Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Anmälan Vasaloppet 2015


larsbern

Recommended Posts

Jag tycker: man ska betala direkt i samband med anm. Ta bort möjligheten att tjäna pengar på startplatsen, genom att enda möjligheten att bli av med en startplats är att lämna den åter till VL. 1000 spänn åter om man saknar läkarintyg fullt om man har intyg. Sen kan Vl sälja platsen igen. Detta trams med föranmälan osv öppnar upp för att en massa platser uppehålls i månader av folk som sen kommer på att man kanske måste träna o att det är jobbigt att svettas o då säljer platsen.

"Trams" med föranmälan vet jag inte. Grundtanken är nog en mycket enkel och snabb registrering av ett fåtal uppgifter, för vidare behandling senare under lugnare former. Men räckte tydligen inte vid anmälan till alla lopp samtidigt.

Efter omstart gick ju registrering bra, dock försvann ju platserna alldeles för fort.

 

Möjligheten att enkelt bli av med en startplats påverkar förstås intresset att anmäla sig, man riskerar ju i princip inget. Att lämna tillbaka till VL och återbetalning tror jag inte på, inte vill VL hålla på med såna ekonomiska rutiner.

 

För några år sen gjorde man ju iofs allt på en gång, men då var det ju inte samma hysteri med anmälan som då gick i lugnare o stadigare takt.

 

Som jag skrev i tidigare inlägg: kanske en anmälningstid helt utanför skidsäsongen? Då borde det bli färre av de du nämner.

 

Svårt hitta nån riktigt bra metod med nuvarande hausse...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 508
  • Created
  • Last Reply
Av alla förslag jag hört så tycker jag personligen att det bästa vore någon form av spärr mot att sälja vidare startplatsen med vinst. T ex att den som vill sälja säljer tillbaks till VL mot inköpspris (eller hundralappen under) och lappen går till någon på väntelista. Men ingen garanti att det inte blir rusning ändå, förstås. Kanske är en väldigt liten andel som köper för att sälja vidare med vinst?
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker: man ska betala direkt i samband med anm. Ta bort möjligheten att tjäna pengar på startplatsen' date=' genom att enda möjligheten att bli av med en startplats är att lämna den åter till VL. 1000 spänn åter om man saknar läkarintyg fullt om man har intyg. Sen kan Vl sälja platsen igen. Detta trams med föranmälan osv öppnar upp för att en massa platser uppehålls i månader av folk som sen kommer på att man kanske måste träna o att det är jobbigt att svettas o då säljer platsen.[/quote']

"Trams" med föranmälan vet jag inte. Grundtanken är nog en mycket enkel och snabb registrering av ett fåtal uppgifter, för vidare behandling senare under lugnare former. Men räckte tydligen inte vid anmälan till alla lopp samtidigt.

Efter omstart gick ju registrering bra, dock försvann ju platserna alldeles för fort.

 

Möjligheten att enkelt bli av med en startplats påverkar förstås intresset att anmäla sig, man riskerar ju i princip inget. Att lämna tillbaka till VL och återbetalning tror jag inte på, inte vill VL hålla på med såna ekonomiska rutiner.

 

För några år sen gjorde man ju iofs allt på en gång, men då var det ju inte samma hysteri med anmälan som då gick i lugnare o stadigare takt.

 

Som jag skrev i tidigare inlägg: kanske en anmälningstid helt utanför skidsäsongen? Då borde det bli färre av de du nämner.

 

Svårt hitta nån riktigt bra metod med nuvarande hausse...

Jag fick plats men upprörs ändå över detta system. Har e-postat vasaloppet för att förklara mina tankar vilket jag tycker fler borde göra. Detta system uppmuntrar en svart marknad.

 

Två gånger har detta föranmälanssystem utan att folk behöver spendera en krona när man föranmäler sig förekommit. Resultatet blev vad, jo ifjol 11 min i år 2min. Sen 10 minuter senare annonseras det platser på blocket för 5 papp. Om inte detta system är trams så vet inte jag.

 

För tre år sedan fanns inte detta system och då tog det 11 dagar för loppet att bli fulltecknat. Innan dess har slutet av maj vart kutym. Så klart beror det ökade intresset inte endast på ett korkat system, men det har helt klart bidragit.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att allt köande, strul med anmälan, höga startavgifter, kommer att straffa Vasaloppet på sikt. Helt bisarrt med 1600kr i startavgift egentligen, jmf med König LL enligt tidigare inlägg.

Tack för tipset förresten!

