Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin??


Murcas

Recommended Posts

Har följt upp om sickling av skidor det är väl inte nånting nytt, denna prosedur har använts

så länge jag hållit på med sporten och det är många år, har tom. gjort en egen sickel av mattknivsskär lätt att byta ny skär när det behövs, det väl alla som håller på sporten vet att skidorna ska vara jämna och släta ju kallare ju finare struktur, men det räcker inte alltid att bara sickla maskinslipning är lika viktigt för max glid. bra maskinslipning med rätt struktur för dagens snö typ ger alltid bästa glidet och naturligtvis med rätt behandling för dagens före. mvh. the h

Innan du får horder av påhopp, vill jag bara säga att jag tycker du har rätt. Men detta är nog ingen nyhet då jag hela tiden berättat detsamma, t ex om hur man i slutet på 80-talet stod och sicklade nya skidor till förbannelse. Men det har blivit någon hysteri på detta forum om just detta med sickling. Men jag har som jag tidigare skrivit, köpt ett par nya kall rcs som jag "bara" har sicklat, men sen självklart även vallat.

 

Det som möjligen är nytt nu jämfört med på 80-talet är rillning och strukturer efter ev. sickling.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 320
  • Created
  • Last Reply
Har följt upp om sickling av skidor det är väl inte nånting nytt' date=' denna prosedur har använts

så länge jag hållit på med sporten och det är många år, har tom. gjort en egen sickel av mattknivsskär lätt att byta ny skär när det behövs, det väl alla som håller på sporten vet att skidorna ska vara jämna och släta ju kallare ju finare struktur, men det räcker inte alltid att bara sickla maskinslipning är lika viktigt för max glid. bra maskinslipning med rätt struktur för dagens snö typ ger alltid bästa glidet och naturligtvis med rätt behandling för dagens före. mvh. the h[/quote']

Innan du får horder av påhopp, vill jag bara säga att jag tycker du har rätt. Men detta är nog ingen nyhet då jag hela tiden berättat detsamma, t ex om hur man i slutet på 80-talet stod och sicklade nya skidor till förbannelse. Men det har blivit någon hysteri på detta forum om just detta med sickling. Men jag har som jag tidigare skrivit, köpt ett par nya kall rcs som jag "bara" har sicklat, men sen självklart även vallat.

 

Det som möjligen är nytt nu jämfört med på 80-talet är rillning och strukturer efter ev. sickling.

Nytt nu är väl ändå den totala inställningen på att låta skidorna vara fria från valla efter sicklingen.

 

På det glada 80-talet lät det väl oftast ungefär såhär: "Man måste sickla för att få ett mjukt belag som kan ta emot vallan." "Man måste aktivera belaget för att gjöra det mottagligt för valla." och ibland "Man kan i vissa förhållande köra enbart stålsicklat utan valla, fast då endast på kallföresskidor (vittbelag)"

Link to comment
Share on other sites

Kan man prata om små skillnader mellan stenslipar så måste man givetvis vara medveten om att vi pratar helt olika dimensioner om man pratar om hemmagjorda och släta sicklar mot en strukturerad Kuzminsickel. Det fina i kråksången är ju att man kan få en "random structure" vilket pressar bort onödigt vatten som annars suger fast i skidan. Det får man genom korta sickeldrag.

Och allting som är nytt för vissa är ju intressant att diskutera. Verkar som det är känsligt för vissa? :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske trampade på en öm tå, vad beträffar min sickel så ärden ingen ny konstruktion c:a 25 år gammal och har sicklat och slipat så mycket skidor som jag omöjligen kan veta hur många par, har vallat c:a 50-60 par varje år till olika tävl. långlopp Vasalopp tom. Kinas vasalopp. Marcialonga Finlandia loppet mm.Vad beträffar sickel den är betydligt vassare än stålplåt sicklar, skäret syns bara 2-3mm.utanför handtaget, struktur genom att sickla är inte så enkelt alltid, jag föredrar olika riller som ger bättre resultat.
Link to comment
Share on other sites

:-) ja ni..

Till Isföre: Vad menar du ? Ett minst sagt ovanligt inlägg, nästan i Figge35 klass. Har du möjligen bara bytt nick ?

