Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Luleå (Ormberget)


rogge1

Recommended Posts

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply
Hej Niklas, körde igår (32 km) på burkvalla (VR50 + lite gul special under mitten), helt ok, klister ej nödvändigt då spåren är frästa. Måste säga att jag är lite imponerad av dina långa täningspass, inte alla som pallar att köra stakintervaller efter man åkt +50 km... som du gjorde i torsdagskväll, inspirerande. /Roger
Link to comment
Share on other sites

Körde ikväll, -6 och kanonspår. Grovkornigt, lite blankt i spåren!

Ursch, så avundsjuk jag blir. Här i Uppsala är det katastrofalt dåligt, ett tunnt täcke med blötsnö och inga egentliga spår med den definition som används i Luleå.

Eventuellt skall jag försöka i mitt rimfrostspår lite ikväll, men det blir väl mest som att åka vattenskidor på ett underlag av snösörja och gräs.

Tur att jag får förmånen att komma upp på onsdagkväll, då hoppas jag att att ni/vi fortfarande har kvar dessa kanonförhållanden på Ormberget. Tyvärr tycker jag inte att jag riktigt fått upp farten ännu i år men det finns ju ännu lite tid kvar innan det riktigt stora organiserade skidäventyret detta år.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för spårinfo, Roger och Deas! Ihållande snöfall hela träningssset (prognosmiss från yr.no där), så det var ju för väl att jag lämnade klisterskidorna hemma. =) Fästvallan från i torsdags sög nog lite glid den med, och lite seg var jag i armar och ben från torsdagens pass och löpning igår, men bra träning och fina förhållanden var det ju. =)
Link to comment
Share on other sites

Igen var det underbara spår på mitt långpass på Ormberget. Och tänk att jag denna gång fick åka ett tag med med självaste Ulvang (skidforumkändis), som kontaktade mig för första gången. Kul ! Och sedan tidigare har jag ju kommit i pers(s)onlig kontakt med självaste GundeG (som tydligen är på G igen efter lite stiltje) via skidforum. Bra. Och Rotebrostakaren, Stefan Sand, deas (min favoritläkare), Niklas, Dunderklumpen, Mario, Anl, Bestefar, Canyon/Stevens, enklaresport, fk, Orvino etc. Färgstarka profiler som på olika sätt berikat mitt liv både med sina inlägg på skidforum och i några fall även privat.
Link to comment
Share on other sites

Igen var det underbara spår på mitt långpass på Ormberget. Och tänk att jag denna gång fick åka ett tag med med självaste Ulvang (skidforumkändis), som kontaktade mig för första gången. Kul ! Och sedan tidigare har jag ju kommit i pers(s)onlig kontakt med självaste GundeG (som tydligen är på G igen efter lite stiltje) via skidforum. Bra. Och Rotebrostakaren, Stefan Sand, deas (min favoritläkare), Niklas, Dunderklumpen, Mario, Anl, Bestefar, Canyon/Stevens, enklaresport, fk, Orvino etc. Färgstarka profiler som på olika sätt berikat mitt liv både med sina inlägg på skidforum och i några fall även privat.

Jag brukar hålla utkik efter dig på Ormberget Lars-Erik. Vore kul att få växla några ord med dig :)

Link to comment
Share on other sites

Igen var det underbara spår på mitt långpass på Ormberget. Och tänk att jag denna gång fick åka ett tag med med självaste Ulvang (skidforumkändis)' date=' som kontaktade mig för första gången. Kul ! Och sedan tidigare har jag ju kommit i pers(s)onlig kontakt med självaste GundeG (som tydligen är på G igen efter lite stiltje) via skidforum. Bra. Och Rotebrostakaren, Stefan Sand, deas (min favoritläkare), Niklas, Dunderklumpen, Mario, Anl, Bestefar, Canyon/Stevens, enklaresport, fk, Orvino etc. Färgstarka profiler som på olika sätt berikat mitt liv både med sina inlägg på skidforum och i några fall även privat.[/quote']

Jag brukar hålla utkik efter dig på Ormberget Lars-Erik. Vore kul att få växla några ord med dig :)

Jag är lätt att känna igen. Kul om även du tog kontakt med mig. Jag åker alltid i min Veterandräkt (gul och blå) och där det står Vasaloppet Veteran och dessutom svart Veteranmössa med alldeles för stora öronlappar.

Jag åker ju ofta rätt så länge när jag väl är i Luleå, på kvällarna oftast ett par timmar mellan 6-9 och på helgerna mer mitt på dagen.

Sist träffande jag på JanH som kände igen mig direkt sa han. Kul med alla som kontaktar mig på Ormberget numera, och det här med skidforum har definitivt förstärkt detta.

Bland annat märker jag att en del som känner igen mig åker med mig till någon utförsbacke för att se om det verkligen kan vara sant att mina stålsicklade skidor kan glida lika bra som deras glidvallade.

