Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Anmälan Vasaloppet 2015


larsbern

Recommended Posts

Jag tycker dels att de som deltagit vasaloppsveckan året innan ska ha förtur på säg de 10 000 första platserna.

 

Dessutom tycker jag att man skulle ha ett anmälningsförfarande där man kan anmäla sig via sina skidföreningar, och då menar jag inte billiga diverse "clubs" som är sponsrade av företag.

Jag tror haussen som är nu på sikt istället urholkar skidintresset, det bästa är om det byggs skidintresse på föreningsnivå, och att man åker med och kan garanteras plats i den träningsgemenskap man har i sin föreningen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 508
  • Created
  • Last Reply

Jag vill ta tillfället i akt att upprepa (sorry, jag vet jag är tjatig), ungefär vad jag skrev för ganska exakt ett år sedan.

 

Lägg på 1-2 tusen kr på anm. avg.. Skänk pengarna till antingen klimatåtgärder eller tex rädda barnen elikn. - i senare fallet törs jag garantera att pengarna i samtliga fall (med reservation för korruption i ett mkt begränsat antal org.) går till de som behöver dem bättre.

 

Sedan är inte VL dyrt. Räkna med endast 50 kr i timlön till alla barnarbetare och övriga, så skulle det nog gå minus. - För att inte tala om ifall man räknade marknadsmässiga löner och OB mm...

Link to comment
Share on other sites

kan inte alla som föreslagit ändrat anmälningsförfarande i vad avser att fördela platserna, rannsaka sig själva och de som kommit med förslag som INTE gynnar dem själva (eller nära anhöriga) kan skriva det i tråden, eller spara det till Sankte Per.
Link to comment
Share on other sites

kan inte alla som föreslagit ändrat anmälningsförfarande i vad avser att fördela platserna, rannsaka sig själva och de som kommit med förslag som INTE gynnar dem själva (eller nära anhöriga) kan skriva det i tråden, eller spara det till Sankte Per.

Skulle väl på sitt sätt gynna mig själv, men definitivt inte ekonomiskt. Eftersom jag köpte årets ÖS-plats för 400 en vecka innan, och flera gånger köpt reaplatser för VL i Mora dagen innan betydligt under officiellt pris skulle jag gå back om jag anmält mig idag. Handlar för mig mer om att fokusera på skidåkare och mindre på upplevelseturister/spekulanter.

Link to comment
Share on other sites

Nervkittlande att sitta där och vänta, en del negativa tankar helt klart men hur kan man göra det bättre än lika för alla (oräknat viss elit som jagt förutsätter har en gräddfil?)?

 

Seedning i folkloppet framför alla, nej det tycker jag blir fel.

Hausse, visst men hur gör man det mer rättvist än att alla får chansen att anmäla sig samtidigt?

 

Att avgöra vem som "förtjänar" att starta mer än andra låter som att låta någon bestämma vädret... anledningarna till ovänskap skulle öka dramatiskt.

 

Nu fick jag tag i startplats, tyckte att informationen var dålig på hemsidan (fick den via dotterns FB) och håller med om att en starttid borde annonseras minst en vecka i förväg men visst satt vi där och väntade?

Hur kan det bli mer rättvist (inräknat att hemisdan kraschade)?

Bättre visst men det hade varit samma sak nästa söndag 9:00, fullt upp och lika många som inte fått plats?

 

Jag tycker att 1600 är rätt så mycket men kan nog tänka mig mer innan det blir dyrare än upplevelsen (som inte fokuserar på de perfekta spåren).

Vi som ger trycket har aldrig fått de perfekta spåren utan gör detta för att få köra folkloppet Vasaloppet, inte elitloppet.

 

Jag hoppas bara att skidintresset håller i sig i Sverige och att fler skidlopp får fler deltagare men som flera andra sagt så driver Vasaloppet fortfarande mitt motionärsintresse till skidåkning. Så överlag är jag nog nöjd med hanteringen hitintills, förbättringspotential men relativt rättvist än så länge.

