Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Luleå (Ormberget)


rogge1

Recommended Posts

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply
Har kommit åter från 20 km på Ormis. For därifrån vid 12.30 och då var 5.4 helt ok, tungt naturligtvis men ändå bra. Värre då på 10:an, ut till Hertsön och Lulsundsberget. Som "speedzone" sa under passet, nu är det bara in på skidspår.se och säga att även de är spårade! :)
Link to comment
Share on other sites

Körde några varv på 5,4 spåret (hemma runt 17.30) och nog kändes det som att en stor del av kraften gick åt till att hålla skidorna i rätt riktning :-) Men varför klaga när det dumpar och temperaturen endast är -13, den här snön är ju precis vad som behövdes!
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag åkte i dag ett pass på drygt 3 mil på Ormberget. Temperaturen pendlade mellan 0 och -1 hela tiden. Det var kanonbra preparerade spår överallt och det gled mycket bra även om det sög lite i några solbackar. Eftersom det fortarande är ovanligt gott om snö så ser det ju ut som att vi kan åka länge ännu.

Ormberget måste vara en av Sveriges absolut snösäkraste och bästa ställen för längdskidåkning med möjligheter att åka i alla typer av spår från nästan helt platt till nästan tävlingsspår (och även möjlighet till utförsåkning på "nybörjarnivå", pulkaåkning, korvgrillning, äventyrsstig, etc. för familjemedlemmar).

Men lite mer offensiv ledning skulle det absolut kunna utvecklas till en skidmetropol utan like och Kallax ligger faktiskt bara 1 timmas flygresa från Arlanda så det skulle kunna vara ett slagkraftigt alternativ t.ex. från Stockholmstrakten.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt bra skötsel också på Ormberget, måste jag få påpeka. Att det inte finns snökanoner och att de kan vara igång lite sent är ju inte spåransvarigas fel. Sen gör den där jämna skyddande terrängen uppe på berget att det håller bra på våren också. Jag känner lite avund men mest med-glädje.
Link to comment
Share on other sites

Det blev en bra tur igen på Ormberget idag. Och igen, ett helt fantastiskt spår med mycket bra glid (exempelvis gled jag lätt över kröken där 5.4 an viker av från milspåret i den berömda the h backen). Och dessutom i strålande Norrbottensol som verkligen värmer genom reflektion mot den bländvita snön. Det känns som att jag är varm i ansiktet ungeför som när man har solat.

Jag uppmanar Alla mina skidforumvänner i Luleå, missa inte detta. Det var definitivt årets finaste skidtur, nästan så man känner sig lyrisk och upprymd. Bättre än så blir det inte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Men Lars-Erik, då missade du solskenet, de öppna vyerna och den fantastiska skidåkning som skärgården hade att bjuda på idag!

Jodå, jag åker visst på isen ibland och jag håller med om att en långtur på isen i skärgården i Luleå är av det mest fantastiska man kan uppleva. Och lite solbränd kan man bli också, och garanterat på bra humör.

 

Ikväll var jag dock på Ormberget och fick vara med om vinterns absolut snabbaste fören.

Så alla Luleåbor NU har ni chansen att slå vinterns pers på de flesta distanser. För min del blev det både vinterns snabbaste 5.4:a (19.09) och snabbaste tremil (c:a 1.55), utan att jag riktigt tog ut mig helt. Lite tunt med universalklister gav tillräckligt fäste utan att förstöra glidet nämnvärt. Träffade på Orsino.

Link to comment
Share on other sites

Men Lars-Erik' date=' då missade du solskenet, de öppna vyerna och den fantastiska skidåkning som skärgården hade att bjuda på idag![/quote']

Jodå, jag åker visst på isen ibland och jag håller med om att en långtur på isen i skärgården i Luleå är av det mest fantastiska man kan uppleva. Och lite solbränd kan man bli också, och garanterat på bra humör.

 

Ikväll var jag dock på Ormberget och fick vara med om vinterns absolut snabbaste fören.

Så alla Luleåbor NU har ni chansen att slå vinterns pers på de flesta distanser. För min del blev det både vinterns snabbaste 5.4:a (19.09) och snabbaste tremil (c:a 1.55), utan att jag riktigt tog ut mig helt. Lite tunt med universalklister gav tillräckligt fäste utan att förstöra glidet nämnvärt. Träffade på Orsino.

