Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning via stakmaskin


Petter

Recommended Posts

9 hours ago, Trampe said:

Jag är lite i samma sits, bättre på rullskidor och ännu bättre på SkiErg. Du är dock skyhögt bättre än mig på SkiErg som "bara" klarade led3. Jag började träna ambitiöst för ca 3 år sedan. Har hänt mycket, men mycket återstår att jobba med. Boka skidlektion till vintern är en tanke jag har t.ex. Målet är att staka Vasaloppet inom 1-3 år. Vill känna mig redo för det först.

Vad drar du på 5000m? 17:30 eller bättre?

Tänkte på detta med watt/kg. Jag är i sammanhanget tung med knappt 100kg i nuläget. Om man väger mer, säg 110kg, och drar 5000m på 17:30 så är rimlig placering(snitt) strax under 2000 i Vasaloppet om man extrapolerar Wickström´s tabell. Vilken placering tycker du att du borde klara i Vasaloppet?

Finns det dessutom förbättringspotential med stakteknik, glid på skidor, energiförråd och vätska så kan det förstås sänka resultatet en hel del.

Är också tung ca 110 kg och har inte maxat 5000m på ett par år men runt 17:30 är nog rimligt, kanske lite snabbare. Angående placering så är nog 2000 första målet med sikte på 1000.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

On 8/19/2023 at 8:22 AM, boffi said:

Är också tung ca 110 kg och har inte maxat 5000m på ett par år men runt 17:30 är nog rimligt, kanske lite snabbare. Angående placering så är nog 2000 första målet med sikte på 1000.

Tror tyvärr det mest är fysiken som jobbar mot dig.

Lägg in vikten som en faktor i SkiErg och du får ut motsvarande ungefär 2:00 på 5km mot en åkare på 75 kilo. 

I rullskidor, på PU-hjul, ökar inte motståndet med vikten utan vindmotståndet, särskilt i tävlingsfart, blir det viktiga och där har du fördel av vikten (när du väl accelererat uppe i fart och det inte går uppför). Sen kommer asfalten svara direkt så all kraft du orkar hålla emot kommer driva dig framåt.

På snö är friktionen den enskilt viktigaste och den är linjär med vikten så en åkare som väger 30% mindre kommer bara att behöva 30% mindre än din kraft. Sen svara inte snön direkt mot stavarna utan mer kraft går förlorad, vilket missgynnar dig med mycket kraft.

Sen finns det ju massor av olika snötyper, och du kommer ha klart mindre nackdel om det blir isigt som de senaste åren. 

Om jag skulle ge ett konkret tips så tror jag det är ännu viktigare för dig att söka det bästa stället (av spåren eller bädden mellan) där du får ut kraften i stavarna bäst. Många ligger bara och maler i samma spår utan att leta små fördelar.

Nu är jag inne på ren spekulation, men det borde finnas något sätt att utnyttja din kraft vid rikligt skitföre. Jag tänker som man jobbar med knäleden i uppförsbacke, så att skidorna precis efter stavisättningen en kort stund rör sig framåt snabbare än resten av kroppen, men du borde kunna göra det på platten. 

Link to comment
Share on other sites

On 8/20/2023 at 12:18 PM, Thorrez said:

Tror tyvärr det mest är fysiken som jobbar mot dig.

Lägg in vikten som en faktor i SkiErg och du får ut motsvarande ungefär 2:00 på 5km mot en åkare på 75 kilo. 

I rullskidor, på PU-hjul, ökar inte motståndet med vikten utan vindmotståndet, särskilt i tävlingsfart, blir det viktiga och där har du fördel av vikten (när du väl accelererat uppe i fart och det inte går uppför). Sen kommer asfalten svara direkt så all kraft du orkar hålla emot kommer driva dig framåt.

På snö är friktionen den enskilt viktigaste och den är linjär med vikten så en åkare som väger 30% mindre kommer bara att behöva 30% mindre än din kraft. Sen svara inte snön direkt mot stavarna utan mer kraft går förlorad, vilket missgynnar dig med mycket kraft.

