Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin??


Murcas

Recommended Posts

Stålsicklat eller stenslipat kanske vore lämplig formulering av frågan?

 

Jag har bara kört en tävling på stålsicklat (då utan glidvalla) under någorlunda normala tävlingsförhållanden, och det sammanföll med mitt hittills bästa tävlingsresultat på längdskidor, vilket självfallet kan vara en ren slump, men tills vidare (och även styrkt av Stures elektronmikroskopbilder, egna subjektiva bedömningar från ca 100 träningsmil o s v) betraktar jag stålsicklat som en bättre grundpreparering än de stenslipningar jag har tillgång till och kör vidare på det. (Sen gör det ju inget att det sparar en himla massa tid också.) Dock skall jag nog kombinera med glidvalla på ett skidpar och jämföra i olika fören.

 

Jag måste säga att testtråden här på skidforum varit till stor hjälp där. Jag är den förste att skriva under på att de testerna är amatörtester, att det är sktisvårt att göra riktigt rättvisande glidtester och att man som glad amataör förmodligen aldrig kan komma i närheten av den precision som t ex landslagets vallateam kan få genom att testa två vallaalternativ mot varandra på två skidpar med serienummer intill varandra etc o s v, men riktiga "proffstester" är ju vanligtvis hemliga för oss vanliga dödliga, och därmed ointressanta, och lik förbaskat säger det ändå en del om t ex två personer oberoende gör tester t ex av stålsicklat utan glidvalla mot stålsicklat med glidvalla. och redovisar liknande resultat. Det räcker gott för att dra lite slutsatser om vad som låter intressant att experimentera vidare lite med på egen hand kommande vinter. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 320
  • Created
  • Last Reply

Tillägg till förra inlägget: För ren träning räcker dock ren stålsickling gott, tycker jag. Det var lite av en aha-upplevelse första gången jag verkligen insåg hur mycket glid jag kunde få med så vansinnigt lite arbete. =)

Sen är det ju individuelt hur mycket extra arbete man vill lägga på att försöka hitta fiffiga sätt att öka glidet ytterligare lite till.

Link to comment
Share on other sites

Är otroligt dålig på att glidvalla så stålsickling borde gå bättre för mig, baserat på alla ambitiösa tester här på forumet. Har ambitionen att köra på stålsicklat hela säsongen, kanske ev. kombinerat med pulver, givetvis med rillning. Helst skulle jag dock vilja betala för att ngn expert sicklade mina skidor. Ngn frivillig i Västsverige?
Link to comment
Share on other sites

Måste väl bryta denna ensidiga trend av sickeltroende... Självklart vallar jag alla skidor. Dock har jag i år köpt ett par kall-rcs som jag sicklat och rotoborstat med stål. Tänker dock valla upp dem som vanligt och köra med en kall rc-rillning som avslut. Tänker jämföra i kalla förhållanden mot stenslipat vallat. Jag har även ett par träningsskidor som jag sicklade i fjol, Jag tröttnade efter ett åk och glidvallade upp dem också. Annars är mina övriga 9 par stenslipade såklart...

Jag blir alltid lite skeptisk när jag hör att någon har testat stålsicklat (utan valla) någon enstaka gång och sedan sågar detta totalt. Första gången jag testade så hade jag sämre skidor än jag någonsin haft tidigare. Men jag insåg att jag måste gjort något fel. Hem och fundera och analysera belaget nogrannare och då insåg jag att jag endast sicklat bort ca: 60% av den stenslipade strukturen. Efter att fått skidorna plana och sicklat på riktigt så har jag oftast varit väldigt nöjd med glidet. Nu verkar ju du väldigt händig och duktig på att preparera skidor så detta borde ju inte vara något problem för dig, men har du verkligen lagt ner dig ordentligt på stålsicklingen. Det kan bara inte vara så stor skillnad på glidet att man "tröttnar efter ett åk".

 

OK, jag inser ju att stålsicklat inte är något mirakel och är säker på att man kan "boosta" glidet något med flour men efter att ha tävlat i två år på stålsicklade skidor så är jag övertygad om att det inte är någon större skillnad. Jag har glidit ifrån många med flour under skidorna och brukar fundera på om jag skulle vara någon av dessa om jag själv vallade för glid.

