Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning via stakmaskin


Petter

Recommended Posts

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om man kikar på tiderna för halvmara på Concept2 Ranking så ser man att ett antal personer har kapacitet på en pace ner mot 1:50 över 90min.

Får väl se om nån av kanonerna anmäler sig, men gissar på att åtminstone några kommer att nå en pace under 1:55.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MC Hammer said:

Jag finner det väldigt troligt att segrartiden kommer att bli 90 minuter för både dam och herr.

Högst troligt 🙂

Själv är jag väl en av tungviktarna som har lite fördel av Skierg seedning.

Har väl gjort skapliga tider på 5000 meter men aldrig längre. 
Detta var för några år sedan. 
Tyvärr kommer jag ha  dåliga möjligheter att träna innan loppet. 
Vad är ett vettigt upplägg på denna distans. 
Försöka köra så jämt tempo som möjligt, öppna hårt och försöka hålla ut eller köra lite lugnare och köra järnet på slutet? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, stallkungen said:

Vad är ett vettigt upplägg på denna distans. 
Försöka köra så jämt tempo som möjligt, öppna hårt och försöka hålla ut eller köra lite lugnare och köra järnet på slutet? 

Har precis kört ett kvällspass på 90min....
Tror absolut på att hålla jämnt tempo. Kanske en långspurt sista 1000m om krafterna finns.

5000-tempo är tufft. Själv ligger jag just nu på 10sek högre pace över 90min än bästa pace på 5000. Skall nog gå att putsa det lite till.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha sett filmen på Wickström undrar jag än mer hur man bör göra med vätskan.

Då jag inte har någon egen SkiErg blir lösningar likt hans (sätta fast någon typ av vätskeblåsa med fasttejpad slang) på gymmets SkiErg kanske lite väl kufiska.

Provade vätskeryggsäck och det fungerade OK. Samtidigt blir det onekligen en del extra vikt att transportera i varje rörelse. Undrar om inte lösningen med vanliga flaskor ändå är det vettigaste för egen del. En kortare paus på 30 s var 10:e minut (där man fortsätter att dra lätt med en arm) borde vara tillräckligt för att få i sig 15-20 cl vätska per tillfälle. Samtidigt hinner man inte stelna till och borde inte förlora särskilt mycket i fart med tanke på att loppet är 90 minuter. Inte som ett verkligt lopp där man riskerar att tappa bra ryggar om pausen blir vid fel tillfälle eller för lång.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att köra med 1,5lit vätskebälte och munstycke i drickläge på kardborre. Har testat och tycker inte det är ett problem med vikt. Har även testat alternativa upphängningar, men det är lätt att det strular. Upptäckte häromdagen att det är mycket svårt att dricka med puls på/nära tröskel (i mitt fall runt 150 bpm) och eftersom man även behöver sänka tempot lite när man dricker så blev det alltför mycket tid som förlorades på drickande. Måste komma ihåg att varva ner lite inför drickandet så det är kvickare avklarat och även minimera antalet vätskepåfyllningar. Det går att supa bort mer tid än man anar, men att köra helt utan vätska blir chansartat. 1 timme brukar gå bra utan vätska, men på 90min så gör vätska och energin i sportdrycken skillnad sista halvtimmen.

Link to comment
Share on other sites

Apropå Wickström´s tabell som visar på statistisk korrelation 5000m SkiErg och placering i Vasaloppet, så hittade jag sista versionen. Den innehåller data för åkare 60 - 100kg och har normaliserats för watt/kg^2/3 (inte rakt av watt/kg alltså).

En 100kg-åkare t.ex bör enligt tabellens snittvärde klara 5000m SkiErg på 17:52 för att ha kapacitet att nå topp 1000 i Vasaloppet.

