Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om han tar jättedoser salbutamol men små eller inga mängder inhalerat kortison är han uppenbart mest ute efter en positiv effekt av salbutamol. För mig solklart.

 

Om han tar jättedoser salbutamol men också en regelbunden stor mängd inhalerat kortison för att grundbehandla ett pågående/återkommande astmaproblem, då är det mer sannolikt att han faktiskt inte bara är ute efter att vinna fördelar i skidspåret.

 

Eftersom inget kommit ut från Norge om SERIÖS astmabehandling, utgår jag nog från det förra.

Link to comment
Share on other sites

Om han tar jättedoser salbutamol men små eller inga mängder inhalerat kortison är han uppenbart mest ute efter en positiv effekt av salbutamol. För mig solklart.

 

Om han tar jättedoser salbutamol men också en regelbunden stor mängd inhalerat kortison för att grundbehandla ett pågående/återkommande astmaproblem, då är det mer sannolikt att han faktiskt inte bara är ute efter att vinna fördelar i skidspåret.

 

Eftersom inget kommit ut från Norge om SERIÖS astmabehandling, utgår jag nog från det förra.

 

Bra poänger och något man väl själv skulle belysa om man råkat hamna i Sundbys situation med rent mjöl i påsen.

Men icke i detta fall, bara förnekelse om skuld och prestationsfrämjande effekter från Sundby.

Och läkaren Gabrielssen gick upp i rök/aerosol.

Link to comment
Share on other sites

Men vad menar du, han dopade sig och åkte fast, kallar du det inom det godkända systemet?

 

Han/organisationen klantade sig. Uppenbarligen var det inget stort felsteg iom det ringa straffet. Felet där är ett systemfel som tillåter saker som inte borde tillåtas, dvs inte individuella åkares fel.

 

AAS, som Johaug tagit, är totalförbjudet och det existerar inga gråzoner där.

Link to comment
Share on other sites

Han/organisationen klantade sig. Uppenbarligen var det inget stort felsteg iom det ringa straffet. Felet där är ett systemfel som tillåter saker som inte borde tillåtas, dvs inte individuella åkares fel.

 

AAS, som Johaug tagit, är totalförbjudet och det existerar inga gråzoner där.

Lite speciell argumentation dvs att debattera vem som är dopad på mest allvarliga sätt. Låt oss först och främst konstatera att båda dessa skidgiganter dömts för doping och båda straffas för detta . Vem som får hårdast straff är svårt att veta eftersom Jouhag än så länge bara fått avstängning i Sundbyklass men hon väntar nog betydligt längre slutgiltig avstängning speciellt om det visar sig att Norrmännens nya supervalla (läppglid) visar sig vara något ändå allvarligare i detta fall. Och Sundbys straff är ju mer än den skandalöst låga avstängningen, han förlorade ju prestigefulla Ski de Tour segern mm. 

Link to comment
Share on other sites

Just nu står det på textTV att den expertgrupp som granskat förehavadena kring Norges astamedicinering nu uttalat sig: Bland annat kan man läsa: Expertgruppen har inte hittat ett enda allvarligt fel hur de norska landslagsläkarna arbetat. Det betyder att inga rutiner behöver ändras och att friska åkare kan få medicin.

Ja, så står det faktiskt. Betyder det att även Sundby dömts oskyldigt enligt denna expertgrupp ??

Link to comment
Share on other sites

Just nu står det på textTV att den expertgrupp som granskat förehavadena kring Norges astamedicinering nu uttalat sig: Bland annat kan man läsa: Expertgruppen har inte hittat ett enda allvarligt fel hur de norska landslagsläkarna arbetat. Det betyder att inga rutiner behöver ändras och att friska åkare kan få medicin.

Ja, så står det faktiskt. Betyder det att även Sundby dömts oskyldigt enligt denna expertgrupp ??

 

Nej, Sundbys fel var att han missat att söka dispens och därför fick han ett straff.

