Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Johaug fast för doping.


Goldrush

Recommended Posts

Läste idag att hennes manager räknade med att säsongen är spolierad oavsett hon får två, fyra eller åtta månaders avstängning. Men vadå! Han sätter alltså övre gränsen till åtta månader. Är det vad norrmännen har tänkt sig som maxstraff?

Om man jämför med andra motsvarande dopingavstängningar kan jag inte tänka mig mindre än två år inräknat förmildrande omständigheter.

 

Jag tror inte att Johaug dopat sig med anabola steroider tidigare. Däremot står det väl helt klart att både hon och läkaren ljuger. Själv säger hon att hon aldrig skulle stoppa i sig något utan att först trippelkolla. Detta även om hennes läkare ordinerat och sagt att det är ofarligt. Sen tar hon en salva utan att kolla alls. Först säger hon att hon fick den utan förpackning och sen ändrar hon sig och säger att hon tog tuben ur förpackningen som hon slängde i papperskorgen utan att titta på vare sig den eller bipacksedeln. Med bara lite koll hade hon sett varningstexten och frågat vad den betydde om hon inte kunde räkna ut det själv. Läkaren har uppdrag av förbundet och är väl förtrogen med vad som är dopingklassat. Att han skulle köpa en kräm, med stor varningstext på förpackningen, utan att kolla vad den innehåller och sen ge den till Johaug och påstå att det är ofarligt kan omöjligen vara sant.

 

Däremot tror jag att Johaug och läkaren tillsammans tog en medveten risk. Hon hade antagligen fruktansvärt ont och ville till varje pris få hjälp. Läkaren skaffar medlet, vet att det är dopingklassat, men hoppas på att hon inte skall testas inom det närmaste. Alternativt att medlet faktiskt inte ger utslag vid en test. Så tillsammans tar man den risken. Jag kan inte få ihop det annars. Det förklarar också varför hon vid testet meddelade att hon tagit läppsalvan. Allt annat hade ju gjort saken ännu värre.

 

Så visst finns det förmildrande omständigheter. Men en avstängning kortare än två år skulle ju enligt mig vara rena hånet mot andra fällda idrottare. Och ett kortare straff skulle väl också öka på den nu groende misstänksamheten mot norrmännen ännu mer

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 693
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Läste idag att hennes manager räknade med att säsongen är spolierad oavsett hon får två, fyra eller åtta månaders avstängning. Men vadå! Han sätter alltså övre gränsen till åtta månader. Är det vad norrmännen har tänkt sig som maxstraff?

Om man jämför med andra motsvarande dopingavstängningar kan jag inte tänka mig mindre än två år inräknat förmildrande omständigheter.

 

Jag tror inte att Johaug dopat sig med anabola steroider tidigare. Däremot står det väl helt klart att både hon och läkaren ljuger. Själv säger hon att hon aldrig skulle stoppa i sig något utan att först trippelkolla. Detta även om hennes läkare ordinerat och sagt att det är ofarligt. Sen tar hon en salva utan att kolla alls. Först säger hon att hon fick den utan förpackning och sen ändrar hon sig och säger att hon tog tuben ur förpackningen som hon slängde i papperskorgen utan att titta på vare sig den eller bipacksedeln. Med bara lite koll hade hon sett varningstexten och frågat vad den betydde om hon inte kunde räkna ut det själv. Läkaren har uppdrag av förbundet och är väl förtrogen med vad som är dopingklassat. Att han skulle köpa en kräm, med stor varningstext på förpackningen, utan att kolla vad den innehåller och sen ge den till Johaug och påstå att det är ofarligt kan omöjligen vara sant.

 

Däremot tror jag att Johaug och läkaren tillsammans tog en medveten risk. Hon hade antagligen fruktansvärt ont och ville till varje pris få hjälp. Läkaren skaffar medlet, vet att det är dopingklassat, men hoppas på att hon inte skall testas inom det närmaste. Alternativt att medlet faktiskt inte ger utslag vid en test. Så tillsammans tar man den risken. Jag kan inte få ihop det annars. Det förklarar också varför hon vid testet meddelade att hon tagit läppsalvan. Allt annat hade ju gjort saken ännu värre.

