Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin??


Murcas

Recommended Posts

Mycket spekulation här. Är det nån som verkligen testat skidor utan styrspår? Finns det såna?

Men det är väl det som är härligt med skidforum, dvs. att vi även får spekulera och inte alltid bara tro på olika typer av "sanningar" som florerar på detta område.

Jag har inte hört talas om någon som testat skidor utan styrspår men jag har följande

 

HYPOTES 1: I fasta spår glider skidor utan "styrspår" bättre än dagens skidor (både för att man då kan ha kortare fästzon och möjlighet till bättre optimal ytpreparering/rillning

varför ha just En jätterilla i mitte och mindre vid sidan av ?)

HYPOTES 2: Skidornas bredd borde vara olika beroende på hur fast spåret är, t.ex. en smalare skida borde glida bättre ner mot isföre, skridskoeffekten.

 

Jag funderar på att ringa Gunde och framföra denna vilda spekulation och se om man blir idiot- eller geniförklarad (det finns ju de som hävdar att det inte är så stort avstånd mellan dessa ytterligheter)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 320
  • Created
  • Last Reply
Det finns en mängd FIS-regler som styr vilka mått en skida får ha, se t.ex. här:

http://www.fis-ski.com/data/document/ausre-edition-2007.pdf

Intressant. Särskilt, 4.2.1 Poles of equal length, "Two poles of equal length must be used in competition, with one pole held in each hand."

 

Hur går det ihop med när någon bryter en stav. T.ex när en svensk åkare bryter staven i starten, och snabbt (och tacksamt) får en ny av en norsk. Längden kommer med största sannolikhet inte vara densamma.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en mängd FIS-regler som styr vilka mått en skida får ha' date=' se t.ex. här:

http://www.fis-ski.com/data/document/ausre-edition-2007.pdf[/quote']

Intressant. Särskilt, 4.2.1 Poles of equal length, "Two poles of equal length must be used in competition, with one pole held in each hand."

 

Hur går det ihop med när någon bryter en stav. T.ex när en svensk åkare bryter staven i starten, och snabbt (och tacksamt) får en ny av en norsk. Längden kommer mer största sannolikhet inte vara densamma.

He he, det måste ju vara den regeln som vi kan tacka Gunde Svan för! Den som de införde över en natt när han skrämt upp konkurenterna med att åka med en lång stav. =)

 

Han var bra på att tänka nytt.

 

Undrar vilka nymodigheter han hittat på om han varit aktiv idag? Eller om han rent av driver igenom några helt nya idéer i sin nya roll i landslaget?

Link to comment
Share on other sites

Ursprungligen startade ju denna tråd med en fundering var Kuzmin tagit vägen men det spårade snart ur i två olika spår (men det kanske inte är så konstigt när vi både är skidåkare och diskussionslystna !)

 

Jag ringde därför upp Kuzmin igen och han verkade mycket aktiv och vi får nog snart höra något nytt från honom. Han läser skidforum då och till och har givetvis (!) synpunkter men det skulle leda för kångt att försöka presentera dessa här. Han tycker dock att vissa diskussioner skulle berikas väsentligt av att igen titta på overheadsen från hans presentation i Uppsala förra året (som ju finns på skidforum någonstans)

 

Jag är nu i kontakt även med Ulf Gedde som ju diskuterats i denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

Ursprungligen startade ju denna tråd med en fundering var Kuzmin tagit vägen men det spårade snart ur i två olika spår.

OK, här kommer ett tredje... =)

 

Jag har ett gammalt (1989) tidningsutklipp som jag kopierade av Lars-Erik i våras, där professor Erik Spring vid Helsingfors universitet ger diverse råd om hur man kan spara tid i skidspåren genom rakning, rätt val av klädsel etc. Där står även att "Erik Spring vet vad han talar om. Under hela åttiotalet har Helsingfors universitets fysikaliska institution undersökt hur friktion och luftmotstånd påverkar en skidlöpares hastighet. Han har skrivit en bok om sina resultat. Skidförbundet hemligstämplade fyra sidor i boken. Uppgifterna fick inte lämnas ut åt konkurrenterna."

 

...och då kunde ju vara kul att ta en titt i den där boken och se om där står något intressant, så om någon har någon ljus idé om vart man kan få tag på ett ex, så dela gärna med er. =)

 

Spring själv borde vara ca 80 år nu, och den färskaste uppgift jag hittade via Google var från slutet av mars (om att han var hedersmedlem i en kemistklubb), men jag hittade ingen kontaktinformation så det gick ej att fråga honom själv. I de svenska universitetsbibliotekens databas hittade jag två häften "The influence of snow hardness on ski friction" (17 sidor, 1986) och "Drag analysis of athletes using wind tunnel tests" (13 sidor, 1991), så frågan är väl om det första kan vara det som kallades "bok" i tidningsutklippet, eller om det finns något mer där ute om man bara letar på rätt ställe?

