Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin??


Murcas

Recommended Posts

Vill bara tipsa om en artikel i nya Outside (nr 12 2007). Artikeln bygger på intervjuer med Kuzmin och med Lars Karlöf (forskare hos SWIX), skidforum är också med på ett litet hörn! Kanske inte jättemycket nytt för en som följt skidforumsdebatten men det är alltid intressant att läsa direkta kommentarer från berörda parter.

 

(Tydligen i butik i morgon (12/12) prenumeranter fick den igår)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 320
  • Created
  • Last Reply
Om Sickeln hoppar och ger tvärgående ränder är det viktigt att ändra snedställningen av sickeln. Om man fortsätter att sickla utan at göra det kommer sickeln att fastna i ränderna och göra dom ännu värre.

 

Har också fått längsgående ränder i belaget. Tror det berott på att jag tagit i för hårt. Om man då minskar trycket och fortsätter sickla får man nog hålla på ett tag innan ränderna går bort. Ett sätt att undvika att sickeln tar för kraftigt och ger ränder kan vara att vinkla ner sickeln lite mer ( så att den ligger lite mer platt mot belaget ).

 

Finns många bra tips på http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=7193

Då ska jag pröva det, tack för tipset!

 

Vet du/någon annan ifall ränderna (längsgående) i sig har någon större negativ inverkan

på glidet?

Link to comment
Share on other sites

Om Sickeln hoppar och ger tvärgående ränder är det viktigt att ändra snedställningen av sickeln. Om man fortsätter att sickla utan at göra det kommer sickeln att fastna i ränderna och göra dom ännu värre.

 

Har också fått längsgående ränder i belaget. Tror det berott på att jag tagit i för hårt. Om man då minskar trycket och fortsätter sickla får man nog hålla på ett tag innan ränderna går bort. Ett sätt att undvika att sickeln tar för kraftigt och ger ränder kan vara att vinkla ner sickeln lite mer ( så att den ligger lite mer platt mot belaget ).

 

Finns många bra tips på http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=7193

Då ska jag pröva det' date=' tack för tipset!

 

Vet du/någon annan ifall ränderna (längsgående) i sig har någon större negativ inverkan

på glidet?[/quote']

Måste oxå tacka. Vinklingen hjälpte :). Nu blev det ok även omdet kommer ta ett tag att få bort mina tvärgående diken. Huvva :/.

Link to comment
Share on other sites

Jag Kuzminsicklade mina "nya" Madshus för en vecka sedan. Första åkturen var jag inte alls imponerade av glidet. Men det har blivit bättre för varje dag som går. Idag åkte jag i drivsnö som blåst ned i spåret uppe på kalfjället. Minus fem. Och vilket glid det var. Otroligt! :) Kunde åkt hur långt som helst.
Link to comment
Share on other sites

Jag Kuzminsicklade mina "nya" Madshus för en vecka sedan. Första åkturen var jag inte alls imponerade av glidet. Men det har blivit bättre för varje dag som går. Idag åkte jag i drivsnö som blåst ned i spåret uppe på kalfjället. Minus fem. Och vilket glid det var. Otroligt! :) Kunde åkt hur långt som helst.

Och du borstade ordentligt med en mässings- eller en stålborste?

Link to comment
Share on other sites

Nä, ska man göra det? ;) jag körde bort luddet istället.

Jag menar att Kuzminsickling skall kombineras med borstning precis som Enklaresport säger och det gör även Kuzmin. Orsaken är följande: Ytan blir slätare vilket är bra ur tribologisk synpunkt och även efter Kuzminsickling sticker ENSTAKA mikrohår upp men dessa försvinner helt efter borstning (detta kan du lätt konstatera genom att se det hela i svepelektronmikroskop).

