Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Anmälan Vasaloppet 2015


larsbern

Recommended Posts

Om du har tränat +500h inför Vasaloppet kan man naturligtvis tycka att det är surt om man sedan inte får en given startplats, men det är synnerligen elitistiskt (och här pratar jag icke om startled) att tycka att man bara därför är mer lämpad att starta än en person som kanske har helt andra ambitioner. Som t ex att få glida in på upploppet efter genomfört värv.

Ja, att tävla om placeringar brukar vara väldigt elitistiskt, liksom att rangordna folk i fållor efter prestationsförmåga... Gillar man inte det anordnas två mycket trevliga lopp utan elitistiskt tänkande på söndag och måndag innan Tävlingen Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 508
  • Created
  • Last Reply

– Det gick alldeles på tok för fort, säger Ola Granfeldt, PR-ansvarig för Vasaloppet, om årets rekord.

 

Men vad är för fort? om alla som nu lyckades anmäla sitt intresse hade gjort detta under en veckas tid. Då hade väl fortfarande ett par personer blivit utan startbevis. Så spelar det någon roll om det tar 1,5 minut eller en vecka.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lackat ur nu efter 9 vasalopp, är så trött på hur haussat det blivit och dessutom nu ser alla ilskna kommentarer här. Jag är en led5 åkare och har fasen tröttnat, jag fick en plats i söndags men säljer den till en kompis (till normalpris förstås) och satsar på att turåka ÖS måndag istället.

 

Satsar istället på andra lopp under vintern.

 

För övrigt anser jag att man kan se över ett anmälningsförfarande som kan gå via våra skidklubbar, och då inte billiga sponsrade "clubs". Klubbmedlemmar som satsar på att främja skidåkning i landet, röjning av spår på hösten, sprutar kanonsnö, ungdomsträning och spårdragning m.m. Det är de (vi) som om några ska ha förtur. Även om det kanske är svårt att genomföra i praktiken.

 

Vasaloppet är kommersiellt och säljer sin primeprodukt på 90 sek., varför skulle de då ändra?

 

Samtidigt var det så trist för ett antal år sedan när skidåkningen var på utdöende, nu när intresset är större än någonsin, ja då klagar man (även jag alltså)...

Link to comment
Share on other sites

Så du ska med automatik kunna få en plats pga 500 H träning jag som tränar kanske 50-60 timmar skidor skall inte ha samma möjlighet eller

 

Alla vet förutsättningarna för anmälan jag hann knappa i 3 personer så hur an man misslyckas med en anmälan ;)

Ja' date=' jag tycker att den personen (inte jag) i så fall har gjort sig ungefär 9-10 gånger mer förtjänt av en startplats än dig. Det är väl för övrigt inget unikt att tävlingar inte är öppna för vem som helst utan kvalifikationer.

Att man inte hann anmäla sig var kanske för att man var ute och tränade, det var i alla fall jag. Skulle aldrig ställa mig på startlinjen med bara 60 timmars träning, då är ju öppet spår ett mycket bättre och trevligare alternativ. Har du testat det?

För övrigt skriver jag inte i egen sak, har inte ens funderat på att anmäla mig än men tycker synd om alla som sliter hårt och verkligen satsar på detta och kanske tvingas avstå.[/quote']

Hur snabbt ska man kunna klara av vasan enligt dig för att vara berättigad till en startplats då?

 

Om du var å tränade så var väl ändå du ej intresserad av vasan ?

Link to comment
Share on other sites

Vilken tur att dom tillåter oss motionärer att åka ännu.. Ni som förespråkar seedning mm ni drabbas ju ej av långsammare åkare!!! Sen så är det ju oftast man far ett gäng tillsammans och åker i diverse led i startfållan ska inte det kunna genomföras pga av diverse idéer??

 

Jag själv har startat i i mina 5 Vasalopp 10' date='7,9,8 och 10 i år

 

Men samma förutsättningar för alla vid anmälan bara gilla det eller åk öppet spår själva[/quote']

Den som inte får någon startplats drabbas väl?? Tycker du det är bra om någon som tränar 500 tim per år och lever för detta ska tvingas avstå för att någon annan ska vara rolig och starta på slalomskidor? Vasaloppet är faktiskt en skidtävling även om rätt många inte verkar ha fattat det.

Jag tycker vi drar det till sin spets! De som har chans på prispengar i någon form får starta. Övriga har ändå inget där att göra oavsett om de tränar 50, 500 eller 1000 timmar per år! Vem kommer ihåg någon som blev 32:a i ett Vasalopp?

Precis, gott om folk som överskattar sin betydelse här...