Sen finns det ju massor av olika snötyper, och du kommer ha klart mindre nackdel om det blir isigt som de senaste åren. 

Om jag skulle ge ett konkret tips så tror jag det är ännu viktigare för dig att söka det bästa stället (av spåren eller bädden mellan) där du får ut kraften i stavarna bäst. Många ligger bara och maler i samma spår utan att leta små fördelar.

Nu är jag inne på ren spekulation, men det borde finnas något sätt att utnyttja din kraft vid rikligt skitföre. Jag tänker som man jobbar med knäleden i uppförsbacke, så att skidorna precis efter stavisättningen en kort stund rör sig framåt snabbare än resten av kroppen, men du borde kunna göra det på platten. 

 

Precis vad jag upplever. Vid snabba/hårda spår så är det inga problem att hänga med, men när det är mjukt så upplever jag att jag har avsevärt sämre glid än åkarna runt mig, så det stämmer med friktionen och vikt. Upplever även samma med rullmotstånd 4 dvs. att det blir mycket tyngre för mig än för lätta åkare.

En annan sak jag funderat på ett tag är strukturen på skidorna. Ingen pratar om olika strukturer för olika vikt på åkaren men det borde väl spela mycket stor roll. Har för mig att Laggar nämnde något i Vasapodden för länge sedan men kommer inte ihåg vad han sa.

Angående skitföre kan jag även där ibland uppleva att det går lätt för mig, men har inte lyckats komma på varför.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Någon som vet om det finns någon resultatlista från stakmaskinsloppet? Vore intressant att kika på hur många som seedade sig till led 2 som klarade topp 1000 på VL.

Pratade med några i starten på VL som stod i led 2 som sa att dom absolut inte hör hemma i led 2 men att dom kom dit via stakmaskinsloppet. Skidovana och dåliga stakare som troligen satte stopp för många i klättringen upp till högsta punkten på banan. Om denna seedningsmöjlighet ska finnas till VL-25 så borde man överväga att inte tillåta seedning längre än till led 3.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Vas said:

Någon som vet om det finns någon resultatlista från stakmaskinsloppet? Vore intressant att kika på hur många som seedade sig till led 2 som klarade topp 1000 på VL.

Pratade med några i starten på VL som stod i led 2 som sa att dom absolut inte hör hemma i led 2 men att dom kom dit via stakmaskinsloppet. Skidovana och dåliga stakare som troligen satte stopp för många i klättringen upp till högsta punkten på banan. Om denna seedningsmöjlighet ska finnas till VL-25 så borde man överväga att inte tillåta seedning längre än till led 3.

https://raceid.com/sv/races/10225/result?currentDistanceId=16131

Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, Vas said:

Någon som vet om det finns någon resultatlista från stakmaskinsloppet? Vore intressant att kika på hur många som seedade sig till led 2 som klarade topp 1000 på VL.

Pratade med några i starten på VL som stod i led 2 som sa att dom absolut inte hör hemma i led 2 men att dom kom dit via stakmaskinsloppet. Skidovana och dåliga stakare som troligen satte stopp för många i klättringen upp till högsta punkten på banan. Om denna seedningsmöjlighet ska finnas till VL-25 så borde man överväga att inte tillåta seedning längre än till led 3.

Satt och kikade på detta imorse och började göra en excel för att räkna ut detta. 
Har inte haft tid att göra klart än, gör det i helgen kanske.
Men av de 70 som lyckades seeda sig till led 2 och körde vasan, (borträknat de som seedat sig till 1:an eller elit på andra sätt) så var det 18st som försvarade sin plats i led 2. En tog sig upp i led 1. Kan återkomma med mer.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Vas said:

Någon som vet om det finns någon resultatlista från stakmaskinsloppet? Vore intressant att kika på hur många som seedade sig till led 2 som klarade topp 1000 på VL.

Pratade med några i starten på VL som stod i led 2 som sa att dom absolut inte hör hemma i led 2 men att dom kom dit via stakmaskinsloppet. Skidovana och dåliga stakare som troligen satte stopp för många i klättringen upp till högsta punkten på banan. Om denna seedningsmöjlighet ska finnas till VL-25 så borde man överväga att inte tillåta seedning längre än till led 3.