Anm: Ett problem efter stenslipning är att det då finns verkligen MYCKET mikrohår som sticker upp men dessa syns inte alls efter glidvallning och borstning OCH dessutom blir ytan slät och fin. Och skidorna glider följdriktigt mycket bra, tom. bättre åtminstone en viss sträcka , och förmodligen även relativt lång sträcka om man är tillräckligt skicklig (proffsvallare). Vad vet jag, det redovisas ju inte och jag klarar inte att åstadkomma detta själv.

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt att undvika att sickeln tar för kraftigt och ger ränder kan vara att vinkla ner sickeln lite mer ( så att den ligger lite mer platt mot belaget ).

 

Finns många bra tips på http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=7193

Där verkar några (Canyon och Jo) mena att man ska skjuta sickeln så att den skär, man ska inte dra/skrapa.

 

Men så står det ju inte i instruktionen på Enklare sport: http://www.enklaresport.se/kuzmin.shtml

och inte heller på Kuzmins sida:

http://www.kuzmin.nu/?nav=sickling&sida=sickling

Utan där anges tydligt att man ska dra/skrapa och vinkla sickeln bakåt. Videon på Kuzmins sida visar också (om än lite otydligt) att det är så det ska göras.

 

Hur hänger det ihop att det finns så olika idéer om hur sicklingen ska gå till?

 

Gäller dra/skrapa för Kuzminsickel medan skjuta/skära gäller för andra sicklar?

 

Så här har jag alltså uppfattat det:

 

<---\

_______________________________) Kuzmin

 

 

<---/

_______________________________) Andra

Link to comment
Share on other sites

Vill bara tipsa om en artikel i nya Outside (nr 12 2007). Artikeln bygger på intervjuer med Kuzmin och med Lars Karlöf (forskare hos SWIX), skidforum är också med på ett litet hörn! Kanske inte jättemycket nytt för en som följt skidforumsdebatten men det är alltid intressant att läsa direkta kommentarer från berörda parter.

 

(Tydligen i butik i morgon (12/12) prenumeranter fick den igår)

Tack för tipset. Jo den var intressant!

 

Det blir intressant att se testresultaten som det står att Swix tänker publicera. Synd bara för oss som främst är intresserade av Vasaloppsglid att Swix enbart testar vid glidhastighet 25-30 km/h, för det är ju inga normala Vasaloppshastigheter (snitthastighet 25 km/h motsvarar t ex Vasaloppet på tiden 3:36 och 30 km/h motsvarar 3 timmar blankt). Men blir intressant att se i alla fall. =)

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt att undvika att sickeln tar för kraftigt och ger ränder kan vara att vinkla ner sickeln lite mer ( så att den ligger lite mer platt mot belaget ).

 

Finns många bra tips på http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=7193

Där verkar några (Canyon och Jo) mena att man ska skjuta sickeln så att den skär' date=' man ska inte dra/skrapa.

 

Men så står det ju inte i instruktionen på Enklare sport: http://www.enklaresport.se/kuzmin.shtml

och inte heller på Kuzmins sida:

http://www.kuzmin.nu/?nav=sickling&sida=sickling

Utan där anges tydligt att man ska dra/skrapa och vinkla sickeln bakåt. Videon på Kuzmins sida visar också (om än lite otydligt) att det är så det ska göras.

 

Hur hänger det ihop att det finns så olika idéer om hur sicklingen ska gå till?

 

Gäller dra/skrapa för Kuzminsickel medan skjuta/skära gäller för andra sicklar?

 

Så här har jag alltså uppfattat det:

 

<---\

_______________________________) Kuzmin

 

 

<---/

_______________________________) Andra[/quote']

Nja, det är nog ingen som skjuter sickeln som i exemplet längst ned utan man kan skjuta sickeln fast man håller sickeln som i exemplet längst upp. Är det inte så att man kan ha missuppfattat Jo och Canyon?

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt att undvika att sickeln tar för kraftigt och ger ränder kan vara att vinkla ner sickeln lite mer ( så att den ligger lite mer platt mot belaget ).