 

Jag är anmäld, men känslan är att det börjar bli mer krångligt än roligt. Finns ju intressanta andra lopp som eventuella huvudmål för säsongen. Vi får se!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker: man ska betala direkt i samband med anm. Ta bort möjligheten att tjäna pengar på startplatsen' date=' genom att enda möjligheten att bli av med en startplats är att lämna den åter till VL. 1000 spänn åter om man saknar läkarintyg fullt om man har intyg. Sen kan Vl sälja platsen igen. Detta trams med föranmälan osv öppnar upp för att en massa platser uppehålls i månader av folk som sen kommer på att man kanske måste träna o att det är jobbigt att svettas o då säljer platsen.[/quote']

"Trams" med föranmälan vet jag inte. Grundtanken är nog en mycket enkel och snabb registrering av ett fåtal uppgifter, för vidare behandling senare under lugnare former. Men räckte tydligen inte vid anmälan till alla lopp samtidigt.

Efter omstart gick ju registrering bra, dock försvann ju platserna alldeles för fort.

 

Möjligheten att enkelt bli av med en startplats påverkar förstås intresset att anmäla sig, man riskerar ju i princip inget. Att lämna tillbaka till VL och återbetalning tror jag inte på, inte vill VL hålla på med såna ekonomiska rutiner.

 

För några år sen gjorde man ju iofs allt på en gång, men då var det ju inte samma hysteri med anmälan som då gick i lugnare o stadigare takt.

 

Som jag skrev i tidigare inlägg: kanske en anmälningstid helt utanför skidsäsongen? Då borde det bli färre av de du nämner.

 

Svårt hitta nån riktigt bra metod med nuvarande hausse...

Jag fick plats men upprörs ändå över detta system. Har e-postat vasaloppet för att förklara mina tankar vilket jag tycker fler borde göra. Detta system uppmuntrar en svart marknad.

 

Två gånger har detta föranmälanssystem utan att folk behöver spendera en krona när man föranmäler sig förekommit. Resultatet blev vad, jo ifjol 11 min i år 2min. Sen 10 minuter senare annonseras det platser på blocket för 5 papp. Om inte detta system är trams så vet inte jag.

 

För tre år sedan fanns inte detta system och då tog det 11 dagar för loppet att bli fulltecknat. Innan dess har slutet av maj vart kutym. Så klart beror det ökade intresset inte endast på ett korkat system, men det har helt klart bidragit.

Väl talat!

Link to comment
Share on other sites

Oj. Jag hade inte förstått att Vasaloppet kostade så mycket. Trodde att 1300:- var priset (det är ett tag sen jag åkte senast...) vilket jag tyckte lät redan alldeles för mycket.

 

Att man betraktas av Vasaloppet som en vandrande plånbok är nu ännu mer uppenbart.

 

Som tidigare skrivit har Vasaloppet nu blivit för stort för sitt eget bästa, både organisationen men uppenbarligen också loppets bild av sig själv.

Link to comment
Share on other sites

Men en höjning från 1250 till 1600kr är väl lite mer än pris index för övrigt. Men tanke på att man ligger ute med stålarna nästan ett år.

Uppenbarligen inget hinder. De skulle säkert sälja ut även om de tog 5000.

Lottning är ett intressant alt men då måste det nog antingen Vasaloppet administrera återlämning av startplats eller ta bort möjligheten att överlåta den. Rent pr mässigt sitter det mesta av värdet i toppstriden, den långa ormen vid starten, de som klarar repet och veteranerna. Vi övriga är utfyllnad.

Link to comment
Share on other sites

Hållet definitivt med om merparten av den kritik som kommit fram i denna tråd, men tyvärr är det så att VL har en helt unik ställning. Utan tvekan finns det många andra lopp, både i sverige och utomlands, som är lika bra eller till och med bättre om man ser till skidupplevelse och tävlingsmoment. Men i Sverige så definierar vi oss utifrån detta upphausade lopp. På frågor om vi är duktiga svarar vi att vi är led x åkare och alla skidintresserade vet direkt vad vi pratar om.

 

Så man får bara gilla läget, tyvärr!

Link to comment
Share on other sites

Lottning låter inte så kul' date=' ej heller 5000 kr i deposition.

Men svårt att hitta nån riktigt bra metod.

 

Men, vad tror ni att en en helt annan tid för anmälan skulle innebära?

Just nu är ju skidor så himla aktuellt, nyligen OS och nu vinterstudion med Världscup avslutning od.