Dispens för astmamedicinering, snart kommer väl dispens för långa stavar och sen dispens för dåligt vallade skidor.

Link to comment
Share on other sites

Jämfört med Johaug slapp Sundby lindrigt undan, inte ens ekonomiskt blev han lidande. Beträffande Norges astmamedicinering kan man inte uttala sig utan att ha alla detaljer på bordet och som jag sagt tidigare att i fortsättningen måste en oberoende grupp övervaka att det går rätt till, så att det blir lika över hela linjen.

Link to comment
Share on other sites

OK, jag har astma så jag ska nog söka dispens (behöver inte något mot astman men däremot så växer musklerna för långsamt)

Jag vill helt klart ha en godkänd anabol effekt som andra inte har tillgång till!

 

Om det inte är fusk så är det väl öppet, jag skiter i läkarna om det nu är godkänt :) Varför ska de tjäna pengar när jag inte har något att dölja?

Link to comment
Share on other sites

Just nu står det på textTV att den expertgrupp som granskat förehavadena kring Norges astamedicinering nu uttalat sig: Bland annat kan man läsa: Expertgruppen har inte hittat ett enda allvarligt fel hur de norska landslagsläkarna arbetat. Det betyder att inga rutiner behöver ändras och att friska åkare kan få medicin.

Ja, så står det faktiskt. Betyder det att även Sundby dömts oskyldigt enligt denna expertgrupp ??

Det är alltså fritt fram för alla och envar att använda astmamedicin i skidspåren men inte vilka stavar man vill? Sjuk sport det här.

Link to comment
Share on other sites

Det är alltså fritt fram för alla och envar att använda astmamedicin i skidspåren men inte vilka stavar man vill? Sjuk sport det här.

+1

 

Känns som det kommit lite mycket smolk i glädjeinhalatorn inför kommande wc-säsong. En unken astma-bismak som gör att jag tycker kommande vinterstudior inte känns lika roliga. Enda fördelen är kanske att man blir mindre soffpotatis och sticker ut själv i spåret. Kanske stakandes på skatestavar i ren protest. :(

Link to comment
Share on other sites

Blir beklämd och bestört ju mer jag läser om detta. Själv drabbades jag av en lungsjukdom som långvarigt behandlas med pulmicort och kortison i tablettform. Detta ger biverkningar som i sin tur måste behandlas. Mina läkare vet vad jag tidigare sysslat med och har varit tydliga med att flera av mina mediciner är dopingklassade. Eftersom jag lämnat elitidrotten bryr jag mig inte särskilt. Och att jag har åkt Vasaloppet uppenbarligen dopad har jag inte dåligt samvete för. Jag tror inte någon på min nuvarande nivå skulle missunna mig detta. Risken för upptäckt är väl också obefintlig. Men mina läkare uppmuntrar mig också att fortsätta träna så gott det går. Vasaloppet har då varit ett givet mål för min träning.

 

Min yngsta dotter har astma. Under sin uppväxt har vi några gånger per år forslat henne i bil eller ambulans till närmaste akutmottagning med grava andningsproblem. Väl där har hon fått kortison och luftrörsvidgande mediciner i andningsmask och blivit kvar ett dygn under uppsikt. Efter lite tjatande fick vi hem en sån där apparat med ansiktsmask som vi kunde ladda och låta henne andas i när vi märkte att anfall var i antågande. På så sätt slapp vi ett antal resor till sjukhus.

 

Nu läser jag om Sundby, världens bäste inom sin sport, och med förmodligen en fantastisk lungkapacitet. Han får samma medicin som min dotter som av och till var livshotande sjuk. Det låter ju för mig helt sanslöst och helt sjukt.

Man säger att det inte är prestationshöjande. Klart att det är. Annars hade man inte använt det. Sen säger man att det är inte prestationshöjande jämfört med en frisk individ. Men då måste man ju definiera vad som menas med friskt och det har ingen gjort. Om det sen är så att långvarigt bruk dessutom har en anabol effekt (vilket jag faktiskt tror på) så blir det ju ännu sjukare

.