 

Om jag inte fått tag på plats hade jag fortsatt att träna och köpt plats i slutet av Februari, antagligen fullt pris då med men utan vinst för säljaren och utan spekulation (tror att det är undantag).

Link to comment
Share on other sites

Nervkittlande att sitta där och vänta, en del negativa tankar helt klart men hur kan man göra det bättre än lika för alla (oräknat viss elit som jagt förutsätter har en gräddfil?)?

 

Seedning i folkloppet framför alla, nej det tycker jag blir fel.

Hausse, visst men hur gör man det mer rättvist än att alla får chansen att anmäla sig samtidigt?

 

Att avgöra vem som "förtjänar" att starta mer än andra låter som att låta någon bestämma vädret... anledningarna till ovänskap skulle öka dramatiskt.

 

Nu fick jag tag i startplats, tyckte att informationen var dålig på hemsidan (fick den via dotterns FB) och håller med om att en starttid borde annonseras minst en vecka i förväg men visst satt vi där och väntade?

Hur kan det bli mer rättvist (inräknat att hemisdan kraschade)?

Bättre visst men det hade varit samma sak nästa söndag 9:00, fullt upp och lika många som inte fått plats?

 

Jag tycker att 1600 är rätt så mycket men kan nog tänka mig mer innan det blir dyrare än upplevelsen (som inte fokuserar på de perfekta spåren).

Vi som ger trycket har aldrig fått de perfekta spåren utan gör detta för att få köra folkloppet Vasaloppet, inte elitloppet.

 

Jag hoppas bara att skidintresset håller i sig i Sverige och att fler skidlopp får fler deltagare men som flera andra sagt så driver Vasaloppet fortfarande mitt motionärsintresse till skidåkning. Så överlag är jag nog nöjd med hanteringen hitintills, förbättringspotential men relativt rättvist än så länge.

 

Om jag inte fått tag på plats hade jag fortsatt att träna och köpt plats i slutet av Februari, antagligen fullt pris då med men utan vinst för säljaren och utan spekulation (tror att det är undantag).

Bra formulerat men jag håller inte med om allt riktigt.... Spåren tex. Jag tror det hade gått att få bättre spår. Har framkommit en del hur det var och jag TROR att de först tänkte bara trycka till spåren med skoter med skidor på natt till lördag men att swix o Toko övertalade arrangörerna att fräsa upp spåren en gång till och det blev inte bra.... Sen varför de två vänstra spåren var så sjukt mycket bättre vet jag inte, om det kanske hade räckt köra någon timme tidigare, jag vet inte.... Men det tex hade gått göra bättre... Att ha anmälan kl tio igår med anledningen att om de skulle gjort rätt och kört kl nio nästa söndag skulle det gå kraschat igen, det köper jag inte heller!

Link to comment
Share on other sites

1. Gör alla platser personliga (kan man inte åka säljer man tillbaka biljetten till VL organisationen för ett reducerat pris. Platsen går till nästa i väntelistan).

 

2. Ge förtur till dom som åkte ÖS el. VL föregående år. Många tävlar inte utan ska bara "ta sig imål" och då räcker det med att köra ÖS.

 

Själv fick jag biljett men det blir nog sista gången jag åker om dom inte ändrar så det är nått slags jävla lotto. Tycker synd om dom som tränar i flera år för att åka och sen har otur med en dålig uppkoppling.

 

Och säg inte "det går alltid köpa biljett veckorna innan". Jag, och många andra, får mycket enklare att lägga upp träning med ett konkret och garanterat mål och sen har vi det med boende osv. Dessutom så går det verkligen inte veta att det är enkelt att fixa biljett veckorna innan, det har aldrig tagit 90s att sälja slut förut... Jag tror t.o.m. det hade varit svårt i år att fixa biljett i slutet om vi haft en normal vinter.

 

Blä.

