Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nu har IBU och FIS beslutat om ett totalt fluorförbud från 2022/2023


Magnus1969

Recommended Posts

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag ber om ursäkt. Artikeln var så kort att jag inte kunde föreställa mig att den var låst. En norsk alpinåkare diskades i säsongens första alpina tävling, mätningen gjordes mellan första och andra åket.

Fluorförbudet är alltså igång, mätningar görs och den första skidåkaren har diskats.

Anmärkningsvärt är att det var en norsk skidåkare. Vårt grannland som dominerar vallavärlden borde ha full koll. Åkaren låg sexa så det borde inte vara ett medvetet bondeoffer för att "testa systemet".

Den svenska vinklingen i artikeln är att Sara Hector är överraskad och övertygad om att det skett ett misstag.

Link to comment
Share on other sites

Ja tur att det är ett tag kvar innan man själv riskerar att få skidorna mätta. Inte för att jag kommer använda fluor, mer för att det hinner visa sig ifall apparaten ger felutslag ibland.

Jag tänker att ingen i världstoppen vågar använda fluorprodukter längre.

Men sen ifall Head vallat Mowinckels skidor så borde det väl vara fler skidor de vallat med samma produkter va? (Valla, socklar, borstar, vallajärn)

Men bara en som "testat positivt"

Link to comment
Share on other sites

Mer att läsa från NRK:

Skisjef freser etter disking av norsk stjerne: – Vi stoler ikke på hvordan de tester – NRK Sport – Sportsnyheter, resultater og sendeplan

Upprörda känslor hos vissa, men att det var fluor på skidorna är nog ställt utom tvivel. Två olika apparater visade nästan exakt samma värde. Enligt uppgift i artikel så testades efter diskningen borstning på ena skidan och det gick då att få ner den till godkänd nivå. Om detta stämmer så kan det knappast vara en vanlig fluorpreparering som hamnat på skidorna - då går det inte att borsta bort. Den andra skidan skall skickas till ett testlab för analys.

Link to comment
Share on other sites

Det var relativt höga nivåer på fluor enligt testapparaterna och självklart vill ju FIS att deras regler efterlevs. Fast de hade nog helst velat slippa att statuera exempel, tror inte de ser det behovet.

Man vill ju tro att det är ett mänskligt misstag som ligger bakom. En spekulation här, men man har säkerligen inte slängt bort allt fluor utan fortsätter nog med referenspreparering på fluor för att se hur väl de lyckats med fluorfri preparering till tävling. Hade landslagen och teamen runtomkring befunnit sig i en 100% fluorfri miljö så är det ju svårt att se hur ett misstag skulle kunna gå till.

Link to comment
Share on other sites

On 10/28/2023 at 10:40 AM, Knappen said:

Hur många har testats för stavlängd? Jag undrar hur många som kommer att testas i motionärsleden. Men även jag lär kasta mitt minimala förråd LF och satsa på nytt fluorfritt men borstar, skidfodral osv byter jag inte.

Troligen kommer väldigt få motionärer att testas, men om så bara EN motionär i VL väljs ut för test så är ju risken inte försumbar för den som överväger att fuska och enbart detta faktum borde ju stämma till besinning och eftertanke.

1 på 13000 i risk för fluortest i VL om EN väljs ut. Vad är oddsen för 7 rätt på lotto? 1 på 7 000 000(ca...) och ändå går många och tror de skall vinna....

Rengöring av fodral och annan utrustning verkar inte vara så svår. Behöver inte köpa nytt.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, HW said:

Enligt SVT så ligger de slarv bakom Movinkels diskning. Ganska anmärkningsvärt ändå får man säga.

https://www.svt.se/sport/alpint/pernilla-wiberg-forklaringen-bakom-ragnhild-mowinckels-diskning--rlqk27

 

Om detta stämmer så är det ju skönt att det finns en förklaring. Otroligt klantigt att inte ha trippelkollat med alla leverantörer att produkterna verkligen är fluorfria och även gjort egna mättester efter preparering. Borde ju hos alla team finnas en egen framtagen "godkänd-lista" med produkter som får användas och enbart dem.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Knappen said:

Jag tror jag läste någonstans att borstning gav nivåer inom marginal… om så är fallet lär väl inte mina välborstade skidor med enbart LF fällas. Men som sagt jag inser att mina förråd av vallor är så litet att jag redan inhandlat ersättning som kommer imorgon.

Tar du borstar du använt till pulver och hf valla så är det sannolikt så att din skida kommer att fällas. Men rengör du borstarna med flourcleaner och tryckluft så är det inga problem.