Det som gör mig mest upprörd är arrogansen från norrmännens sida. Dom tänker fortsätta som om ingenting hänt! Man till och med medicinerar friska juniorer med astmamedicin. Vid något tillfälle har man sagt att detta görs i förebyggande syfte. Men jag tror att det finns en risk att det istället är kontraproduktivt. Man sätter kroppens naturliga varningssignaler ur spel och det kan på sikt få allvarliga konsekvenser. Finn Haugen Krogh uttryckte ju det tydligt när han säger att han andas in saltlösning och luftrörsvidgande medicin för att det annars gör så himla ont i luftrören när han andas in kall luft under ett sprintlopp. Den som inte gör på samma sätt får alltså väldigt ont och presterar förmodligen sämre då. Alltså är bruket prestationshöjande.

 

All heder åt Calle Halvarsson som efter en förstörd säsong med luftrörsproblem ändå tvekar att låta medicinera sig som Sundby. Petter Northug har också stigit i min aktning eftersom han presterar på absolut topp utan, såvitt jag förstår det, bruk av astmamedicin. Marit Björgen har jag däremot blivit tveksam till. Kanske orättvist men ändå...

Link to comment
Share on other sites

Om man som motionär behöver något läkemedel, är för mig som om man har ryggproblem och råkar ha lite för långa stavar. Det är för mig en axelryckning. Men om man som i Norge drar ut gråzonen så långt det bara går t o m ner på juniornivå, tycker jag är så nära doping så intresset för wc-en klart har minskat. Sundby, Krogh, Björgen mfl kommer inte få mina hurrarop i vinter.
Link to comment
Share on other sites

Blir beklämd och bestört ju mer jag läser om detta. Själv drabbades jag av en lungsjukdom som långvarigt behandlas med pulmicort och kortison i tablettform. Detta ger biverkningar som i sin tur måste behandlas. Mina läkare vet vad jag tidigare sysslat med och har varit tydliga med att flera av mina mediciner är dopingklassade. Eftersom jag lämnat elitidrotten bryr jag mig inte särskilt. Och att jag har åkt Vasaloppet uppenbarligen dopad har jag inte dåligt samvete för. Jag tror inte någon på min nuvarande nivå skulle missunna mig detta. Risken för upptäckt är väl också obefintlig. Men mina läkare uppmuntrar mig också att fortsätta träna så gott det går. Vasaloppet har då varit ett givet mål för min träning.

 

Min yngsta dotter har astma. Under sin uppväxt har vi några gånger per år forslat henne i bil eller ambulans till närmaste akutmottagning med grava andningsproblem. Väl där har hon fått kortison och luftrörsvidgande mediciner i andningsmask och blivit kvar ett dygn under uppsikt. Efter lite tjatande fick vi hem en sån där apparat med ansiktsmask som vi kunde ladda och låta henne andas i när vi märkte att anfall var i antågande. På så sätt slapp vi ett antal resor till sjukhus.

 

Nu läser jag om Sundby, världens bäste inom sin sport, och med förmodligen en fantastisk lungkapacitet. Han får samma medicin som min dotter som av och till var livshotande sjuk. Det låter ju för mig helt sanslöst och helt sjukt.

Man säger att det inte är prestationshöjande. Klart att det är. Annars hade man inte använt det. Sen säger man att det är inte prestationshöjande jämfört med en frisk individ. Men då måste man ju definiera vad som menas med friskt och det har ingen gjort. Om det sen är så att långvarigt bruk dessutom har en anabol effekt (vilket jag faktiskt tror på) så blir det ju ännu sjukare

.