 

Till Dunderklumpen: Som du vet beundrar jag dig och dina fyndiga inlägg mycket men här har du principiellt fel. Man behöver inte valla utanpå sicklingen, det går utmärkt ändå. ALLA mina fem Vasalopp/öppna spår åkte jag rent stålsicklat, som bäst på 5.29 vilket väl inte är så dåligt av en lätt överviktig gubbe på nu 63 vårar. Jag vet att även Ronnie Löf åkte rent stålsicklat i fjolårets lopp då han blev 39:a.

Och de sicklar vi använde förr i tiden var mycket olika och åtminstone jag använde dem I HELT ANNAT SYFTE.

Link to comment
Share on other sites

:-) ja ni..

Till Isföre: Vad menar du ? Ett minst sagt ovanligt inlägg' date=' nästan i Figge35 klass. Har du möjligen bara bytt nick ?

 

Till Dunderklumpen: Som du vet beundrar jag dig och dina fyndiga inlägg mycket men här har du principiellt fel. Man behöver inte valla utanpå sicklingen, det går utmärkt ändå. ALLA mina fem Vasalopp/öppna spår åkte jag rent stålsicklat, som bäst på 5.29 vilket väl inte är så dåligt av en lätt överviktig gubbe på nu 63 vårar. Jag vet att även Ronnie Löf åkte rent stålsicklat i fjolårets lopp då han blev 39:a.

Och de sicklar vi använde förr i tiden var mycket olika och åtminstone jag använde dem I HELT ANNAT SYFTE.[/quote']

nej du käre Lars Erik jag har inte bytt nick..

 

 

Jag konstaterade bara igen att så fort någon nämner Valla eller stenslip så skall de tystas på alla tänkbara vis.

 

Tyvärr föll delar av mitt inlägg bort men det kanske du hade ett finger med i spelet Lars Erik? :-)O denne jämförelsen med ngn Figge35 har jag ingen aning om vad du menar med för det vet jag ej vem det är men tydligen oxå någon som sagt ngt opassande om stålsickling kanske?

 

 

Gott nytt år Lars-Erik!

Link to comment
Share on other sites

...

Jag konstaterade bara igen att så fort någon nämner Valla eller stenslip så skall de tystas på alla tänkbara vis....

Jag tycker att det är tvärtom med några undantag iofs. Jag har sett väldigt många inlägg som handlar om hur man skall valla och sen ordentliga svar på det. Och det har inte varit några påhopp på vallare som det är mot stålsicklare. Glöm inte bort att det visst går att valla på stålsicklade skidor och alla eller iaf de mesta har varit mycket positiva. Jag tycker att man skall se kuzminsicklade skidor som en variant liksom som att alla olika typer av stenslipar är olika varianter.

Link to comment
Share on other sites

:-) ja ni..

Till Isföre: Vad menar du ? Ett minst sagt ovanligt inlägg' date=' nästan i Figge35 klass. Har du möjligen bara bytt nick ?

 

Till Dunderklumpen: Som du vet beundrar jag dig och dina fyndiga inlägg mycket men här har du principiellt fel. Man behöver inte valla utanpå sicklingen, det går utmärkt ändå. ALLA mina fem Vasalopp/öppna spår åkte jag rent stålsicklat, som bäst på 5.29 vilket väl inte är så dåligt av en lätt överviktig gubbe på nu 63 vårar. Jag vet att även Ronnie Löf åkte rent stålsicklat i fjolårets lopp då han blev 39:a.

Och de sicklar vi använde förr i tiden var mycket olika och åtminstone jag använde dem I HELT ANNAT SYFTE.[/quote']

nej du käre Lars Erik jag har inte bytt nick..

 

 

Jag konstaterade bara igen att så fort någon nämner Valla eller stenslip så skall de tystas på alla tänkbara vis.

 

Tyvärr föll delar av mitt inlägg bort men det kanske du hade ett finger med i spelet Lars Erik? :-)O denne jämförelsen med ngn Figge35 har jag ingen aning om vad du menar med för det vet jag ej vem det är men tydligen oxå någon som sagt ngt opassande om stålsickling kanske?

 

 

Gott nytt år Lars-Erik!

Tusen tack för förklaring och nyårshälsning. Härmed ber jag om ursäkt och tar tillbaka jämförelsen med Figge 35, den är uppenbarligen inte sann efter din förklaring (min minnesbild av hans slutsats om stålsicklingselendet var ett enda ord: "ler" , och sen har han inte synts till när vi bad honom förklara vad han menade)

 

Jag kan nu bara tala för mig själv: I varje fall vill inte JAG tysta ner något, TVÄRTOM.