 

En gång på två år har jag tävlat (42km) på "proffsvallade" skidor. Jag köpte ett par tävlingsskidor av en betydligt bättre åkare än jag. Eftersom jag skulle få skidorna samma dag som jag skulle tävla på dessa så var dom vallade enligt konstens alla regler av säljaren (han tävlade själv på samma vallning). Jag gjorde ett normal bra resultat och jag kan inte påstå att jag hade bättre glid än normalt. Lite sämre på vissa partier och bättre på andra jämfört med dom jag åkte med. Totalt sett något över medlet. Detta brukar vara min normala uppfattning även när jag kör ovallat.

 

Något som jag aldrig sett är siffror eller uppskatningar på är hur mycket bättre går flour jämfört med ovallat. Endast subjektiva kommentarer som t.ex "så dåligt så att en tävlingsskidåkare skulle bryta". Undantaget är ju Pölder med sina super flour som säger att man kan åka upp till en timme snabbare på VL. Tjena! Då skulle jag vinna med 20-45minuter.

 

Seriöst är det någon rutinerad vallare som vågar sig på en gissning på hur stor skillad den tror att det är i tid på ett VL, skidmaraton och 15km lopp mellan ovallat och vallat under hyffsat "normala" omständigheter.

Link to comment
Share on other sites

Grejen är ju att Dunderklumpen testat med sin egen sickel, det kanske borde framgå. Så lätt är det dock inte att göra en avancerad strukurerad sickel. Vi kanske skall börja testa mot egna hopkokade glidvallor?

 

Men till frågan då. Jo, jag kör givetvis stålsicklat men det utesluter ju inte att man kan lägga på valla på det... Lite skojigt skall man väl ha? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Grejen är ju att Dunderklumpen testat med sin egen sickel, det kanske borde framgå. Så lätt är det dock inte att göra en avancerad strukurerad sickel.

Det gör ju även jo, så det borde kanske inte vara så stor skillnad? Sen är jag väl lite skeptisk till att en "strukturerad" sickel ska vara att föredra. I alla fall verkade ju inte Sture tycka det på föredraget.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir alltid lite skeptisk när jag hör att någon har testat stålsicklat (utan valla) någon enstaka gång och sedan sågar detta totalt. Första gången jag testade så hade jag sämre skidor än jag någonsin haft tidigare. Men jag insåg att jag måste gjort något fel. Hem och fundera och analysera belaget nogrannare och då insåg jag att jag endast sicklat bort ca: 60% av den stenslipade strukturen. Efter att fått skidorna plana och sicklat på riktigt så har jag oftast varit väldigt nöjd med glidet. Nu verkar ju du väldigt händig och duktig på att preparera skidor så detta borde ju inte vara något problem för dig, men har du verkligen lagt ner dig ordentligt på stålsicklingen. Det kan bara inte vara så stor skillnad på glidet att man "tröttnar efter ett åk".

Jag sågar det inte totalt. Det gick bättre än jag hade förväntat mig. Däremot blir jag lika skeptisk när man försöker hävda att sicklat utan valla är jämförbart med elitvallningar. Och detta oavsett före och betingelser i övrigt. För mig är sicklat utan valla en OK metod för träningsskidorna och frugans skidor. Sedan kan det säkert finnas omständigheter då detta är ett OK allternativ i tävlingsspåret också. Jag sicklade även upp en av klubbkompisarnas träningsskidor förra året, så jag tror inte att jag är totalt ohändig i frågan.

Link to comment
Share on other sites

Tjena nu har man läst en del om kozmin sickeln och funderar på att köpa en. Jag kollade på skistart.com men där fins det ju ett par å välja på Kuzmin sickeln cold, Kuzmin sickeln original, Kuzmin sickeln plus vilken ska man ha typ vill inte köpa alla.

Är det någon som beställt från skistart.com? får man grejerna i tid osv.

 

Mvh Niklas.

Link to comment
Share on other sites

Sicklat' date=' funderar på att testa med en fluid på det.[/quote']

Är också inne på att testa den kombinationen, förmodligen ihop med någon lämplig rillad struktur. Det blir förhoppningsvis en del tester i Österrike under uppladdningen inför Dolomitenlauf.

Vad jag trott så fäster varken pulver eller fluid särskilt bra utan någon paraffin i botten? Paraffinet behövs ungefär som en primer..... men det är ju ytterligare bara en skröna jag hört...

Link to comment
Share on other sites

Stålsicklat eller stenslipat kanske vore lämplig formulering av frågan?

Har du testat att valla efter Kuzminsickling?

Nix. Har ej provat själv ännu, och jag har dragit mig lite för det av rädsla för att bränna belaget, men skal i första hand prova den varianten på ett äldre skidpar. :)

Link to comment
Share on other sites

Tjena nu har man läst en del om kozmin sickeln och funderar på att köpa en. Jag kollade på skistart.com men där fins det ju ett par å välja på Kuzmin sickeln cold, Kuzmin sickeln original, Kuzmin sickeln plus vilken ska man ha typ vill inte köpa alla.

