Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Luleå (Ormberget)


rogge1

Recommended Posts

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply

Jag kollade lite på bansträckningen i kommande kronanloppet, la märke till att backen brevid slalombacken inte är med stämmer det eller kollade jag fel?

 

Åkte för övrigt i Finska Övertorneå idag i perfekta spår!!! Grymma backar där... härligt

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade lite på bansträckningen i kommande kronanloppet, la märke till att backen brevid slalombacken inte är med stämmer det eller kollade jag fel?

 

Åkte för övrigt i Finska Övertorneå idag i perfekta spår!!! Grymma backar där... härligt

Jo nog är väl den backen med på kartan? Fyrakilometersmarkeringen är väl i den backen, strax innan den svänger under vägen upp till parkeringen och vätskekontrollen är vid värmestugan.

 

(Annars brukar ju den backen vara sista stället på banan som får tävlingsdugliga spår, så hade ju inte varit helt otänkbart att arrangörerna ändrat bansträckning för att minska risken att tvingas välja mellan att forsla dit snö eller ställa in loppet.)

 

Kvistigt värre i de spår jag såg när jag sprang förbi nedanför backen idag, så om pistmaskiner går att utrusta med någon fiffig anordning som "silar bort" större kvistar och skräp hellre än att plöja ned allt i snön så skulle spåransvariga kunna utföra smärre underverk med spåren i morgon. =)

Link to comment
Share on other sites

Åkte en ny långtur idag på Ormberget och det är överaskande bra förhållanden med tanke på hur det såg ut efter stormen. Glidet var utmärkt (om än inte i the h klass). Så alla Luleåbor, var lyckliga att ni har ett sådant PARADIS.

På fredag åker jag till Uppsala och då blir det väl i bästa fall att försöka harva lite på 300 meters rimfrostspåret om de nu inte kommit igång i Storvreta.

Link to comment
Share on other sites

Ajaj, det låter inte kul Lars-Erik... Jag harvade på Rudans konstsnöslinga när jag bodde i Stockholm. Den var 3-400 m i början av säsongen. Långpassan var ingen höjdare...

Kör hårt!

Rudan gör väl ingen konstsnö "i början av säsongen"? I bästa fall får de ihop spår i mitten av den, dvs nu.

Link to comment
Share on other sites

Lite mer nysnö skulle väl inte skada, men det lilla som föll i går hjälpte verkligen till att minska "isigheten".

 

Oavbrutet sjunkande temperatur från nu till fredag enligt yr.no, så där minskar risken ytterligare att du skall klaga på att det glider för bra. Se bara til att ha med varma kläder för sisådär 17-20 minsugrader.

 

Jag skall själv försöka vara där ca kl 8 eller tidigare, när det är som "varmast". =)

Link to comment
Share on other sites

Efter många misslyckade försök att valla fäste har jag nu satt min tilltro till Magnar Dalens vallaguide:

 

http://www.abc.se/sidor/dokument/vallaguide_aktiv.pdf.

Obs byt ut abc mot s k i d b u t i k e n

 

Kvällens före på Ormberget: -5 och snöfall.

 

Vallor blev BWLF på glid och Rode Violett som fäste (basvax under). Resultatet blev kanonbra, superglid och riktigt bra fäste, äntligen!

 

Ormbergsspåren har ju verkligen varit i behov av lite påfyllning av snö och jag måste bara säga att nu är de kanonfina igen! Dessutom lovar smhi mer snö under veckan!

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med Swix Blå extra igår och det funkade kanon, men det börjar tryta i burken.

Vad ska man ersätta den med? Åker på Ormberget.

Kandidater:

 

Swix VR40 el VR45

Skigo Racing Blå eller lila, hur stor skillnad är det mellan dom?

Något annat.

 

Vad kör ni med i "finföre" = ny eller nästan ny snö och ett par minusgrader?

 

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...