 

Finns många bra tips på http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=7193

Där verkar några (Canyon och Jo) mena att man ska skjuta sickeln så att den skär' date=' man ska inte dra/skrapa.

 

Men så står det ju inte i instruktionen på Enklare sport: http://www.enklaresport.se/kuzmin.shtml

och inte heller på Kuzmins sida:

http://www.kuzmin.nu/?nav=sickling&sida=sickling

Utan där anges tydligt att man ska dra/skrapa och vinkla sickeln bakåt. Videon på Kuzmins sida visar också (om än lite otydligt) att det är så det ska göras.

 

Hur hänger det ihop att det finns så olika idéer om hur sicklingen ska gå till?

 

Gäller dra/skrapa för Kuzminsickel medan skjuta/skära gäller för andra sicklar?

 

Så här har jag alltså uppfattat det:

 

<---\

_______________________________) Kuzmin

 

 

<---/

_______________________________) Andra[/quote']

Jag tror dom (Canyon/Jo) menar att du ska vinkla sickeln i sidled också, som en plog.

Och av dom sätten att sickla som du beskriver, så är det Kuzmin som gäller. Det "Andra" kommer att medföra att sickeln hugger fast i belaget, man ska alltså dra eggen över belaget, INTE skjuta den framför sig.

Link to comment
Share on other sites

<---\

_______________________________) Kuzmin

Om jag nu ska säga nå´t positivt om just "K"-sickeln, så är det väl att eftersom eggen är vinklad kommer skäret mer rakt uppifrån trots att du vinklar sickeln. Det borde göra att det är lite lättare att jobba med den jämfört med en "vanlig" 90-gradig sickel. Jag vet inte om den härigenom blir svårare att skärpa, eller om det räcker med att göra detta underifrån.

Link to comment
Share on other sites

<---\

_______________________________) Kuzmin

Om jag nu ska säga nå´t positivt om just "K"-sickeln' date=' så är det väl att eftersom eggen är vinklad kommer skäret mer rakt uppifrån trots att du vinklar sickeln. Det borde göra att det är lite lättare att jobba med den jämfört med en "vanlig" 90-gradig sickel. Jag vet inte om den härigenom blir svårare att skärpa, eller om det räcker med att göra detta underifrån.[/quote']

Det är precis som D-klumpen säger. För att få en skärande sickling så ska skäret möta belaget med minst 90 grader. Det blir ju lite svårt med en 90 graders sickel. Med en sickel slipad som K's kan man ju jobba med vinklad och endå få en skärande sickling. Sedan hittar man en vinkel och tryck som det är lätt att jobba med.

Link to comment
Share on other sites

Kul att det dyker upp lite artiklar då och då. Väntar med spänning på vad för sickel som är på "G" och vad Peters studier kan ge för svar :)

Jag hoppas att du förstår Stefan att Peter var just den som du pratade med både på föredraget på Vetenkapsakademien och på Cykel och Skidstället. Då förstår du att han /vi har en hel del mer ideer/kunskap än de som framkom i denna artikel. Och hans huvudhandledare Sture (Professor i tribologi) är givetvis mycket kunnig rent teoretiskt (och även delvis praktiskt) om faktorer som styr optimalt skidglid.

 

Och tack igen Boljohan för att du påverkade mig att kontakta Sture, det var avgörande tll att jag fick denna möjlighet.

 

Det som överraskat mig mest i allt detta att den momentala kontaktytan är så liten (först trodde jag inte att det kunde vara sant). Det har delvis kullkastat en del teorier jag själv hade hur en skida skall uformas under olika förutsättningar. Helt klart är dock att dagens utformning INTE är optimal under alla förhållanden.

 

Jag är faktiskt överraskad att det ännu inte dykt upp flera nya sicklar (eller motsvarande verktyg) på marknaden .