Du var inte ensam där, mötte dig i utförsbacken ut från starten...och ja, det var rejält snabba spår! Fast de pistade större delen av systemet framåt kvällen väl?

Link to comment
Share on other sites

Ikväll var jag dock på Ormberget och fick vara med om vinterns absolut snabbaste fören.

Så alla Luleåbor NU har ni chansen att slå vinterns pers på de flesta distanser. För min del blev det både vinterns snabbaste 5.4:a (19.09) och snabbaste tremil (c:a 1.55), utan att jag riktigt tog ut mig helt. Lite tunt med universalklister gav tillräckligt fäste utan att förstöra glidet nämnvärt. Träffade på Orsino.

Läste ditt inlägg Lars-Erik och beslöt mig för att åka upp på Ormberget idag för att försöka nå vinterns mål 10Km spåret under 30min. YES - 29:52min, jag trodde det var för sent att lyckas men såååå skönt att det blev gjort. Det var dock inte sådant superföre som jag trodde det skulle vara. Solfläckarna ville suga fast skidorna.

 

Hur som helst så vill jag tacka dig för om du inte skrivit ditt inlägg skulle jag nog inte gjort ett sista försök.

Link to comment
Share on other sites

Ikväll var jag dock på Ormberget och fick vara med om vinterns absolut snabbaste fören.

Så alla Luleåbor NU har ni chansen att slå vinterns pers på de flesta distanser. För min del blev det både vinterns snabbaste 5.4:a (19.09) och snabbaste tremil (c:a 1.55)' date=' utan att jag riktigt tog ut mig helt. Lite tunt med universalklister gav tillräckligt fäste utan att förstöra glidet nämnvärt. Träffade på Orsino.[/quote']

Läste ditt inlägg Lars-Erik och beslöt mig för att åka upp på Ormberget idag för att försöka nå vinterns mål 10Km spåret under 30min. YES - 29:52min, jag trodde det var för sent att lyckas men såååå skönt att det blev gjort. Det var dock inte sådant superföre som jag trodde det skulle vara. Solfläckarna ville suga fast skidorna.

 

Hur som helst så vill jag tacka dig för om du inte skrivit ditt inlägg skulle jag nog inte gjort ett sista försök.

Härligt. Och grattis till din plats i "30-klubben" (de som klarar att åka Ormbergsmilspåret under 30 min). Och jag är djupt imponerad av din tid. Även när jag var som bäst för si så där 20 år sedan var mitt rekord runt 32.30 .

Jag åkte ju på kvällen och då sög det ingenstans, så jag tror att om du gör ett nytt försök ikväll efter att det frusit på men innan det blir mörkt så har du chans att kunna åka ytterligare lite fortare.

Link to comment
Share on other sites

Professorn! Måste varit en dubbelgångare där då för ja va nämligen inte på ormberget igår =) Hur går det med styrketräningen?

Märkligt. Inte nog med att jag börjar bli gaggig(vilket ju märks inte minst här på skidforum), jag börjar tydligen se dåligt också. Men jag såg tydligt en svart blixt som svepte förbi precis i den fart du brukar svepa förbi mig och dessutom hejade glatt och välbekant så med lite dimmiga glasögon och kanske lite i huvudet också efter att tagit i mer än vanligt registrerade min hjärna att det var du.

 

Jag träffade för övrigt vår gemensamma bekant idag på universitetet och vi talade lite om dig, så nu vet jag en hel del... Hon visste bland annat att du numera var min personlige styrketränare..

Jag har bara kört ett rejält pass hittills och var helt knäckt i mage och armar efteråt så ditt program fungerar garanterat. Så nu jädrar kommer tom. Rotebrostakaren och Niklas att få se upp...

Jag rapporterar senare till dig hur det går men det ser som sagt var bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Läste ditt inlägg Lars-Erik och beslöt mig för att åka upp på Ormberget idag för att försöka nå vinterns mål 10Km spåret under 30min. YES - 29:52min, jag trodde det var för sent att lyckas men såååå skönt att det blev gjort. Det var dock inte sådant superföre som jag trodde det skulle vara. Solfläckarna ville suga fast skidorna.

