Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Johaug fast för doping.


Goldrush

Recommended Posts

Hvis hun lyver, hva er da sannheten? At hun doper seg med clostebol og bruker leppekremen som unnskyldning? Vi teoriserte litt over dette tidlig i tråden, men med litt mer tid og kunnskap så virker dette som en svært svak teori. Clostebol er lett å detektere, den har høy risk i forhold til lav effekt og den eventuelt planlagte unnskyldingen er like streng som aktiv doping. Hun risikerer jo i verste fall fire års utestenging, hun kunne ikke fått en strengere straff selv om hun fikk EPO-sprøyter satt av Lance Armstrong personlig.

 

Sannheten slik hun sier det er ille nok. Hun sier jo hun ikke kunne gjort noe annet, det er jo helt innlysende og selvsagt at hun kunne gjort noe annet - NRK stiller hjelpsomt ingen kritiske spørsmål om dette. Det norske landslaget virker å ha svært vanskelig for å innrømme feil, selv når det er så åpenbart hvilken gigantisk tabbe som har blitt gjort og hvor lett det er å unngå. Det er vel nettopp dette som gjør at folk blir mistenksomme. For meg personlig gjør det at jeg tviler på om den nåværende ledelsen er de rette personene til å fikse denne organisasjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 693
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis hun lyver, hva er da sannheten? At hun doper seg med clostebol og bruker leppekremen som unnskyldning? Vi teoriserte litt over dette tidlig i tråden, men med litt mer tid og kunnskap så virker dette som en svært svak teori. Clostebol er lett å detektere, den har høy risk i forhold til lav effekt og den eventuelt planlagte unnskyldingen er like streng som aktiv doping. Hun risikerer jo i verste fall fire års utestenging, hun kunne ikke fått en strengere straff selv om hun fikk EPO-sprøyter satt av Lance Armstrong personlig.

 

Sannheten slik hun sier det er ille nok. Hun sier jo hun ikke kunne gjort noe annet, det er jo helt innlysende og selvsagt at hun kunne gjort noe annet - NRK stiller hjelpsomt ingen kritiske spørsmål om dette. Det norske landslaget virker å ha svært vanskelig for å innrømme feil, selv når det er så åpenbart hvilken gigantisk tabbe som har blitt gjort og hvor lett det er å unngå. Det er vel nettopp dette som gjør at folk blir mistenksomme. For meg personlig gjør det at jeg tviler på om den nåværende ledelsen er de rette personene til å fikse denne organisasjonen.

Tror du sammanfattar vad många av oss tänker

Link to comment
Share on other sites

Börjar Johaughistorien klarna nu kanske.... Låter rimligt på riktigt att hon var mån om läpparna för följande reklamuppdrag http://www.expressen.se/sport/langdskidor/nya-teorin-darfor-tog-johaug-dopingsalvan/

Möjligen skulle man kunna lägga samman den infon med med Toini Rönnlunds teori om att hon köpt salvan på eget bevåg efter att läkarens salva inte hjälpte... Men det får väl hon eller Bendiksen svara på. Men han ser man inte till...

Link to comment
Share on other sites

Även Northug har nu uttalat sig officiellt:

 

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/northug-om-johaug-det-ar-skrammande/

 

Låt oss verkligen hoppas att han är helt "ren", jag tror det i varje fall åtmbnstone innerligt hoppas jag det

eftersom jag verkligen är imponerad av hans förmåga att hänga nä'r han ser nästan avhängd ut och ändå kunna växla til raketspurt.

Link to comment
Share on other sites

Det pratas om ganska långa avstängningstider för Johaug, oavsett reglerna så känns det konstigt att prata upp till 4 års avstängning om det är som många tror ett "misstag" att använda läppsalva utan egentlig nytta för skidåkningen.

Åtminstone om man jämför med den systematiska användingen av astmamedicin för att uppnå fördelar (där är jag helt övertygad men kan såklart ha fel :)). 2 månader off-season är inget straff och borde varit minst 2 år som jag ser det, gärna upp till 4 år om det finns anabol effekt i salbutamol.

 

Jag förutsätter att man verkligen utreder förstås och kommer fram till vad syftet med dapoingämnet var och hur det gick till. Johaug verkar ju ha testats ett tag och jag hoppas fortfarande att hon är en av de rena idrottarna som gjort ett mycket dumt misstag.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också att användandet (systematiskt?) av astmamedicinen borde ge en längre avstängning än Johaugs klantiga misstag, som hon självklart inte haft någon fördel av. Problemet är ju att astmamedicinen är godkänd, men inte clostebol.

