Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin??


Murcas

Recommended Posts

  • Replies 320
  • Created
  • Last Reply
Senaste nytt från stora vida världen. Det är tydligen inte bara vi på skidforum som upptäckt detta.

När skall våra välsorterade sportbutiker upptäcka vad snart alla vet ?

 

http://www.ispo-brandnew.com/en/Hottest_Brands.aspx eller http://www.ispo-brandnew.com/en/CompanyPortrait.aspx?ID=303

Jag upptäckte just att det tydligen går att rösta här också, vilket påverkar denna ranking.

Jag anser att det faktiskt var på skidforum det vassa alternativ detta utgör för de flesta motionärer (och en del nästan elit också för den delen) först synliggjordes i större skala så det kanske finns fler än jag som vill kasta in en röst.

Link to comment
Share on other sites

Här är nog rätt ställe att fråga. Ger Kuzminsickling bra glid på (även? :D) skidor i ca 1000-1500 kr klassen, dvs. inga "värstingskidor" utan mera vanliga skidor? Ska nämligen skaffa nya skidor och funderar på om jag ska bry mig om att köpa något parafin... 600 kr känns först ganska dyrt för en stålbit men samtidigt om jag är så få bra glid med den i massor av år och slippa glidvallningen med parafin, strykjärn och sickla bort parafinet så känns det ändå värt det.
Link to comment
Share on other sites

Här är nog rätt ställe att fråga. Ger Kuzminsickling bra glid på (även? :D) skidor i ca 1000-1500 kr klassen, dvs. inga "värstingskidor" utan mera vanliga skidor? Ska nämligen skaffa nya skidor och funderar på om jag ska bry mig om att köpa något parafin... 600 kr känns först ganska dyrt för en stålbit men samtidigt om jag är så få bra glid med den i massor av år och slippa glidvallningen med parafin, strykjärn och sickla bort parafinet så känns det ändå värt det.

Jag kan bara spekulera för jag har inga såna skidor själv, men föräljarsnacket brukar vöäl gå som så att man skall köpa de dyrare skidorna om man vill ha belag som tar upp valla bättre, och i så fall borde väl vallning funka sämre på de billigare skidparen medan stålsickling väl borde funka ungefär lika bra? Eller? Nån som provat?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara spekulera för jag har inga såna skidor själv, men föräljarsnacket brukar vöäl gå som så att man skall köpa de dyrare skidorna om man vill ha belag som tar upp valla bättre, och i så fall borde väl vallning funka sämre på de billigare skidparen medan stålsickling väl borde funka ungefär lika bra? Eller? Nån som provat?

Dom dyrare modellerna brukar oftast vara lättare också.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara spekulera för jag har inga såna skidor själv' date=' men föräljarsnacket brukar vöäl gå som så att man skall köpa de dyrare skidorna om man vill ha belag som tar upp valla bättre, och i så fall borde väl vallning funka sämre på de billigare skidparen medan stålsickling väl borde funka ungefär lika bra? Eller? Nån som provat?[/quote']

Dom dyrare modellerna brukar oftast vara lättare också.

billigare skidors belag är framställt på annat sett än dyrare och tar åt sig mycket mindre valla så dom kan man nästan skippa att valla hursomhellst.

Link to comment
Share on other sites

Här är nog rätt ställe att fråga. Ger Kuzminsickling bra glid på (även? :D) skidor i ca 1000-1500 kr klassen' date=' dvs. inga "värstingskidor" utan mera vanliga skidor? Ska nämligen skaffa nya skidor och funderar på om jag ska bry mig om att köpa något parafin... 600 kr känns först ganska dyrt för en stålbit men samtidigt om jag är så få bra glid med den i massor av år och slippa glidvallningen med parafin, strykjärn och sickla bort parafinet så känns det ändå värt det.[/quote']

Jag kan bara spekulera för jag har inga såna skidor själv, men föräljarsnacket brukar vöäl gå som så att man skall köpa de dyrare skidorna om man vill ha belag som tar upp valla bättre, och i så fall borde väl vallning funka sämre på de billigare skidparen medan stålsickling väl borde funka ungefär lika bra? Eller? Nån som provat?