Link to comment
Share on other sites

Så du ska med automatik kunna få en plats pga 500 H träning jag som tränar kanske 50-60 timmar skidor skall inte ha samma möjlighet eller

 

Alla vet förutsättningarna för anmälan jag hann knappa i 3 personer så hur an man misslyckas med en anmälan ;)

Ja' date=' jag tycker att den personen (inte jag) i så fall har gjort sig ungefär 9-10 gånger mer förtjänt av en startplats än dig. Det är väl för övrigt inget unikt att tävlingar inte är öppna för vem som helst utan kvalifikationer.

Att man inte hann anmäla sig var kanske för att man var ute och tränade, det var i alla fall jag. Skulle aldrig ställa mig på startlinjen med bara 60 timmars träning, då är ju öppet spår ett mycket bättre och trevligare alternativ. Har du testat det?

För övrigt skriver jag inte i egen sak, har inte ens funderat på att anmäla mig än men tycker synd om alla som sliter hårt och verkligen satsar på detta och kanske tvingas avstå.[/quote']

Hur snabbt ska man kunna klara av vasan enligt dig för att vara berättigad till en startplats då?

 

Om du var å tränade så var väl ändå du ej intresserad av vasan ?

Man bör väl i så fall vara ungefär lika snabb som den 15 tusende intresserade åkaren då det är så många platser som finns. Varför får folk för sig att det bara ska tillåtas typ 100 startande bara för att man skulle införa någon typ av seedningskrav.

Link to comment
Share on other sites

1. Gör alla platser personliga (kan man inte åka säljer man tillbaka biljetten till VL organisationen för ett reducerat pris. Platsen går till nästa i väntelistan).

 

2. Ge förtur till dom som åkte ÖS el. VL föregående år. Många tävlar inte utan ska bara "ta sig imål" och då räcker det med att köra ÖS.

 

Själv fick jag biljett men det blir nog sista gången jag åker om dom inte ändrar så det är nått slags jävla lotto. Tycker synd om dom som tränar i flera år för att åka och sen har otur med en dålig uppkoppling.

 

Och säg inte "det går alltid köpa biljett veckorna innan". Jag, och många andra, får mycket enklare att lägga upp träning med ett konkret och garanterat mål och sen har vi det med boende osv. Dessutom så går det verkligen inte veta att det är enkelt att fixa biljett veckorna innan, det har aldrig tagit 90s att sälja slut förut... Jag tror t.o.m. det hade varit svårt i år att fixa biljett i slutet om vi haft en normal vinter.

 

Blä.

Bra förslag med återförsäljning enbart till Vasaloppet. Max till fullt pris minus 300 för admin avgift. Den som står näst i tur på väntelistan betalar normal pris. 300 kr i intäkt per återköpt biljett borde täcka kostnaderna för det extra administrativa arbetet som uppstår för VL.

 

Jag hade tur att få tag i en 'ordinarie' biljett i år men har alltid lyckats åka om jag velat genom att både 2013 och 2014 köpt biljett ca 2 veckor innan start. Har alltid tränat som att jag skall åka Vasaloppet även om jag inte haft biljett.

 

Lottning känns som en tråkig lösning om man nu är flera som vill åka tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

Vilken tur att dom tillåter oss motionärer att åka ännu.. Ni som förespråkar seedning mm ni drabbas ju ej av långsammare åkare!!! Sen så är det ju oftast man far ett gäng tillsammans och åker i diverse led i startfållan ska inte det kunna genomföras pga av diverse idéer??

 

Jag själv har startat i i mina 5 Vasalopp 10' date='7,9,8 och 10 i år

 

Men samma förutsättningar för alla vid anmälan bara gilla det eller åk öppet spår själva[/quote']

Den som inte får någon startplats drabbas väl?? Tycker du det är bra om någon som tränar 500 tim per år och lever för detta ska tvingas avstå för att någon annan ska vara rolig och starta på slalomskidor? Vasaloppet är faktiskt en skidtävling även om rätt många inte verkar ha fattat det.

Jag tycker vi drar det till sin spets! De som har chans på prispengar i någon form får starta. Övriga har ändå inget där att göra oavsett om de tränar 50, 500 eller 1000 timmar per år! Vem kommer ihåg någon som blev 32:a i ett Vasalopp?

Jodå! Jörgen Aukland! :)

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk tråd!

Många kloka ord ( och några mindre kloka) - till vilken nytta?