 

5000 m SkiErg vs Vasaloppsplacering “sista versionen” – och test av effektmätare i staven | Erik Wickström – Konditionskonnässör (erikwickstrom.se)

SkiErg 5000m och placering Vasaloppet.jpeg

Link to comment
Share on other sites

När jag kör lite hårdare längre pass så brukar jag ha ställa en 1,5 liters pettflaska med sportdryck utan kork bredvid skiergen, om jag ligger och kör kring 1:53/500m så gör jag ca 10 hårdare drag i typ 1:46/500m fart för att sedan ta en snabbdryckespaus på ca 5-10 sek detta gör jag var 10-15 min. annars funkar ju vätskebälte lite smidigare om man inte är rädd för extra vikt. Fördelen med vätskebälte är att man kan dricka var 5 min i små mängder (bara fukta munnen typ) vilket underlättar när man som jag lätt får hög puls pga värme som driver upp pulsen trots fläkt.

Link to comment
Share on other sites

Någon som kör med vanliga skidhandtag och är nöjd?
Kan ibland bli väldigt trött i underarmarna vid intervallträning. Har inte haft några problem vid distansträning.

Gjorde ett enkelt test i dag med Leki och Swix kontrollremar och tyckte inte det blev så mycket bättre. Kanske måste köra ett långpass för att det ska märkas.
Bäst känsla blev det med Lekis kontrollrem och Skiergs orginalhandtag. Jag hade ett snöre i öglan på kontrollremensom som gick upp en bit över handtaget och som knöts fast på snöret. Det gällde att ha exakt rätt längd på snöret så att handen vilade på handtagets bottenplatta samtidigt som kontrollremen hjälpte till.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, boffi said:

Någon som kör med vanliga skidhandtag och är nöjd?
Kan ibland bli väldigt trött i underarmarna vid intervallträning. Har inte haft några problem vid distansträning.

Gjorde ett enkelt test i dag med Leki och Swix kontrollremar och tyckte inte det blev så mycket bättre. Kanske måste köra ett långpass för att det ska märkas.
Bäst känsla blev det med Lekis kontrollrem och Skiergs orginalhandtag. Jag hade ett snöre i öglan på kontrollremensom som gick upp en bit över handtaget och som knöts fast på snöret. Det gällde att ha exakt rätt längd på snöret så att handen vilade på handtagets bottenplatta samtidigt som kontrollremen hjälpte till.

Jag ratade ganska snart originalhandtagen eftersom jag hade lätt för att få ont i handlederna av dem. Har sedan testat några varianter på skidhandtag och olika infästningar innan jag blev nöjd. Det som funkade för mig var Swix Triac handtag med avkapade stavrör inuti och där jag knöt linan i kontrollremmen(runt den övre) till stavhandtagen. På de remmarna stannar då knuten lite ifrån handtagen vilket gör att ingen tråkig brytkraft går ner i handlederna i draget. Är nöjd med detta.

Provade innan på samma handtag att fästa linan i toppen på handtagen och tänkte att det skulle bli optimalt. Icke, blev inte alls bra med mycket brytkraft.

Link to comment
Share on other sites

On 7/31/2023 at 9:30 PM, Trampe said:

Jag ratade ganska snart originalhandtagen eftersom jag hade lätt för att få ont i handlederna av dem. Har sedan testat några varianter på skidhandtag och olika infästningar innan jag blev nöjd. Det som funkade för mig var Swix Triac handtag med avkapade stavrör inuti och där jag knöt linan i kontrollremmen(runt den övre) till stavhandtagen. På de remmarna stannar då knuten lite ifrån handtagen vilket gör att ingen tråkig brytkraft går ner i handlederna i draget. Är nöjd med detta.

Provade innan på samma handtag att fästa linan i toppen på handtagen och tänkte att det skulle bli optimalt. Icke, blev inte alls bra med mycket brytkraft.