Nu har jag ju iofs inte testat de billigare skidorna jag har sicklat men belaget känns sämre och inte lika kompakt på dyrare skidor. Tror att de billigare skidorna generellt ger klart sämre glid oavsett om man stenslipar eller stålsicklar. En av modellerna har inte ens skidan helt täckt med belaget och det var liksom lite mer ihåligt. Det kan inte ge samma glid så en lite bättre (Läs: dyrare?)skida är nog aktuellt fastän man stålsicklar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Senaste nytt från stora vida världen. Det är tydligen inte bara vi på skidforum som upptäckt detta.

När skall våra välsorterade sportbutiker upptäcka vad snart alla vet ?

 

http://www.ispo-brandnew.com/en/Hottest_Brands.aspx eller http://www.ispo-brandnew.com/en/CompanyPortrait.aspx?ID=303

Jag upptäckte just att det tydligen går att rösta här också' date=' vilket påverkar denna ranking.

Jag anser att det faktiskt var på skidforum det vassa alternativ detta utgör för de flesta motionärer (och en del nästan elit också för den delen) först synliggjordes i större skala så det kanske finns fler än jag som vill kasta in en röst.[/quote']

Tydligen finns det någon typ av slutresultat av omröstningen. Det ser ut som att Kuzminsickeln hamnat på plats 14 av drygt 140 "heta" produkter. Det är alltså inte bara på skidforum som sickeln är het, diskuterad och även omdiskuterad.

Det är väl märkligt att en plåtbit vi skrapar skidorna med kan hamna så högt, och dessutom med en egg som visserligen är vass men i övrigt ser verkligen ojämn ut (se t.ex. SEM bilder).

 

Jag har dock ännu inte sett några andra likartade sicklar eller verktyg som marknadsförts, t.ex. någon som ger helt slät yta. Har ni ?

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag har inte sett nåt liknande någonstans.

Jag väntar på att få se dem i sportaffärerna, men det blir nog inte denna vintern misstänker jag.

Tänk att de "stora" kedjorna inte vill sälja dessa "plåtbitar".

Hur många har sålts totalt? Finns inte efterfrågan?

Jag tror den finns, men förmodligen är det andra krafter som håller tillbaka sportaffärerna.

Det vore ju synd om motionärerna struntade i glidvallan? Vad ska man sälja då?

Den som lever får se..

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag har inte sett nåt liknande någonstans.

Jag väntar på att få se dem i sportaffärerna, men det blir nog inte denna vintern misstänker jag.

Tänk att de "stora" kedjorna inte vill sälja dessa "plåtbitar".

Hur många har sålts totalt? Finns inte efterfrågan?

Jag tror den finns, men förmodligen är det andra krafter som håller tillbaka sportaffärerna.

Det vore ju synd om motionärerna struntade i glidvallan? Vad ska man sälja då?

Den som lever får se..

Du har nu slagit huvudet på spiken.

Kanske skulle du och jag slå oss ihop och lansera och försälja din redan berömda Anttivallabox. Årets julklapp ?

Link to comment
Share on other sites

En kompis till mig som är verktygsmakare tillverkade en helt slät sickel som sedan polerades innan den härdades. När jag använder den blir det ändå ränder i belaget. det verkar som om belaget är "gjutet" på det sättet. Frågan är om det kan bli helt slätt som en glasskiva? Inte vet jag.
Link to comment
Share on other sites

En kompis till mig som är verktygsmakare tillverkade en helt slät sickel som sedan polerades innan den härdades. När jag använder den blir det ändå ränder i belaget. det verkar som om belaget är "gjutet" på det sättet. Frågan är om det kan bli helt slätt som en glasskiva? Inte vet jag.