Link to comment
Share on other sites

1. Gör alla platser personliga (kan man inte åka säljer man tillbaka biljetten till VL organisationen för ett reducerat pris. Platsen går till nästa i väntelistan).

 

2. Ge förtur till dom som åkte ÖS el. VL föregående år. Många tävlar inte utan ska bara "ta sig imål" och då räcker det med att köra ÖS.

 

Själv fick jag biljett men det blir nog sista gången jag åker om dom inte ändrar så det är nått slags jävla lotto. Tycker synd om dom som tränar i flera år för att åka och sen har otur med en dålig uppkoppling.

 

Och säg inte "det går alltid köpa biljett veckorna innan". Jag, och många andra, får mycket enklare att lägga upp träning med ett konkret och garanterat mål och sen har vi det med boende osv. Dessutom så går det verkligen inte veta att det är enkelt att fixa biljett veckorna innan, det har aldrig tagit 90s att sälja slut förut... Jag tror t.o.m. det hade varit svårt i år att fixa biljett i slutet om vi haft en normal vinter.

 

Blä.

1. Jag kan inte annat än hålla med dig i punkt nr 1. Det är ett otyg att vissa köper platser på chans i hopp om att göra sig en hacka. Problem med falska biljetter och svindyra andrahandsbiljetter har ju redan diskuterats omfattande kring konserter. Jag tycker absolut att det borde förbjudas att sälja startplatser till högre pris än utgångspriset, alternativt att man enbart kan sälja i andrahand inom samma förening alt. enbart sälja tillbaka till Vasaloppet mot liten förlust.

 

2. En annan åtgärd som jag tycker är viktig är att man mer strikt följer Svenska Skidförbundets regelverk kring anmälan: Att åkaren måste vara godkänd och betald som medlem i en skidklubb INNAN det är möjligt att anmäla sig till Vasaloppet. Som det är nu är det många som bara skriver i nån klubb nära sig och DÄREFTER blir medlem där eller annorstädes. Klubbkravet bör stärkas. Tycker jag. Medlemsregistren i Idrottonline skulle kunna användas för att göra det tekniskt omöjligt att anmäla sig utan bekräftat medlemskap i en skidförening.

 

3. En tredje åtgärd värd att diskutera är att man kanske bör kräva ett fullföljt seedningslopp för att ens kunna anmäla sig. Det är väl ändå rimligt att tänka sig att man måste bevisa på 4 mil att man har hälsan och tekniken att kunna åka någorlunda innan man släpps ut på 9 mil.

Link to comment
Share on other sites

1. Gör alla platser personliga (kan man inte åka säljer man tillbaka biljetten till VL organisationen för ett reducerat pris. Platsen går till nästa i väntelistan).

 

2. Ge förtur till dom som åkte ÖS el. VL föregående år. Många tävlar inte utan ska bara "ta sig imål" och då räcker det med att köra ÖS.

 

Själv fick jag biljett men det blir nog sista gången jag åker om dom inte ändrar så det är nått slags jävla lotto. Tycker synd om dom som tränar i flera år för att åka och sen har otur med en dålig uppkoppling.

 

Och säg inte "det går alltid köpa biljett veckorna innan". Jag, och många andra, får mycket enklare att lägga upp träning med ett konkret och garanterat mål och sen har vi det med boende osv. Dessutom så går det verkligen inte veta att det är enkelt att fixa biljett veckorna innan, det har aldrig tagit 90s att sälja slut förut... Jag tror t.o.m. det hade varit svårt i år att fixa biljett i slutet om vi haft en normal vinter.

 

Blä.

Jag kommer att sikta på trevliga och/eller snösäkra lopp utomlands, t.ex. Marcialonga, König Ludwig, Holmenkollmarsjen, m.fl. så får deltagande i ÖS/VL bli efter form, tycke och smak. Dags att slakta den heliga (kö-)kon ;)

Link to comment
Share on other sites

Tillägg till mina förslag ett par inlägg upp...