 

 

När jag läser det här växer sig en tanke starkare och starkare. Undrar lite över vidden av att formtoppa sig, är det nödvändigt eller inte?

Danmark vann som bekant fotbolls-EM -92 efter att blivit inringda när Yogoslavien blivit nekade tillträde i turneringen. De flesta av Danskarna hade det Vhergang under något solparflax med en Tuborg i näven. Semester var det ja´..

 

I grund och botten handlar nog det mesta om att motivera sig rätt, sätta upp rätt målbilder osv. Motivation slår klass. Något som många på det här forumet kan vittna om, skulle jag med största säkerhet kunna tro...

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara kört ett rejält pass hittills och var helt knäckt i mage och armar efteråt så ditt program fungerar garanterat. Så nu jädrar kommer tom. Rotebrostakaren och Niklas att få se upp...

Jag rapporterar senare till dig hur det går men det ser som sagt var bra ut.

Jag har också bara kört ett pass där ännu, inte med Lars-Erik den gången (men vi skall försöka komma ihåg alla övningar mer precist gemensamt nån dag framöver), och fick också en del träningsvärk på lite olika ställen, så det får bli mer regelbundet för mig med. =)

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara kört ett rejält pass hittills och var helt knäckt i mage och armar efteråt så ditt program fungerar garanterat. Så nu jädrar kommer tom. Rotebrostakaren och Niklas att få se upp...

Jag rapporterar senare till dig hur det går men det ser som sagt var bra ut.

Jag har också bara kört ett pass där ännu' date=' inte med Lars-Erik den gången (men vi skall försöka komma ihåg alla övningar mer precist gemensamt nån dag framöver), och fick också en del träningsvärk på lite olika ställen, så det får bli mer regelbundet för mig med. =)[/quote']

Jag glömde ju nästan bort att även du Niklas är med i denna nysatsning och jag kanke därför ine får den fördel jag tänkt mig just mot dig. Men jag får väl lägga in något extra pass när du är ute och springer på din vanliga tremilsrunda du springer minst varannn dag.... På onsdag är jag tillbaka i Luleå och hoppas då att det fantastiska skidföret på Ormbrget håller i sig till dess.

Här i Uppsala lyser det grönt utanför mitt fönster t.ex. runt den fotbollplan där jag normalt har mitt 500 m Rimfrostspår på vintern. Och snart börjar ju Robinson. Förutsättningarna är verkligen olika...

Link to comment
Share on other sites

Åkte i em, vi 15-tiden. Periodvis perfekt, men slutet av 10-km slingan ahr tagit stryk av solen och ffa av skit och avgaser från vägen.

Tänkte nog åka imorgon fm, då har vi haft en kall natt så spåren är perfekta! Har vi tur så kommer delar av spåren vara helt ok att åka på 3 v till

Link to comment
Share on other sites

Till skillnad från ikväll, kan starkt rekommendera alla som vill ha en rejäl genomkörare för kroppen att bege sig till ormberget, sög på bra, åkte 2/3 delar av milspåret, inte med några högre ambitioner men tror de tog upp mot 43 minuter...

 

På tal om genomkörare, Professorn och Niklas, ja har varit på praktik nu i ett par veckor, skulle vilja komma o lämna ett nedskrivet program nån dag. Men kör annars på de övningar (om ni nu kommer ihåg dem) vi gick igenom och försök få tid till en instruktion så ni kör maskinerna en dag. På så vis får ni allmän styrketräning där och mer specifik för skidåkning i det andra passet. Och som sagt säg till om ni vill ha fler övningar eller byta ut någon, de finns nästan hur mycket som helst!

Link to comment
Share on other sites

Till skillnad från ikväll, kan starkt rekommendera alla som vill ha en rejäl genomkörare för kroppen att bege sig till ormberget, sög på bra, åkte 2/3 delar av milspåret, inte med några högre ambitioner men tror de tog upp mot 43 minuter...