Det som gör mig mest upprörd är arrogansen från norrmännens sida. Dom tänker fortsätta som om ingenting hänt! Man till och med medicinerar friska juniorer med astmamedicin. Vid något tillfälle har man sagt att detta görs i förebyggande syfte. Men jag tror att det finns en risk att det istället är kontraproduktivt. Man sätter kroppens naturliga varningssignaler ur spel och det kan på sikt få allvarliga konsekvenser. Finn Haugen Krogh uttryckte ju det tydligt när han säger att han andas in saltlösning och luftrörsvidgande medicin för att det annars gör så himla ont i luftrören när han andas in kall luft under ett sprintlopp. Den som inte gör på samma sätt får alltså väldigt ont och presterar förmodligen sämre då. Alltså är bruket prestationshöjande.

 

All heder åt Calle Halvarsson som efter en förstörd säsong med luftrörsproblem ändå tvekar att låta medicinera sig som Sundby. Petter Northug har också stigit i min aktning eftersom han presterar på absolut topp utan, såvitt jag förstår det, bruk av astmamedicin. Marit Björgen har jag däremot blivit tveksam till. Kanske orättvist men ändå...

Det här inlägget är lite motsägelsefullt. Du betraktar din egen astmamedicinering som "doping" men tycker inte att det gör något, men att norrmän och norskor med astmadiagnos medicinerar anser du otillåtet. Om din dotter skulle vilja börja träna och tävla i en konditionsidrott skulle hon då  avstå från sin astmamedicinering ? Du vet ju själv vilket elände det är att ha den sjukdomen, så avpassad medicinering är ju ett måste även om man är idrottare.

Frågan om astmamedicin till åkare utan diagnos är en annan femma och som avhandlats många gånger här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Just nu står det på textTV att den expertgrupp som granskat förehavadena kring Norges astamedicinering nu uttalat sig: Bland annat kan man läsa: Expertgruppen har inte hittat ett enda allvarligt fel hur de norska landslagsläkarna arbetat. Det betyder att inga rutiner behöver ändras och att friska åkare kan få medicin.

Ja, så står det faktiskt. Betyder det att även Sundby dömts oskyldigt enligt denna expertgrupp ??

Formuleringen " inte hittat ett enda allvarligt fel" syftar väl på rent juridiska fel här, och då kan jag hålla med om korrektheten. Har de varit noga med att följa gällande bestämmelser så har de ryggen fri oavsett hur mycket det sticker i ögonen att de tänjt reglerna mer än andra och gett prestationshöjande men tillåten medicin till friska åkare. (Självklart prestationshöjande som redan påpekat från många håll, då de ej skulle ha fått medicinen annars, och då t ex vissa svenska åkare som ej fått samma medicin i stället sett sig tvungna att  t ex avstå Tour de Ski för annars håller inte luftrören.)

 

Så jag kan köpa att norska landslaget ej brutit mot gällande regelverk, men då är ju istället någonting sjukt med regelverket när medicinering av friska åkare är godkänt (och därmed i förlängningen tyvärr kan kännas som ett "måste"  för den som på lika villkor vill tampas med de norska åkarna), men gud nåde den som försöker åka med för långa stavar... 

 

(Som jag har förstått saken från det jag snappat upp från media.)

Link to comment
Share on other sites

Det här inlägget är lite motsägelsefullt. Du betraktar din egen astmamedicinering som "doping" men tycker inte att det gör något, men att norrmän och norskor med astmadiagnos medicinerar anser du otillåtet. Om din dotter skulle vilja börja träna och tävla i en konditionsidrott skulle hon då  avstå från sin astmamedicinering ? Du vet ju själv vilket elände det är att ha den sjukdomen, så avpassad medicinering är ju ett måste även om man är idrottare.

Frågan om astmamedicin till åkare utan diagnos är en annan femma och som avhandlats många gånger här på forumet.

Jag har inte astma utan en allvarligare sjukdom. Jag har också lämnat elitidrotten och är numera knappt motionär. Så jag tycker det är skillnad. Jag medicinerar för att överleva inte för att prestera på tävlingsbanan. Men skidåkning har varit ett bra sätt att hålla kroppen igång. Men nu är saken den att läget blivit allvarligare så några fler Vasalopp blir det inte. Kanske inte kan åka skidor alls vare sig med eller utan doping heller.