Link to comment
Share on other sites

Haha, underbar bild Lars-Erik! :) Det ska bli väldigt intressant att följa denna utveckling. Det behövs nytänkande. Själv åker jag som sagt stålsicklat sedan två år och det går kanon. Är nu i Lofsdalen där spåren är fantastiska och ingen glider ifrån mig inte. :)

 

Det som nu diskuteras borde även ha bäring på alpinskidorna. Jag åkte slalom igår och det slog mig hur fantastiskt dåligt dessa gled. De var förstås körda i stenslipen och sedan vallade med vallningsmaskinen. Fast det är klart. Om en sickel med 7 cm bredd kostar 600 så blir en alpinsickel av motsvararande kvalitet antagligen rätt dyr. Men kanske ändå överkomligt.

 

Jag hjälper till i butiken, fotograferar och gör hemsidan på www.karinssportbod.se. Där har vi börjat Kuzminsickla och intresset är stort. :)

Link to comment
Share on other sites

Haha, underbar bild Lars-Erik! :) Det ska bli väldigt intressant att följa denna utveckling. Det behövs nytänkande. Själv åker jag som sagt stålsicklat sedan två år och det går kanon. Är nu i Lofsdalen där spåren är fantastiska och ingen glider ifrån mig inte. :)

 

Det som nu diskuteras borde även ha bäring på alpinskidorna. Jag åkte slalom igår och det slog mig hur fantastiskt dåligt dessa gled. De var förstås körda i stenslipen och sedan vallade med vallningsmaskinen. Fast det är klart. Om en sickel med 7 cm bredd kostar 600 så blir en alpinsickel av motsvararande kvalitet antagligen rätt dyr. Men kanske ändå överkomligt.

 

Jag hjälper till i butiken, fotograferar och gör hemsidan på www.karinssportbod.se. Där har vi börjat Kuzminsickla och intresset är stort. :)

Tack för uppskattande ord. Och bilden passar väl bra så här i tomtetider och som du kanske sett har även Vasalöparen utnyttjat bilden (hur de nu fått tag på den).

 

Lite fakta: Bilden är tagen i fjol på Ormberget nä det var si sådär 25 grader kallt. BURR.

Fotograf var den där Götebogstjejen (Maria Gustavsson) som var på specialläger hos mig och körde skjortan av mig. Hon åkte i denna kyla 34. mil på c:a 4.5 dagar (för mig blev det högst 20 mil vilket ju är otroligt mycket under desa omständigheter). Jag fick ju lite problem med ryggen efter detta men hon verkade inte få något problem.

Till denna historia hör att både hon, jag och Niklas träffades strax efter målgång i Vasaloppet så vi hade i stort sett samma tid utan att ha sett varandra i spåret !

Link to comment
Share on other sites

Haha, underbar bild Lars-Erik! :) Det ska bli väldigt intressant att följa denna utveckling. Det behövs nytänkande. Själv åker jag som sagt stålsicklat sedan två år och det går kanon. Är nu i Lofsdalen där spåren är fantastiska och ingen glider ifrån mig inte. :)

 

Det som nu diskuteras borde även ha bäring på alpinskidorna. Jag åkte slalom igår och det slog mig hur fantastiskt dåligt dessa gled. De var förstås körda i stenslipen och sedan vallade med vallningsmaskinen. Fast det är klart. Om en sickel med 7 cm bredd kostar 600 så blir en alpinsickel av motsvararande kvalitet antagligen rätt dyr. Men kanske ändå överkomligt.

 

Jag hjälper till i butiken, fotograferar och gör hemsidan på www.karinssportbod.se. Där har vi börjat Kuzminsickla och intresset är stort. :)

Fin sida! Ser ju fint ut på bilden högst upp (är den från Lofsdalen?) och stämningsfullt med snön som faller. Bra att ni plockat med sickling bland servicealternativen. TRycker det hör hemme där, och sen får ju var och en välja själv vilken metod de föredrar. :)

 

Material- och slipningspriset är nog en mycket liten del av priset för en Kuzminsickel, så det skulle förvåna mig om de inte skulle kunna tillverka och sälja en alpinsickel till samma pris och med ungefär samma förtjänst.