Samla er kraft och meddela arrangören era superba idéer/åsikter. Att bräcka varandra här på forumet förändrar världen i mycket liten utsträckning, tyvärr. Vasaloppet myspyser med sina kontoutdrag och vi, några av oss sitter med svarte petter. Framgång och ödmjukhet rimmar inte alltid jämt... Att man kan sitta ner och se vad som händer med detta sjuka sanmälningsförfarande handlar bara om pengar - föga om rättvisa. Håller med Gurra, som offer för skitsnacket "bredband för alla", där jag i söndags med sunkuppkoppling 10:01:25 fick ett slags felmeddelande, kommer åka på tur med termos i något öppet spår ( om jag hinner anmäla mig). Total håglöshet över denna förnedring. Inget värt om det inte når fram - maila arrangören era kloka åsikter. Det tänker jag göra.

Link to comment
Share on other sites

Lite kluven i frågan.

 

De flesta alternativ som kommit upp här ställer jag mig klart tveksam till. Återkommer till det.

 

Till syvende och sist är det ju VL själva som bestämmer. Så vad vi tycker spelar nog ingen roll. VL själva lär ju ha lite undantag. Inte lär de säga till Anders Södergren - "tyvärr, loppet är fullt!" De lär nog aldrig heller säga "att eftersom du inte har åkt förut så går det tyvärr inte!" Det klart att både VL och svenska folket vill ha de allra bästa skidåkarna med i tävlingen. Men vad som händer bakom elitledet bryr sig nog bara de "närmast sörjande".

 

Sedan lever ju VL ganska mycket på svenska folkets förväntningar samt svt´s dokumentation. Jag är rätt övertygad om att Kalle Moreus intervjuer med personer i löjliga huvudbonader går hem bra i stugorna. Sedan är väl någon tjockis ut på startgärdet en kvart för sent också ett klassiskt intervjuobjekt. Sedan kan vi lite mer "seriösa motionärer" sucka bäst vi vill.

 

Så hur man ska gradera vilka som "ska" få åka tycker jag är en omöjlig uppgift. Här tycker jag faktiskt att snabbast till anmälning är ett helt OK system. Lottning lockar mig föga. Kvalificering via seedning eller liknande ställer jag mig också frågande till. Vad ska man ha för krav eller gräns då? Visa att man tar sig i mål? Åker under 6 h? (Någon nämnde UTMB. Eftersom jag har en klubbkompis som blivit antagen så vet jag lite hur det går till. http://magnusultra.blogspot.se Men det är ju dels en liten tävling, samt en tävling där det är rätt "bra" att det finns "bevis" att man är kvalificerad innan start. VL lär ju aldrig ha intresse att gradera 15000 åkare på ett liknande förfarande.)

Och när ska man bevisa att man duger? Räcker ett seedningslopp 2v innan som "startbevis" eller måste man gjort detta redan ett år innan?

 

Ska nya åkare få chansen, eller ska gamla "veteraner" ha företräde? Och i så fall varför har någon i så fall en större rättighet???

 

Nej jag är tveksam till några förturer, om man inte har med slutsegern att göra. (Som typ A Södergren. Men där har säkert VL redan sina dolda regler, som vi mer dödliga aldrig ser skymten av.)

 

Det enda förslag jag ev skulle kunna tycka man kan genomföra vid sidan av den "vanliga", skulle kunna vara att föreningar kunde bli tilldelade att köpa loss en viss del av platserna innan. Detta då det ju faktiskt är föreningarna som står för barn-/ungdomsverksamhet mm i hela landet. Exakt hur mm kan ju diskuteras. Kanske 5% av antalet målgångar, eller kanske antalet placeringar topp 500. Här kan man säkert komma på något OK system.

 

Glöm bara inte att det inte var många år sedan VL blev fulltecknat först på hösten. Det är vi själva som driver fram hetsen, samt att det numera går någon form av lopp-bom över "världen". Det klart de flesta vill åka själva VL. Det är väl först om man tröttnat på kaoset man väljer ÖS. (Men då skulle jag hellre åka något helt annat lopp…) Sedan är väl dåliga uppkopplingar eller fällor som att man själv ska skriva in bindestrecket i personnumret lite irriterande när det handlar om sekunder. Men man kan ju be någon data-vän anmäla sig åt en om det är superviktigt att vara ute och träna, eller att man har en dålig uppkoppling. Rättvisare än "först till kvarn", tycker jag är svårt att komma fram till. ;)

 

Sedan finns biljetter som alltid i februari nästa år ;)!!!

Link to comment
Share on other sites

Lite kluven i frågan.

 

De flesta alternativ som kommit upp här ställer jag mig klart tveksam till. Återkommer till det.

 

Till syvende och sist är det ju VL själva som bestämmer. Så vad vi tycker spelar nog ingen roll. VL själva lär ju ha lite undantag. Inte lär de säga till Anders Södergren - "tyvärr, loppet är fullt!" De lär nog aldrig heller säga "att eftersom du inte har åkt förut så går det tyvärr inte!" Det klart att både VL och svenska folket vill ha de allra bästa skidåkarna med i tävlingen. Men vad som händer bakom elitledet bryr sig nog bara de "närmast sörjande".