Mvh Niklas.

Av föredraget att dömma, som Sture Hogmark höll, ska du välja Cold varianten. Den ska ha den finaste strukturen och det borde då betyda att den ger det slätaste belaget av de 3 varianterna. Sedan kan du ha ett rillverktyg för att rilla för aktuellt före.

Link to comment
Share on other sites

Tjena nu har man läst en del om kozmin sickeln och funderar på att köpa en. Jag kollade på skistart.com men där fins det ju ett par å välja på Kuzmin sickeln cold' date=' Kuzmin sickeln original, Kuzmin sickeln plus vilken ska man ha typ vill inte köpa alla.

Mvh Niklas.[/quote']

Av föredraget att dömma, som Sture Hogmark höll, ska du välja Cold varianten. Den ska ha den finaste strukturen och det borde då betyda att den ger det slätaste belaget av de 3 varianterna. Sedan kan du ha ett rillverktyg för att rilla för aktuellt före.

Å andra sidan så är originalen mest utprovad och jag tror inte att man skall förringa friktionen som gör att det bildas vatten, då kan det nog vara bra med lite mer struktur. Jag tror att det är bättre att ha för mycket stuktur än för lite iaf.

Mitt tips är att, om man håller sig till en, köpa originalen. Det sista man vill ha är sug i skidan. Då är det nog bättre att pressa ned strukturen lite med en fin rundstav om det är riktigt kallföre.

 

Vill man ha en rundstav så kan Ni maila så kan jag nog ordna det privat!

Link to comment
Share on other sites

Förklara en sak för mig. Varför inte valla en stålsicklad skida?. Effekt av vallning är att det blir en finare yta med mindre bromsverkan. Enligt forumets experter sitter inte vallan (om det nu e så)ett vasalopp men så länge den sitter så ger den väl positiv effekt om jag har valt rätt hårdhet på vallan?. När vallan e borta åker jag på rena stålsicklade ytan.

Förklara för mig vad då nackdelen är att valla en stålsicklad skida?

 

Kört både ovallat stålsicklat och vallat stålsicklat. Tycker det senare gått bäst

Link to comment
Share on other sites

Förklara en sak för mig. Varför inte valla en stålsicklad skida?. Effekt av vallning är att det blir en finare yta med mindre bromsverkan. Enligt forumets experter sitter inte vallan (om det nu e så)ett vasalopp men så länge den sitter så ger den väl positiv effekt om jag har valt rätt hårdhet på vallan?. När vallan e borta åker jag på rena stålsicklade ytan.

Förklara för mig vad då nackdelen är att valla en stålsicklad skida?

 

Kört både ovallat stålsicklat och vallat stålsicklat. Tycker det senare gått bäst

Enligt Kuzmin så är all valla mjukare än själva belaget, och det medför att smuts och skit fastnar lättare på den vallade skidan än den ovallade!

Link to comment
Share on other sites

www.kuzmin.nu hävdas att

"Behovet av glidvalla minimeras till ett tunt lager fluorcarbon vid enbart korta tävlingsdistanser för maximal hastighet.

.

.

.

Fluorcarbonpulver (högfluorspulver) har däremot marginellt bättre vattenavvisande egenskaper än ett belag utan uppruggat hår. Fluorcarbornpulver ger därför en positiv glideffekt initialt även vid applicering på ett Kuzminsicklat belag om det inte är mycket hårda snökristaller. Vid hårda snökristaller är ett Kuzminsicklat belag bättre som glidyta redan från start på grund av belagets hårdare konsitstens.

 

Både paraffiner och fluorcarbon är mindre fasta i sin konsistens än belagsmaterialet, varvid båda absorberar mer smuts från snön. Därför har även fluorcarbon sämre glidegenskaper än ett ovallat Kuzminsicklat belag vid längre distanser, även om det föreligger blötföre."

 

En del andra som provat tycker det ger bättre glid med valla även längre sträckor.

 

Borde väl också bero av vilken sickel man använder och hur slät och fri från uppruggade hår man fått ytan?

 

glidaren: Hur långa distanser har du fått bättre glid med stålsicklat + valla, och var det i något speciellt före?

Link to comment
Share on other sites

Enligt Kuzmin så är all valla mjukare än själva belaget, och det medför att smuts och skit fastnar lättare på den vallade skidan än den ovallade!

