Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen - Fantasy (dvs tippa resultat)


HW

Recommended Posts

Nu är resultaten uppe till slut. Även att jag gjorde en bättre tour nu (185:a) än Ruka och TdS så rasade jag ner till 41:a plats totalt och 3:a i skidforum-ligan. Inte lätt med Norge-dropouts som Dyrhaug och Tönseth.

 

Får gratulera artur till delad tour-seger och en riktigt bra spurt må jag säga. Detsamma till Frazzi som kniper en hedrande andraplats. Ni får väl båda varsin GPS-klocka nu hoppas jag.

 

Den som tog hem totalen spurtade förbi med samma uppställning som artur, vilket även en tredje gjorde. Det gick att vinna touren med Dyrhaug i laget. Mycket nordiskt i toppen; två finnar, två svenskar och två norrmän bland de sex bästa tipparna.

 

Mailade faktiskt Noah Hoffmann och föreslog en serie till för Ski Classics, men det är en del handpåläggning (vilket vi märkt) så han var avvaktande negativ till en utökning.

Fick mail från geniet bakom Noah Hoffmanns XC Fantasy i morse. Det blir inget kommande vinter, men han öppnade för en Ski Classics-variant den här säsongen. Dock krävs ju lite insatser i häradet 10.000kr för manuella insatser och driftskostnader. Till det ska man ju ha fina priser helst om vi och andra ska tradea vår dyrbara träningstid mot betting ;)

Jag tipsade om Skistart som sponsor (om ni läser detta) och att jag själv kunde hjälpa till lite. Sen kanske ni moderatorer har för lite att göra... :D

 

Vad tror ni om poängräkning för en Ski Classics-variant? Ska man över huvud taget ha med prologen?

 

Ja, ligger det ett par Speedmax eller Redline i potten så plockar jag gärna ut fem damer och fem herrar inför Ski Classics-racen :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det var gode nyheter fra Noah at det ble en ny sesong med Fantasy, det krever jo sine ressurser. Han har i tillegg mindre overskudd til slikt siden han har økt satsingen ganske kraftig. Treningsmengden i år er opp 40% fra i fjor!

 

http://noahhoffman.com/notes/

Greit! Det var ju goda nyheter och tvärtemot vad jag fick på mail imorse. Hindrar ju inte att det blir en Ski Classics parallellt.

Rent hypotetiskt, skulle fem damer och fem herrar per lopp vara ett bra upplägg och så räknar man sprint- och målpoäng? Vi kanske kunde snickra ihop nåt med Google Docs som man låser kvällen innan ett race eller ännu bättre att mailar in sitt lag innan säg midnatt så behöver man inte skylta med sin laguppställning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noah Hoffman har lagt upp en websida för att tippa världscupen i längdåkning.

http://www.noahhoffmanfantasyxc.com/

 

Kul initiativ tycker jag. Jag lade upp en liga

Skidforum.se

med det passande lösenordet stalsickling

Skapa ett lag och gå med i ligan så kan vi kora skidforums vassaste världscuptippare :)

Jag har nog en väl använd burk blå extra som jag utlovar som förstapris :)

 

 

Kul att det blir en till säsong!

Jag har lagt upp en liga med samma namn och samma passande lösenord :)

Link to comment
Share on other sites

Search fungerer endel bedre i år. Resultatene oppdateres direkte, så om du f.eks. leter etter en finne så skriver du bare FIN i Search-boksen, så ser du alle som har FIN som nasjonalitet, (pluss alle som har Fin i navnet, som Finn-Hågen Krogh). Gjør det raskere å finne fram om man f.eks. ikke husker alle navn osv.

Link to comment
Share on other sites

Search fungerer endel bedre i år. Resultatene oppdateres direkte, så om du f.eks. leter etter en finne så skriver du bare FIN i Search-boksen, så ser du alle som har FIN som nasjonalitet, (pluss alle som har Fin i navnet, som Finn-Hågen Krogh). Gjør det raskere å finne fram om man f.eks. ikke husker alle navn osv.

Kul! Sökfunktionen var faktiskt så redan förra året men bra att du fann den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Finska laget uttaget för nästa helg - http://www.langrenn.com/uttak-finlands-lag-til-verdenscup-kuusamo-2016.5929155-1743.html

Tror möjligen att nån dam har att göra i ett team. Kanske nån av herrarna; Niskanen och/eller Strandvall.