 

Sedan lever ju VL ganska mycket på svenska folkets förväntningar samt svt´s dokumentation. Jag är rätt övertygad om att Kalle Moreus intervjuer med personer i löjliga huvudbonader går hem bra i stugorna. Sedan är väl någon tjockis ut på startgärdet en kvart för sent också ett klassiskt intervjuobjekt. Sedan kan vi lite mer "seriösa motionärer" sucka bäst vi vill.

 

Så hur man ska gradera vilka som "ska" få åka tycker jag är en omöjlig uppgift. Här tycker jag faktiskt att snabbast till anmälning är ett helt OK system. Lottning lockar mig föga. Kvalificering via seedning eller liknande ställer jag mig också frågande till. Vad ska man ha för krav eller gräns då? Visa att man tar sig i mål? Åker under 6 h? (Någon nämnde UTMB. Eftersom jag har en klubbkompis som blivit antagen så vet jag lite hur det går till. http://magnusultra.blogspot.se Men det är ju dels en liten tävling, samt en tävling där det är rätt "bra" att det finns "bevis" att man är kvalificerad innan start. VL lär ju aldrig ha intresse att gradera 15000 åkare på ett liknande förfarande.)

Och när ska man bevisa att man duger? Räcker ett seedningslopp 2v innan som "startbevis" eller måste man gjort detta redan ett år innan?

 

Ska nya åkare få chansen, eller ska gamla "veteraner" ha företräde? Och i så fall varför har någon i så fall en större rättighet???

 

Nej jag är tveksam till några förturer, om man inte har med slutsegern att göra. (Som typ A Södergren. Men där har säkert VL redan sina dolda regler, som vi mer dödliga aldrig ser skymten av.)

 

Det enda förslag jag ev skulle kunna tycka man kan genomföra vid sidan av den "vanliga", skulle kunna vara att föreningar kunde bli tilldelade att köpa loss en viss del av platserna innan. Detta då det ju faktiskt är föreningarna som står för barn-/ungdomsverksamhet mm i hela landet. Exakt hur mm kan ju diskuteras. Kanske 5% av antalet målgångar, eller kanske antalet placeringar topp 500. Här kan man säkert komma på något OK system.

 

Glöm bara inte att det inte var många år sedan VL blev fulltecknat först på hösten. Det är vi själva som driver fram hetsen, samt att det numera går någon form av lopp-bom över "världen". Det klart de flesta vill åka själva VL. Det är väl först om man tröttnat på kaoset man väljer ÖS. (Men då skulle jag hellre åka något helt annat lopp…) Sedan är väl dåliga uppkopplingar eller fällor som att man själv ska skriva in bindestrecket i personnumret lite irriterande när det handlar om sekunder. Men man kan ju be någon data-vän anmäla sig åt en om det är superviktigt att vara ute och träna, eller att man har en dålig uppkoppling. Rättvisare än "först till kvarn", tycker jag är svårt att komma fram till. ;)

 

Sedan finns biljetter som alltid i februari nästa år ;)!!!

Jag håller med dig dunderklumpen!

Link to comment
Share on other sites

Lite kluven i frågan.

 

De flesta alternativ som kommit upp här ställer jag mig klart tveksam till. Återkommer till det.

 

Till syvende och sist är det ju VL själva som bestämmer. Så vad vi tycker spelar nog ingen roll. VL själva lär ju ha lite undantag. Inte lär de säga till Anders Södergren - "tyvärr, loppet är fullt!" De lär nog aldrig heller säga "att eftersom du inte har åkt förut så går det tyvärr inte!" Det klart att både VL och svenska folket vill ha de allra bästa skidåkarna med i tävlingen. Men vad som händer bakom elitledet bryr sig nog bara de "närmast sörjande".

 

Sedan lever ju VL ganska mycket på svenska folkets förväntningar samt svt´s dokumentation. Jag är rätt övertygad om att Kalle Moreus intervjuer med personer i löjliga huvudbonader går hem bra i stugorna. Sedan är väl någon tjockis ut på startgärdet en kvart för sent också ett klassiskt intervjuobjekt. Sedan kan vi lite mer "seriösa motionärer" sucka bäst vi vill.

