Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Anmälan Vasaloppet 2015


larsbern

Recommended Posts

Intresset för att åka har knappast ökat' date=' bara hetsen att anmäla sig.[/quote']

Mycket bra sagt.

Hets redan ett år före start... Tog ett härligt skidpass i solen istället för att sitta med ångest vid datorn. Köper en plats om 11 månader ifall andan faller på.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 508
  • Created
  • Last Reply
Jag undrar hur Vasaloppets ansvariga tänkte när de öppnade anmälan igen kl 10:00?

Kl 9:00 hände ingenting (servern gick ner).

9:10? Kom det upp meddelande att de hade tekniska problem och att de återkommer när de öppnar igen.

ca 9:40 kommer besked att de öppnar igen kl 10:00.

Förstår de inte att folk som tränar vill ut på sina långpass på söndagarna?

De borde skjutit upp en vecka tycker jag.

Och nej, jag är inte bitter. Har en plats men jag vette katten om jag kommer använda den. Det här spektaklet kan ha varit droppen. Finns så många andra roligare lopp att åka som många sagt. Våga bojkotta Vasaloppet!

Köper den!!!!

Link to comment
Share on other sites

Intresset för att åka har knappast ökat' date=' bara hetsen att anmäla sig.[/quote']

Mycket bra sagt.

Hets redan ett år före start... Tog ett härligt skidpass i solen istället för att sitta med ångest vid datorn. Köper en plats om 11 månader ifall andan faller på.

Exakt! Tog en 2h löptur och anmälde mig till Lidingöloppet efteråt istället!

Link to comment
Share on other sites

Usch vad jag är besviken! Skrev in mina uppgifter 10.02 och hamnade på väntelistan. Är "gammal" tävlingsåkare och detta skulle bli mitt första Vasalopp. Hur stor är sannolikheten att jag blir erbjuden en plats v.14?

Sannolikheten att kunna köpa en startplats i februari är väldigt hög iaf. Träna för loppet och köp din startplats då. :)

Ja' date=' fast det känns inte så roligt att vänta till februari... tränar gör jag ändå, men jag tänker inte lägga ner tid och pengar på resor upp till Högbo om jag inte har en startplats. Om jag inte får en startplats v.14 så lägger jag nog ner :([/quote']

Tycker inte du ska "lägga ner" p.g.a. utebliven startplats, även om den uteblir v.14. De flesta av mina vänner köper aldrig en Vasaloppsplats nu, utan väntar tills i februari. En kompis (Pontus) har nog aldrig köpt en VL-plats förrän sista veckorna, och då har han ändå åkt typ 24 lopp och siktar på att bli den yngsta veteranen… ;). I år hade jag tänkt att jag skulle göra detsamma, men då jag inte orkade lägga tid på att åka långt till seedningslopp i år valde jag att istället langa dricka åt en kompis som blev 230:e man.

 

Blir det som denna säsong, en dålig vinter i S. Sverige, kommer du klart billigare undan i februari nästa år, trots 200kr i namnbyte. Blir det en bra vinter, kan du behöva betala lite mer än idag. Men INGEN bör ju gå på dessa idiotiska personers försök att kränga biljetter för hutlösa priser. Det finns massor av personer som på slutet blir sjuka, skadade eller bara är för otränade för att starta, och som säljer sina platser till humana priser.

 

Själv hängde jag på låset idag av en enda anledning. Jag tränar bättre med en piska. (Alltså inte morot…) Jag vet hur jäkla tråkigt ett VL är långt bak i leden, så nu MÅSTE jag träna fr.o m. nu! För om jag inte gör det kommer jag inte kunna seeda upp mig tillräckligt! D.v.s. det viktiga för mig är att hålla mig igång. Själva loppet nästa år kan jag egentligen strunta i ;).

 

(Du skriver att du bor i sthlm. Behöver du träningssällskap är du välkommen på våran klubbs träningar. Vi får väl se hur o när vi drar igång. Det kommer nog bli en del ute på Ingarö, Hammarbybacken, Hellas och kanske lite ute på Ekerö. Nu lär väl många börja springa och cykla lite, men vi kommer nog hålla igång även lite rullskidor redan från nu… http://nvskidor.se )

Link to comment
Share on other sites

Jag känner en som två år i rad åkte buss ned till Mora, lånade dator i nummerlappstältet och letade reda på en nummerlapp att ta över. :)

Det var tufft :-)spännande bara det :-)På tal om det...nån som vet när sista dagen för namnbyte via internet är?när var det samma för 2014 års Vasalopp?Och en annan grej,Ni som köpt platser sista veckorna, var det verkligen lätt att hitta en plats?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, ALLA, som vill ha plats kommer få det.