Vanskligare med några som inte fått pröva vingarna ordentligt i helgen; Sundby, Kalla, m.fl. Northug tror jag starkt på när VC går igång. ;)

Link to comment
Share on other sites

Här har ni "alla" åkare inför helgens premiär.

http://www.fis-ski.com/cross-country/news-multimedia/news/article=national-team-rosters-for-ruka-88897.html

 

Glöm inte bort att gå med i 

Skidforum.se

lösenord stalsickling

 

Det är den slutsegern som räknas ...

 

Bra länk :)

Lärdomen från förra året var att antingen pricka pallen både på sprint och distans med ca 50/50 i de respektive 8-mannalagen eller hitta de där som gör hyfsat ifrån sig i båda disciplinerna.

Damerna är mer jämna så det blir norska landslaget plus de som kan utmana. OBS! Kalla kör inte sprinten.

På herrsidan bär det emot att ta med Sundby, men jag tror han är laddad inför premiären speciellt som han inte fick visa vad han går för i Beitostölen.

Lär bli mycket nordiskt och Cologna. Startar Kowalczyk?

Link to comment
Share on other sites

Så får man snurre det russiske lykkehjulet igjen og se hvor det stopper. Har sett fram til å se Ustiugov igjen, men han gjorde det ikke bra i åpningshelgen. Vyleg gjorde det bra, men jeg kikket på historikken hans og det ser ut som han alltid gjør det bra i åpningshelgen og så går det litt middels i sesongen. Også spent på Stina, hun er nok sugen på å finne tilbake til den gode følelsen hun hadde i Ruka i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut att bli stommarna i norska herr- och damlandslagen toppat med nån vardera svensk(a) och lite smågodis.

 

Damuppställningen känns OK till 75%. Sen är det som vanligt frågan vilken finska som ska vara med och om Kowalczyk startar? På marginalen är jag lite undrande på värdemätningen på Fessel, Smutna, van der Graaff. Tror inte ryskorna är något att satsa på.

 

Herrarna är OK till knappt 50%. Till och med svårt att plocka ut rätt norrmän... ;) Platsar både Hellner och Halfvarsson eller vem av dem? Nån av finnarna borde vara hungrig på hemmaplan inför hemma-VM, men vem? Niskanen kör bara distansen. Ska nån av ryssarna med? Vylegzjanin? Var står Harvey? Italienare och fransmän tror jag inte på. De är bättre på fristil(sprint).

Link to comment
Share on other sites

Och var har vi vår Kazak i år? Knivigt.

 

Poltoranin har gjort ett par resultat i Finland som inte gör bedömningen lättare; 5:a i klassiska sprinten i Olos och 3:a bakom Vylegzjanin och Volzjentsev på 10km klassiskt i Saariselka. I samma race var de sex första inklusive Bessmertnych, Legkov och Larkov inom 7 sek så ryssarna tillsammans med Poltoranin är som sagt inte lättbedömda. Där ingår inte heller förra årets komet Ustiugov.

 

Man kan grotta mer i resultat på FIS - http://data.fis-ski.com/cross-country/results.html

Som om det skulle göra det lättare...  :blink:

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips: Sprint: Calle Halvarsson till final, där han blir 4:a, Theodor utslagen i semi.

                          Stina Nilsson på pallen som 3:a, Linn Sömskar utslagen i semi

              Distans: Johan Ohlsson, topp 10, Markus Hellner topp 20

                             Charlotte Kalla topp 10, Anna Haag topp 20

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips: Sprint: Calle Halvarsson till final, där han blir 4:a, Theodor utslagen i semi.

                          Stina Nilsson på pallen som 3:a, Linn Sömskar utslagen i semi

              Distans: Johan Ohlsson, topp 10, Markus Hellner topp 20

                             Charlotte Kalla topp 10, Anna Haag topp 20

Låter vettigt. Alltid svårt att ha rättvisa värdemätare vid VC-premiären för alla nationer laddar upp enskilt eller i små nationsgrupper. Vi tenderar nog att haussa de våra, men Hellner var överlägsen och Halfvarsson hade ju full kontroll på spurten. Stina förväntar man sig att tända till extra mot den norska armén.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...