 

Så hur man ska gradera vilka som "ska" få åka tycker jag är en omöjlig uppgift. Här tycker jag faktiskt att snabbast till anmälning är ett helt OK system. Lottning lockar mig föga. Kvalificering via seedning eller liknande ställer jag mig också frågande till. Vad ska man ha för krav eller gräns då? Visa att man tar sig i mål? Åker under 6 h? (Någon nämnde UTMB. Eftersom jag har en klubbkompis som blivit antagen så vet jag lite hur det går till. http://magnusultra.blogspot.se Men det är ju dels en liten tävling, samt en tävling där det är rätt "bra" att det finns "bevis" att man är kvalificerad innan start. VL lär ju aldrig ha intresse att gradera 15000 åkare på ett liknande förfarande.)

Och när ska man bevisa att man duger? Räcker ett seedningslopp 2v innan som "startbevis" eller måste man gjort detta redan ett år innan?

 

Ska nya åkare få chansen, eller ska gamla "veteraner" ha företräde? Och i så fall varför har någon i så fall en större rättighet???

 

Nej jag är tveksam till några förturer, om man inte har med slutsegern att göra. (Som typ A Södergren. Men där har säkert VL redan sina dolda regler, som vi mer dödliga aldrig ser skymten av.)

 

Det enda förslag jag ev skulle kunna tycka man kan genomföra vid sidan av den "vanliga", skulle kunna vara att föreningar kunde bli tilldelade att köpa loss en viss del av platserna innan. Detta då det ju faktiskt är föreningarna som står för barn-/ungdomsverksamhet mm i hela landet. Exakt hur mm kan ju diskuteras. Kanske 5% av antalet målgångar, eller kanske antalet placeringar topp 500. Här kan man säkert komma på något OK system.

 

Glöm bara inte att det inte var många år sedan VL blev fulltecknat först på hösten. Det är vi själva som driver fram hetsen, samt att det numera går någon form av lopp-bom över "världen". Det klart de flesta vill åka själva VL. Det är väl först om man tröttnat på kaoset man väljer ÖS. (Men då skulle jag hellre åka något helt annat lopp…) Sedan är väl dåliga uppkopplingar eller fällor som att man själv ska skriva in bindestrecket i personnumret lite irriterande när det handlar om sekunder. Men man kan ju be någon data-vän anmäla sig åt en om det är superviktigt att vara ute och träna, eller att man har en dålig uppkoppling. Rättvisare än "först till kvarn", tycker jag är svårt att komma fram till. ;)

 

Sedan finns biljetter som alltid i februari nästa år ;)!!!

Jag håller med, ställer mig dock tveksam till att klubbarna ska tilldelas platser, jag antar isåfall utifrån antal åkare i föregående lopp?

Då transporterar man ut administrationen och fördelandet till klubbadministratörer och lämnar över till dessa att tillse hur man ska fördela för få platser till intressenterna, tror det öppnar för större godtycke och missämja än dagens system. Dessutom tror jag inte klubbarna vill ha den här administrationen i sina händer.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med, ställer mig dock tveksam till att klubbarna ska tilldelas platser, jag antar isåfall utifrån antal åkare i föregående lopp?

Då transporterar man ut administrationen och fördelandet till klubbadministratörer och lämnar över till dessa att tillse hur man ska fördela för få platser till intressenterna, tror det öppnar för större godtycke och missämja än dagens system. Dessutom tror jag inte klubbarna vill ha den här administrationen i sina händer.

Mnja…

Jag menar väl inte att det ska vara mer än några få platser. I vårt NVSK skulle antalet i år bli 4 platser (några duktiga åkare avstod i år pga utlandsresa mm) om vi tar placeringar topp 500. Det skulle vi nog kunna fördela till "rätt" personer i klubben vid behov. (92 klubbmedlemmar genomförde loppet, dvs själva VL - skulle också med 5% ge ca 4-5- platser, beroende på hur man vill avrunda.) De skulle nog kunna vara rätt OK tilldelning för att kunna säkra de duktigaste åkarnas anmälan tycker jag. Men som sagt, bara ett förslag.

Men det klart, fortsätter utvecklingen som den gjort, kanske seriösa klubbar sätter några "hackers" med funktionen att boka några platser nästa anmälan. Så visst kan vi skippa mitt lilla förslag… ;)

Link to comment
Share on other sites

Märkligt: finns inte en endaste ekonom här som m papper, penna o lite fina diagram o jämviktskurvor helt enkelt kan räkna fram en lösning.

 

(en ledtråd; de flesta här är hyresgästföreningen. De som inte fick platser är de som bor i typ fjärde hand i sthlm. De som säljer en plats för 3-4000 kr är svartkontraktmäklarna. - men visst tyckar man d e en bra ordning så visst. Inget av i denna tråd framförda förslag skulle ändra på detta. Nej, inget!)