 

Gissning: Fast det är ju andra förhållanden och helt andra hastigheter alpint, så gissningsvis borde det väl skilja sig lite vad som är bästa glidprepareringen (t ex hur en stålsickel bör vara slipad)?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

Tycker det låter väldigt intressant med att Kuzmin sickla slalomskidor. Men går det att genomföra är inte stålkanterna ivägen?

Har fattat det att man "hänger" stålkanterna in man slipar.

Vad gör man när man hänger kanterna?

Blev en härlig skidtur i Rännkölen i Älvdalen igår :), har övergått till stålsicklat jag med, har tänkt att även valla för att se om det blir någon märkbar skillnad.

 

Mvh Skorpan

Link to comment
Share on other sites

Har följt upp om sickling av skidor det är väl inte nånting nytt, denna prosedur har använts

så länge jag hållit på med sporten och det är många år, har tom. gjort en egen sickel av mattknivsskär lätt att byta ny skär när det behövs, det väl alla som håller på sporten vet att skidorna ska vara jämna och släta ju kallare ju finare struktur, men det räcker inte alltid att bara sickla maskinslipning är lika viktigt för max glid. bra maskinslipning med rätt struktur för dagens snö typ ger alltid bästa glidet och naturligtvis med rätt behandling för dagens före. mvh. the h

Link to comment
Share on other sites

Har följt upp om sickling av skidor det är väl inte nånting nytt, denna prosedur har använts

så länge jag hållit på med sporten och det är många år, har tom. gjort en egen sickel av mattknivsskär lätt att byta ny skär när det behövs, det väl alla som håller på sporten vet att skidorna ska vara jämna och släta ju kallare ju finare struktur, men det räcker inte alltid att bara sickla maskinslipning är lika viktigt för max glid. bra maskinslipning med rätt struktur för dagens snö typ ger alltid bästa glidet och naturligtvis med rätt behandling för dagens före. mvh. the h

Jag har inte prövat att sickla med kniv av något slag, jag har bara sicklat med den speciella Kuzminsickeln. Men jag förväntar mig som sagt att det dyker upp nya sicklar som kanske fungerar tom. bättre (teoretist borde det vara så). Jag betvivlar dock att du kan nå samma resultat med en mattknivskär men det vore roligt om du TESTADE detta och redovisade detta för oss.

Även vid våra (66 mil av) tester ifjol fick vi (nästan) alltid att vallde skidor gick bäst viss sträcka men att de sicklade oftast gled bättre så småningom (typiskt efter 5-10 km.)

Se testtråd och rapport på detta forum.

Jag har själv numera åkt fem öppna spår/Vasalopp på SAMMA sicklade skidor och nått för mig ovanligt bra resultat. Se min speciella tråd. JAG drar därför slutsatsen att stålsickling är ETT MYCKET VASST ALTERNATIV till glidvallning på långa lopp typ Vasaloppet.

Jag har bara stärkts i denna tro efter fjolårets tester, ny egna erfarenheter, diskussioner med forskare och synpunkter från många kunniga personer på detta forum .

Men detta motsäger GIVETVIS INTE att glidvallning är mycket bättre för tävlingsåkare och speciellt korta sträckor (men jag GISSAR att även dessa numera åtminstone sneglar på stålsickeln efter de resultat vi funnit, och numera även börjar förstå mer teoretiskt). Jag tror mig numera dessutom förstå bättre hur och varför även glidvallning fungerar så bra.

 

 

Det skulle t.ex. överraska mig om det bara är Ronnie Löf som stålsicklar bland de 50 främsta på Vasaloppet, detta bekräftades väl delvis på annan tråd på vårt forum.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...