Jag försöker numera med alla medel komma närmare sanningen i det faschinerande ämnet optimalt skidglid. Därför är det mycket viktigt att alla sakliga synpunkter får komma fram och det tycker jag det finns alla möjligheter till på detta forum.

Jag menar att för egen del så tycker jag att jag har lärt mig mycket under det senaste året och jag tycker nu att jag börjar förstå att även traditionell glidvallning fungerar så bra ( bättre ?) åtminstone inledningsvis. Men FÖRKLARINGEN till detta är INTE densamma som den som normalt ges av "tomtarna" (i finn2:s terminologi) i vallabodarna i Mora.

 

Alltså: VARMT VÄLKOMMEN Isföre och andra att argumentera för (eller emot) stenslipning och glidvallning.

Det är speciellt värdefullt om du redovisar tester (eller har teoretiska eller andra argument) som visar att detta fungerar bättre eller lika bra även på längre distanser.

På lång sikt kommer detta att bidraga till utvecklingen och vår förståelse.

 

Gott Nytt År själv !!!

Link to comment
Share on other sites

Stämmer också in i sången om att ingen ska känna sig tystad!

 

Det måste var högt i tak och fritt fram att lägga fram tankar, funderingar och idéer. Det är av 100 tokiga idéer man får ut 1 riktigt bra. Om man inte sprutar idéer kommer inte heller den enda "braiga" heller :)

 

Jag har svårt att förstå valla/stenslipar "lägret" och att de på nått sätt skulle vara undanskuffade. Utan att ha räknat är jag övertygad om att antalet inlägg om glidvalla/stenslipning/mättning/borstning överstiger antalet inlägg om stålsickling.

 

Men jag kan förstå att det är jobbigt att argumentera med stålsicklar "lägret" då de sitter med testresultat som trumf på handen ;)

 

Jag hoppas att vi snart har snö för skidåkning här i 08-land. Vill ju så gärna åka till Värmdö och tillbringa en dag med Dunderklumpen och testa skidor!

Link to comment
Share on other sites

Har följt upp om sickling av skidor det är väl inte nånting nytt' date=' denna prosedur har använts

så länge jag hållit på med sporten och det är många år, har tom. gjort en egen sickel av mattknivsskär lätt att byta ny skär när det behövs, det väl alla som håller på sporten vet att skidorna ska vara jämna och släta ju kallare ju finare struktur, men det räcker inte alltid att bara sickla maskinslipning är lika viktigt för max glid. bra maskinslipning med rätt struktur för dagens snö typ ger alltid bästa glidet och naturligtvis med rätt behandling för dagens före. mvh. the h[/quote']

Jag har inte prövat att sickla med kniv av något slag, jag har bara sicklat med den speciella Kuzminsickeln. Men jag förväntar mig som sagt att det dyker upp nya sicklar som kanske fungerar tom. bättre (teoretist borde det vara så). Jag betvivlar dock att du kan nå samma resultat med en mattknivskär men det vore roligt om du TESTADE detta och redovisade detta för oss.

Även vid våra (66 mil av) tester ifjol fick vi (nästan) alltid att vallde skidor gick bäst viss sträcka men att de sicklade oftast gled bättre så småningom (typiskt efter 5-10 km.)

Se testtråd och rapport på detta forum.

Jag har själv numera åkt fem öppna spår/Vasalopp på SAMMA sicklade skidor och nått för mig ovanligt bra resultat. Se min speciella tråd. JAG drar därför slutsatsen att stålsickling är ETT MYCKET VASST ALTERNATIV till glidvallning på långa lopp typ Vasaloppet.

Jag har bara stärkts i denna tro efter fjolårets tester, ny egna erfarenheter, diskussioner med forskare och synpunkter från många kunniga personer på detta forum .

Men detta motsäger GIVETVIS INTE att glidvallning är mycket bättre för tävlingsåkare och speciellt korta sträckor (men jag GISSAR att även dessa numera åtminstone sneglar på stålsickeln efter de resultat vi funnit, och numera även börjar förstå mer teoretiskt). Jag tror mig numera dessutom förstå bättre hur och varför även glidvallning fungerar så bra.

 

 

Det skulle t.ex. överraska mig om det bara är Ronnie Löf som stålsicklar bland de 50 främsta på Vasaloppet, detta bekräftades väl delvis på annan tråd på vårt forum.