Hoppas hon är tillbaka efter jul.

 

Självklart inte haft nån fördel av?!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också att användandet (systematiskt?) av astmamedicinen borde ge en längre avstängning än Johaugs klantiga misstag, som hon självklart inte haft någon fördel av. Problemet är ju att astmamedicinen är godkänd, men inte clostebol.

Hoppas hon är tillbaka efter jul.

Nä det är klart att ha Anabola i kroppen aldrig är någon fördel!!! Eller...

Frågan är ju om man tror på att dom är så dumma att hon tog en salva som det står DOPING på! Eller om det är ett påhitt för att dölja något. Finns många roliga hoäistorier om dumma norrmän men detta skulle slå dom alla i dumhet om det stämmer som hon säger.

Link to comment
Share on other sites

Nä det är klart att ha Anabola i kroppen aldrig är någon fördel!!! Eller...

Frågan är ju om man tror på att dom är så dumma att hon tog en salva som det står DOPING på! Eller om det är ett påhitt för att dölja något. Finns många roliga hoäistorier om dumma norrmän men detta skulle slå dom alla i dumhet om det stämmer som hon säger.

Ja, hon är ju både norsk och blondin......
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också att användandet (systematiskt?) av astmamedicinen borde ge en längre avstängning än Johaugs klantiga misstag, som hon självklart inte haft någon fördel av. Problemet är ju att astmamedicinen är godkänd, men inte clostebol.

Hoppas hon är tillbaka efter jul.

Håller med om att den systematiska omfattande överdoseringen av astmamedicin är värre än Johaugs misstag (om det nu är ett misstag).

 

Men Johaug har ändå haft anabola steroider i kroppen under två veckor denna höst, så skulle vara väldigt orättvist mot de andra åkarna om hon fick tävla redan efter jul.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det står på langds sida att Johaug räknar med att säsongen mer eller mindre är över. Det tyder på att uppgifter läckt ut att hennes straff lär bli betydligt längre än de här två månaderna.

Det verkar ta lång tid att utreda det här fallet, kan det bero på att man även gör en noggrann undersökning om doping utöver läppsalvan kan ha förekommit. Det är i så fall bra, så att spekulationer om detta kan upphöra.

Link to comment
Share on other sites

Det står på langds sida att Johaug räknar med att säsongen mer eller mindre är över. Det tyder på att uppgifter läckt ut att hennes straff lär bli betydligt längre än de här två månaderna.

Det verkar ta lång tid att utreda det här fallet, kan det bero på att man även gör en noggrann undersökning om doping utöver läppsalvan kan ha förekommit. Det är i så fall bra, så att spekulationer om detta kan upphöra.

Det stod väl att hon ansåg att säsongen är över om straffet blir 2 månader eller längre. Antidoping i Norge kommer med förslag till påföljd om en vecka sedan ska det beslutas av norska RF och det kommer förmodligen inte förrän efter nyår, så är vi inne i januari och då innebär även två månaders avstängning att säsongen är över. Sedan kan detta beslut överklagas också av FIS, WADA eller Johaug själv.

 

http://www.langd.se/?id=5927394&cat=86106

Link to comment
Share on other sites

Det stod väl att hon ansåg att säsongen är över om straffet blir 2 månader eller längre. Antidoping i Norge kommer med förslag till påföljd om en vecka sedan ska det beslutas av norska RF och det kommer förmodligen inte förrän efter nyår, så är vi inne i januari och då innebär även två månaders avstängning att säsongen är över. Sedan kan detta beslut överklagas också av FIS, WADA eller Johaug själv.

 

http://www.langd.se/?id=5927394&cat=86106

Kommer det en två månaders avstängning i januari så kan hon väl räkna av de månader hon redan varit avstängd och börja tävla direkt?  Men jag kan inte tänka mig att det blir  avstängning mindre än hela säsongen ut.

Link to comment
Share on other sites

Kommer det en två månaders avstängning i januari så kan hon väl räkna av de månader hon redan varit avstängd och börja tävla direkt?  Men jag kan inte tänka mig att det blir  avstängning mindre än hela säsongen ut.

Stämmer, tiden tickar redan. Men det är de norska reglerna och som sagt finns det gott om högre instanser som kommer att ha synpunkter.

 

Tyvärr har jag inte bättre förtroende för norsk skidåkning just nu än att jag tror att de kommer se till att hon kommer få köra OS. Men som sagt om en vecka vet vi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...