Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Anmälan Vasaloppet 2015


larsbern

Recommended Posts

"Jag/min svärfar/grannfrun har åkt Vasaloppet femtio gånger, så då måste jag/vi väl ändå premieras och garanteras en startplats"

 

"Jag har lagt ner fyrahundratrettitusen kronor enbart på Red Creek-borstar i nylon det senaste halvåret. Det om något visar på hur viktigt Vasaloppet är för mig. Hit med en startplats."

 

"Min svåger åker lätt under 4.15 så han om någon måste väl ändå vara värd att få starta utan att sitta med resten av blåbärspöbeln och klicka refresh mellan klockan nio och tio en söndagmorgon. Låt alla l33t-åkers få förtur"

 

Vasaloppet är nu – och kommer förhoppningsvis även de närmaste åren att vara – ett av de största sportsliga evenemangen man kan vara med om på snö (nåja). Deal with it.

 

Varför ska man garantera folk startplats som åkt VL en massa gånger tidigare? Ska förstagångsåkarna aldrig få möjlighet att ta sig de nio milen till Mora? Kommer VL till slut bara att bestå av vänsterspårsåkande åldringar i orangea västar? Nä, jag tycker att det är helt fantastiskt att det är ett så otroligt tryck på att få plåga sig under en söndag i början av mars. Och precis som så många andra redan sagt: vill man ha en startplats så är utsikterna extremt goda någon vecka innan start.

 

Angående lotterifrågan som det snackas om nu: till viss del har det väl ändå varit ett lotteri huruvida man lyckats styra webbläsaren in i rätt fålla för att dessutom hinna med att klicka på skicka-knappen i tid? Vad är mest rättvist: snabbast bredband/lägst ping eller en lott?

 

Att det sedan finns fula fiskar som försöker sig på andrahandsförsäljning enkom i syfte att tjäna några kronor är självfallet helt fel. Det om något borde rimligtvis vasaloppsledningen kunna komma till rätta med. Fixa det (höj startavgiften i värsta fall för att täcka kostnader med administration eller jag vet inte vad) och se samtidigt till att diskvalificera back-gående & skejtande under loppet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 508
  • Created
  • Last Reply
"....

Att det sedan finns fula fiskar som försöker sig på andrahandsförsäljning enkom i syfte att tjäna några kronor är självfallet helt fel. Det om något borde rimligtvis vasaloppsledningen kunna komma till rätta med. Fixa det (höj startavgiften i värsta fall för att täcka kostnader med administration eller jag vet inte vad) och se samtidigt till att diskvalificera back-gående & skejtande under loppet.

Jag tror att man skulle komma tillrätta med ganska mycket bara man fick bort "de fula fiskarna". Det skall självklart inte vara okey att tjäna pengar på startplatserna men ledningen verkar ju inte ta tag i problemet heller. Troligtvis så anser de bara att loppet haussas ännu mer då det är som det är. Men då man ändå plockade bort SkejtVasan så kan man väl lägga in ytterligare ett Öppet Spår och ha ngn slags seedning till Vasan, det är ju ändå en tävling. Och det diskades nog ganska friskt. Det hoppas jag iaf då jag blev riktigt sur att bli ifrånåkt av skejtare uppför då man själv saxade/gick.

Link to comment
Share on other sites

"Jag/min svärfar/grannfrun har åkt Vasaloppet femtio gånger, så då måste jag/vi väl ändå premieras och garanteras en startplats"

 

"Jag har lagt ner fyrahundratrettitusen kronor enbart på Red Creek-borstar i nylon det senaste halvåret. Det om något visar på hur viktigt Vasaloppet är för mig. Hit med en startplats."

 

"Min svåger åker lätt under 4.15 så han om någon måste väl ändå vara värd att få starta utan att sitta med resten av blåbärspöbeln och klicka refresh mellan klockan nio och tio en söndagmorgon. Låt alla l33t-åkers få förtur"

 

Vasaloppet är nu – och kommer förhoppningsvis även de närmaste åren att vara – ett av de största sportsliga evenemangen man kan vara med om på snö (nåja). Deal with it.