 

Hur vore det om varje skidförbundsansluten förening fick förtur till lika antal platser som man hade fullföljande åkare i föregående års lopp? Säg att IFK Bakhalt har 25 åkare i mål år 1 då har de 25 "teckningsrätter" att disponera till år 2. Utnyttjas inte alla kan de säljas eller lämnas åter till Vasaloppet. Otecknade startplatser säljs sedan i köordning eller lottas ut.

Link to comment
Share on other sites

1. Gör alla platser personliga (kan man inte åka säljer man tillbaka biljetten till VL organisationen för ett reducerat pris. Platsen går till nästa i väntelistan).

 

2. Ge förtur till dom som åkte ÖS el. VL föregående år. Många tävlar inte utan ska bara "ta sig imål" och då räcker det med att köra ÖS.

 

Själv fick jag biljett men det blir nog sista gången jag åker om dom inte ändrar så det är nått slags jävla lotto. Tycker synd om dom som tränar i flera år för att åka och sen har otur med en dålig uppkoppling.

 

Och säg inte "det går alltid köpa biljett veckorna innan". Jag' date=' och många andra, får mycket enklare att lägga upp träning med ett konkret och garanterat mål och sen har vi det med boende osv. Dessutom så går det verkligen inte veta att det är enkelt att fixa biljett veckorna innan, det har aldrig tagit 90s att sälja slut förut... Jag tror t.o.m. det hade varit svårt i år att fixa biljett i slutet om vi haft en normal vinter.

 

Blä.[/quote']

Jag kommer att sikta på trevliga och/eller snösäkra lopp utomlands, t.ex. Marcialonga, König Ludwig, Holmenkollmarsjen, m.fl. så får deltagande i ÖS/VL bli efter form, tycke och smak. Dags att slakta den heliga (kö-)kon ;)

Borde väl finnas ett gäng andra långa lopp som är trevliga o snösäkra även i Sverige? Kanske dags för långloppen en bit upp i Norrland att marknadsföra sig mer? Många i södra halvan av landet tror att skid-Sveriges nordgräns går vid en linje Harsa - Bruksvallarna, men så måste det ju inte vara.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om del 1, jag tror att det skulle lösa detta på ett bra sätt. Det medför att:

- alla köp av startplats för att tjäna pengar försvinner.

- bara de som är helt säkra på att åka köper. Jag tror att det finns ganska många som köper en startplats utan att vara helt säkra på att köra. Det går ju alltid att sälja den senare (kanske till och med med vinst)

 

Seedning förstör lite av det som är kul med Vasaloppet, att finns tappra hjältar åker första gången och håller på i 12 timmar. Spridning från elit till dessa med alla varianter däremellan är det som gör Vasaloppet så speciellt. Själv skulle jag ha stått i led 2 så det är inte för egen del jag tycker det. Lottning verkar supertråkigt men det är nog trots allt bättre än dagens lösning.

 

 

1. Gör alla platser personliga (kan man inte åka säljer man tillbaka biljetten till VL organisationen för ett reducerat pris. Platsen går till nästa i väntelistan).

 

2. Ge förtur till dom som åkte ÖS el. VL föregående år. Många tävlar inte utan ska bara "ta sig imål" och då räcker det med att köra ÖS.

 

Själv fick jag biljett men det blir nog sista gången jag åker om dom inte ändrar så det är nått slags jävla lotto. Tycker synd om dom som tränar i flera år för att åka och sen har otur med en dålig uppkoppling.

 

Och säg inte "det går alltid köpa biljett veckorna innan". Jag, och många andra, får mycket enklare att lägga upp träning med ett konkret och garanterat mål och sen har vi det med boende osv. Dessutom så går det verkligen inte veta att det är enkelt att fixa biljett veckorna innan, det har aldrig tagit 90s att sälja slut förut... Jag tror t.o.m. det hade varit svårt i år att fixa biljett i slutet om vi haft en normal vinter.

 

Blä.