Link to comment
Share on other sites

Juridiskt är det doping me jag tycker att vi närmar oss själva diskussionen om jämförelsen med Johaug (om jag nu ska tro på media+Johaug) där hon inte medvetet dopat sig och Sundby som medvetet dopat sig. Vad är allvarligast?

I Slippers fall ingen tävlingssatsning, det gör att jag moraliskt anser det vara mindre viktigt eller fel... men juridiskt såklart lika fel.

 

Moral och juridik är inte alltid kompatibelt! För mig så håller jag moralen högre än juridiken (bör rymmas inom juridiken förstås)

Link to comment
Share on other sites

Vill påpeka att lungkapaciteten inte är begränsande för någon frisk individ när det kommer till att åka skidor fort, eller sjuk med astmamedicin för den delen. Jag ser det som ett problem att salbutamol är prestationshöjande både akut och kroniskt i vävnader utöver andningsorganen, oavsett om man har dispens eller inte... 

Link to comment
Share on other sites

Vill påpeka att lungkapaciteten inte är begränsande för någon frisk individ när det kommer till att åka skidor fort, eller sjuk med astmamedicin för den delen. Jag ser det som ett problem att salbutamol är prestationshöjande både akut och kroniskt i vävnader utöver andningsorganen, oavsett om man har dispens eller inte... 

Vet inte hur det är för andra med begränsningen i astman?

För mig är problemet under ansträngning att eftersom luftrörskrampen gör att jag inte kan tömma lungorna ordentligt i utandningen stiger koldioxidhalten i blodet, och jag får andnöd. Andnöden sätter inte ned prestandan i sig, men jag får ökande panikkänsla o till slut verklig panikångest/drunkningsskänsla trots att jag VET att jag inte håller på att dö. Kroppen fortsätter alltså att prestera, men jaga måste slå av på takten eller stanna helt för att paniken ska släppa. Se'n hostar jag ju också, men bara irriterar och påverkar inte prestationen ett dugg.  

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur det är för andra med begränsningen i astman?

För mig är problemet under ansträngning att eftersom luftrörskrampen gör att jag inte kan tömma lungorna ordentligt i utandningen stiger koldioxidhalten i blodet, och jag får andnöd. Andnöden sätter inte ned prestandan i sig, men jag får ökande panikkänsla o till slut verklig panikångest/drunkningsskänsla trots att jag VET att jag inte håller på att dö. Kroppen fortsätter alltså att prestera, men jaga måste slå av på takten eller stanna helt för att paniken ska släppa. Se'n hostar jag ju också, men bara irriterar och påverkar inte prestationen ett dugg.

 

Du skriver först (indirekt) att det påverkar prestationen iom sämre syresättning. Sedan menar du att det inte påverkar prestationen utan är mera psykiskt?
Link to comment
Share on other sites

Du skriver först (indirekt) att det påverkar prestationen iom sämre syresättning. Sedan menar du att det inte påverkar prestationen utan är mera psykiskt?

Jag tror inte att det påverkar syresättningen - eller i alla fall inte på nåt märkbart sätt. Definitivt mer psykiskt. Vilket iofs är illa nog.

 

När jag överbelastar mig i konditionsidrott känner jag ju det i musklerna - jag kan inte prestera, det gör ont. Alla här vet väl hur ont det gör i benen när man gått för långt över tröskeln! Det händer inte alls relaterat till andnöden, där är det upplevelsen av att inte få luft som stoppar medan ben o armar mår helt ok. Nu har jag iofs inte testat att fortsätta pressa mig hur länge som helst när astma sätter stopp - det är ju sjukt obehagligt! Men nej, jag upplever inte någon (prestationsnedsättande) syrebrist. Men det kan ju vara på andra sätt för andra individer ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...