Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Anmälan Vasaloppet 2015


larsbern

Recommended Posts

Satte vid datorn beredd kl. 08:50. Uppdaterade och hade koll tills de gick ut med att anmälan öppnade kl. 10. Gick för att göra frukost utan att uppfatta att klockan blivit så mycket. Tittar på klockan 10:03 och är då så sen att jag inte ens hamnar på reservlistan...

För att använda ett modernt uttryck: Fail. :/

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 508
  • Created
  • Last Reply
Var på håret men grejade plats!

 

Hysterin lämnar dock besk eftersmak. Hets och kö för att få plats, mycket köer innan loppet och även under loppet. Jag kommer köra 2015 men börjar allt mer tycka att andra lopp i Sverige och även utomlands lockar mer och mer. Där blir fokus på loppet och skidåkningen, medan vasan handlar så mycket om annat ( från ca 5 led brukar det ta ca 3 mil innan det går att åka i önskad fart, innan är det för trångt i spåren, bara en sån sak...).

Det är ju självreglerande, och än så länge verkar köerna inte vara tillräckligt långa för att skrämma bort folk.

 

Men jag håller helt med om att det finns många andra fina lopp att köra. Dumt att hänga upp hela skidsäsongen på ETT lopp (även om det VASALOPPET!).

Link to comment
Share on other sites

Usch vad jag är besviken! Skrev in mina uppgifter 10.02 och hamnade på väntelistan. Är "gammal" tävlingsåkare och detta skulle bli mitt första Vasalopp. Hur stor är sannolikheten att jag blir erbjuden en plats v.14?

Sannolikheten att kunna köpa en startplats i februari är väldigt hög iaf. Träna för loppet och köp din startplats då. :)

Ja, fast det känns inte så roligt att vänta till februari... tränar gör jag ändå, men jag tänker inte lägga ner tid och pengar på resor upp till Högbo om jag inte har en startplats. Om jag inte får en startplats v.14 så lägger jag nog ner :(

Link to comment
Share on other sites

Jag satt såklart stressad som f*n klockan 09 men tvingades ge upp 0915 för att skjutsa dottern.

Testade via mobilen 10:15 och hamnade på väntelista!? Hur skumt är inte det? När väntelistan enligt andra redan var full vid den tiden?

 

Jaja, anmäler härmed mitt intresse för att köpa en startplats av någon som ångrar sig.

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar väntelistan? Är det strikt på anmälningstid, eller finns det andra parametrar? Hittar ingen info på vasaloppet.se om hur det funkar- nån som vet?

Ja det undrar jag också.

 

Fick mitt mail 10.01 "Du har en plats på väntelistan". Datorn gick i golvet...

Link to comment
Share on other sites

Tror det skulle bli ett jäkla liv på de bättre åkarna när man tvingas starta längst bak och få riktigt dåliga förhållanden' date=' så att fylla upp med en blandning av åkkapaciteter tror jag är nödvändigt[/quote']

Varför skulle det bli så? Om man från led 0-5 får förtur så ser jag inte varför de bättre åkarna skulle få så mycket sämre förutsättningar?

Om det bara är sånna åkare kommer det ju stå de med led 5 kapacitet längst bak? Därför får bättre åkare sämre förutsättningar.

Nja, om man från föregående års VL låter de främsta 5000 placeringar få en veckas förtur så finns det ju fortfarande 10800 platser kvar. Då kommer nästan alla dessa platser gå till åkare med med sämre åkkapacitet än topp 5000. Borde funka bättre än nu iaf. Kanske man även skulle kunna ge åkare med mer än 10-15 lopp någon förtur.

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle det bli så? Om man från led 0-5 får förtur så ser jag inte varför de bättre åkarna skulle få så mycket sämre förutsättningar?

Om det bara är sånna åkare kommer det ju stå de med led 5 kapacitet längst bak? Därför får bättre åkare sämre förutsättningar.

Nja' date=' om man från föregående års VL låter de främsta 5000 placeringar få en veckas förtur så finns det ju fortfarande 10800 platser kvar. Då kommer nästan alla dessa platser gå till åkare med med sämre åkkapacitet än topp 5000. Borde funka bättre än nu iaf. Kanske man även skulle kunna ge åkare med mer än 10-15 lopp någon förtur.[/quote']

Ja, om man utgår från föregående VL vilket känns konstigt.

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar de säljas platser, såg en på blocket för bara 5000!

Som sagt så borde Vasaloppet ta bort möjligheterna till att sälja/överlåta sin plats privat så hade man sluppit sånt där!

 

Lite tidigt att sälja dock...... den är ju inte betald ännu!

Link to comment
Share on other sites

De är för jävligt att folk får köpa och sedan sälja direkt. Jag tycker de borde vara krav på att ha åkt ett långlopp innan nu när trycket är så högt. Finns mängder av lopp i hela landet o välja på. Orkar man inte fyra mil lr att ens ta sig till mångsbodarna så borde det va stopp !!