 

Är det här du knöt linan och har kontrollremen aldrig lossnat från handtaget?
 

swix.png

Link to comment
Share on other sites

Kanske bör påpekas/förtydligas att med min infästning på linan så får handtaget ingen annan funktion än att ha något att greppa kring med händerna. Draget sker i remmen och ingen kraft mellan rem och handtag. Kan spontant kännas lite fel att man inte drar med handtaget, men jag tycker nog att arrangemanget ger det närmaste stakkänsla med stavar man kan komma. Med stavar så tiltar inte staven vid draget utan kraften går rakt ner i stavens längdriktning. Med SkiErg originalhandtag så tiltar handtaget i draget och det krävs en hel del kraft för att hålla emot vridrörelsen. Med infästning enligt bild så blir det väldigt lite tilt och kraften går i riktning där den gör bäst nytta.

Link to comment
Share on other sites

Blev en 90 minuters testrunda idag. Körde med vattenflaska (1,5 L) och det fungerade både bra och dåligt. Tillräckligt bra för att det kommer bli en sådan under ett eventuellt lopp i alla fall. 30 s paus varje kvart (fortsatte alltid att dra med ena handen), vilket var det som krävdes för att få i sig all vätska i någorlunda jämnt fördelat. Kanske låter som mycket vätska men svettas något kopiöst inomhus, utan kylande fartvind.

Drog på mig mjölksyra väldigt fort med motstånd 4. Sänkte till 3 och det gick bättre. Körde med negativ split vilket fungerade väl. Kan nog tidsmässigt kapa något startled i en tävlingssituation men det är verkligen mest för skojs skull. Är bättre i skidspåret än i en SkiErg än så länge.

Link to comment
Share on other sites

On 8/3/2023 at 11:05 AM, Trampe said:

Kanske bör påpekas/förtydligas att med min infästning på linan så får handtaget ingen annan funktion än att ha något att greppa kring med händerna. Draget sker i remmen och ingen kraft mellan rem och handtag. Kan spontant kännas lite fel att man inte drar med handtaget, men jag tycker nog att arrangemanget ger det närmaste stakkänsla med stavar man kan komma. Med stavar så tiltar inte staven vid draget utan kraften går rakt ner i stavens längdriktning. Med SkiErg originalhandtag så tiltar handtaget i draget och det krävs en hel del kraft för att hålla emot vridrörelsen. Med infästning enligt bild så blir det väldigt lite tilt och kraften går i riktning där den gör bäst nytta.

Har gjort ett nytt försök med Swix Triac. Jag fäste linan längst upp vid infästningen. Det var lite tajt men gick bra om man tryckte igenom en skruvmejsel för att göra ett hål för repet. Tycker det fungerar mycket bra, man slipper känslan av att repet drar i kontrollremmen. Jag gjorde bara en liten ögla vid kontrollremmen och en lite större i snöret från Skiergen som går att trä över och igenom öglan vid handtaget och över hela handtaget. Nu kan man snabbt och enkelt byte tillbaka till oirginalhntaget om man vill. Men jag tycker det fungerar så bra så jag ska nog ta bort öglan och bara köra med Swix i fortsättningen.

image1.jpg

image2.jpg

image3.jpg

image4.jpg

image5.jpg

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, boffi said:

Har gjort ett nytt försök med Swix Triac. Jag fäste linan längst upp vid infästningen. Det var lite tajt men gick bra om man tryckte igenom en skruvmejsel för att göra ett hål för repet. Tycker det fungerar mycket bra, man slipper känslan av att repet drar i kontrollremmen. Jag gjorde bara en liten ögla vid kontrollremmen och en lite större i snöret från Skiergen som går att trä över och igenom öglan vid handtaget och över hela handtaget. Nu kan man snabbt och enkelt byte tillbaka till oirginalhntaget om man vill. Men jag tycker det fungerar så bra så jag ska nog ta bort öglan och bara köra med Swix i fortsättningen.

Bra att du fått det att fungera!

Jag har inte provat med infästningen som du valde, men prövade i toppen av handtaget(rakt under den blå flärpen - borrhålet i mitt handtag syns i min tidigare bild) och det kändes inte bra.

Kanske testar din variant också nån gång.