 

Carl A, oleg. retsticka

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med' date=' ställer mig dock tveksam till att klubbarna ska tilldelas platser, jag antar isåfall utifrån antal åkare i föregående lopp?

Då transporterar man ut administrationen och fördelandet till klubbadministratörer och lämnar över till dessa att tillse hur man ska fördela för få platser till intressenterna, tror det öppnar för större godtycke och missämja än dagens system. Dessutom tror jag inte klubbarna vill ha den här administrationen i sina händer.[/quote']

Mnja…

Jag menar väl inte att det ska vara mer än några få platser. I vårt NVSK skulle antalet i år bli 4 platser (några duktiga åkare avstod i år pga utlandsresa mm) om vi tar placeringar topp 500. Det skulle vi nog kunna fördela till "rätt" personer i klubben vid behov. (92 klubbmedlemmar genomförde loppet, dvs själva VL - skulle också med 5% ge ca 4-5- platser, beroende på hur man vill avrunda.) De skulle nog kunna vara rätt OK tilldelning för att kunna säkra de duktigaste åkarnas anmälan tycker jag. Men som sagt, bara ett förslag.

Men det klart, fortsätter utvecklingen som den gjort, kanske seriösa klubbar sätter några "hackers" med funktionen att boka några platser nästa anmälan. Så visst kan vi skippa mitt lilla förslag… ;)

Jag tycker det var ett bra förslag. På något vis borde i a f seriösa klubbmiljöer som fostrar framtidens åkare, håller spår och arrangerar egna tävlingar osv kunna gynnas litegrann. Det skulle ju även kunna lösa en del av Vasaloppets trafikkaos om fler Vasaloppsåkare deltog i researrangemang med klubbuss än varsin egen bil. Så jag stödjer helt att försöka hitta något som ger klubbaktiva/eldsjälar lite förtur.

 

Återupprepar att Svenska Skidförbundets regler säger att man måste vara medlem i förening för att kunna anmäla sig till tävling. Det har det nog varit lite si och så med på Vasaloppet. I Idrottonline finns medlemsregister, så varför inte koppla samman systemen eller köra anmälan därigenom så att inte klubblösa svartabörsklippare kan anmäla sig?

 

Sen förstår jag inte riktigt problemet med att kräva kvalificering. Givetvis ska det vara i någon generös och inkluderande form. Vi snackar om 15800 platser (skulle troligen kunna utökas till 19000 om man bytte till vågstart) så det är många även nybörjade/motionärer som får plats. Ett genomfört seedningslopp på max 4 eller 4,5 timme (rimligt för att klara repen?) INNAN det går att anmäla sig säkerställer att andelen som bryter eller avstår start minskar. Jag tror det skulle vara bra. Vasaloppet får ändå ungefär samma fördelning som idag, svartabörsklippare omöjliggörs (om de inte först tar sig genom ett lopp) och föreningarna kanske kan få fler startande på mindre seedningslopp, osv.

 

Lottning tycker jag är det absolut sämsta alternativet. Den som är desperat efter en plats tidigt lär väl då bara anmäla hela släkten, grannfrun, fan och hans moster till lotteriet för att säkerställa att få minst en vinstlott att köpa plats på. Det kommer bli absurt. Men Vasaloppet kanske har för avsikt att ta en hundring per lott och säkra sig ytterligare intäkter :)

Link to comment
Share on other sites

Kanske kolla på New York marathon som har samma angenäma "problem".

 

Ganska hårda seedningskrav för att få springa + lotteri som det kostar pengar att vara med i för resten med garanterad plats 3:e året (har jag för mig) Sen finns även lite andra spelregler som jag inte kan i detalj.

 

Så om jag skulle springa Maran skulle jag nog få träna som en liten djävul för att seeda mig och kunna anmäla, alternativt vara med i lotteriet och hålla en relativt kostant hög träningsdos under 3 år om man skulle dra en vinstlott. Inget man kommer på på fyllan utan snarare en 3års plan för att genomföra.

 

Sen har ju Vasaloppet den stora fördelen att de även annordnar 2st ÖS som man skulle kunna köra ist om man nu inte orkar med ovan förfarande.

Link to comment
Share on other sites

1. Gör alla platser personliga (kan man inte åka säljer man tillbaka biljetten till VL organisationen för ett reducerat pris. Platsen går till nästa i väntelistan).

 

2. Ge förtur till dom som åkte ÖS el. VL föregående år. Många tävlar inte utan ska bara "ta sig imål" och då räcker det med att köra ÖS.

 

Själv fick jag biljett men det blir nog sista gången jag åker om dom inte ändrar så det är nått slags jävla lotto. Tycker synd om dom som tränar i flera år för att åka och sen har otur med en dålig uppkoppling.