Link to comment
Share on other sites

Men det tex hade gått göra bättre... Att ha anmälan kl tio igår med anledningen att om de skulle gjort rätt och kört kl nio nästa söndag skulle det gå kraschat igen, det köper jag inte heller!

Jag tänkte mig nog bara att det hade varit lika många som inte fick plats nästa söndag... som nu i söndags kl 10, inte att servern skulle krascha. Därmed lika många (men andra?) som hade varit missnöjda nästa söndag?

 

Som jag sa så tycker jag att en veckas framförhållning är rimlig.

 

Men det finns nog ingen möjlighet att låta alla som vill starta i Vasaloppet göra det.. platserna räcker inte till idag!

Därmed ett antal missnöjda kunder? Och ingen skillnad i antal missnöjda igår jämfört med nästa vecka?

Link to comment
Share on other sites

Tillägg till mina förslag ett par inlägg upp...

 

Hur vore det om varje skidförbundsansluten förening fick förtur till lika antal platser som man hade fullföljande åkare i föregående års lopp? Säg att IFK Bakhalt har 25 åkare i mål år 1 då har de 25 "teckningsrätter" att disponera till år 2. Utnyttjas inte alla kan de säljas eller lämnas åter till Vasaloppet. Otecknade startplatser säljs sedan i köordning eller lottas ut.

Då känns ju dagens system bra mycket smidigare och enklare för alla parter...problemet är ju att intresset är större än antalet platser vid anmälningstillfället. Hu r man än hanterar det kommer de som blir utan plats känna sig orättvist behandlade. I stort sett funkar det ju bra som det är.

Tror inte Vasaloppet vill dra på sig ytterligare administration genom att hantera kölistor och annat.

 

Idag är drygt hälften av de som anmäler sig till loppet förstagångsåkare och så vill nog VL ha det för att bredda kundunderlaget när motionsbommen viker och platserna inte tar slut före nyår.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker avgiften borde vara rabbaterad för unga åkare, de sub 20år eller kanske tom 23år. Positivt om man kan locka fler unga vuxna till skidåkningen vilka ej haft intresse el möjlighet att satsa från tidig ålderi skidklubbar.

 

Annars så är personliga startplatser som säljs senare på året bästa förslaget.

 

Och nej, inget av förslagen gynnar mig, är äldre och förhoppningen är att hitta startplats strax innan loppet billigt då jag ej har råd med anmälningsavgift.

Link to comment
Share on other sites

... problemet är ju att intresset är större än antalet platser vid anmälningstillfället. ...

Precis, vid anmälningsdagen är det fler än 15800 som vill åka.

Vid startfållorna var det väl i år ~14000 som fanns på plats. Är detta ett bortfall som ledningen räknat med? Skulle loppet hantera alla 15800?

 

 

Hur många startplatser finns det som bara blir liggande och som skulle ha överlåtits om det varit enklare/värt besväret?

Med ett system för att enklare hantera ej längre önskade platser så kanske antalet startande väl kunna vara mer än 14000.

 

 

Jag röstar för att VL hanterar återköp/försäljning av startplatser!

Link to comment
Share on other sites

Nu fick jag tag i en startplats och givetvis är jag nöjd. Men jag tycker det var fel av Vasaloppet att sälja startplatser igen efter kraschen vid nio och det förvånade mig väldigt mycket att man inte sköt upp försäljningen till nästa söndag.

 

Vasaloppet måste göra något åt svarta börsen handeln, det är långt ifrån okej att det ligger startplatser ute för flera tusen kronor bara dagar efter släppet.

Link to comment
Share on other sites

Läste i Metro idag att VL pratar om lottning framgent som ett rättvist alternativ. Snopet för Brinken om det blir en nitlott ;-) Eliteledet garanterad plats + nåt mer led? Intressant att följa hur de ska förbättra detta.