Vad sägs om att anmälan startar när skidsäsongen helt är över, t ex försommaren (31 maj kanske) eller rent av 8 sept, 6 mån innan. Då finns kanske skidor bara i huvud på de äkta entusiasterna och det borde inte bli samma tryck.[/quote']

Tror absolut det skulle ha viss påverkan.

 

Såg nu också att det blivit lite dyrare!

Verkligen!!!! Tror jag me att det skulle inverka! Såg också att det blivit dyrare. Har man kunnat veta innan i morse vad det kostade??? Blev väl så att folk anmälde sig utan att veta vad det kostade??? Kan det vara rätt i så fall??? Eller syntes det vad det kostade innan man anmälde sig?!?!?

Link to comment
Share on other sites

Lottning låter inte så kul' date=' ej heller 5000 kr i deposition.

Men svårt att hitta nån riktigt bra metod.

 

Men, vad tror ni att en en helt annan tid för anmälan skulle innebära?

Just nu är ju skidor så himla aktuellt, nyligen OS och nu vinterstudion med Världscup avslutning od.

Vad sägs om att anmälan startar när skidsäsongen helt är över, t ex försommaren (31 maj kanske) eller rent av 8 sept, 6 mån innan. Då finns kanske skidor bara i huvud på de äkta entusiasterna och det borde inte bli samma tryck.[/quote']

Tror absolut det skulle ha viss påverkan.

 

Såg nu också att det blivit lite dyrare!

Verkligen!!!! Tror jag me att det skulle inverka! Såg också att det blivit dyrare. Har man kunnat veta innan i morse vad det kostade??? Blev väl så att folk anmälde sig utan att veta vad det kostade??? Kan det vara rätt i så fall??? Eller syntes det vad det kostade innan man anmälde sig?!?!?

Antar att man kunde kolla det innan de gjorde om sidan för endast anmälan.

Link to comment
Share on other sites

Ofattbart att de körde kl 10!!!!!! Enda naturliga och rimliga hade varit att köra kl 09.00 nästkommande söndag. Fick reda på av en polare att det var kl 10. Hade inte själv möjlighet anmäla den tiden. Men frugan fixade det... Kasst anmälningsförfarande!!!!!!!!!!!!! Kass start i årets lopp, kassa spår, kasst anmälningsförfarande. Finns det något mer som kan bli kasst, undrar man typ lite....
Link to comment
Share on other sites

Ofattbart att de körde kl 10!!!!!! Enda naturliga och rimliga hade varit att köra kl 09.00 nästkommande söndag. Fick reda på av en polare att det var kl 10. Hade inte själv möjlighet anmäla den tiden. Men frugan fixade det... Kasst anmälningsförfarande!!!!!!!!!!!!! Kass start i årets lopp, kassa spår, kasst anmälningsförfarande. Finns det något mer som kan bli kasst, undrar man typ lite....

Varför är de ofattbart? Jag tycker det är lite nonchalant att gå ifrån datorn, "förberedda mysfrukost", "köra långpass" etc. och hävda att det är skandalöst av Vasaloppet!

 

Men självklart tråkigt att inte ha möjligheten.

Link to comment
Share on other sites

Ofattbart att de körde kl 10!!!!!! Enda naturliga och rimliga hade varit att köra kl 09.00 nästkommande söndag. Fick reda på av en polare att det var kl 10. Hade inte själv möjlighet anmäla den tiden. Men frugan fixade det... Kasst anmälningsförfarande!!!!!!!!!!!!! Kass start i årets lopp' date=' kassa spår, kasst anmälningsförfarande. Finns det något mer som kan bli kasst, undrar man typ lite....[/quote']

Varför är de ofattbart? Jag tycker det är lite nonchalant att gå ifrån datorn, "förberedda mysfrukost", "köra långpass" etc. och hävda att det är skandalöst av Vasaloppet! :P

Jag har inte sagt att jag gick ifrån datorn o gjorde mysfrukost eller körde långpass. Gudstjänsttid söndag kl tio!!! Och dessutom satt jag och uppdaterade en gång i minuten fram t typ tjugo i tio. Plus hade väl sett det själv om några minuter. Men det enda rimliga för att ge alla samma chans var ju att köra nästa söndag kl nio!!!!!! Ofattbart!!!!! Men du gillade tydligen spänningen att sitta där hela halva dagen om det hade behövts, så det var ju ett bra anmälningsförfarande för dig då.

Link to comment
Share on other sites

Ville man göra något för kvaliteten på åkarna och förSkidsverige så hade man infört en regel på att man för att kvalificera till anmälan antingen åkt ett officiellt seedningslopp vintern före anmälan (dvs denna vinter), eller åkt något av loppen i Vasaloppsveckan. Med undantag för utländska åkare.