 

Och säg inte "det går alltid köpa biljett veckorna innan". Jag' date=' och många andra, får mycket enklare att lägga upp träning med ett konkret och garanterat mål och sen har vi det med boende osv. Dessutom så går det verkligen inte veta att det är enkelt att fixa biljett veckorna innan, det har aldrig tagit 90s att sälja slut förut... Jag tror t.o.m. det hade varit svårt i år att fixa biljett i slutet om vi haft en normal vinter.

 

Blä.[/quote']

Bra förslag med återförsäljning enbart till Vasaloppet. Max till fullt pris minus 300 för admin avgift. Den som står näst i tur på väntelistan betalar normal pris. 300 kr i intäkt per återköpt biljett borde täcka kostnaderna för det extra administrativa arbetet som uppstår för VL.

 

Jag hade tur att få tag i en 'ordinarie' biljett i år men har alltid lyckats åka om jag velat genom att både 2013 och 2014 köpt biljett ca 2 veckor innan start. Har alltid tränat som att jag skall åka Vasaloppet även om jag inte haft biljett.

 

Lottning känns som en tråkig lösning om man nu är flera som vill åka tillsammans.

Jag är som sagt var övertygad om att det skulle lösa mycket med att enbart Vasaloppsorganisationen får ta hand om byten och Vasaloppet får chansen att tjäna ännu mer pengar. Jag tror tyvärr att det finns många som bara slänger sig på en startplats och sen passar på att försöka göra sig en slant. Kolla snart på blocket får Ni se.

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske tror för gott om människor, men jag tror faktiskt inte problemet är svartabörsen. Mig veteligen säljs det inte 1000 tals biljetter enbart i vinstsyfte på blocket.

Är det 100 personer som köper biljetter enbart i spekulationssyfte så är det fortafarande en liten andel.

 

Höj kraven för att få åka VL och hänvisa resten till ÖS.

Link to comment
Share on other sites

201.1.1 Tävlingar som omfattas av speciella regler och/eller med begränsat deltagande eller öppen för icke medlemmar kan genomföras under speciella tävlingsregler som godkänts av FIS Council. Dessa regler skall framgå av inbjudan.
Link to comment
Share on other sites

ska det vara konsekvent så skall väl de som får ngn form av förtur till platser också "garantera" att - säg om 10 år, VL kanske ej säljs slut, de då köper överblivna platser...

 

rättigheter = skyldigheter, eller?

 

Carl A, oleg. obstruktionsfilosof

Link to comment
Share on other sites

1. Gör alla platser personliga (kan man inte åka säljer man tillbaka biljetten till VL organisationen för ett reducerat pris. Platsen går till nästa i väntelistan).

 

2. Ge förtur till dom som åkte ÖS el. VL föregående år. Många tävlar inte utan ska bara "ta sig imål" och då räcker det med att köra ÖS.

 

Själv fick jag biljett men det blir nog sista gången jag åker om dom inte ändrar så det är nått slags jävla lotto. Tycker synd om dom som tränar i flera år för att åka och sen har otur med en dålig uppkoppling.

 

Och säg inte "det går alltid köpa biljett veckorna innan". Jag' date=' och många andra, får mycket enklare att lägga upp träning med ett konkret och garanterat mål och sen har vi det med boende osv. Dessutom så går det verkligen inte veta att det är enkelt att fixa biljett veckorna innan, det har aldrig tagit 90s att sälja slut förut... Jag tror t.o.m. det hade varit svårt i år att fixa biljett i slutet om vi haft en normal vinter.

 

Blä.[/quote']

Bra förslag med återförsäljning enbart till Vasaloppet. Max till fullt pris minus 300 för admin avgift. Den som står näst i tur på väntelistan betalar normal pris. 300 kr i intäkt per återköpt biljett borde täcka kostnaderna för det extra administrativa arbetet som uppstår för VL.

 

Jag hade tur att få tag i en 'ordinarie' biljett i år men har alltid lyckats åka om jag velat genom att både 2013 och 2014 köpt biljett ca 2 veckor innan start. Har alltid tränat som att jag skall åka Vasaloppet även om jag inte haft biljett.

 

Lottning känns som en tråkig lösning om man nu är flera som vill åka tillsammans.

Jag är som sagt var övertygad om att det skulle lösa mycket med att enbart Vasaloppsorganisationen får ta hand om byten och Vasaloppet får chansen att tjäna ännu mer pengar. Jag tror tyvärr att det finns många som bara slänger sig på en startplats och sen passar på att försöka göra sig en slant. Kolla snart på blocket får Ni se.

De är så få att de inte har någon menlig inverkan på systemet överhuvudtaget.

