Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nu har IBU och FIS beslutat om ett totalt fluorförbud från 2022/2023


Magnus1969

Recommended Posts

4 hours ago, Volevodin said:

Om man skall köpa en ny borste + gnidkloss, vilken skall man välja då, räcker det med tagel eller måste man även skaffa stålborste ?

Om man skall köpa en enda flourfri glider som klarar de fresta fören - vilken skall man välja då ?

Billig og bra: Swix PS6

Ganske billig og bra på mange tester i fjor: Red Creek -1/-20

Billig, flytende: Maplus BP1 Med

Disse vil gi 99%+ performance målt mot nye pulver og flytende som er enda dyrere enn fluorpulver.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

On 11/6/2023 at 1:11 PM, Skitester said:

Man får dessverre ikke fluorfrie børster sånn. Fluor tåler vann og vaskemiddel veldig bra. Man blir kvitt mye støv og børstene blir jo renere, men børstehårene vil fremdeles ha fluorbelegg. 

Har man hovedsaklig brukt HF-glider og er på mosjonistnivå så ville jeg ikke vært så bekymret. Det er oss storforbrukere av fluorpulver som må være mest forsiktige. Selv om vi har brukt egne børster til pulver, så vil annet utstyr også påvirkes av et generelt høyt fluornivå på ski og utstyr.

Nu tänker jag igen… kanske i onödan då eftersom jag aldrig använt pulver men fluor behöver väl inte lösas? Går det ens? Är inte fluor ett löst pulver som binder vid t ex paraffin? Min tanke var just att diskmaskinen skulle ta bort paraffinet och då få med fluorresterna. 

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Knappen said:

Nu tänker jag igen… kanske i onödan då eftersom jag aldrig använt pulver men fluor behöver väl inte lösas? Går det ens? Är inte fluor ett löst pulver som binder vid t ex paraffin? Min tanke var just att diskmaskinen skulle ta bort paraffinet och då få med fluorresterna. 

Fluor i skismørning er perfluorinerte hydrokarboner, dvs stoffer som består av både fluor og hydrokarbon. Gitt at de er svært vannavstøtende og har et smelte punkt på 130-200 grader C, så er de utfordrende å fjerne. Hadde de løst seg med vann så ville de jo forsvunnet fra skia veldig raskt. En oppvaskmaskin er jo kun spyling med en miks av vann og oppvaskmiddel. Rensemiddelet vi bruker på skia er veldig mye sterkere og allikevel får vi ikke børstene rene. 

Link to comment
Share on other sites

Swix Maraton svart - är det ett bra val.

Sen har jag hittat Lilla Paketet borstar hos Skistart tagel + nylon till billig penning.

Min tanke är att fortsätta som vanligt med mina flourvallor utom pulver på alla skidor utom ett par rengjorda tävlingsskidor för skate och ett par för klassiskt och använda de nyinköpta borstarna på dem + plus en ny gnidkloss, om det blir aktuellt att ställa upp i någon tävling.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Volevodin said:

Swix Maraton svart - är det ett bra val.

Sen har jag hittat Lilla Paketet borstar hos Skistart tagel + nylon till billig penning.

Min tanke är att fortsätta som vanligt med mina flourvallor utom pulver på alla skidor utom ett par rengjorda tävlingsskidor för skate och ett par för klassiskt och använda de nyinköpta borstarna på dem + plus en ny gnidkloss, om det blir aktuellt att ställa upp i någon tävling.

Ville heller brukt hvit, eller en av de jeg anbefalte ovenfor. Svart er bra på enkelte fører, men kan være risky på andre. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nu har Pölders Sport lagt ut Swix video för borttagning av flour på skidorna, den var mycket bättre än den video Pölder lagt ut tidigare. Där framgick inte tydligt att man skall använda sina gamla stålborstar vid rengöring nr 1 och sen de nya efter rengöring och mjukparaffin. Jag föredrar den norska versionen, då min engelska är bristfällig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...