Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Luleå (Ormberget)


rogge1

Recommended Posts

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply
Jaha då var första passet för året genomfört på ormberget. Spåren är helt OK för skate. Man bör kanske inte ta tävlingsskidorna men jag har åkt då det vart sämre förutsättningar. 5.4 km spåret är att rekommendera. Orsino-> jag är det doktorand som Lars Erik nämner ovan. Hör av dig om du är sugen på att träna någon gång. Vi är ett gäng som kör 7-8 pass i veckan.

Härlig rapport. Jag kommer till Luleå på söndag så då blir det säkert skidpremiär.

 

Och superbra Speedzone att du gett dig till känna för jag har lovat att hjälpa Orsino att komma i kontakt med er. Han behöver sparringpartners av bättre klass än mig. Ni kan bli ett riktigt kanongäng, och själv verkar du ju redan vara i kanonform vad jag kunde konstatera när vi träffades på stavgång i Ormbergsbacken häromsistens. Och med tanke på den fart du har när du blåser ifrån mig i Ormbergsspåret så är väl Speedzone ett bra nick och lätt att komma ihåg för mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nu pistat 6,5 km med klassiskt spår. Mer i em/kväll. Dock önskar spårarna att man ska vänta tills ikväll med att åka så det blir hårt och håller längre. SÄger dom så så hoppas jag att så mänga som möjligt följer dessa råd för bättre spår sett över året!
Link to comment
Share on other sites

Någon som kan ge en snörapport i Luleå? Inte bara spåren alltså utan i allmänhet.

Snötäcke på någon enstaka cm överallt utom bilvägarna.

 

Kom några cm till igår, men slog också om till plusgrader, ligger just över 0 grader nu och ser ut att vara just över noll fram t o m torsdag, så jag skulle tro att spåren är blöta och mjuka men åkbara än, men någon som varit där senaste dagarna kan nog ge mer tillförlitlig rapport om tillståndet just nu där.

Link to comment
Share on other sites

Spåren på Ormberget är helt ok! Inga genomslag på 5,4 km slingan, trots att det egentligen är rätt så lite snö. Yr.no säger att vi kan vänta oss plusgrader fram till onsdag, vilket inte bådar så gott. Svårt att säga om spåren håller så pass länge.
Link to comment
Share on other sites

Precis hemkommen från ett pass nu ikväll (19:30). Spåren har tagit ordentligt med stryk. På vissa ställen börjar det bildas mindre sjöar. Tror dock de klassiska spåren har hållt lite bättre än för fristil. Imorgon är det nog tveksamt om det går att åka!

Jag var där samtidigt som dig men vi träffades inte denna gång.

 

Jag får väl säga som Jan Banan i Torsk på Tallinn: Då var ju i alla fall premiären för säsongen avklarad. Det blev 15 km. i lustempo, men vad kan man hoppas på i min ålder och dessutom sämre tränad än vanligt.

Men nog skall jag göra ett nytt försök imorgon, jag är optimistisk att tro att åtminstone 1.9 km. spåret även då är fullt åkbart. Och dessutom försöka åka 30 km. för att åtminstone träna psyket och inte låta den lata kroppen helt bestämma.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, klassiska spåret på 5,4:an fullt åkbar, något genomslag här och där, inga nya fina skidor mao. Verkar som att man sopat ihop en sträng i mitten och sedan kört med spårsläde.

Provade först att åka på golfbanan i Rutvik, men där hade det kommit betydligt mindre snö än i Luleå.

Link to comment
Share on other sites

Precis hemkommen från ormberget och kronan. Snökanonen går för fullt nere på kronan och man beräknar att kunna spruta fram till fredag. En slinga på drygt 1.5 km kommer att läggas, så snart har vi ordentliga spår i Luleå också. Nice... Riktigt nice!

 

http://www.sweslag.se/upload.tmp/sno1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som jag fattade det så kommer spåret gå från kronan upp till gamla skidskyttestadion och ner till kronan igen. När jag var där igår så hade dom redan börjat köra ut snö med traktor och det låg snö, konstsnö från gamla skidkyttevallen ner mot kronan en bit. Antar dock att dom lagt ut betydligt mer snö under dagen.

 

Om ni är sugna på att snacka lite skidor och vill veta mer om spåret så är det bara att ta er till stadio kronan för det är där snötillverkningsgänget håller till. BAIK, Gjutaren och OK Renen står för tillverkningen.

Link to comment
Share on other sites

Precis hemkommen från kronan. Man har under dagen lagt drygt halva spåret. Det finns nu snö utlag från gamla skidskyttevallen ner till nya skidskyttevallen. Nästan hela sträckan är pistad och det är kanonspår "räls". Förhoppningsvis hinner dom hela spåret under morgondagen men det är inte säkert.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...