Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Luleå (Ormberget)


rogge1

Recommended Posts

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply
Var det inte Linköping????

Korrekt. Men det kanske lät för bra för att vara sant. Linköping är väl de flestas favorit och att Luleå skulle kunna besegra dem i deras egen kula hade väl min omtöcknade hjärna förträngt efter 31 km. åkning i hård Ormbergsterräng (för att nu försöka rädda anknytningen till tråden och släta över min felskrivning). Tänk på att Luleå efter relativt många omgångar låg absolut sist och är ett lågbudgetlag.

Link to comment
Share on other sites

Till lumber och andra: Har ni sett att man direkt kan få viss information om Ormbergsspåren på adressen

http://www.lulea.se/forinvanare/fritidochidrott/skidspar.4.4521059c115ce84a8fc800014248.html

som uppdateras rätt så flitigt av fritidsförvaltningen

 

Tips till er andra: På adresen www.skidspar.se kan du hitta information om andra spår och om ni på skidforum och andra mer flitigt skulle skicka rapporter till denna adress så skulle detta kunna utvecklas till en mycket viktig källa för information om spår.

Link to comment
Share on other sites

Sagolikt fina skidspår! Hade förväntningarna lågt ställda med tanke på hur plusgrader och regn farit fram med cykelvägar och vägar, men så fel jag hade... =)

 

Eftersom jag åkte första milen delvis opistat så kan jag intyda att skillnaden var som mellan natt och dag när de väl pistat. Speciellt imponerande var hur allt "skräp" (barr, kvistar etc) i isskorpan bara "försvann". Detta gjorde stor skillnad i glid för mig som hade klistervallat. Nästan för lättåkt (om man törs skriva det, men pulsklockan ljuger inte... ;) ), men såpass fina spår att det var skoj att åka ändå. =)

Link to comment
Share on other sites

Håller med, spåret är nu kanonbra. Körde på universalklister och hade mycket bra fäste utom uppför slalombacken där det var isigt. För ett kort ögonblick frestades jag att börja skejta men tänkte då på att just detta är kanonbra Vasaloppsträning eftersom det vissa gånger är svårt att få tillräckligt fäste (som t.ex. i fjolårets lopp). Och med viss tålamod och styrketräning tar man sig alltid upp hyggligt på "normalt" sätt.

Men, i tunneln ovanför backen hade det samlats vattten så jag blev alldeles blöt. Jag genomförde ändå passet som planerat men undvek denna passage. Det kan ju faktiskt vara bra att även träna på detta, man blir ju faktiskt även blöt om fötterna i många Vasalopp.

Som synes, jag försöker alltid hitta det positiva i alla situationer. Och det mest positiva jag kan säga är: Tänk vilken gudagåva att få åka i sådana kanonspår och i så behaglig temperatur. Jag försöker förtränga detta när jag tvingas åka i mitt 300 meters spår i Uppsala, man får då försöka ändra skalan och hitta något bra även med detta.

Link to comment
Share on other sites

Åkte själv ikväll, dock bara skate då jag inte hade tid att fixa med klister, men hej vad det gick! Fantastisk preparering!!

ANg tänka positivt: EN kille jag känner som är oerhört friluftsintresserad, dvs skidor, långfärdsskridskor, cykling mm och har gjort tävlingsresultat som jag bara kan drömma om skadade sig svårt i somras vid en dyl aktivitet. Han kan nu endast röra ett finger nedanför halsen, men i övrigt oskadd. Jag brukar tänka att "Jag kan göra ved jag vill och när jag vill, så jag ska inte klaga" när det tar emot eller är dåligt väder. Man får vara glad för att man har möjligheten ATT röra på sig!

Link to comment
Share on other sites

Igår kväll var det inte draget med spårmaskin, lite lössnö på ytan bra i övrigt mycket folk i farten testade även glidet på långbacken som går över vägen inte riktigt hundra,men till 5,4 kurvan hade lagt för lite jobb att få super glid, men bra ändå för fd. motionär.
Link to comment
Share on other sites

Igår kväll var det inte draget med spårmaskin, lite lössnö på ytan bra i övrigt mycket folk i farten testade även glidet på långbacken som går över vägen inte riktigt hundra,men till 5,4 kurvan hade lagt för lite jobb att få super glid, men bra ändå för fd. motionär.