Link to comment
Share on other sites

Igen var det underbara spår på mitt långpass på Ormberget. Och tänk att jag denna gång fick åka ett tag med med självaste Ulvang (skidforumkändis)' date=' som kontaktade mig för första gången. Kul ! Och sedan tidigare har jag ju kommit i pers(s)onlig kontakt med självaste GundeG (som tydligen är på G igen efter lite stiltje) via skidforum. Bra. Och Rotebrostakaren, Stefan Sand, deas (min favoritläkare), Niklas, Dunderklumpen, Mario, Anl, Bestefar, Canyon/Stevens, enklaresport, fk, Orvino etc. Färgstarka profiler som på olika sätt berikat mitt liv både med sina inlägg på skidforum och i några fall även privat.[/quote']

Jag brukar hålla utkik efter dig på Ormberget Lars-Erik. Vore kul att få växla några ord med dig :)

Jag är lätt att känna igen. Kul om även du tog kontakt med mig. Jag åker alltid i min Veterandräkt (gul och blå) och där det står Vasaloppet Veteran och dessutom svart Veteranmössa med alldeles för stora öronlappar.

Jag åker ju ofta rätt så länge när jag väl är i Luleå, på kvällarna oftast ett par timmar mellan 6-9 och på helgerna mer mitt på dagen.

Sist träffande jag på JanH som kände igen mig direkt sa han. Kul med alla som kontaktar mig på Ormberget numera, och det här med skidforum har definitivt förstärkt detta.

Bland annat märker jag att en del som känner igen mig åker med mig till någon utförsbacke för att se om det verkligen kan vara sant att mina stålsicklade skidor kan glida lika bra som deras glidvallade.

Jag tror jag redan har sett dig i din veterandräkt. Skall hojta till nästa gång jag ser dig. Jag kör oftast i svarta tajtsbrallor och en svart jacka. Har ofta en Alaskan Malamute på 40 kg framför (ibland efter mig)Jag kör också stålsicklat så vi glider om de flesta i backarna :-)

Kör hårt!

Link to comment
Share on other sites

Som förstasäsongare på skidor vore det intressant att veta vad en bra tid på ormbergets 10km spår är i amatörtävlings-sammanhang. Jag har tränat flitigt nu några månader men skulle vilja veta ungefär vart man ligger tidsmässigt. Inte för att jag har några egentliga planer på att tävla (ev någon enklare tävling då det passar) men det är bra för motivationen att ha ungefärliga tider att sikta på.

 

Alltså - vad skulle räknas som en hyffsat bra SKATE tid på ormbergets 10km?

Link to comment
Share on other sites

Dom brukar inte dra nya spår på ormberget förrän det slutat snöa. Eventuellt kanske dom drar nya imorgon bitti.

Jo det där har jag svårt att förstå, om det var något nytt de börjat med (kan ju vara engångsföreteelse också). När det knappt har snöat alls i hela januari så kan det ju inte vara för att spara bränsle utan då borde väl snarare vara självklart att köra någon extrarunda när väl ett snöfall som i förrgår kommer?

 

Bra uppkört idag dock, och idag kom inte mer snö än att i a f klassiska spåren fortfarande var fullt åkbara kl 16.

 

Och när de väl kör upp blir det ju himla fina spår, men visst gör de det mer sällan nu än förr om åren?

Link to comment
Share on other sites

Var också dit runt 16:30 för o testa min Airtrim. Det var -18 grader nysnö och jäkligt tungåkt. Vad skall man köra på för glidvalla i sådant före? Körde idag på Swix LF6 vilket var som att åka i ständigt motlut.

LF04 (swix) och C380 (SkiGo) har jag hört rekommenderas. Finns säkert något motsvarande från andra märken också.

Link to comment
Share on other sites

Dom brukar inte dra nya spår på ormberget förrän det slutat snöa. Eventuellt kanske dom drar nya imorgon bitti.

Jo det där har jag svårt att förstå' date=' om det var något nytt de börjat med (kan ju vara engångsföreteelse också). När det knappt har snöat alls i hela januari så kan det ju inte vara för att spara bränsle utan då borde väl snarare vara självklart att köra någon extrarunda när väl ett snöfall som i förrgår kommer?

 

Bra uppkört idag dock, och idag kom inte mer snö än att i a f klassiska spåren fortfarande var fullt åkbara kl 16.

 

Och när de väl kör upp blir det ju himla fina spår, men visst gör de det mer sällan nu än förr om åren?[/quote']

Tjena! Mitt första inlägg här men jag är en trogen OB-åkare. Jag skulle skrivit redan på eftermiddagen den 5:e men då fick jag av ngn anledning inte registrera mig. Då iaf, mitt i snöstormen, spårade jag 1,5 mil på OB, tätt följd av pistmaskinen så de var minsann ute i stormen och körde. Dock drev det igen på mindre än 10 minuter. De försöker iaf. :-)

 

//Mathias

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...