 

3 hours ago, Thorrez said:

Så bästa vallan för dagen var en valla som innehöll flour i så små mängder att den hade klarat testet om man gjort preppen ordentligt. Är det syniskt att se att vi kommer få astmaspray 2.0

Vart står det att det vara bästa preppen och att det var en liten mängd flour i vallan? 
Sant är dock att små mängder kan fälla en skida, exempelvis genom kontaminerad valla från gamla batcher.

Jag tror faktiskt inte vi kommer att få se så många diskningar men, men. Är fler lika klantiga som Movinkelns team så ...

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, HW said:

Tar du borstar du använt till pulver och hf valla så är det sannolikt så att din skida kommer att fällas. Men rengör du borstarna med flourcleaner och tryckluft så är det inga problem.

 

Vart står det att det vara bästa preppen och att det var en liten mängd flour i vallan? 
Sant är dock att små mängder kan fälla en skida, exempelvis genom kontaminerad valla från gamla batcher.

Jag tror faktiskt inte vi kommer att få se så många diskningar men, men. Är fler lika klantiga som Movinkelns team så ...

Tittade på skidskyttelandslagets Youtube film om rengöring av skidor från fluor och där tar de upp att borstar av syntetmaterial var svåra att rengöra så IBU rekommenderade att byta dessa. Då dammsugning, tryckluft eller cleaner inte var tillräckligt. Det var nytt för mig. 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, HW said:

Tar du borstar du använt till pulver och hf valla så är det sannolikt så att din skida kommer att fällas. Men rengör du borstarna med flourcleaner och tryckluft så är det inga problem.

 

Vart står det att det vara bästa preppen och att det var en liten mängd flour i vallan? 
Sant är dock att små mängder kan fälla en skida, exempelvis genom kontaminerad valla från gamla batcher.

Jag tror faktiskt inte vi kommer att få se så många diskningar men, men. Är fler lika klantiga som Movinkelns team så ...

Det står det inte, men jag utgick ifrån att en elitåkare har flera par preppade och tar det som går bäst i tester innan.

Link to comment
Share on other sites

En annan kul grej här är att jag såg ett inslag på nyheterna om ”flourförbud” där de också stavade fel på fluor. Jag har sett att det är vanligt här på forumet men trodde nog att man granskade bättre vid nyhetsrapportering.

Jag tvivlar starkt på flourförbud… om man nu inte är glutenintolerant?

Alla mina vallor är flourfria 😉, men många har fluor… t ex mina VR vallor, speciellt VR45 kommer jag att sakna.

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt et titalls ski inne til fluortesting etter rens. Følger man FIS-prosedyren så klarer skiene testen. Noen viktige erfaringer:

Man kan bruke gamle, rensede børster første gang man renser skiene. Så må man bruke nye børster. Man kan kanskje få stålbørster rene, men børster av hestehår og nylon blir ikke rene ved å fluorrenses. Husk at fluorrensen ikke løser opp fluoret, men kun gjør det enklere å fjerne det mekanisk. Så å mekanisk fjerne fluor fra hvert børstehår er umulig. En gammel børste vil derfor legge et tynt fluorlag på skiene (ref Kuzmin-børster). 75% av ski hvor man brukte rensede børster fikk rødt ved måling. 0% som brukte nye. 

Viktigste steg i renseprosessen er bruk av fin stålbørste når man har fluorrens på skiene. Børst også veldig lett i motsatt retning for å fjerne gammel glider som sitter gjemt i strukturen.

 

Link to comment
Share on other sites

Også greit å merke seg at i disse 'fluorfrie' profuktene fra Rex har man funnet fluor og skal ikke brukes på konkurranse:

RG32 40g
RG21 40g
RG21G 40g
RG11 40g
RG42 spray 150ml
RG22 spray 150ml
RG22G spray 150ml
RG11 spray 150ml
G21G spray 150ml
N-Kinetic Liquid Cold 50ml
N-Kinetic Liquid Warm 50ml
Resten av G-serien og hele NF-serien er det derimot helt trygt å bruke både for mosjonister og konkurranseløpere!
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Knappen said:

Jag såg för några år sedan ett tips här att köra borstarna i diskmaskinen när inte sambon är hemma…

Låter ju bättre än att blöta ner med lösningsmedel och sedan dammsuga/blåsa?

Ingen ände på konsumtionshets…

Man får dessverre ikke fluorfrie børster sånn. Fluor tåler vann og vaskemiddel veldig bra. Man blir kvitt mye støv og børstene blir jo renere, men børstehårene vil fremdeles ha fluorbelegg. 

Har man hovedsaklig brukt HF-glider og er på mosjonistnivå så ville jeg ikke vært så bekymret. Det er oss storforbrukere av fluorpulver som må være mest forsiktige. Selv om vi har brukt egne børster til pulver, så vil annet utstyr også påvirkes av et generelt høyt fluornivå på ski og utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...