan dras tillbak in i skidan för att ge noll påverkan på glidet.

 

(För åkare som Anders Södergren tycker jag för övrigt (och lite utanför ämnet) att det borde finnas någon liten anordning att montera på skidorna som strör ut någon lämplig kemikalie i spåret bakom som tar bort det där suget som bland annat Northug brukar ligga och lurpassa i. :cool:)

Allvarligt talat, kan det vara så att samarbetet Primateria-Landslaget haft någon betydelse för att svenska vallateamet denna gång lyckats så bra och klart varit del av de svenska framgångarna i OS ? Och att till och med att Norrmännen ringer till Primateria och är förundersamma om man får tro tidningsartikeln.

OM det kan vara så menar jag att skidforum påverkat denna utveckling på flera olika sätt.

Förmodligen får vi nog aldrig veta sanningen här men det vore en dröm att åtminstone få

lite bättre insyn exakt hur landslagsvallarna gjort när de lyckats så mycket bättre denna gång.

I vilket fall som helst, kul att vara svensk efter alla dessa framgångar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ännu inte läst unt-artikeln, men varje gång jag sett det där kanonglidet på svenska skidor har jag inte kunnat låta bli att tänka PRIMATERA ? ;)

Nej nej nej, det är grundning med BWLF toppat med HF8 och Cera pulver. ;)

 

Tyvärr kommer vi inte få veta sanningen fullt ut. Märkligt dock att skidskyttarna inte haft samma framgångar. Verkar t.o.m som att det är hemligt mellan de olika grupperna inom samma nation.

 

Nu håller vi tummarna för att Haag´s förkylning var en bluff och att när konkurrenteran ser henne värma upp får huvudbry och oroliga. Eller för att citera Northug "pissrädda" :)

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik fick för övrigt lite uppmärksamhet i en lokaltidning och i TV4 idag för sina insatser i och kring skidspåren.

Tack Niklas för detta, utan dig och MCHammer hade jag inte fått se detta redan. Jag är nämligen i Mora och har fått läna MCHammers dator. Han bor hos mig, första gången jag träffar honom live. KUl, och det blir nog en del gemensama vallafunderingar innan det är dags för nattning (och purrning vid halv fyra snåret).

Dessutom tog MMG (vår tjej med bästa Vasaloppsålacering = 12 kontakt med mig idag) så vi kan ordna prisutdelning på lämpligt sätt. Tänk att en så superduktig tjej är så supertrevlig också. Det visade sog dessutom att vi hade gemensamma bekanta. Det är dock ännu en liten hemlighet hur vi ordnar prisutdelningen.

Vilket fantastiskt forum vi har, det är verkligen kul för en gammal gubbe som mig att få vara med.

Lycka till alla ni som åker imorgon, speciellt Vasa.

Link to comment
Share on other sites

Lycka till alla ni som åker imorgon' date=' speciellt Vasa.[/quote']

Tack för det och jag önskar dig och alla andra åkare detsamma! :)

Det är dock på måndagen jag gör trakterna mellan Sälen och Mora osäkra.

OK. Jag noterade att du gjorde ett bra lopp och körde skjortan bland annat av mig. Synd bara att vi inte kom i kontakt men tusen tack för det sms du skickade (tyvärr såg jag detta för sent för att hinna kontakta dig). Mina tider blev 6.56 och 7.17 denna gång. Mina (stålsicklde) skidor var enligt egen bedömning väl så bra som de flesta nära mig så det mera blygsamma resultatet denna gång beror bara på att jag inte har bättre kapacitet.

 

Jag har ju nu åkt 13 öppna spår och 36 Vasalopp så om jag även klarar söndagens lopp har jag åkt 50 lopp jämnt.

 

Jag åkte på mina gamla skidor, jag har ännu inte hunnit åka in mina nya fina Pölderskidor med maskinstruktur (LJ07). Jag hade hoppats att Pölder själv skulle proffsvalla dem åt mig så att de kunde konkurrera ut mina stålsicklade skidor men de var bara grundpreparerade och det gled inte tillräckligt bra på detta vis. Jag skulle dock kunna tänka mig att om Pölder (eller någon annan han tror på) vallar upp skidorna på proffsvis så kan jag tänka mig att åka mitt 50:e lopp på dem.

Link to comment
Share on other sites

LJ02 skall det vara. Låter det rimligare ?

Jag är nu i Uppsala och har skidorna i Luleå. Eventuellt tar Niklas ner dem åt mig till Mora

om det går att få fart på dem innan Vasaloppet.