Även jag åkte några varv på 5,4 spåret och mitt glid (med fart in till backen samt fartställning) räckte precis fram till där spåren delar sig. Detta med mina nya skidor som jag tror har mer att ge vad gäller glidet. Gammelskidorna med vallatejp hade bara något sämre glid...

 

Vilken perfekt kväll det var, -4 grader, rätt så lite vind och härligt före!

Link to comment
Share on other sites

Stilla stående från krönet åkning i fartställning, när skidorna glider c.a 20-30m. upp mot 5,4 an. då anser jag att det är godkänt, sen en annan test är i backe med taimer (tid) den är säkrare men svår att genomföra på Ormberget på grund av för mycket folk, behövs ett eget spår.
Link to comment
Share on other sites

Kanon före i går kväll -2, blev omåkt av en fräsare strax före långbacken, men gled om han på nedförslöpan, han kanske hade sicklat bort belaget? det var 5e motionsåkning med samma Skigo Ultima+105 :an endast borstat mellan turerna, gled långt in på 5,4an.
Link to comment
Share on other sites

han kanske hade sicklat bort belaget?

Om han sicklat så länge så borde han nog på köpet ha fått armmuskler värre än en tok-dopad Mühleg, så det hade du säkert märkt.

 

Var det en vanlig mer eller mindre ambitiös motionär är det nog betydligt större risk att han skadat belaget med vallajärnet, men såna gissningar är ju ärligt talat rätt meningslöst att ödsla bandvidd på här. =)

Link to comment
Share on other sites

Kanon före i går kväll -2, blev omåkt av en fräsare strax före långbacken, men gled om han på nedförslöpan, han kanske hade sicklat bort belaget? det var 5e motionsåkning med samma Skigo Ultima+105 :an endast borstat mellan turerna, gled långt in på 5,4an.

Kul att vi fått fått en sådan kanonglidare som "the h" i Ormbergspåren.

 

Jag åkte idag drygt 5 mil i samma område som du så det borde vara stor chans att vi setts., jag åkte tre varv på milspåret (och det spåret sammanfaller ju till stora delar med 5.4 an) och resten på 5.4 an. Men jag såg ingen som gled som du beskriver så vi klarade tydligen att missa varandra.

 

Som du vet har jag åkt en del Vasalopp och eftersom vi nu åker praktiskt taget tillsammans så skulle det vara kul att veta följande:

* Åker även du Vasalopp/öppet spår ? I såfall när åkte du senast ?

* Ungefär hur bra åkare är du, t.ex. vad åker du 1 mil på i normalföre ? (om vi inte är för ojämna kanske vi tom. kan åka ihop någon gång)

 

Anm: Jag har ju nu åkt rent stålsicklat 8 Vasalopp/öppna spår på de skidor jag nu åker i Ormberget på. Jag har INTE märkt på något vis att jag sicklat bort så mycket belag att de börjat glida sämre, men jag kanske sicklar mindre kraftfullt än de du tänker på.....

Jag håller även med dig att Skigo Ultima är ett bra glidvalla. Jag änvände just denna många gånger (även på Vasaloppet men då toppat med Zera) innan jag blev en vanlig simpel stålsicklare.

Link to comment
Share on other sites

Körde ett försök till seriöst träningspass nu när stormen bedarrat något...men...det var inte så lätt, fick försöka kryssa mellan tallris och annat som blåst ned. Gick hyfsat om man stakade på skatedelen, dock var de klassiska spåren fyllda med ett tjockt lager skräp. Hoppas på lite nysnö nu. Gott Nytt År alla på forumet. /Roger
Link to comment
Share on other sites

Även jag var uppe och åkte i stormen idag men det var praktiskt taget oåkbart när jag var där. När en stor gren bröts av och damp ner i spåret framför mig beslöt jag mig för att åka hem.

Men de är oerhört skickliga på att fixa spåret även när det sett ut så här så jag är övertygad om att efter fixning och ompistning så har vi nästan samma perfekta förhållanden redan imorgon.

Anm: Jag skrev detta inlägg bl.a. för att jag hoppas det är FÖRSTA INLÄGG 2009

(och dessutom för att imponera på Dunderklumpen som ofta brukar skriva inlägg den här tiden på dygnet)

Gott nytt år på er alla mina skidforumvänner .

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...