Lottning..... Det kan ju aldrig bli aktuellt. Finns ju flera bra inlägg här om hur man gör med framför allt reservlista hos Vasaloppet... Och att man inte får sälja platserna vidare utan bara kan köpa dem från Vasaloppets reservlista.... Så lottning kan ju aldrig bli aktuellt!

Link to comment
Share on other sites

Lottning är ju aptrist! Jag vill inte åka själv utan bokar med nån annan, visst vi åker inte själva loppet ihop men allt runtomkring, vallning, boende, försnack osv är det kul att dela tycker jag... Det går ju inte om bara en får biljett...

 

Är jag ensam om att tycka det?

 

Lottning bland oseedade kan jag väl tycka vore OK...

Link to comment
Share on other sites

Läste i Metro idag att VL pratar om lottning framgent som ett rättvist alternativ. Snopet för Brinken om det blir en nitlott ;-) Eliteledet garanterad plats + nåt mer led? Intressant att följa hur de ska förbättra detta.

Lottning..... Det kan ju aldrig bli aktuellt. Finns ju flera bra inlägg här om hur man gör med framför allt reservlista hos Vasaloppet... Och att man inte får sälja platserna vidare utan bara kan köpa dem från Vasaloppets reservlista.... Så lottning kan ju aldrig bli aktuellt!

"– Vi tittar på lottning, som på andra alternativ. När anmälan börjar handla om sekunder, känns det mest rättvist att ha en lottning. Baksidan är att det känns som att det inte riktigt passar Vasaloppet. Men jag tror att vi måste gå mot det som är mest rättvist och ger flest chansen, säger Ola Granfeldt"

 

http://www.metro.se/sport/vasaloppet-fullt-pa-rekordtid/Hdzncp!A4p@SV@IFCXsQfxMSIOn3A/

Link to comment
Share on other sites

... problemet är ju att intresset är större än antalet platser vid anmälningstillfället. ...

Precis' date=' vid anmälningsdagen är det fler än 15800 som vill åka.

Vid startfållorna var det väl i år ~14000 som fanns på plats. Är detta ett bortfall som ledningen räknat med? Skulle loppet hantera alla 15800?

 

 

Hur många startplatser finns det som bara blir liggande och som skulle ha överlåtits om det varit enklare/värt besväret?

Med ett system för att enklare hantera ej längre önskade platser så kanske antalet startande väl kunna vara mer än 14000.

 

 

Jag röstar för att VL hanterar återköp/försäljning av startplatser![/quote']

Det är ju oerhört enkelt redan idag, kan knappast vara det som är problemet?

Hade jag velat åka loppet i år fanns det ett överflöd av platser att köpa dessutom betydligt billigare än ursprungsvärdet (borde det förresten inte förbjudas att kunna köpa plats till underpris?).

 

Skulle det vara lättare att hoppa på en plats sista veckan om Vasaloppet hanterade alltihop, ser inte riktigt logiken?

 

Och om Vasaloppet själva ska köpa tillbaka och hantera kölista behöver de alltså förmodligen avsätta fler man timmar på arbetsuppgiften plus att man riskerar att förlora knappat 3miljoner kronor på återköpta osålda platser(1800*1600=2880000), nån som tror VL är intresserade när man säljer hela produkten på 90s utan att riskera något?

 

Jag tror att man nästan hur man än gör får ett frånfall på startdagen av olika anledningar, i år var det kanske något större pga föret.

Link to comment
Share on other sites

Lottning är ju aptrist! Jag vill inte åka själv utan bokar med nån annan, visst vi åker inte själva loppet ihop men allt runtomkring, vallning, boende, försnack osv är det kul att dela tycker jag... Det går ju inte om bara en får biljett...

 

Är jag ensam om att tycka det?

 

Lottning bland oseedade kan jag väl tycka vore OK...

Jag håller med dig. Jag åker dit i sällskap med min träningskompis .

Vi har som tradition att göra alla Svensk-klassiker deltävlingar ihop..

Ofta är det ju kamratgäng som utmanar varandra osv....

Skippa lotteri !

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...