Link to comment
Share on other sites

Finska skidförbundet måste haft stor makt som kunde hemligstämpla forskningsresultat :=)

Håller med. Det ser märkligt ut. Deas eller Niklas: Ring Erik Spring , eljest gör jag det när jag kommer till Luleå till veckan om någon av er kan hitta hans nummer.

Han kanske blir stolt att visa oss detta, som kanske ingen annan brytt sig om på lång tid.

Det verkar ju som att en del saker han kommit underfund om mycket tidigt nu återupptäckts och fått betydelse i en någorlunda vetenskaplig beskrivning av de faktorer som styr optimalt skidglid.

 

Anm: Här i Uppsala har vi fått ett par centimeter snö, så jag skulle kunna göra premiär i mitt numera berämde 550 m. spår inne i mitt bostdsområde om det inte vore för att min efterhängsna förkylning inte helt släppt ännu. Men vi får väl se om jag kan hålla mig om deta håller i sig till ikväll.

Link to comment
Share on other sites

Det var tydligen 3 vecor sedan han beställde och betalade sikeln men den har ännu inte kommit. Kuzmin svarar inte på mail eller telefon... Riktigt DÅLIGT

kasnke inte va så bra den där sikeln ändå;)

Livsfarligt för dom i lanseringsperioden att inte kunna leverera.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att som företag är det givetvis inte bra att det kanske inte är så lätt att få tag på den åtråvärda sickeln längre. Men det är ju bra för oss som lyckades få tag på ett exemplar som ju uppenbarligen fungerar sensationellt bra t.ex. för oss motionärer som vill göra bra (kanske tom. bättre än vanligt) tider på Vasaloppet och dessutom förenkla träningsvallningen. Vi kanske får behålla denna fördel för oss själva, det har jag inget emot!!

 

Jag är dock övertygad om att eftersom detta uppenbarligen fungerar bra så kommer det att dyka upp nya sicklar på marknaden (teoretiskt tror jag själv att det finns möjligheter att förbättra denna första version, t.ex. så att den direkt ger en mera slät yta direkt vid kallare fören).

Det enda tips jag har att ge är att kanske återförsäljaren Enklaresport kanske har något enstaka exemplar kvar.

Som jag tidigare sagt så har även jag från säker källa fått reda på att det är problem med det företag som bär Kuzmins namn men att det pågår en rekonstruktion. Det du skriver Knissel tyder ju verkligen på detta.

Om intresse finns kan väl jag försöka ta reda på mer om detta, t.ex. genom att ringa Kuzmin eller annan som kan veta bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också beställt en sickel ifrån Kuzmin.

Jag skickade ett formellt mail där jag hänvisade till leveranstider enligt deras text på nätet. Då de inte höll denna tidsplan vile jag ha orsaken till detta. Det står att de skall leverera en orsak till problemen om det tar mer än sju arbetsdagar!

Då ringde strax en kille (kommer inte ihåg namnet) som beklagade detta. Han lovade en sickel inom 2-3 dagar. Alltså tiden för postgång. Han sade också att leveransförseningen beror på sjukdom. Vem som var sjuk vet jag ej. Han påtalade också att informationen in till firman fungerat bra, men att de inte kunnat svara på alla frågor. Mobilnummer till killen som ringde från Kuzmin var det som återfinns på hemsidan.

Hoppas alla får sin sickel inom kort!

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer definitivt att sickla både mina skidor, min frus och mina barns. Sedan har jag flera par så något (minst 1) kommer jag att glidvalla enligt tradition för att jämföra. Sedan kommer jag försöka exprimentera med de stålsicklade för att se om jag kan få till "Sture Hogmark yta" på något sätt :)

 

Ska komplettera min RS-riller med deras släta rulle också!

Link to comment
Share on other sites

Måste väl bryta denna ensidiga trend av sickeltroende... Självklart vallar jag alla skidor. Dock har jag i år köpt ett par kall-rcs som jag sicklat och rotoborstat med stål. Tänker dock valla upp dem som vanligt och köra med en kall rc-rillning som avslut. Tänker jämföra i kalla förhållanden mot stenslipat vallat. Jag har även ett par träningsskidor som jag sicklade i fjol, Jag tröttnade efter ett åk och glidvallade upp dem också. Annars är mina övriga 9 par stenslipade såklart...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...