 

för övrigt tycker jag ALLA förslag - må det vara anmälningsförfarande t vl, skatter, dagis, sjukvård eller vad som helst - som gynnar mig är bra. ALLA andra förslag är dåliga, ja rent av illvilliga o korkade

Link to comment
Share on other sites

Jag känner en som två år i rad åkte buss ned till Mora' date=' lånade dator i nummerlappstältet och letade reda på en nummerlapp att ta över. :)[/quote']

Det var tufft :-)spännande bara det :-)På tal om det...nån som vet när sista dagen för namnbyte via internet är?när var det samma för 2014 års Vasalopp?Och en annan grej,Ni som köpt platser sista veckorna, var det verkligen lätt att hitta en plats?

Dom kastar platserna efter dig på slutet.

I år hade man lätt kunnat köpa en plats för typ 500 kr sista dagarna. Är väl ändå flera tusen som inte startar varje år. Så det finns ju startplatser att välja på.

 

Sista dag för namnbyte över internet brukar vara i början av feb, men det går ju bra att göra i nr-lapps tältet också så det är en enkel sak.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, ALLA, som vill ha plats kommer få det.

 

för övrigt tycker jag ALLA förslag - må det vara anmälningsförfarande t vl, skatter, dagis, sjukvård eller vad som helst - som gynnar mig är bra. ALLA andra förslag är dåliga, ja rent av illvilliga o korkade

Den var djup...

Link to comment
Share on other sites

Lottning utan att låta folk som åkt många lopp, betalt stora summor i anm avgifter få någon som helst förtur fördel, låter som rena vansinnet. Blir det bingolotto av det får man väl helt enkelt rikta in sig på andra lopp framöver.
Link to comment
Share on other sites

Lottning låter inte så kul, ej heller 5000 kr i deposition.

Men svårt att hitta nån riktigt bra metod.

 

Men, vad tror ni att en en helt annan tid för anmälan skulle innebära?

Just nu är ju skidor så himla aktuellt, nyligen OS och nu vinterstudion med Världscup avslutning od.

Vad sägs om att anmälan startar när skidsäsongen helt är över, t ex försommaren (31 maj kanske) eller rent av 8 sept, 6 mån innan. Då finns kanske skidor bara i huvud på de äkta entusiasterna och det borde inte bli samma tryck.

Link to comment
Share on other sites

Lottning låter inte så kul, ej heller 5000 kr i deposition.

Men svårt att hitta nån riktigt bra metod.

 

Men, vad tror ni att en en helt annan tid för anmälan skulle innebära?

Just nu är ju skidor så himla aktuellt, nyligen OS och nu vinterstudion med Världscup avslutning od.

Vad sägs om att anmälan startar när skidsäsongen helt är över, t ex försommaren (31 maj kanske) eller rent av 8 sept, 6 mån innan. Då finns kanske skidor bara i huvud på de äkta entusiasterna och det borde inte bli samma tryck.

Tror absolut det skulle ha viss påverkan.

 

Såg nu också att det blivit lite dyrare!

Link to comment
Share on other sites

Kan aldrig tänka mig att de isf skulle bli lottning rakt över..de skulle juh göra att standarden på loppet sjönk avsevärt. Finns juh procentuellt få åkare som åker på tex under 6 timmar. Och med en lottning skulle juh de främre leden tex elit till led 3 bli väldigt glesa. om liknande krav som nu kvartstår på olika seedningslopp. tror isf på att åkare som klarar tex led 4 kommer ha förtur. Och resterande platser lottas
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker: man ska betala direkt i samband med anm. Ta bort möjligheten att tjäna pengar på startplatsen, genom att enda möjligheten att bli av med en startplats är att lämna den åter till VL. 1000 spänn åter om man saknar läkarintyg fullt om man har intyg. Sen kan Vl sälja platsen igen. Detta trams med föranmälan osv öppnar upp för att en massa platser uppehålls i månader av folk som sen kommer på att man kanske måste träna o att det är jobbigt att svettas o då säljer platsen.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...