 

Varför ska man garantera folk startplats som åkt VL en massa gånger tidigare? Ska förstagångsåkarna aldrig få möjlighet att ta sig de nio milen till Mora? Kommer VL till slut bara att bestå av vänsterspårsåkande åldringar i orangea västar? Nä, jag tycker att det är helt fantastiskt att det är ett så otroligt tryck på att få plåga sig under en söndag i början av mars. Och precis som så många andra redan sagt: vill man ha en startplats så är utsikterna extremt goda någon vecka innan start.

 

Angående lotterifrågan som det snackas om nu: till viss del har det väl ändå varit ett lotteri huruvida man lyckats styra webbläsaren in i rätt fålla för att dessutom hinna med att klicka på skicka-knappen i tid? Vad är mest rättvist: snabbast bredband/lägst ping eller en lott?

 

Att det sedan finns fula fiskar som försöker sig på andrahandsförsäljning enkom i syfte att tjäna några kronor är självfallet helt fel. Det om något borde rimligtvis vasaloppsledningen kunna komma till rätta med. Fixa det (höj startavgiften i värsta fall för att täcka kostnader med administration eller jag vet inte vad) och se samtidigt till att diskvalificera back-gående & skejtande under loppet.

Öppet spår finns för förstagångsåkare.

Link to comment
Share on other sites

"Jag/min svärfar/grannfrun har åkt Vasaloppet femtio gånger' date=' så då måste jag/vi väl ändå premieras och garanteras en startplats"

 

"Jag har lagt ner fyrahundratrettitusen kronor enbart på Red Creek-borstar i nylon det senaste halvåret. Det om något visar på hur viktigt Vasaloppet är för mig. Hit med en startplats."

 

"Min svåger åker lätt under 4.15 så han om någon måste väl ändå vara värd att få starta utan att sitta med resten av blåbärspöbeln och klicka refresh mellan klockan nio och tio en söndagmorgon. Låt alla l33t-åkers få förtur"

 

Vasaloppet är nu – och kommer förhoppningsvis även de närmaste åren att vara – ett av de största sportsliga evenemangen man kan vara med om på snö (nåja). Deal with it.

 

Varför ska man garantera folk startplats som åkt VL en massa gånger tidigare? [b']Ska förstagångsåkarna aldrig få möjlighet att ta sig de nio milen till Mora? [/b]Kommer VL till slut bara att bestå av vänsterspårsåkande åldringar i orangea västar? Nä, jag tycker att det är helt fantastiskt att det är ett så otroligt tryck på att få plåga sig under en söndag i början av mars. Och precis som så många andra redan sagt: vill man ha en startplats så är utsikterna extremt goda någon vecka innan start.

 

Angående lotterifrågan som det snackas om nu: till viss del har det väl ändå varit ett lotteri huruvida man lyckats styra webbläsaren in i rätt fålla för att dessutom hinna med att klicka på skicka-knappen i tid? Vad är mest rättvist: snabbast bredband/lägst ping eller en lott?

 

Att det sedan finns fula fiskar som försöker sig på andrahandsförsäljning enkom i syfte att tjäna några kronor är självfallet helt fel. Det om något borde rimligtvis vasaloppsledningen kunna komma till rätta med. Fixa det (höj startavgiften i värsta fall för att täcka kostnader med administration eller jag vet inte vad) och se samtidigt till att diskvalificera back-gående & skejtande under loppet.

Öppet spår finns för förstagångsåkare.

Vem avgör vems skidåkning som är viktigast/mest värd och ur vems perspektiv?

 

Ur Vasaloppets perspektiv och varumärke är det nog solklart så att man gäran ser en ordentlig spridning på deltagarnas åkförmåga, det är ju det som är Vasaloppet!

 

Ser man det rent praktiskt så är det givetvis att föredra ett jämnt flöde av åkare över hela dagen jämfört med att alla kommer i mål mellan 12-15.