Pölder driver garanterat INTE med mig, tvärtom. Vi är numera tom. vänner på facebook och han tar mig på fullaste allvar och jag tror vi respekterar varandra i allra bästa samförstånd.

Link to comment
Share on other sites

50:e loppet på Söndag. En stor prestation att ens vara frisk så att man hinner med 50 lopp!

 

Var i Mora idag för att åtminstonde insupa lite VL stämmning. Passade på att hejja på en klubbkompis på Halvvasan. Sprang på andra klubbpolare som åkte i måndags och kunde rapportera jobbiga förhållanden. 1 spår som gick att åka i och allmänt trögt. Verkar som de flesta ligger 45min sämmre än normalt!

 

Håller tummarna på söndag men kan tyvärr inte hejja i spåren utan det får bli från TV soffan där hemma :)

Link to comment
Share on other sites

50:e loppet på Söndag. En stor prestation att ens vara frisk så att man hinner med 50 lopp!

 

Var i Mora idag för att åtminstonde insupa lite VL stämmning. Passade på att hejja på en klubbkompis på Halvvasan. Sprang på andra klubbpolare som åkte i måndags och kunde rapportera jobbiga förhållanden. 1 spår som gick att åka i och allmänt trögt. Verkar som de flesta ligger 45min sämmre än normalt!

 

Håller tummarna på söndag men kan tyvärr inte hejja i spåren utan det får bli från TV soffan där hemma :)

Tusen tack Stefan för uppmuntrande ord. Jag har känt starkt stöd från dig och de flesta på skidforum (även av de som har olika åsikter som mig t.ex. om stålsickling som ett "vasst" alternativ för vanliga motionärer som mig). Det har varit en stor inspirationskälla för mig.

Och tack Stefan och alla andra på skidforum som skickade uppmuntrande sms och email till mig i samband med mina senaste lopp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag får många email, sms och telefonsamtal om mtt stora "Vasaloppstest" på stålsicklade skidor (omfattande numera 14 Vasalopp/öppna spår, totalt 126 mil) så jag gör ett nytt försök till sammanfattning av denna mastodonttråd.

 

MIN HYPOTES (läs bra underbyggd förmodan) är följande: Stålsickling (t.ex. med Kuzmins metod) är det kanske bästa och säkraste alternativet för de allra flesta motionärerna för träning och t.ex. på Vasaloppet (oberoende vad de säger på din sportaffär eller vad SWIX Vallaskola rekommenderar).

 

Som stöd för denna hypotes har jag hittills följande argument:

 

A. Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 5 genomförda Vasalopp och 9 öppna spår på stålsicklade skidor (två olika par som jag åkt 8 respektive 6 gånger på):

 

Teståkare: Lätt överviktig gubbe numera 65 år, och nu även känd på skidforum.

 

Test: 5 Vasalopp och 9 öppna spår 2006-2010

Tider: 2006: Öppna spåren 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33

2010: Öppna spåren 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

 

Anm: Jag har nu totalt åkt 37 Vasalopp och 13 öppna spår så jag påstår att jag har mycket att jämföra med.

 

 

B. Erfarenhet av träning 5 säsonger:

Jag har ju nu åkt fem säsonger praktiskt taget bara stålsicklat (ca. 500 mil) och förfunnit att det är det perfekta alternativet för mig. Jag anser att jag numera alltid har bra glid på skidorna även på träning (och det hade jag INTE alltid förr eftersom jag inte alltid hade tid att glidvalla och/eller vallade bort mig då och då) och jag kan tillbringa mer tid i spåret (= den tid jag tidigare använde i vallaboden-den lilla tid det tar att då och då fräscha upp stålsicklingen)

 

C. Övrigt. De allra flesta (inte alla) som SJÄLVA PRÖVAT stålsickling och uttalat sig på skidforum ser ut att ha lika positiva erfarenheter som jag (t.ex. från resultat på seedningslopp/ Vasalopp/öppet spår etc).De tester som gjorts av medlemmar på skidforum indikerar att glidvallade skidor ofta ser ut att tappa i glid efter en viss sträcka medan stålsicklade skidor i stort sett behåller glidet. Skillnaderna är dock små och kan vara svåra att säkerställa i praktiken t.ex. på Vasaloppet.

 

Anm: Hur det ovanstående påverkat/kommer att påverka elit och elitmotionärer är jag mycket osäker om. Det finns ju de som påstår att denna teknik även använts som ett komplement vid OS via utnyttjande av Primateriasickling/borstning och att de rillade såg vi ju själva i TV.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...