Ja så var vi där igen!!!! Stålsicklade vallade skidor är klart bättre än bara stålsicklade. Vallade stålsicklade skidor tappar inte glidet på samma sätt som vallade stenslipade. I test efter test. Inse det någon gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte heller att någon här har för avsikt atta "tysta" någon annan, och jag hoppas att inte Dunderklumpen eller någon annan känner sig tystad. =)

 

Gott Nytt År, allihopa!

Det som irriterar en aning är ju att det endast verkar vara de som inte har testat eller vet ngn som testat Kuzminsickeln som dissar stålsicklat. Så jag vet inte om jag kan hålla med dig, tyvärr... Fram för flera diskussioner men man bör ju veta ngt om det man diskuterar.

Link to comment
Share on other sites

Ja så var vi där igen!!!! Stålsicklade vallade skidor är klart bättre än bara stålsicklade. Vallade stålsicklade skidor tappar inte glidet på samma sätt som vallade stenslipade. I test efter test. Inse det någon gång.

Ja, det är bara att hålla med, det skrev ju Kuzmin själv i sin avhandling om detta, vallade skidor glider bättre..., till en början! För att sedan tappa mot ovallade/stålsicklade, allt eftersom vallan samlar på sig smuts. Men var och en gör såklart det man tror mest på, vallar eller stålsicklar. Själv har jag testat och blivit övertygad om att stålsicklat går minst lika bra, eller t.o.m. bättre än vallade skidor!

Men rådet är att tror men mer på valla, kör vallat! Man måste testa först. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att vi snart har snö för skidåkning här i 08-land. Vill ju så gärna åka till Värmdö och tillbringa en dag med Dunderklumpen och testa skidor!

Inte helt säker, men tyckte jag hörde något om snö i Småland och andra ställen långt söderut på TVn i morse precis innan jag drog till jobbet.

 

Synd att SMHIs prognoser för Luleå "alltid" är så uppåt väggarna (i alla fall när det gäller att förutsäga snöfall), för annars hade det snöat här både för tre dagar sedan, i förrgår, samt från morgon till kväll igår, men än har inte en snöflinga fallit och ingen på gång förrän måndag (men den tror jag på när jag ser den) ens i dagens prognos. Dock minusgrader utlovade, så än har vi nätt och jämt åkbara spår. =)

Link to comment
Share on other sites

Stålsicklade vallade skidor är klart bättre än bara stålsicklade. Vallade stålsicklade skidor tappar inte glidet på samma sätt som vallade stenslipade. I test efter test. Inse det någon gång.

Jag tror bara jag sett två tester med stålsicklat+glidvalla så "i test efter test" kanske var överdrivet, men i de testerna var det ju ganska tydligt som glidaren skriver, samtidigt som jag förmodar att Ronnie Löf skulle hävda att det glider minst lika bra med bara stålsicklat om man sicklar, borstar och rillar rätt (för annars hade han väl inte köra på det i Vasaloppet?), och Kuzmin skriver väl på sin websida att fluorpulvervallning kan förbättra glidet på stålsicklade skidor, så det finns väl ännu lite delade meningar och glidtester är ju skitsvårt (finns ju så många olika fören och så många olika faktorer som på kort tid kan påverka glidet), så själv vill jag nog vilja se lite mer övertygande argument och en rejäl bunt tester till innan jag är beredd att dra några mer detaljerade slutsatser. (Har ej provat stålsicklat+glidvalla själv så inga personliga erfarenheter om det (än) utan försöker bedöma från vad andra skrivit, men väl värt att prova verkar det ju helt klart.)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte heller att någon här har för avsikt atta "tysta" någon annan' date=' och jag hoppas att inte Dunderklumpen eller någon annan känner sig tystad. =)

 

Gott Nytt År, allihopa![/quote']

Det som irriterar en aning är ju att det endast verkar vara de som inte har testat eller vet ngn som testat Kuzminsickeln som dissar stålsicklat. Så jag vet inte om jag kan hålla med dig, tyvärr... Fram för flera diskussioner men man bör ju veta ngt om det man diskuterar.

Jag lovar att låna en klubbkompis äkta "K"-sickel nästa gång, så jag slipper larviga påhopp. Han har i alla fall tröttnat på sickling och gått över till stenslipning. Vi köpte var sitt par kall-rcs på Johans rea. Han slipade upp sina med LJ01 medan jag har sicklat samt vallat mina. Tänkte mig ett test mellan dessa någon kall skiddag i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Nytt nu är väl ändå den totala inställningen på att låta skidorna vara fria från valla efter sicklingen.