 

Då skulle spekulationsköpandet och impulsköpandet minska, samtidigt som deltagandet i övriga långlopp i landet skulle bli betydligt intressantare för många skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Ofattbart att de körde kl 10!!!!!! Enda naturliga och rimliga hade varit att köra kl 09.00 nästkommande söndag. Fick reda på av en polare att det var kl 10. Hade inte själv möjlighet anmäla den tiden. Men frugan fixade det... Kasst anmälningsförfarande!!!!!!!!!!!!! Kass start i årets lopp' date=' kassa spår, kasst anmälningsförfarande. Finns det något mer som kan bli kasst, undrar man typ lite....[/quote']

Varför är de ofattbart? Jag tycker det är lite nonchalant att gå ifrån datorn, "förberedda mysfrukost", "köra långpass" etc. och hävda att det är skandalöst av Vasaloppet! :P

Jag har inte sagt att jag gick ifrån datorn o gjorde mysfrukost eller körde långpass. Gudstjänsttid söndag kl tio!!! Och dessutom satt jag och uppdaterade en gång i minuten fram t typ tjugo i tio. Plus hade väl sett det själv om några minuter. Men det enda rimliga för att ge alla samma chans var ju att köra nästa söndag kl nio!!!!!! Ofattbart!!!!! Men du gillade tydligen spänningen att sitta där hela halva dagen om det hade behövts, så det var ju ett bra anmälningsförfarande för dig då.

Det räcker med ett utropstecken.

 

Får ursäkta felsyftningen. Det var citat från en del andra vredeskommentarer. Skulle ogärna sitta hela dagen men 9.40 såg jag att de skulle köra igen 10.00 så befann mig vid datorn igen då. Sen får man själv prioritera vad man lägger sin tid på.

Link to comment
Share on other sites

Anmälde mig till König ludwig lauf nu istället. 38euro i startavgift, 50km lopp o alperna runt hörnet. Flyg gbg-munchen ryms ju inom bizarra vasalopps-startavgiften och boende kan ju knappast vara dyrare än i sälen...

helt rätt, nu fick jag plats i år, men så ska jag göra fortsättningsvis.

Link to comment
Share on other sites

Ofattbart att de körde kl 10!!!!!! Enda naturliga och rimliga hade varit att köra kl 09.00 nästkommande söndag. Fick reda på av en polare att det var kl 10. Hade inte själv möjlighet anmäla den tiden. Men frugan fixade det... Kasst anmälningsförfarande!!!!!!!!!!!!! Kass start i årets lopp, kassa spår, kasst anmälningsförfarande. Finns det något mer som kan bli kasst, undrar man typ lite....

Väl talat

Link to comment
Share on other sites

Varför är de ofattbart? Jag tycker det är lite nonchalant att gå ifrån datorn' date=' "förberedda mysfrukost", "köra långpass" etc. och hävda att det är skandalöst av Vasaloppet! :P[/quote']

Jag har inte sagt att jag gick ifrån datorn o gjorde mysfrukost eller körde långpass. Gudstjänsttid söndag kl tio!!! Och dessutom satt jag och uppdaterade en gång i minuten fram t typ tjugo i tio. Plus hade väl sett det själv om några minuter. Men det enda rimliga för att ge alla samma chans var ju att köra nästa söndag kl nio!!!!!! Ofattbart!!!!! Men du gillade tydligen spänningen att sitta där hela halva dagen om det hade behövts, så det var ju ett bra anmälningsförfarande för dig då.

Det räcker med ett utropstecken.

 

 

Får ursäkta felsyftningen. Det var citat från en del andra vredeskommentarer. Skulle ogärna sitta hela dagen men 9.40 såg jag att de skulle köra igen 10.00 så befann mig vid datorn igen då. Sen får man själv prioritera vad man lägger sin tid på.

Oki :)

Link to comment
Share on other sites

Ofattbart att de körde kl 10!!!!!! Enda naturliga och rimliga hade varit att köra kl 09.00 nästkommande söndag. Fick reda på av en polare att det var kl 10. Hade inte själv möjlighet anmäla den tiden. Men frugan fixade det... Kasst anmälningsförfarande!!!!!!!!!!!!! Kass start i årets lopp' date=' kassa spår, kasst anmälningsförfarande. Finns det något mer som kan bli kasst, undrar man typ lite....[/quote']

Väl talat

Fast allt är förresten inte kasst! Blåbärssoppeserveringen, omklädningen och reklam och info innan själva loppdagen är ju ok iaf...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...