 

Så visst finns det förmildrande omständigheter. Men en avstängning kortare än två år skulle ju enligt mig vara rena hånet mot andra fällda idrottare. Och ett kortare straff skulle väl också öka på den nu groende misstänksamheten mot norrmännen ännu mer

Är enig med dig, de måste vetat om innehållet men chansat.
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som att just minst sex månaders avstängning kan få ytterligare konsekvenser för Jouhag:

 

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/regeln-kan-stoppa-johaug-fran-os/

 

Snart kommer domen. Dagens frågor:

Jag tror att Johaug får x månaders avstängning

Jag tycker själv att y månaders avstängning är lämpligt

 

Med tanke på vad som skrivs ovan tror jag på x = 5 mån. men tycker själv att y skall vara > 11 mån

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som att just minst sex månaders avstängning kan få ytterligare konsekvenser för Jouhag:

 

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/regeln-kan-stoppa-johaug-fran-os/

 

Snart kommer domen. Dagens frågor:

Jag tror att Johaug får x månaders avstängning

Jag tycker själv att y månaders avstängning är lämpligt

 

Med tanke på vad som skrivs ovan tror jag på x = 5 mån. men tycker själv att y skall vara > 11 mån

Jag tror att Johaug får en avstängning som gör att hon blir borta den här säsongen men tillåts komma tillbaka lagom till OS. 

Å ena sidan tycker jag att ett sådant straff är rimligt (det finns ingen anledning att klämma till henne bara för att hon är bäst).

 

...men samtidigt är allt under 2 år ett hån mot alla andra utövare och alla andra nationer.

Allt under 2 år skulle (enligt mig) visa att reglerna inte gäller för norrmän. Vilket ju är själva anledningen till att Norge stup i kvarten tycker sig kunna tänja på reglerna lite som det behagar dem.

 

Jag kan även tänka mig att Johaug kommer att vara välkommen att träna med landslaget under hela sin avstängning. Vilket ju skulle betraktas med stor skepsis om det handlade om något annat land.

Link to comment
Share on other sites

Som helt okunnig hade jag ju inte ens tänkt på att en salva skulle kunna tas upp så effektivt av huden att det skulle ge utslag på ett dopingtest. Jag är själv elitidrottare, dock i skytte och inte inom konditionsidrott, och vi är en så liten sport att vi inte har tillgång till några landslagsläkare utanför mästerskapstid utan vi får göra våra egna bedömningar större delen av året. Jag har vid två tillfällen de senaste tio åren använt kortisonsalva via recept. En gång pga ett eksem orsakat av alpina utförspjäxor och en gång pga någon konstig hudåkomma i knävecket. Inte för att jag tror att krämen jag använde var dopingklassad, men jag testas lite då och då och har normalt sett "misstagsdoping" i tanken i princip jämnt i aspekten föda. När jag använde den här salvan däremot hade jag inte en strimma av en tanke på någon eventuell dopingrisk eftersom det är något som används externt. Är det något jag äter däremot är jag riktigt noga. Speciellt när det gäller eventuella kosttillskott, vitaminer, proteinpulver eller liknande. Nu är jag inte ens nära skidåkarnas nivå när det gäller koll på doping, men det är inte helt otänkbart att Johaug helt enkelt inte tänkte på dopingrisken eftersom det var en salva. Nu har alla koll på det, men jag tror nog att det är ganska många av oss som inte hade tänkt på att en salva kan orsaka ett positivt dopingtest före den här historien. Läkaren däremot måste ha vetat det innan och utan och Johaug BORDE ju ha fått både en och två ingående utbildningar i ämnet doping och dopingtester för att inte riskera att åka dit för någon substans av misstag. 

 

Personligen får jag inget som helst förtroende för Johaug i det här ärendet av en enkel anledning. Hon undviker en del helt uppenbara ämnen som hon borde vara fullständigt öppen med om hon inte hade något att dölja. Tex kommenterade hon inte alls märkningen av förpackningen förrän nästan en vecka efter att det blev känt, vilket uppfattades som att hon behövde tid för att hitta på en trovärdig story. Och den intervju som gjordes utelämnade samma ämne, liksom givna dräpare som frågor om hon kände sig starkare under perioden och hur hon hade sett på saken om någon ryska hade fått samma anklagelser och samtidigt körde ifrån alla andra i världseliten på ett sätt som fick dom att se ut som sportlovsturister. Det kändes som en intervju regisserad av Johaug och hennes stab. 

Link to comment
Share on other sites

Jämförelsen skidåkare - skytt är intressant. Om tex Johaug tagat en öl före en tävling, så hade det passerat obemärkt i ett dopingprov, men för en skytt är väl ganska små mängder alkohol i blodet doping. Eller vad säger du MnO, som är insatt i vad som gäller för skyttar.