Det blir lite rundgång i den här tråden, och Kuzmin är inte polymerkemist.

Polymerdoktorn MC Hammer skrev följande lite längre upp i tråden:

 

Skidbelagspolyeten, UHMWPE, har inte så väldigt hög kristallinitet men det beror främst på att molekylerna är så extremt långa (hundratusentals kolatomer) så när delar av en sådan molekyl har kristalliseras så minskar mobiliteten hos resten av molekylen så att det blir delar av kedjan som egentligen skulle kunna kristallisera men som ”fryser fast” i en oordnad (=amorf) struktur. Å andra sidan så ger de väldigt långa molekylerna en enastående seghet och nötningstålighet åt materialet. Ett paraffin som består av icke-grenade polyetenmolekyler med lagom längd, då kanske det handlar om femtiotal kolatomer i runda slängar, kan uppnå mycket högre kristallinitet. Om man tillför de korta icke-grenade polyetenmolekylerna till de exremt långa så kan man höja den totala kristalliniteten i materialet.

Sista meningen säger att även om belaget är hårdare än det tillförda paraffinet, så kan slutresultatet av lösa ett paraffin i ett belag ge en hårdare yta än det rena belaget.

Link to comment
Share on other sites

Har följt den här tråden med intrese ett tag och börjat fundera på en sak.

Om jag förstått det hela rätt med sickling så bygger det på att man får fram en mkt hård yta, jämfört med parafin, som smuts och annan skit inte fastnar så lätt i och därmed inte försämrar glidet. Detta antar jag gäller vid både kalla och varma förhållanden.

 

Om man överför det här till vanlig parafin vallning borde det inte innebära att man alltid skall valla med det kallaste och därmed hårdaste parafinet för att få en yta som som håller smutsen borta länge?

Link to comment
Share on other sites

Har följt den här tråden med intrese ett tag och börjat fundera på en sak.

Om jag förstått det hela rätt med sickling så bygger det på att man får fram en mkt hård yta, jämfört med parafin, som smuts och annan skit inte fastnar så lätt i och därmed inte försämrar glidet. Detta antar jag gäller vid både kalla och varma förhållanden.

 

Om man överför det här till vanlig parafin vallning borde det inte innebära att man alltid skall valla med det kallaste och därmed hårdaste parafinet för att få en yta som som håller smutsen borta länge?

Rent teoretiskt ligger det något i vad du säger. Som bekant glider du i varje ögonblick på en mycket liten del av totala glidytan (kanske mindre än 1 procent). Du glider på iskristaller mot ditt belag (som eventuellt är vallat). Iskristallerna är hårdare än belaget och det skulle teoretiskt glida bättre om belaget OCH den valla som använts för att jämna ut ojämnheter från stenslipningen/sicklingen var lika hård som iskristallerna.

Det finns alltså stora utvecklingsmöjligheter både på belagsfronten och hur man preparerar detta belag. Här kommer teorin in att ytan skall vara så slät som möjligt vid kallt före (jämför med Stures föredrag, RS Rillers släta riller, Enklaresports förslag på en stålrulle man rullar över sicklingen för att ytterligare "toppa" effekten av sickling).

Vid varmare fören kommer ett antal andra parameter att få större betydelse och jag vet själv inte säkert vad som är absolut bäst (jag tror att man även här skall starta med helt slätt och sedan rilla, olika beroende på situation, jfr Boljohans bilder efter Stures föredrag )

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte detta med att man glider på 1% av ytan vid varje ögonblick? Spelar det någon roll vad man gör i varje enskilt ögonblick? Glidningen måste väl ses som en process över tid? Snökristallerna måste ju på en mikronivå vara dels rörliga i förhållande till varandra och kunna anpassa sig till topografin på det som pressas mot kristallerna uppifrån samt så deformeras de väl av friktionsvärmen under tiden som glidningen sker? Kan man verkligen tala om att belaget bara ligger emot med 1% då? Eller snarare vad har 1% för bäring på diskussionen?

 

Låt oss anta att det är 1%. Det innebär i runda svängar att en 100 kg åkare pressar mot snön på en yta av ca 8 cm2. Detta tryck måste väl påverka hur mycket vatten som skapas av friktionen? Om jag slipar belagsytan så att 2% ligger emot snön minskar trycket per kvadratcentimeter till hälften men vatten värms väl fram på dubbelt så stor yta? Blir det någon skillnad? Ojoj nu har jag givit mig ut på djupt vatten.

 

Jag längtar till skidsäsongen. Ska köra på gamla tjärade träskidor så man slipper ta ställning till det här. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...