Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Luleå (Ormberget)


rogge1

Recommended Posts

Rapport: Snöproduktionen fortsätter, man ahr dock fått gå ner från högsta produktionen då tempen är varmare än -10 grader. Imorse vid 10 väntade de på att pistamaskinen skulle komma, lät inte helt 100 attd en skulle göra det, men OM (eller när) den gjorde de skulle de lägga ut ett spår runt stadion upp till gamla skidskyttevallen, ner igen och upp på andra sidan mot lulsundsberget. 1-1,5 km pratades om, garanterat fri från grus..

 

Låter ju bra, och sen ser det ut att var "riktigt" snö på väg också..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply

Tänkte om man utgår från parkeringen vid stadion och svänger vänster och upp för en kort brant backe och sedan tillbaka ned på stadion och upp mot skjutbanebacken där spåret svänger höger och tillbaka ned till utgångsläget (får detta till medsols). Det såg ut som att ansvariga ville att vi skulle åka den vägen då de inte hade spårat utan endast pistat det som då blir nedförsbackar...men hur som helst, väldigt fina och inspirerande spår, vi är väl inte direkt bortskämda här i Luleå med konstsnöspår:)

 

/Roger

Link to comment
Share on other sites

Precis hemkommen från ett 2 timmars pass på kronan. Kan bara instämma i föregående uttalande angående spåren. Sedan jag flyttade till Luleå 1997 har jag nog inte åkt på finare spår så här tidigt. En fröjd! Riktigt hårda och fina. Körde med Swix grön fästvalla och det var kanon.
Link to comment
Share on other sites

Har precis återvänt efter ett pass runt 5,4km spåret, åkte även t.o.r Lerbäcken, samt en vända runt konstsnöspåret på Kronan.

Om du är rädd om skidorna, undvik speciellt 5,4 spåret, frekventa genomslag.

Lerbäcken något bättre men det går igenom där också.

 

Konstsnöslingan på Kronanområdet är ju riktigt bra, men det hade drivit in en del nysnö när jag var där.

Link to comment
Share on other sites

Var ute ock åkte ikväll och kan konstatera att kronan är nog sämre nu än elljusspåren som är godkända.

Jag körde skate och skate delen är det nollchans på sten och dylikt men ganska löst nu men några mer preppningar så blir nog den väldigt fin men det går helt klart att åka.

Klassiska spåren såg ganska fina ut men lite smågrus ibland och lite grönt och annat strunt i spåren. Är man bara uppmärksam borde det dock inte vara några problem.

 

3/5 i betyg.

Link to comment
Share on other sites

sorry for off-topic men är det någon som vet var man kan köpa en Airtrim mask här i Luleå?

Precis, på Team Sportia har även jag köpt min mask, är helt suverän att träna med när det är lite kallare. Har kört en dryg timme i kväll på Ormberget och luften var varm och behaglig genom airtrimmasken, fötter dock lite sämre så en timme räckte i kylan. /Roger

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte både idag och igår. Och nu är både skatespår och klassiskt spår jättebra pistade överallt. Det går ändå rätt så trögt i kylan och nysnön. Det var minus 18 i starten när jag var där och troligen si så där - 20 ner mot sinksundet. Jag åkte både milspår, femkilometersspåret och några varv på "invaliden" (1.9 km. spåret). Jag använder detta spår flitigt när det är för kallt, man har ju då alltid nära den sköna värmestugan i starten.

 

I jämförelse med de spår jag har tillgång till i Uppsala är detta rena Paradiset. Även om ,som Magnus säger, det är c:a 20-30 meter i början av slalombacken där det är bäst att hålla lite till höger i skatespåret (jag vet sedan tidigare att detta är en kritisk punkt och det kan hugga just där och det är säkert därför de rutinerade spårdragarna låtit bli all lägga spår dessa meter).

 

Kul att så många av er hejar på mig numera, det behövs lite uppmuntran eftersom jag tyvärr är betydlig sämre i år än så länge och det går ovanligt tungt i nysnön och kylan.

 

Tyvärr har jag heller inga nya skidor från Tony att pröva, men han har lovat skicka efter nyår. Tack för det Tony.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte både idag och igår. Och nu är både skatespår och klassiskt spår jättebra pistade överallt. Det går ändå rätt så trögt i kylan och nysnön. Det var minus 18 i starten när jag var där och troligen si så där - 20 ner mot sinksundet. Jag åkte både milspår, femkilometersspåret och några varv på "invaliden" (1.9 km. spåret). Jag använder detta spår flitigt när det är för kallt, man har ju då alltid nära den sköna värmestugan i starten.

 

I jämförelse med de spår jag har tillgång till i Uppsala är detta rena Paradiset. Även om ,som Magnus säger, det är c:a 20-30 meter i början av slalombacken där det är bäst att hålla lite till höger i skatespåret (jag vet sedan tidigare att detta är en kritisk punkt och det kan hugga just där och det är säkert därför de rutinerade spårdragarna låtit bli all lägga spår dessa meter).

 

Kul att så många av er hejar på mig numera, det behövs lite uppmuntran eftersom jag tyvärr är betydlig sämre i år än så länge och det går ovanligt tungt i nysnön och kylan.

 

Tyvärr har jag heller inga nya skidor från Tony att pröva, men han har lovat skicka efter nyår. Tack för det Tony.

Jag snurrade på kronanområdet i kväll och där var det riktigt fint. Enda stället det var löst i skatespåret var på de små vårtorna på stadion. Grymt kärvt var det också eller kan det vara formen? Brukar försöka spana efter dig Lars-Erik men ännu har jag inte sett dig. I alla fall inte känt igen dig. Vad brukar du ha för kläder?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...