 

Vad vore TV-sändningen utan blåbären, blir dålig tv med bara hormonstinna led3 åkare som inte har tid att stanna vid mikrofonerna.

 

Och även om det så vore en åkare som enbart åker loppet för att ta sig runt och fullborda klassikern men vill göra det i "riktiga" Vasaloppet har jag svårt att det valet och den målsättningen skulle vara mindre värd än någon annans..

 

Skulle personligen inte ha några problem med en kvalificering inför VL (det skulle ju gynna mig!) men jag tror knappast att det är något VL överhuvudtaget ens funderar på, det är inte loppets själ.

 

För egen del överväger jag efter 15Vasalopp att köra ÖS istället för alltkring VL har ballat ur och blivit helt hysteriskt och det är inte förstagångsåkarna som står för den hysterin. I ÖS är man ju garanterad 9mils skidåkning efter egen åkkapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Inför en tidsgräns om ex 9h. kvallifikations tävling. Om man nu ska åka och inte klarar VL på under 9h så finns Ö.S. Att man vid anmälan kan ange sitt medlemsnummer i skidförening. Koppla anmälan till Sportadmin. Ta betalt vid anmälan. Slätt startplatserna i Augusti.

Varför ska alla få åka VL. Pengar pengar in på deras konto.

Kan man göra namnbyte i STHL Maraton jag har fått för mig att det är borttaget. Ta bort möjligheten att sälja sin startplats. Kan man inte åka pga sjukdom finns Folksams Startklar.

Om det kommer nåt roligare som man hellre vill göra så förlorar man sina inbetalda pengar.

Link to comment
Share on other sites

Inför en tidsgräns om ex 9h. kvallifikations tävling. Om man nu ska åka och inte klarar VL på under 9h så finns Ö.S. Att man vid anmälan kan ange sitt medlemsnummer i skidförening. Koppla anmälan till Sportadmin. Ta betalt vid anmälan. Slätt startplatserna i Augusti.

Varför ska alla få åka VL. Pengar pengar in på deras konto.

Kan man göra namnbyte i STHL Maraton jag har fått för mig att det är borttaget. Ta bort möjligheten att sälja sin startplats. Kan man inte åka pga sjukdom finns Folksams Startklar.

Om det kommer nåt roligare som man hellre vill göra så förlorar man sina inbetalda pengar.

Vore såklart bättre att startplatserna släpptes i Augusti, men om VL nu kan sälja alla platser i mitten av mars inom 90sekunder är det nog svårt att argumentera för den ändringen.

 

I övrigt tycker jag att det ändå är bra att man kan sälja sin startplats med namnbyte. Tror att problemet med svartabörs hittils är betydligt mindre än vad vissa hävdar. Inte minst då många inser att det går att få tag på platser längre fram. Till skillnad från rockkonserter. Att inte kunna göra namnbyte leder till samma situation som exempelvis Göteborgsvarvet, vilket nog ingen vill ha. På GV springer många med "fel" nummerlapp samt att diffen mellan antal anmälda och antal startande är låångt större än på Vasaloppet. Bra för GV iofs som får in pengar från fler löpare än som de skulle kunna ta emot. Men jag tror inte VL vill ha det så.

Link to comment
Share on other sites

Inför en tidsgräns om ex 9h. kvallifikations tävling. Om man nu ska åka och inte klarar VL på under 9h så finns Ö.S. Att man vid anmälan kan ange sitt medlemsnummer i skidförening. Koppla anmälan till Sportadmin. Ta betalt vid anmälan. Slätt startplatserna i Augusti.

Varför ska alla få åka VL. Pengar pengar in på deras konto.

Kan man göra namnbyte i STHL Maraton jag har fått för mig att det är borttaget. Ta bort möjligheten att sälja sin startplats. Kan man inte åka pga sjukdom finns Folksams Startklar.

Om det kommer nåt roligare som man hellre vill göra så förlorar man sina inbetalda pengar.

Augustianmälan är bra, det skulle nog dämpa hysterin något, fast frågan är om det är det som vL vill?