Håller med. Jag körde stakmaskinsloppet och kom top 10 och klarade seedning till led 2 med god marginal. Men i led 2 på Vasaloppet skulle jag inte ha en chans. Kanske med isräls hela vägen till mora.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas att Stakmaskinsloppet inte blir en engångsgrej. Tycker nog att det är rimligt om möjligheten att nå led2 finns kvar, hellre då skruva på tidskraven om det behöver justeras. Själv nådde jag led 3 på stakmaskin och visste att det skulle bli svårt att försvara det i VL. Stakade för första gången och missade led4 med ca 7 minuter. Tycker ändå att stakmaskin tillför något och kan bidra till att öka och bredda intresset. Kan väl säga att jag såg gott om åkare med låga startnummer som hade det ännu tuffare än mig i de branta backarna.

Tror aldrig jag upplevt så stor spridning i ett VL tidigare. Jag hade åkare runt mig från led1 till 7 och där de flesta kom från led4 och 5. En åkare jag känner till som varit stabil led2 i flera år och brukat landa på topp 800, gick i mål på strax under 2000 i år.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker att det väldigt lösa stavfästet i årets Vasalopp inte gynnade tunga och kraftfulla stakare, vilket torde vara de som har störst fördel på SkiErg. Min gissning är att om föret i Vasan hade varit som 2022 & 2023 så hade de som seedat sig i stakmaskinsloppet klarat sig betydligt bättre än vad de nu gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också att årets VL kraftigt missgynnade de stakstarkaste på stakmaskin.
I denna tråd finns det mycket statistik från årets VL:

Race report Vasaloppsveckan 2024 - Page 6 - Skidlopp / Vasaloppet - Skidforum.se

Om jag tolkar tabellen rätt så är det väldigt många av dem som startade i led2 som åkte ur det ledet. Mediantid ligger strax efter övre gränsen för led2 och då bör väldigt många åkt ur och bara ett fåtal av dem kom dit via Stakmaskinsloppet. Ser alltså ut som det finns fler sätt än Stakmaskin att hamna i ett för bra led.....

image.png.75c374a06bdefc8546ab31c06ed94ac0.png

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Hyfsad Skidåkare said:

Torleif Syrstad kör extremt mycket stakmaskin. 

Skulle nog hävda att det tröga föret gynnade de som kör mycket skierg. Gynnade kanske inte tunga åkare däremot...

Tänker nog att en tung person normalt presterar bättre tider/500m på SkiErg än en lätt person. I grisföre med dåligt stavfäste är det tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Jag var en av SkiErg-Led-2:arna i årets Vasa.

Påbörjade min skidsatsning inför förra årets Vasa och har en bakgrund med många år av styrketräning. Dessutom med en kroppsvikt på ~95 kg passade stakmaskinsloppet mig väldigt bra. Fick ett snitt på 1:56.6 så klarade led 2 med god marginal.

Jag hade det väldigt tufft i årets Vasalopp. Åkte långsammare än vad jag har gjort på hela säsongen. Stavfästet gjorde det väldigt tungt trots att jag hade stora trugor. Utöver det hade jag otroligt dåligt glid vilket jag misstänker kan vara en effekt av den mjuka snön i kombination med lite högre kroppsvikt och fel skidpar. Slutade top 2000 på herrplacering, så tappade alltså ett led. Att staka första backen var dock inga problem för min del, men blev förvånad över hur många omkring mig som gick ut och saxade.

Som någon redan har nämnt tror jag att årets förhållanden missgynnade de tyngre SkiErgarna ganska rejält. Själv vill jag ändå tro att jag hade haft helt ok chanser att försvara ledet med hårdare spår. Samtidigt tycker jag nog att kvalgränserna för stakmaskinsloppet var lite väl snällt satta. Man hade absolut kunna sänka dom med 2 sekunder.