 

På det glada 80-talet lät det väl oftast ungefär såhär: "Man måste sickla för att få ett mjukt belag som kan ta emot vallan." "Man måste aktivera belaget för att gjöra det mottagligt för valla." och ibland "Man kan i vissa förhållande köra enbart stålsicklat utan valla, fast då endast på kallföresskidor (vittbelag)"

Jo visst. I tanken en skillnad varför, men i praktiken ingen skillnad förutom att man inte slutligen vallar. (Förutom möjligen det jag skrev om rillning och kanske borstning.)

Link to comment
Share on other sites

Men jag kan förstå att det är jobbigt att argumentera med stålsicklar "lägret" då de sitter med testresultat som trumf på handen ;)

 

Jag hoppas att vi snart har snö för skidåkning här i 08-land. Vill ju så gärna åka till Värmdö och tillbringa en dag med Dunderklumpen och testa skidor!

Jag har inte sett ett enda trumf... :)

 

Nema problema... Det snöar ju i alla fall nu, frågan är väl när det är OK att plocka fram tävlingsskidorna. (Jag har förvisso varit krasslig på senare tid. Men jag vallar gärna upp några skidor och skickar ut någon klubbkompis om jag själv jobbar eller är sjuk.) ;)

 

Jag kanske ska sätta på en bindning som funkar på några befintliga skor på mina gamla träskidor. Så jag kan håna alla sicklare med mitt antagande från 18/4 -06

 

(Det kanske vore nå´t att forska på… Då kanske jag blev den nye ”Kuzmin” med den revolutionerande upptäckten att gammalt hederligt trä slår modern plast vid -15 grader och torrföre. Då skulle eliten stå där och darra på sina usla plastskidor av märket rcs. Nu hoppar väl alla sickelfanatiker på mig på detta forum, men då säger jag bara – har ni inte testat ett par SixJe Elit i kallt torrföre är ni inte torra bakom öronen…)

 

Det går väl bra att ta sina gamla citat och köra igen, så mycket rundgång som det gått i den här debatten... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte heller att någon här har för avsikt atta "tysta" någon annan' date=' och jag hoppas att inte Dunderklumpen eller någon annan känner sig tystad. =)

 

Gott Nytt År, allihopa![/quote']

Det som irriterar en aning är ju att det endast verkar vara de som inte har testat eller vet ngn som testat Kuzminsickeln som dissar stålsicklat. Så jag vet inte om jag kan hålla med dig, tyvärr... Fram för flera diskussioner men man bör ju veta ngt om det man diskuterar.

Jag lovar att låna en klubbkompis äkta "K"-sickel nästa gång, så jag slipper larviga påhopp. Han har i alla fall tröttnat på sickling och gått över till stenslipning. Vi köpte var sitt par kall-rcs på Johans rea. Han slipade upp sina med LJ01 medan jag har sicklat samt vallat mina. Tänkte mig ett test mellan dessa någon kall skiddag i vinter.

Jag kan tyvärr inte lova att du slipper mina "larviga" påhopp då jag, trots alla, och då menar jag alla, positiva reaktioner, har en känsla av att du ändå kommer att dissa stålsicklat, oavsett resultatet. Är rätt övertygad om att du är partisk. Och det av att du just dissade det innan utan att ha erfarenhet utav den. Sorry!

 

God Fortsättning på dig!

Link to comment
Share on other sites

Det som irriterar en aning är ju att det endast verkar vara de som inte har testat eller vet ngn som testat Kuzminsickeln som dissar stålsicklat. Så jag vet inte om jag kan hålla med dig' date=' tyvärr... Fram för flera diskussioner men man bör ju veta ngt om det man diskuterar.[/quote']

Jag lovar att låna en klubbkompis äkta "K"-sickel nästa gång, så jag slipper larviga påhopp. Han har i alla fall tröttnat på sickling och gått över till stenslipning. Vi köpte var sitt par kall-rcs på Johans rea. Han slipade upp sina med LJ01 medan jag har sicklat samt vallat mina. Tänkte mig ett test mellan dessa någon kall skiddag i vinter.

Jag kan tyvärr inte lova att du slipper mina "larviga" påhopp då jag, trots alla, och då menar jag alla, positiva reaktioner, har en känsla av att du ändå kommer att dissa stålsicklat, oavsett resultatet. Är rätt övertygad om att du är partisk. Och det av att du just dissade det innan utan att ha erfarenhet utav den. Sorry!