 

Du tycker alltså att det är bättre att platsen blir tom framför att någon annan kan överta från någon som av någon anledning utöver sjukdom inte åker loppet? Att det blir som i Ggbgvarvet där 25-30% av anmälda löpare inte kommer till start plus att flera springer i annans namn, tycker det är en sällsynt dålig lösning för alla som vill springa men en bra lösning för arrangören som kan casha in utan att behöva leverera.

 

I Vasaloppet erbjuds alla som vill i slutändan plats, tycker nuvarande system funkar bra.

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte åka pga sjukdom finns Folksams Startklar.

Jag Betalade 1390:- för startplatsen i år. Jag blev tyvärr sjuk och får via startklar tillbaka anmälningsavgiften. Problemet är bara att försäkringen kostade 250 kr. Besöket hos läkaren kostade 150 kr och sjukintyget som läkaren skrev kostade 310 kr. Jag gick således back 250 + 150 + 310 = 710 kr. Så i fortsättningen så säljer jag hellre min plats utan att förlora så mycket pengar. Det blir dessutom mindre administrativt arbete än att använda försäkringen.

Link to comment
Share on other sites

Kanske ett smått radikalt förslag men med dagens enorma intresse skulle man ju kunna köra två dagar. Söndagen är och förblir huvudtävlingen med eliten och lördagen blir mer med betoning på de som åker långsammare.

 

De som idag åker från tex 8:e led eller bakåt får åka på lördagen och de 10-12 000 bästa på söndagen. Bättre spår för alla!

Ett lopp mer eller mindre kan knappast anstränga organisationen nämnvärt mkt mer.

Link to comment
Share on other sites

Inför en tidsgräns om ex 9h. kvallifikations tävling. Om man nu ska åka och inte klarar VL på under 9h så finns Ö.S. Att man vid anmälan kan ange sitt medlemsnummer i skidförening. Koppla anmälan till Sportadmin. Ta betalt vid anmälan. Slätt startplatserna i Augusti.

Varför ska alla få åka VL. Pengar pengar in på deras konto.

Kan man göra namnbyte i STHL Maraton jag har fått för mig att det är borttaget. Ta bort möjligheten att sälja sin startplats. Kan man inte åka pga sjukdom finns Folksams Startklar.

Om det kommer nåt roligare som man hellre vill göra så förlorar man sina inbetalda pengar.

Augustianmälan är bra' date=' det skulle nog dämpa hysterin något, fast frågan är om det är det som vL vill?

 

Du tycker alltså att det är bättre att platsen blir tom framför att någon annan kan överta från någon som av någon anledning utöver sjukdom inte åker loppet? Att det blir som i Ggbgvarvet där 25-30% av anmälda löpare inte kommer till start plus att flera springer i annans namn, tycker det är en sällsynt dålig lösning för alla som vill springa men en bra lösning för arrangören som kan casha in utan att behöva leverera.

 

I Vasaloppet erbjuds alla som vill i slutändan plats, tycker nuvarande system funkar bra.[/quote']

Håller med, bättre att det går att sälja/köpa platser än att det är kört och inte går att överta ngn annans plats. Visst är det ett otyg när ngn lägger ut sin plats till försäljning för 5000kr men hur stor andel av de 15800 köper egentligen en start bara för att tjäna pengar på den? Några få rötägg gissar jag, och ingen egentlig anledning att ändra hela systemet.

Link to comment
Share on other sites

Mitt förslag är; utöka till 30 startled fördelade på tre lopp under veckan. Först de svagare och avslutning med de bästa. Sätt max vid 30.000 åkare ungefär, d.v.s. betydligt färre än idag per lopp. Haussen skulle kunna öka ännu mera. Alla vi som jagar startled idag kommer att ha ännu mera att jaga. Loppet skulle bli roligare för alla med mindre trängsel och bättre fördelning mellan olika åkskicklighet. Om taket börjar nås, utöka ytterligare bara.