 

Frågan är snarare hur många av de 1800 som inte utnyttjade sin startplats som överhuvudtaget försökt bli av med den eller bara skiter i det, tror det är några stycken.

Link to comment
Share on other sites

Anmälningsdag 1: 10000 platser till de som åkt VL eller ÖS senaste tillfället. Först till kvarn.

Anmälningsdag 2: 5000 Öppet för alla. Först till kvarn inkl. de som bommade dag 1.

Elit + veteraner: Förtur året ut. (Om det blir totalt 15500 eller 16000 torde väl ej spela så stor roll?)

 

Namnbyte får endast ske via VL till ordinarie pris.

Link to comment
Share on other sites

Bra förslag med återförsäljning enbart till Vasaloppet. Max till fullt pris minus 300 för admin avgift. Den som står näst i tur på väntelistan betalar normal pris. 300 kr i intäkt per återköpt biljett borde täcka kostnaderna för det extra administrativa arbetet som uppstår för VL.

 

Jag hade tur att få tag i en 'ordinarie' biljett i år men har alltid lyckats åka om jag velat genom att både 2013 och 2014 köpt biljett ca 2 veckor innan start. Har alltid tränat som att jag skall åka Vasaloppet även om jag inte haft biljett.

 

Lottning känns som en tråkig lösning om man nu är flera som vill åka tillsammans.

Jag är som sagt var övertygad om att det skulle lösa mycket med att enbart Vasaloppsorganisationen får ta hand om byten och Vasaloppet får chansen att tjäna ännu mer pengar. Jag tror tyvärr att det finns många som bara slänger sig på en startplats och sen passar på att försöka göra sig en slant. Kolla snart på blocket får Ni se.

De är så få att de inte har någon menlig inverkan på systemet överhuvudtaget.

 

Frågan är snarare hur många av de 1800 som inte utnyttjade sin startplats som överhuvudtaget försökt bli av med den eller bara skiter i det' date=' tror det är några stycken.[/quote']

Okey! Men om man tar in personer som typ bara slänger in en anmälan och inte tänkt igenom det ordentligt och sen passar på att göra sig själv en hacka då de inser att de inte hinner träna. DET har jag däremot sett några ggr. Jag kanske har fel i att det är ett stort antal som bara gör det för att tjäna pengar men däremot så lär en del problem försvinna om man går back några hundra på att avsäga sig platsen.

Link to comment
Share on other sites

Jag är som sagt var övertygad om att det skulle lösa mycket med att enbart Vasaloppsorganisationen får ta hand om byten och Vasaloppet får chansen att tjäna ännu mer pengar. Jag tror tyvärr att det finns många som bara slänger sig på en startplats och sen passar på att försöka göra sig en slant. Kolla snart på blocket får Ni se.

De är så få att de inte har någon menlig inverkan på systemet överhuvudtaget.

 

Frågan är snarare hur många av de 1800 som inte utnyttjade sin startplats som överhuvudtaget försökt bli av med den eller bara skiter i det' date=' tror det är några stycken.[/quote']

Okey! Men om man tar in personer som typ bara slänger in en anmälan och inte tänkt igenom det ordentligt och sen passar på att göra sig själv en hacka då de inser att de inte hinner träna. DET har jag däremot sett några ggr. Jag kanske har fel i att det är ett stort antal som bara gör det för att tjäna pengar men däremot så lär en del problem försvinna om man går back några hundra på att avsäga sig platsen.

Men du kommer fortfarande inte åt som inte ens försöker bli av med sin plats , bara skiter i att åka och skiter i att sälja den.

 

Alt1, om det är så att de 1000-1800 som varje år inte ställer upp försökt bli av med sin plats men inte lyckats, ja då är det inte konstigt att VL vill ha hypen runt anmälan eftersom loppet ju isåfall inte fyller sina platser och egentligen finns det inget problem för de som inte fick nån plats heller.

 

Alt2, om det är så att man däremot skiter i att ens försöka sälja sin plats, då hjälper ju inte heller att VL tar över bytandet och återköpandet, man bryr sig inte och tar förlusten. Som jag tidgare redogjort för så är det nog ytterst tveksamt om VL ta på sig rollen som återköpare och riskera bli Svarte Petter med 1500platser och en förlust på 2-3miljoner.

 

Förmodligen är det väl en kombo av ovanstående.

 

Det har varit några som varit inne på att man måste vara medlem i en klubb redan vid anmälan, det är nog det enda som hittills föreslagits som skulle ha en viss effekt utan att ta bort det som är Vasaloppet med alla möjliga sorters skidåkare. Det skulle ju ta bort en del okynnesanmälande iaf.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...