 

God Fortsättning på dig!

Och just du är objektiv och dissar inte vallat eller andra sicklar än just "K". Har svårt att se en mer partisk person eftersom ingen annan på detta forum har så stor vinst att hävda vad gäller just "K".

 

Men gott nytt år på dig !

 

(Jag vet att jag inte har erfarenhet av just "K"-sickel. Men tror mig ha stålsicklat skidor före dig. Men det senare är en gissning.)

Link to comment
Share on other sites

Jag lovar att låna en klubbkompis äkta "K"-sickel nästa gång' date=' så jag slipper larviga påhopp. Han har i alla fall tröttnat på sickling och gått över till stenslipning. Vi köpte var sitt par kall-rcs på Johans rea. Han slipade upp sina med LJ01 medan jag har sicklat samt vallat mina. Tänkte mig ett test mellan dessa någon kall skiddag i vinter.[/quote']

Jag kan tyvärr inte lova att du slipper mina "larviga" påhopp då jag, trots alla, och då menar jag alla, positiva reaktioner, har en känsla av att du ändå kommer att dissa stålsicklat, oavsett resultatet. Är rätt övertygad om att du är partisk. Och det av att du just dissade det innan utan att ha erfarenhet utav den. Sorry!

 

God Fortsättning på dig!

Och just du är objektiv och dissar inte vallat eller andra sicklar än just "K". Har svårt att se en mer partisk person eftersom ingen annan på detta forum har så stor vinst att hävda vad gäller just "K".

 

Men gott nytt år på dig !

 

(Jag vet att jag inte har erfarenhet av just "K"-sickel. Men tror mig ha stålsicklat skidor före dig. Men det senare är en gissning.)

De flesta ser det som en fördel att veta vem jag är men visst stämmer det att jag är partisk. Jag har aldrig dissat vallat, det kan du inte anklaga mig för. Däremot så anser jag det vara mycket smart att enbart köra på stålsicklat för motionärer. Att glidvalla på stålsicklat kan vara ett bra vapen i jakten på sekundrarna men då pratar vi inte dussinvalla.

 

Jag är rätt övertygad om att du är både kunnigare på skidvallning och även duktigare som åkare men förstår inte vad det skulle tillföra i den här diskussionen.

 

En gång i tiden så hade jag en Volvo 142:a men nu kör jag lite nyare saker, det är tur att utvecklingen inte stannat av...

 

Och hur kan du vara så säker på att jag är den som har mest att vinna på att pusha för K-sickeln? Har du inte sett "Russian-bullet"? ;-) Skämt åsido så har du rätt i att det inte lär finnas många som är partiska i "Kuzmin-lägret" då det inte finns så många åf.

Link to comment
Share on other sites

Det som irriterar en aning är ju att det endast verkar vara de som inte har testat eller vet ngn som testat Kuzminsickeln som dissar stålsicklat. Så jag vet inte om jag kan hålla med dig' date=' tyvärr... Fram för flera diskussioner men man bör ju veta ngt om det man diskuterar.[/quote']

Jag lovar att låna en klubbkompis äkta "K"-sickel nästa gång, så jag slipper larviga påhopp. Han har i alla fall tröttnat på sickling och gått över till stenslipning. Vi köpte var sitt par kall-rcs på Johans rea. Han slipade upp sina med LJ01 medan jag har sicklat samt vallat mina. Tänkte mig ett test mellan dessa någon kall skiddag i vinter.

Jag kan tyvärr inte lova att du slipper mina "larviga" påhopp då jag, trots alla, och då menar jag alla, positiva reaktioner, har en känsla av att du ändå kommer att dissa stålsicklat, oavsett resultatet. Är rätt övertygad om att du är partisk. Och det av att du just dissade det innan utan att ha erfarenhet utav den. Sorry!

 

God Fortsättning på dig!

Enklaresport:

Det var detta inlägg som menades med öppen debatt utan "påhopp" och där båda lägren skulle få framföra sin egen åsikt öppet..?Här sågar du Dunderklumpens kommande resultat och trovärdighet redan innan han ens testat?hmm?

Link to comment
Share on other sites

Nu är det gjort! Jag har bestället en Kuzmin sickel av enklaresport. Hoppas du inte har så lång leveranstid, för nu snöar det ! Jag tänkte sickla mina ficher rcs cold -04 och applicera tejp på mitten. Tror att det funkar som träningsskidor!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...