 

Hur svårt kan det vara? :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle nån vara villig att ge mig 5000kr för min startplats så bangar inte jag att utföra ett byte.

 

Om inte alla kommer till start blir det ju bättre för alla i spåret.

 

Vasaloppet kommer att självdö överlever inte sin 100årsdag.

Link to comment
Share on other sites

"Jag/min svärfar/grannfrun har åkt Vasaloppet femtio gånger, så då måste jag/vi väl ändå premieras och garanteras en startplats"

 

"Jag har lagt ner fyrahundratrettitusen kronor enbart på Red Creek-borstar i nylon det senaste halvåret. Det om något visar på hur viktigt Vasaloppet är för mig. Hit med en startplats."

 

"Min svåger åker lätt under 4.15 så han om någon måste väl ändå vara värd att få starta utan att sitta med resten av blåbärspöbeln och klicka refresh mellan klockan nio och tio en söndagmorgon. Låt alla l33t-åkers få förtur"

 

Vasaloppet är nu – och kommer förhoppningsvis även de närmaste åren att vara – ett av de största sportsliga evenemangen man kan vara med om på snö (nåja). Deal with it.

 

Varför ska man garantera folk startplats som åkt VL en massa gånger tidigare? Ska förstagångsåkarna aldrig få möjlighet att ta sig de nio milen till Mora? Kommer VL till slut bara att bestå av vänsterspårsåkande åldringar i orangea västar? Nä, jag tycker att det är helt fantastiskt att det är ett så otroligt tryck på att få plåga sig under en söndag i början av mars. Och precis som så många andra redan sagt: vill man ha en startplats så är utsikterna extremt goda någon vecka innan start.

 

Angående lotterifrågan som det snackas om nu: till viss del har det väl ändå varit ett lotteri huruvida man lyckats styra webbläsaren in i rätt fålla för att dessutom hinna med att klicka på skicka-knappen i tid? Vad är mest rättvist: snabbast bredband/lägst ping eller en lott?

 

Att det sedan finns fula fiskar som försöker sig på andrahandsförsäljning enkom i syfte att tjäna några kronor är självfallet helt fel. Det om något borde rimligtvis vasaloppsledningen kunna komma till rätta med. Fixa det (höj startavgiften i värsta fall för att täcka kostnader med administration eller jag vet inte vad) och se samtidigt till att diskvalificera back-gående & skejtande under loppet.

Äntligen en vettig kommentar!

 

Att säga som så många att Vasaloppet ska vara exklusivt för folk som åkt flera år eller bara för led 4 åkare eller bättre känns som resonemang sprunget ur frustration. Alternativet är ju att låta alla som åkte Vasaloppet i år få åka Öppet spår nästa år så nya åkare får chansen att prova på folkfesten och sen efter ett år i Öppet spår är man eventuellt välkommen tillbaka att åka Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig det varje år är många förstagångs åkare.

Kan ha regeln att man måste åkt ett öppet spår året innan. Samt innföra flera öppna spår om behövs.

Tycker också att genomfört öppet spår ska vara ett krav alternativt då seedning till elitled för att öppna för toppåkare. Då slipper man alla som ställer upp bara för att de slagit vad på fyllan och även de som tycker det är kul att vara med men är glada för att komma halvvägs. Då kan man lika gärna åka öppet spår tycker jag. Även de som åker på tolv timmar för att göra en klassiker kan lika gärna åka ÖS. (Jag började själv med ÖS)

Kanske är dags att ta bort led 10 och göra plats för åkare som är intresserade av skidåkning på riktigt. Fast så får man väl inte säga för då kränker man väl någons "lika värde". Å andra sidan rangordnas ju hela startfältet redan idag utan att någon gnäller.

Link to comment
Share on other sites

Vilken tur att dom tillåter oss motionärer att åka ännu.. Ni som förespråkar seedning mm ni drabbas ju ej av långsammare åkare!!! Sen så är det ju oftast man far ett gäng tillsammans och åker i diverse led i startfållan ska inte det kunna genomföras pga av diverse idéer??

