Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning via stakmaskin


Petter

Recommended Posts

35 minutes ago, elvisero said:

Ett intressant tillägg är ju en kg-omvandlare. Om nu vikt ger en fördel så kan man ju ganska enkel få till en watt per kg-översättning som seedar annorlunda. Nackdelen är dock att vikt blir självskattat samt att det är betydligt bökigare att kommunicera. Då måste man i princip räkna ut sin egen seedningstabell innan start.

 

Risken är väl att någon annan grupp (även om jag inte kommer på vilken) då får en orimlig nackdel och kommer att klaga.

Oavsett vad med vikt hit och dit, ingen kontrollerar väl ens att det är du som står och drar i maskinen eftersom tvälingen hölls på hemmaplan? Hade man velat hade man väl bara kunnat byta person mitt i allt? Ännu en anledning till varför jag tyckte det var märkligt sätt att bedriva seedningslopp på.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1 hour ago, Hobbymotionären said:

Det här var både imponerande och intressant. Hur stark man än må vara bör det som sagt ändå krävas en hel del kondis för att orka hålla så pass hög effekt i hela 90 minuter. Blir nyfiken på hur din konditionsträning sett ut?

I övrigt är det en mycket intressant diskussion kring statistiken som förs av er alla just nu. Tack för den. Har inte så mycket att tillföra där förutom en mindre reflektion kring Eriks egna ambitiösa statistik kring sambandet mellan 5k SkiErg och Vasaloppsplacering.

rapport_5000m-placering_170118.pdf (wordpress.com)

skc3a4rmavbild-2017-05-04-kl-14-35-29.pn

Jämför vi extremerna skiljer det sig oerhört. Ändå baserades stakmaskinsloppet bara på tidsprestation. (Ja, det var längre men principen lär vara densamma.) Inser att det är i princip omöjligt att få till det på något annat sätt men är just därför ändå något tveksam till loppets seedningsgrundande funktion. En möjlighet kanske kan vara att förlänga loppet till förslagsvis 3 timmar i stället, i syfte att få det att mer likna ett så kallad vanligt seedningslopp.  

Wickströms 5000m-tabell är imponerande! Även om det finns stor spridning inom extremerna, så träffar medelvärdena i princip spot on på åtminstone alla mina bekanta som har resultat på både SkiErg och VL och befinner sig i lite olika led och viktklasser. I mitt eget fall när jag började träna ambitiöst för 3-4 år sedan så har korrelationen funnits de senaste åren samtidigt med en stabil resultatförbättring vart år på både stakmaskin och VL.

Man skall också komma ihåg att det inte bara är att leta upp en stakmaskin med PM5, dra 5000m allt vad man orkar, och sedan tro att det är max på 5000m man uppnått. Även som vältränad i övrigt så krävs det ganska mycket träning och vana på maskinen innan man kan topprestera. Tror att detta är främsta förklaringen till en del extremer i tabellen(low).

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Stakis said:

Oavsett vad med vikt hit och dit, ingen kontrollerar väl ens att det är du som står och drar i maskinen eftersom tvälingen hölls på hemmaplan? Hade man velat hade man väl bara kunnat byta person mitt i allt? Ännu en anledning till varför jag tyckte det var märkligt sätt att bedriva seedningslopp på.

Ingen kontrollerar väl heller vem som drar på sig chipet på ett vanligt seedningslopp eller VL heller? Samma problem där att det kan var olika personer bakom anmäld och verklig chipbärare.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Trampe said:

Man skall också komma ihåg att det inte bara är att leta upp en stakmaskin med PM5, dra 5000m allt vad man orkar, och sedan tro att det är max på 5000m man uppnått. Även som vältränad i övrigt så krävs det ganska mycket träning och vana på maskinen innan man kan topprestera. Tror att detta är främsta förklaringen till en del extremer i tabellen(low).

Bra synpunkt. För egen del var det också efter förhållandevis många timmars SkiErg jag ens närmade mig medelvärdena. Kanske därför jag är så fascinerad över de som tycks prestera supertider i SkiErg nästan enbart tack vare styrka och vikt. Tillhör själv knappast styrkelyftarna men är långt ifrån klenast på gymmet. Tror ändå min första 5k tid på SkiErg var kring 23 min, flera minuter långsammare än mina dåvarande personbästa i löpning eller roddmaskin och då hade jag ändå åkt en del längd.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Hobbymotionären said:

Det här var både imponerande och intressant. Hur stark man än må vara bör det som sagt ändå krävas en hel del kondis för att orka hålla så pass hög effekt i hela 90 minuter. Blir nyfiken på hur din konditionsträning sett ut?

I övrigt är det en mycket intressant diskussion kring statistiken som förs av er alla just nu. Tack för den. Har inte så mycket att tillföra där förutom en mindre reflektion kring Eriks egna ambitiösa statistik kring sambandet mellan 5k SkiErg och Vasaloppsplacering.

rapport_5000m-placering_170118.pdf (wordpress.com)

skc3a4rmavbild-2017-05-04-kl-14-35-29.pn

Jämför vi extremerna skiljer det sig oerhört. Ändå baserades stakmaskinsloppet bara på tidsprestation. (Ja, det var längre men principen lär vara densamma.) Inser att det är i princip omöjligt att få till det på något annat sätt men är just därför ändå något tveksam till loppets seedningsgrundande funktion. En möjlighet kanske kan vara att förlänga loppet till förslagsvis 3 timmar i stället, i syfte att få det att mer likna ett så kallad vanligt seedningslopp.  

När stakmaskinsloppet annonserades så hade jag redan ett år med regelbundet SkiErgande bakom mig (samt en hel del rullskidor/skidor). Och inför loppet lade jag in en extra växel i SkiErg-träningen. Första gången jag drog SkiErg fick jag inga bra tider trots att jag hade styrkan.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Hyfsad Skidåkare said:

Har sammanställt lite mer nu och som jag ser det så var nog stakmaskinsloppet det lättaste sättet att ta sig upp i leden för årets Vasa. Behöver nog justeras ganska mycket på tiderna för att det ska bli ett rättvist sätt att seeda sig.

image.png.7c378bc76ddb84630f65f0bcb35ba0e1.png

Fin tabell och intressant!
Tror dock att utfallet kan förklaras av att det i grunden måste åka ur åkare från de främsta leden. Från Elit tom led2 startade 1548 herrar och ca 1400 kom i mål. Dessa konkurrerar om endast 1000 platser. Det här innebär att av ALLA herrar som startade i led2 så klarade bara 39% att hålla sig kvar. Tittar man specifikt på gruppen som kom dit från seedning på Stakmaskin, så klarade 26% att hålla sig kvar. 39% mot 26%, tja visst är de från stakmaskin överrepresenterade i att inte hålla sig kvar, men inte är det katastrof. Tror även att siffrorna rättar upp sig mer ett normalår med normalhårda spår då de stakstarka på stakmaskin mer kommer till sin rätt på skidor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...