 

På tal om genomkörare, Professorn och Niklas, ja har varit på praktik nu i ett par veckor, skulle vilja komma o lämna ett nedskrivet program nån dag. Men kör annars på de övningar (om ni nu kommer ihåg dem) vi gick igenom och försök få tid till en instruktion så ni kör maskinerna en dag. På så vis får ni allmän styrketräning där och mer specifik för skidåkning i det andra passet. Och som sagt säg till om ni vill ha fler övningar eller byta ut någon, de finns nästan hur mycket som helst!

Ett nedskrivet program mottages med mycket stor tacksamhet. Jag är här i Luleå nu även över helgen så kom när det passar. Vi sitter ju numera i gamla Centekhuset, mitt emot Teknikens Hus. JAG skall absolut göra precis som du föreslår så fort jag kommer in i den normal rytm igen (jag har det lite för stressigt just nu). Och ni förstår väl alla på skidforum vilken förmån jag fått, dvs att fått en alldeles egen pers(s)onlig styrketränare. Och snart har jag nog lika imponerande överarmar som självaste Rotebrostakaren (som definitivt förtjänar namnet, sådana armar måste vara något alldeles särskilt att staka med !!)

Link to comment
Share on other sites

Jag är just nu hemkommen från en ny skidtur i Ormbergspåret. Det var +11 grader men fortfarande överraskande bra spår runt om 5:4 an. Däremot sög det ordentligt så om det blev vinterns fartrekord förra veckan jag åkte så blev det idag rekord igen men åt andra hållet (29 minuter på 5.4:an). Fortfarande är dock spåret så bra att OM det fryser på någon natt så kan det gå att åka rekordsnabbt åtminstone tidigt på morgonen.

Så alla skidforumvänner från Luleå, fortfarande finns det chansen till en och annan skidtur innan det är dags för majbrasan.

Anm: Jag pratade idag på spåret med några andra entusiaster som väl kände till mig eftersom de själva var in och läste på skidforum. Kul, om jag förstår det rätt så var den ene den "svarta blixt" som då och då sveper förbi mig i en hiskerlig fart och därmed kan förväxlas med Orsino. Även denna "svarta blixt" åkte långt under fem timmar på årets Vasalopp. Det framgick inte om "svarta blixten" har något nick på skidforum, är det så ?

Den andre visade sig arbeta på Kemiinstitutionen på universitetet så det kanske blir att testa något ihop.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu när den mesta snön är borta och man kan börja löpa tänkte höra med er som bor i Lule, vad finns det för alternativ på löprundor förutom Ormberget? Är framförallt ute efter terräng, skogsstigar, eller inga stigar alls, bara öpvänlig skog...

Vore kul om denna "svarta blixt" kunde ge sig till känna, vore skoj att ha någon att sparra med i vinter...

Link to comment
Share on other sites

Nu när den mesta snön är borta och man kan börja löpa tänkte höra med er som bor i Lule, vad finns det för alternativ på löprundor förutom Ormberget? Är framförallt ute efter terräng, skogsstigar, eller inga stigar alls, bara öpvänlig skog...

Vore kul om denna "svarta blixt" kunde ge sig till känna, vore skoj att ha någon att sparra med i vinter...

Jag tror att "svarta blixten" är elev som du på universitetet, jag har i varje fall sett honom på universitetsområdet. Han åker vanligtvis tillsammans med en doktorand på Kemi som även han åker som en oljad blixt. Jag tror att jag via detta kan hjälpa dig att komma i kontakt med dem, och nästa år på Ormberget blir jag väl samtidigt passerad av TVÅ svarta blixtar och en oljad blixt.. Nästa gång jag kommer till Luleå får jag fixa detta och med mindre dåligt samvete be dig skriva ner det styrkeprogram du gjort åt mig och gärna komplettera det med ett par dunderövningar (som gör mig så stark att även Rotebrostakaren får se upp...)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Jaha då var första passet för året genomfört på ormberget. Spåren är helt OK för skate. Man bör kanske inte ta tävlingsskidorna men jag har åkt då det vart sämre förutsättningar. 5.4 km spåret är att rekommendera. Orsino-> jag är det doktorand som Lars Erik nämner ovan. Hör av dig om du är sugen på att träna någon gång. Vi är ett gäng som kör 7-8 pass i veckan.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...