 

Jag själv har startat i i mina 5 Vasalopp 10,7,9,8 och 10 i år

 

Men samma förutsättningar för alla vid anmälan bara gilla det eller åk öppet spår själva

Link to comment
Share on other sites

Vilken tur att dom tillåter oss motionärer att åka ännu.. Ni som förespråkar seedning mm ni drabbas ju ej av långsammare åkare!!! Sen så är det ju oftast man far ett gäng tillsammans och åker i diverse led i startfållan ska inte det kunna genomföras pga av diverse idéer??

 

Jag själv har startat i i mina 5 Vasalopp 10,7,9,8 och 10 i år

 

Men samma förutsättningar för alla vid anmälan bara gilla det eller åk öppet spår själva

Den som inte får någon startplats drabbas väl?? Tycker du det är bra om någon som tränar 500 tim per år och lever för detta ska tvingas avstå för att någon annan ska vara rolig och starta på slalomskidor? Vasaloppet är faktiskt en skidtävling även om rätt många inte verkar ha fattat det.

Link to comment
Share on other sites

Detta var en mycket spännande och rolig tråd, när man sitter med facit i hand. Först framåt kl 9.00, då spänningen höjdes radikalt, sen antiklimax när allt pajade och anmälan stängdes, sen var det lite villrådig stämning ett tag ända till den nya "starttiden" offentliggjorts, sen framåt kl 10.00 höjdes spänningen igen och sen alla glada, befriande kommentarer efter lyckade anmälningar för att följas av besvikna kommentarer från dem som ej hann komma med i tid för att följas av många olika förslag på hur man skulle kunna ändra anmälningsförfarandet från detta "minutdrama". Jag det var en liten beskrivning av hur jag upplevde händelseutvecklingen under "dramats gång".

 

Mitt förslag: Eftersom Vasaloppet blockerat utvecklingen inom skejtingen borde en SKEJTVASA över hela sträckan 9 mil som en riktig TÄVLING införas, nu när man inte behöver vara rädd för att det skulle konkurrera med stora Vasaloppet. De som missade tåget till VL fick då ett realistiskt alternativ till ÖS. :)

Link to comment
Share on other sites

Vilken tur att dom tillåter oss motionärer att åka ännu.. Ni som förespråkar seedning mm ni drabbas ju ej av långsammare åkare!!! Sen så är det ju oftast man far ett gäng tillsammans och åker i diverse led i startfållan ska inte det kunna genomföras pga av diverse idéer??

 

Jag själv har startat i i mina 5 Vasalopp 10' date='7,9,8 och 10 i år

 

Men samma förutsättningar för alla vid anmälan bara gilla det eller åk öppet spår själva[/quote']

Den som inte får någon startplats drabbas väl?? Tycker du det är bra om någon som tränar 500 tim per år och lever för detta ska tvingas avstå för att någon annan ska vara rolig och starta på slalomskidor? Vasaloppet är faktiskt en skidtävling även om rätt många inte verkar ha fattat det.

Så du ska med automatik kunna få en plats pga 500 H träning jag som tränar kanske 50-60 timmar skidor skall inte ha samma möjlighet eller

 

Alla vet förutsättningarna för anmälan jag hann knappa i 3 personer så hur an man misslyckas med en anmälan ;)

Link to comment
Share on other sites

Vilken tur att dom tillåter oss motionärer att åka ännu.. Ni som förespråkar seedning mm ni drabbas ju ej av långsammare åkare!!! Sen så är det ju oftast man far ett gäng tillsammans och åker i diverse led i startfållan ska inte det kunna genomföras pga av diverse idéer??

 

Jag själv har startat i i mina 5 Vasalopp 10' date='7,9,8 och 10 i år

 

Men samma förutsättningar för alla vid anmälan bara gilla det eller åk öppet spår själva[/quote']

Den som inte får någon startplats drabbas väl?? Tycker du det är bra om någon som tränar 500 tim per år och lever för detta ska tvingas avstå för att någon annan ska vara rolig och starta på slalomskidor? Vasaloppet är faktiskt en skidtävling även om rätt många inte verkar ha fattat det.