Jag har också funderat på det där. Efter att själv "amatörslipat" diverse sicklar och provat att sickla på olika sätt har jag tyckt mig se en del tendenser.

 

1. Det har stor betydelse hur hårt man trycker när man sicklar. Trycker man hårdare blir det grövre ränder och risken är större att ränderna blir mer ojämna.

 

2. Möjligen kan resultatet bli jämnare om man rensar bort belagsrester från sickeln så ofta som möjligt. Jag gör det genom att dra eggen i längdriktningen mot en träbit. Vet inte om det funkar med Kuzmin sickeln som ju inte har helt slät egg? Vet inte heller om man riskerar att slöa ner eggen?

 

3. Resultatet blir olika beroende på hur jämn ytan är när man börjar sickla. Kanske skall man trappa ner ungefär som man gör när man slipar med slippapper. Grovsickla, byt sickel eller sickla med lättare tag, byt sickel igen, o.s.v. När belaget väl är plant skulle man i nästa steg bara sickla ner topparna med gradvis finare sickel.

 

När det gäller ränderna i belaget och hur dom påverkar glidet, så verkar det ju som om dom ränder man får vid normal sickling ger bra glid normalföre. Kuzminsickeln är väl framtagen just för att ge en lämplig normalstruktur.

 

När man vill ha ett så slätt belag som möjligt (kall torr snö eller som grund innan rillning) verkar annars enklaste metoden vara att köra med RS-rillers blanka rulle (Årets Julklapp?) eller att blanka belaget med en stålstav. Men vem vet det kanske finns fören då en fint sicklad yta är den optimala läsningen. Vi får hoppas på en bra vinter så man kan komma ut och testa lite olika varianter.

Link to comment
Share on other sites

Visst, jag är också intresserad av hur man får bästa möjliga glid men av kommentarerna i forumet att döma är det många motionärer som lägger alldeles för mycket tid och kraft på att fundera över och testa olika varianter.

 

Stenslipa skidorna en gång per år, mätta belaget och värm in en hyfsad glidvalla anpassad efter temperaturen så får man ett fullt tillräckligt glid. Omfördela sedan timmarna till att stakträna mer så ska ni se att det kommer ge bättre resultat i slutändan!

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik,

det hade varit trevligt att lansera "Anttivallaboxen" hos en större butikskedja.

Om den säljer bra kanske reklamen för nämnda box syns på Vasloppet om några år??!!

 

Tyvärr har jag inte fått komma ut på snö ännu, för att testa vallaboxens möjligheter.

Men det blir säkert snö inom en snar framtid. Kanske har nån annan testat Anttivallaboxen?

 

I vilket fall lär den vara helt bra nog för att använda vid träning för en måttligt bra motionär.

Link to comment
Share on other sites

Till Antti: Härligt inlägg. DU har förstått PRECIS vad det rör sig om. Och jag är övertygad om att med rätt lansering så blir din/vår "Anttivallabox" en succe bland motionärer. Tänk att nästan alltid ha "nästan elitmotionärsvallat" utan att lägga ner någon tid eller pengar på det mer än grundinvesteringen = "Anttivallaboxen".

Jag är dock INTE så optimistisk som du att Vasaloppsarrangörerna skulle reklamera för detta. Det ligger alldeles för stora sponsorpengar i potten. Se t.ex. sista Vasalöparen och den massiva propaganda för diverse vallaprodukter där och NATURLIGTVIS inget omnämnande om att det är möjligt att ersätta allt detta med en enkel sickel. Och GIVETVIS inget redovisande av de tester beträffande stålsicklat/glidvallat de nummer efter nummer utlovat att redovisa. Tills jag sett deras motivering till detta så misstänker i varje fall jag att de fått samma resultat av sina tester som skidforum fått (se Stefan Sands testtråd).

Hoppas du får snö, eljest får du väl komma till Luleå och ta in på Hotell oändligheten !