(vill minnas att det var ett fall i OS med en skytt som druckit en lättöl för skjutprovet för att bli säkrare på hand, om han blev diskad minns jag inte)

Link to comment
Share on other sites

En gammal lärare jag haft åkte fast för detta för längesedan:

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2008/tidernasos/article11477585.ab

Det var det fallet jag tänkte på, men det har inget med Johaugs doping att göra. Däremot kan man dra paralleller med Sundbys dopingfall, både H-G Liljenvall och Sundby överskred den tillåtna gränsen. Liljenvall sa att alla försökte ligga så nära den tillåtna gränsen 0,5 som möjligt, men han åkte fast trots att han druckit 2 pilsner som sina lagkamrater Ferm och Jacobsson, troligen för att han förbrände alkohol långsammare och kanske vägde mindre.

Om det är samma med astmamedicin att olika personer får olika mängd i kroppen vid samma intag/inhalering vet jag inte eller om Sundby försöker ligga så nära gränsen som möjligt. Det kan ju också vara så att kroppen tar upp olika mycket vid olika tillfällen och

i så fall bör astmatikerna ha en ganska stor säkerhetsmarginal för att inte gå över tillåtna gränsen.

 

Ps. Detta inlägget borde flyttas till Sundbys tråd.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Inför WC tävligarna i Ruka har Norges vallabuss stora bilder på 4 skidåkare, en avstängd under utredning och en dopingdömd, och två som kanske är rena, men förmodligen går de på medicin med anabol effekt!

 

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/norges-arrogans-har-inga-granser--frackt/

Ja? I Norge ses det inte som ett dugg konstigt. Det är resten av världen som är tokiga. Vi elsker dette lann!
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Inför WC tävligarna i Ruka har Norges vallabuss stora bilder på 4 skidåkare, en avstängd under utredning och en dopingdömd, och två som kanske är rena, men förmodligen går de på medicin med anabol effekt!

 

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/norges-arrogans-har-inga-granser--frackt/

Jag tycker inte det är så konstigt. Vad jag förstår, och fått förstärkt av intervjuerna på Vinterstudion, så har de norska ledarna och läkarna entydigt åsikten att det högst är fråga om små tekniska misstag som begåtts och att här jukser man inte. Og att de avser att fortsätta på samma sätt. I deras värld är  alla deras åkare kliniskt rena (oberoende av dopingdomar ANDRA utfärdat) och då¨är det väl konsekvent att visa upp just denna bild för omvärlden. Men denna syn har de säkert inte minsta tänke på att omvärlden kan se detta som provocerande.

Link to comment
Share on other sites

Förutsatt att Johaugs förklaring är korrekt så får man väl ändå anse att det är ett kraftigt straff för en mindre förseelse av dopingpreparatt. Åtminstone i jämförelse med salbutamoldomar (regelbunden användning av dopingklassat medel)...

Jag hoppas fortfarande att hennes förklaring är korrekt och tycker att domen är logisk (till skillnad mot salbutamoldomen) men tuff.

Link to comment
Share on other sites

att godta dylika förklaringar kan ju antas generellt sänka straffen för doping. - Hur svårt kan det vara att ha en "back-up" i form av ngn medicin elikn att skylla på för det fall man åker dit.

 

Därför (tyvärr?) kan man i princip inte göra ngn "värdering" av hur/varför osv ett preparat finns i en atlets kropp.

Link to comment
Share on other sites

Orkar inte bry mig om några månader hit eller dit i detta fall, sålänge det är över "en säsongs" straff. Misstankarna om att Antidoping Norge anpassat detta för att hon ska komma med till OS kommer nog att kvarstå i evighet. 

 

Det jag tycker är avgörande för trovärdigheten är att Antidoping Norge: 

1. Testat hennes prov så noga som möjligt i bästa labbet för att om möjligt avgöra om molekylerna kom från krämen eller annat (tror inte alla laboratorier har den kapaciteten). 

2. Gått tillbaka i tiden och kontrollerat hennes "hormon-pass". 

Är detta uppfyllt går livet vidare, annars skandal, korruption, konspiration, etc :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Löjligt klent straff.  

 

Jämför med Justyna Kowalczyk som fick 2 år till att börja med (innan det blev reducerat pga att det fanns med bland substanser man kan få i sig av misstag och ska bara ge ett år) ...

Ganska uppenbart att Norge anser att det är lindrigare om det gäller deras åkare.

Här är det en anabol steroid. I  Justinas fall en antiinflamatorisk substans som är TILLÅTEN på träning. 

Även det måste ju vara ett klumpigt misstag om något..  

 

Hoppas att:

 

1. Wada tar detta vidare.

2. Man inför förslaget att de som varit dopingavstängda 6 mån förbjuds att delta i OS. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...