Jag tror faktiskt inte att Robleif anmält sig på fyllan, dragit på sig slalomlaggen och sedan carvat upp till Smågan bara för att instagramma ett #Höhö till sina polare för att ta brytbussen till nästa fest. Om du har tränat +500h inför Vasaloppet kan man naturligtvis tycka att det är surt om man sedan inte får en given startplats, men det är synnerligen elitistiskt (och här pratar jag icke om startled) att tycka att man bara därför är mer lämpad att starta än en person som kanske har helt andra ambitioner. Som t ex att få glida in på upploppet efter genomfört värv.

Link to comment
Share on other sites

Så du ska med automatik kunna få en plats pga 500 H träning jag som tränar kanske 50-60 timmar skidor skall inte ha samma möjlighet eller

 

Alla vet förutsättningarna för anmälan jag hann knappa i 3 personer så hur an man misslyckas med en anmälan ;)

Ja, jag tycker att den personen (inte jag) i så fall har gjort sig ungefär 9-10 gånger mer förtjänt av en startplats än dig. Det är väl för övrigt inget unikt att tävlingar inte är öppna för vem som helst utan kvalifikationer.

Att man inte hann anmäla sig var kanske för att man var ute och tränade, det var i alla fall jag. Skulle aldrig ställa mig på startlinjen med bara 60 timmars träning, då är ju öppet spår ett mycket bättre och trevligare alternativ. Har du testat det?

För övrigt skriver jag inte i egen sak, har inte ens funderat på att anmäla mig än men tycker synd om alla som sliter hårt och verkligen satsar på detta och kanske tvingas avstå.

Link to comment
Share on other sites

Lottning är ju aptrist! Jag vill inte åka själv utan bokar med nån annan, visst vi åker inte själva loppet ihop men allt runtomkring, vallning, boende, försnack osv är det kul att dela tycker jag... Det går ju inte om bara en får biljett...

 

Är jag ensam om att tycka det?

 

Lottning bland oseedade kan jag väl tycka vore OK...

Jag tror det finns bättre alternativ än lottning, men det hindrar inte att man bokar med annan om det gör så att man kan anmäla gruppvis och lottningen görs så att antingen alla eller ingen i gruppen får startplats och med samma sannolikhet att få startplats oavsett om man anmäler individuellt eller i grupp. Så gör de i UTMB kombinerat med seedningsregler och större chans i lottningen för de som ej fick stratplats tidigare år. Men i Vasaloppet brukar ju ändå i slutändan finnas tusentalet oanvända nummerlappar som ingen tar över, så jag tror ändå fortfarande att alla som verkligen vill åka kan köpa sig en nummerlapp till bra pris i januari-februari så det blir rättvist i slutändan ändå, oavsett hur det fördelas vilka som får köpa till fullpris i mars. :)

Link to comment
Share on other sites

Vilken tur att dom tillåter oss motionärer att åka ännu.. Ni som förespråkar seedning mm ni drabbas ju ej av långsammare åkare!!! Sen så är det ju oftast man far ett gäng tillsammans och åker i diverse led i startfållan ska inte det kunna genomföras pga av diverse idéer??

 

Jag själv har startat i i mina 5 Vasalopp 10' date='7,9,8 och 10 i år

 

Men samma förutsättningar för alla vid anmälan bara gilla det eller åk öppet spår själva[/quote']

Den som inte får någon startplats drabbas väl?? Tycker du det är bra om någon som tränar 500 tim per år och lever för detta ska tvingas avstå för att någon annan ska vara rolig och starta på slalomskidor? Vasaloppet är faktiskt en skidtävling även om rätt många inte verkar ha fattat det.

Jag tycker vi drar det till sin spets! De som har chans på prispengar i någon form får starta. Övriga har ändå inget där att göra oavsett om de tränar 50, 500 eller 1000 timmar per år! Vem kommer ihåg någon som blev 32:a i ett Vasalopp?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...