Link to comment
Share on other sites

SkiErg seedningsloppet är ju mer eller mindre ett skämt. Bara stora tunga personer som kan dra nytta av att stå och rycka i en SkiErg i 90 minuter. Känner personer som är stora och muskulösa som drar 5000m på under 18 minuter som är led 3 åkare (runt plac. 1300) och andra som är betydligt mindre i kroppen som drar 5000 på runt 20 minuter som kommer topp 350 på Vasan. Båda tränar mycket på SkiErg.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Stakis said:

SkiErg seedningsloppet är ju mer eller mindre ett skämt. Bara stora tunga personer som kan dra nytta av att stå och rycka i en SkiErg i 90 minuter. Känner personer som är stora och muskulösa som drar 5000m på under 18 minuter som är led 3 åkare (runt plac. 1300) och andra som är betydligt mindre i kroppen som drar 5000 på runt 20 minuter som kommer topp 350 på Vasan. Båda tränar mycket på SkiErg.

Har du testat 90min på SkiErg så vet du att det inte är ett skämt. Även om du är stor så skall du ändå snitta 200w  för led2 och kunna syresätta och ha energi hela tiden.

Vet några på runt 80kg som presterade väldigt bra också på Stakmaskinsloppet. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Trampe said:

Har du testat 90min på SkiErg så vet du att det inte är ett skämt. Även om du är stor så skall du ändå snitta 200w  för led2 och kunna syresätta och ha energi hela tiden.

Vet några på runt 80kg som presterade väldigt bra också på Stakmaskinsloppet. 

80 kg räknar jag ändå som åt det tyngre hållet vad gäller längdskidåkning och i syfte att förklara mina tveksamheter kring stakmaskinsloppet.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Trampe said:

Erik Wickström drog på runt 1:53,5 vid en testrepa innan Stakmaskinsloppet. En några år gammal uppgift så vägde han runt 72kg. Inte så värst tung.

Erik Wickström kom också topp 100 på Vasaloppet 13 år i följd så han är nog svår att ha som en måttstock gällande detta.

Link to comment
Share on other sites

Apropå att man såg åkare med lägre startnummer än en själv som hade det jobbigt i backen så var det ju tvärtom också. Åkare med 5-siffriga nummer som flög upp för backen. Många av dessa har köpt startplats sent inpå och då får man inte ett startnummer som stämmer mot sitt startled man startar i. Detta enligt uppgift från Vasaloppet. 
 

Klart är iaf. att seedningen från stakmaskinsloppet har varit för snäll. Du behöver ju rent krasst inte ens kunna åka skidor men kan trots detta ändå seeda dig till led 2 🙂

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Vas said:

Apropå att man såg åkare med lägre startnummer än en själv som hade det jobbigt i backen så var det ju tvärtom också. Åkare med 5-siffriga nummer som flög upp för backen. Många av dessa har köpt startplats sent inpå och då får man inte ett startnummer som stämmer mot sitt startled man startar i. Detta enligt uppgift från Vasaloppet. 
 

Klart är iaf. att seedningen från stakmaskinsloppet har varit för snäll. Du behöver ju rent krasst inte ens kunna åka skidor men kan trots detta ändå seeda dig till led 2 🙂

Precis. Det var min farhåga hela tiden kring stakmaskinsloppet.

Seeda sig till Vasaloppet genom att dra i en SkiErg? Tramsigt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Stakis said:

80 kg räknar jag ändå som åt det tyngre hållet vad gäller längdskidåkning och i syfte att förklara mina tveksamheter kring stakmaskinsloppet.

Jaså? Vad skall en "skidåkare" väga då enligt dig? Eftersom diskussionen handlar om Stakmaskinsloppet, och du inte gillade att jag tog Wickström som exempel, så håller vi oss till led2. Vad väger en genomsnittlig led2-åkare - är 80kg för tungt?