 

Sen kan de väl skapa ett "mixlopp" tills nästa år. Ett lopp där de som skejtar och går får åka. Så kan de åka hur fn de vill. Döp de till Vasamixen2015 eller nått :/

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det är riktigt dåligt att köpa en startplats bara för att direkt försöka tjäna pengar på den. Men sett till helheten är det ju ändå ytterst få personer som gör det. Möjligheten att kunna sälja sin plats (om man blir skadad, ångrar sig, etc) tycker jag ändå är bra. Alla som missat att köpa startplats nu kommer ju ändå kunna köpa en i januari-februari utan problem. Då är det ju mycket sämre så som startplatserna hanteras till Sthlm marathon. Missar du att anmäla dig dit så är det ju helt kört, inget namnbyte tillåts.
Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det är riktigt dåligt att köpa en startplats bara för att direkt försöka tjäna pengar på den. Men sett till helheten är det ju ändå ytterst få personer som gör det. Möjligheten att kunna sälja sin plats (om man blir skadad, ångrar sig, etc) tycker jag ändå är bra. Alla som missat att köpa startplats nu kommer ju ändå kunna köpa en i januari-februari utan problem. Då är det ju mycket sämre så som startplatserna hanteras till Sthlm marathon. Missar du att anmäla dig dit så är det ju helt kört, inget namnbyte tillåts.

Väntelista där med!

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det är riktigt dåligt att köpa en startplats bara för att direkt försöka tjäna pengar på den. Men sett till helheten är det ju ändå ytterst få personer som gör det. Möjligheten att kunna sälja sin plats (om man blir skadad' date=' ångrar sig, etc) tycker jag ändå är bra. Alla som missat att köpa startplats nu kommer ju ändå kunna köpa en i januari-februari utan problem. Då är det ju mycket sämre så som startplatserna hanteras till Sthlm marathon. Missar du att anmäla dig dit så är det ju helt kört, inget namnbyte tillåts.[/quote']

Väntelista där med!

Ja, men är du utanför väntelistan och inte har anmält dig tidigt är det ju kört. Ingen möjlighet att sälja/köpa. Eller hur? Eller har det ändrats sedan 2012?

Link to comment
Share on other sites

Usch vad jag är besviken! Skrev in mina uppgifter 10.02 och hamnade på väntelistan. Är "gammal" tävlingsåkare och detta skulle bli mitt första Vasalopp. Hur stor är sannolikheten att jag blir erbjuden en plats v.14?

Sannolikheten att kunna köpa en startplats i februari är väldigt hög iaf. Träna för loppet och köp din startplats då. :)

Ja' date=' fast det känns inte så roligt att vänta till februari... tränar gör jag ändå, men jag tänker inte lägga ner tid och pengar på resor upp till Högbo om jag inte har en startplats. Om jag inte får en startplats v.14 så lägger jag nog ner :([/quote']

inga problem. förstår inte hysterin. har varit med i gejmet så passlänge o vetatt man lättkanköpa nån startplats nån vecka innan nästa år. d e bara o träna på spm vanligt

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med! Finns många andra fina (re) lopp att åka. Både i Sverige och utomlands. Vasaloppet är ute, om några år kommer de flesta tröttnat på misshandlingen med allt köande

 

 

Vasaloppet har blivit för stort för sitt eget bästa.

Kanske dags att skita i det och åka alla andra trevliga lopp som finns runt om i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle det bli så? Om man från led 0-5 får förtur så ser jag inte varför de bättre åkarna skulle få så mycket sämre förutsättningar?

Om det bara är sånna åkare kommer det ju stå de med led 5 kapacitet längst bak? Därför får bättre åkare sämre förutsättningar.

Nja' date=' om man från föregående års VL låter de främsta 5000 placeringar få en veckas förtur så finns det ju fortfarande 10800 platser kvar. Då kommer nästan alla dessa platser gå till åkare med med sämre åkkapacitet än topp 5000. Borde funka bättre än nu iaf. Kanske man även skulle kunna ge åkare med mer än 10-15 lopp någon förtur.[/quote']

Har väldig svårt att tro att VL organisation någonsin kommer vilja primera duktig/meriterade åkare framför blåbären i vasaloppet. VL behöver bredden och spridningen i åktid för att klara organisationen för 15800 åkare. skulle 12000 åkare ha en sluttid på mellan 4- 7 h, räcker det inte med 4 spår från Evertsberg, omklädningsrummen skulle bli överbelamrade mm.

Link to comment
Share on other sites

De är för jävligt att folk får köpa och sedan sälja direkt. Jag tycker de borde vara krav på att ha åkt ett långlopp innan nu när trycket är så högt. Finns mängder av lopp i hela landet o välja på. Orkar man inte fyra mil lr att ens ta sig till mångsbodarna så borde det va stopp !!

 

Sen kan de väl skapa ett "mixlopp" tills nästa år. Ett lopp där de som skejtar och går får åka. Så kan de åka hur fn de vill. Döp de till Vasamixen2015 eller nått :/

Tumme upp på den ...

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet ser det här med anmälningshets som en PR-grej. Snart kommer man kunna läsa "Intresset för vasaloppet rekordstort!" och liknande. Att sedan folk säljer sina platser och att det är i princip samma folk som åker varje år skiter man i.

 

100% att det finns gott om platser att köpa i februari för den som vill. Intresset för att åka har knappast ökat, bara hetsen att anmäla sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar hur Vasaloppets ansvariga tänkte när de öppnade anmälan igen kl 10:00?

Kl 9:00 hände ingenting (servern gick ner).

9:10? Kom det upp meddelande att de hade tekniska problem och att de återkommer när de öppnar igen.

ca 9:40 kommer besked att de öppnar igen kl 10:00.

Förstår de inte att folk som tränar vill ut på sina långpass på söndagarna?

De borde skjutit upp en vecka tycker jag.

Och nej, jag är inte bitter. Har en plats men jag vette katten om jag kommer använda den. Det här spektaklet kan ha varit droppen. Finns så många andra roligare lopp att åka som många sagt. Våga bojkotta Vasaloppet!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...