 

Till Willie: Jag anser att du helt missuppfattat det hela. Med denna metod lägger du ner MYCKET MINDRE tid (kanske en tiondel) mot traditionell glidvallning och du får MER tid att stakträna etc. Det är helt klart att skidorna inte behöver mättas (de är inte hungriga), tvättas med parafin (de är inte skitiga inuti, och den yttre skiten kan du ta bort med lacknafta= vallaveck), eller glidvallas, det går utmärkt ändå åtminstone för motionärer.

Link to comment
Share on other sites

Jag är sugen på att testa att sickla mina skidor, men vet inte så mycket om det. Har testat att sickla med en kompis Kuzmin-sickel, då jag blev nöjd med resultatet.

 

Måste man ha en Kuzmin-sickel om man ska sickla skidorna utan att valla? Eller kan man köpa en vanlig billig sickel och komplettera med rillning? Är det sedan stålborste som gäller efter sicklingen?

 

Jag vill få ett par skidor som är konkurensmässiga på långlopp.

Tacksam om nån vill ge lite tips!

Link to comment
Share on other sites

Jag är sugen på att testa att sickla mina skidor, men vet inte så mycket om det. Har testat att sickla med en kompis Kuzmin-sickel, då jag blev nöjd med resultatet.

 

Måste man ha en Kuzmin-sickel om man ska sickla skidorna utan att valla? Eller kan man köpa en vanlig billig sickel och komplettera med rillning? Är det sedan stålborste som gäller efter sicklingen?

 

Jag vill få ett par skidor som är konkurensmässiga på långlopp.

Tacksam om nån vill ge lite tips!

Visst funkar det att sickla helt plant och sen rilla, det gjorde ju Herr Kuzmin själv åt sin Antonina då hon fick brons i Thunder Bay 1985, så visst funkar det men du får bättre kapillärsläpp och mera allround med en Kuzminsickel där strukturen går i varandra (korta sickeldrag).

 

Stål- eller mässingsborste efter och gärna ordentligt för att få ytan att bli riktigt fin.

Link to comment
Share on other sites

Jag är sugen på att testa att sickla mina skidor, men vet inte så mycket om det. Har testat att sickla med en kompis Kuzmin-sickel, då jag blev nöjd med resultatet.

 

Måste man ha en Kuzmin-sickel om man ska sickla skidorna utan att valla? Eller kan man köpa en vanlig billig sickel och komplettera med rillning? Är det sedan stålborste som gäller efter sicklingen?

 

Jag vill få ett par skidor som är konkurensmässiga på långlopp.

Tacksam om nån vill ge lite tips!

Sök på forumet!! Det du frågar har diskuterats och beskrivits många gånger.

Link to comment
Share on other sites

Någon som upplevt att ni fått "ränder" i mitten av belaget? Testade att ändra trycket på sickeln lite grann, dock utan resultat. Ränderna finns fortfarande kvar...

 

Tänkte att det också kanske kunde bero på att sickeln inte var riktigt ren, men efter att

ha rengjort den med vallaväck så blev det likväl inte någon skillnad.

Ingen med liknande erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Långa "sträck"/remsor som följer belaget i dess längdriktning. Ser precis ut som att sickeln inte velat ta på just detta område, men i och med att jag rengjorde sickeln och därefter gick på och sicklade som en galning efteråt så kan det inte bero på det (att den skulle vara skitig)?
Link to comment
Share on other sites

Om Sickeln hoppar och ger tvärgående ränder är det viktigt att ändra snedställningen av sickeln. Om man fortsätter att sickla utan at göra det kommer sickeln att fastna i ränderna och göra dom ännu värre.

 

Har också fått längsgående ränder i belaget. Tror det berott på att jag tagit i för hårt. Om man då minskar trycket och fortsätter sickla får man nog hålla på ett tag innan ränderna går bort. Ett sätt att undvika att sickeln tar för kraftigt och ger ränder kan vara att vinkla ner sickeln lite mer ( så att den ligger lite mer platt mot belaget ).

 

Finns många bra tips på http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=7193

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...