Link to comment
Share on other sites

Skall börja med att säga att det är bara att imponeras över så många som är starka på Skierg. Men efter att sett lite resultat via Instagram är frågan om det blir tidernas största led 2 eller lapp på luckan tidigt i seedningsloppen?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, moh said:

Skall börja med att säga att det är bara att imponeras över så många som är starka på Skierg. Men efter att sett lite resultat via Instagram är frågan om det blir tidernas största led 2 eller lapp på luckan tidigt i seedningsloppen?

Tror inte du behöver oroa dig för tidernas största led2. Det var 105st som klarade kravet för led2(prelimärt resultat). Av dem var flera elitåkare, och många som redan var inkvalade till led1 eller led2. Gissar att SkiErg-loppet kanske lyft fram max 50-60 åkare till led2. Förmodligen hör de flesta hemma där också. Det kan ju vara så att många blir motiverade av ett sånt här lopp och steppar upp träningsdosen. För mig har det varit så. Jag klarade led3 med god marginal och är jättenöjd med det. Men utan hård träning de sista månaderna så hade jag inte fixat det.

När jag kollade hur många som klarade led3, men inte led2, så var det bara 34st. Om man jämför med det stora antalet som klarade led2(105) så kan inte jag dra andra slutsatser än att i den gruppen finns väldigt många som redan är led2 eller bättre.

Totalt anmäld var ca 450. Slutlig resultatlista kommer nog dröja åtskilliga dagar, men prelimärt så ser fördelningen ut som jag beskrivit.

Link to comment
Share on other sites

Någon annan som lyckades med att sedda sig mycket bättre än "vanligt" seedningslopp? Förstår inte varför jag inte lyckas på snö. På rullskidor klarar jag lätt led 3 men på snö får jag nästan aldrig till det. Och nu på Skierg var det inga problem, skulle troligen seeda mig till elitledet om det gick jag kom t.o.m. före Erik Wickström när han testkörde. Är bara så frustrerande att inte få till det på snö.

Tar gärna emot tips på vad man ska jobba med om man bara stakar och är stark på Skierg och rullskidor men sämre på snö.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, boffi said:

Någon annan som lyckades med att sedda sig mycket bättre än "vanligt" seedningslopp? Förstår inte varför jag inte lyckas på snö. På rullskidor klarar jag lätt led 3 men på snö får jag nästan aldrig till det. Och nu på Skierg var det inga problem, skulle troligen seeda mig till elitledet om det gick jag kom t.o.m. före Erik Wickström när han testkörde. Är bara så frustrerande att inte få till det på snö.

Tar gärna emot tips på vad man ska jobba med om man bara stakar och är stark på Skierg och rullskidor men sämre på snö.

Jag är lite i samma sits, bättre på rullskidor och ännu bättre på SkiErg. Du är dock skyhögt bättre än mig på SkiErg som "bara" klarade led3. Jag började träna ambitiöst för ca 3 år sedan. Har hänt mycket, men mycket återstår att jobba med. Boka skidlektion till vintern är en tanke jag har t.ex. Målet är att staka Vasaloppet inom 1-3 år. Vill känna mig redo för det först.

Vad drar du på 5000m? 17:30 eller bättre?

Tänkte på detta med watt/kg. Jag är i sammanhanget tung med knappt 100kg i nuläget. Om man väger mer, säg 110kg, och drar 5000m på 17:30 så är rimlig placering(snitt) strax under 2000 i Vasaloppet om man extrapolerar Wickström´s tabell. Vilken placering tycker du att du borde klara i Vasaloppet?

Finns det dessutom förbättringspotential med stakteknik, glid på skidor, energiförråd och vätska så kan det förstås sänka resultatet en hel del.

Link to comment
Share on other sites

Hart 

10 hours ago, Per Gu said:

Hur är din teknik på snö? Tänker på kurvor och balans, där finns mycket att göra. 

Åker du med fäste på vintern? I så fall hur är din diagonalteknik? 

Har åkt utan fäste i några år. Största anledningen till att jag gick över till att staka var just min obefintliga diagonalteknik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...