Vasaloppet är ändå platt, så en vass åkare med spindelkropp gör nog bättre ifrån sig på en riktig kuperad bana då denna kan rusa uppför backarna utan att göra avtryck i snön. Eller ett år som 2024 i VL då det var löst i botten. Tunga åkare missgynnades i år och kanske lite tidigt att såga Stakmaskinsloppet baserat på enbart ett år. Men varför skall det vara rättvist jämnt och vad är rättvisa? Tjockisarna kommer att göra bättre ifrån sig år med fastare botten i spåren.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Trampe said:

Jaså? Vad skall en "skidåkare" väga då enligt dig? Eftersom diskussionen handlar om Stakmaskinsloppet, och du inte gillade att jag tog Wickström som exempel, så håller vi oss till led2. Vad väger en genomsnittlig led2-åkare - är 80kg för tungt?

Vasaloppet är ändå platt, så en vass åkare med spindelkropp gör nog bättre ifrån sig på en riktig kuperad bana då denna kan rusa uppför backarna utan att göra avtryck i snön. Eller ett år som 2024 i VL då det var löst i botten. Tunga åkare missgynnades i år och kanske lite tidigt att såga Stakmaskinsloppet baserat på enbart ett år. Men varför skall det vara rättvist jämnt och vad är rättvisa? Tjockisarna kommer att göra bättre ifrån sig år med fastare botten i spåren.

Jag menar inte att något är för lätt eller för tungt. Att jag sa att 80 var åt den "tyngre" hållet var för att förklara att en som väger 80 ser jag som en större muskulösare person (eftersom du sa att du visste om personer som väger 80 och drar bra på SkiErg) som därav kan dra bättre på en skierg medan en på 70kg ligger åt det lättare hållet och mest största sannolikhet (bortsett från ditt Elit exempel med Erik Wickström) inte kommer ha lika lätt att dra bra på en SkiErg där du står statiskt och drar med din kroppstyngd, inte möter några som helst kuperingar osv...
Jag vet personer som väger 70 som lätt är topp 500 på vasan men som drar runt 20:00 på 5000m medan andra som säkert väger minst 85 drar mellan 17:30-17:45 på 5000m men är omkring 1300-1500 på vasan. Det är det jag syftar på.

SkiErg är ett jättebra sätt att träna på för skidåkare men i syfte att Seeda för ett Vasalopp ser jag inte som lämpligt alls då det enbart gynnar en viss kategori av åkare (större och starkare).

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, eiwallin said:

Jag var en av SkiErg-Led-2:arna i årets Vasa.

Påbörjade min skidsatsning inför förra årets Vasa och har en bakgrund med många år av styrketräning. Dessutom med en kroppsvikt på ~95 kg passade stakmaskinsloppet mig väldigt bra. Fick ett snitt på 1:56.6 så klarade led 2 med god marginal.

Det här var både imponerande och intressant. Hur stark man än må vara bör det som sagt ändå krävas en hel del kondis för att orka hålla så pass hög effekt i hela 90 minuter. Blir nyfiken på hur din konditionsträning sett ut?

I övrigt är det en mycket intressant diskussion kring statistiken som förs av er alla just nu. Tack för den. Har inte så mycket att tillföra där förutom en mindre reflektion kring Eriks egna ambitiösa statistik kring sambandet mellan 5k SkiErg och Vasaloppsplacering.

rapport_5000m-placering_170118.pdf (wordpress.com)

skc3a4rmavbild-2017-05-04-kl-14-35-29.pn

Jämför vi extremerna skiljer det sig oerhört. Ändå baserades stakmaskinsloppet bara på tidsprestation. (Ja, det var längre men principen lär vara densamma.) Inser att det är i princip omöjligt att få till det på något annat sätt men är just därför ändå något tveksam till loppets seedningsgrundande funktion. En möjlighet kanske kan vara att förlänga loppet till förslagsvis 3 timmar i stället, i syfte att få det att mer likna ett så kallad vanligt seedningslopp.  

Link to comment
Share on other sites

Ett intressant tillägg är ju en kg-omvandlare. Om nu vikt ger en fördel så kan man ju ganska enkel få till en watt per kg-översättning som seedar annorlunda. Nackdelen är dock att vikt blir självskattat samt att det är betydligt bökigare att kommunicera. Då måste man i princip räkna ut sin egen seedningstabell innan start.

 

Risken är väl att någon annan grupp (även om jag inte kommer på vilken) då får en orimlig nackdel och kommer att klaga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...