Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Luleå (Ormberget)


rogge1

Recommended Posts

Jo blir ju att man lever sitt liv ute vid universitetet men bor för tillfället inne vid stan.

Helt sjukt att ha möjligheten o träna på snö varje dag - ren lyx...

Mvh / Björn

Håller med. Jag kommer att vara i Luleå från c:a 8 Dec och över julen och få samma fantastiska möjligheter som du. Om du vill kan du ju hälsa på mig på jobbet på universitetet någon gång, jag sitter i huset närmast Teknikens hus på övervåningen så det är inga problem att hitta. Även Niklas (Grip) sitter i närheten så du får kanske träffa honom också. Han är ju redan aktiv inom studentidrotten så du känner honom kanmske redan ?

 

Jag är nu i Uppsala och här är det flera grader varmt så snart är det säkert bara åkbart på mitt rimfrostspår och kanske att det även inte går där på några dagar. Från mitt fönster ser det oroande grönt ut....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply
Hey!

 

kommer lätt o hälsar på någon dag när du kommer upp. visar sig att vi har gemensam bekant på universitetet, nämner inga namn här, får berätta mer sen...

 

mvh /björn

Det låter spännande att vi har gemensam bekant på universitetet. Efter att ha arbetat så många år på universitetet och inte direkt "gömt mig i garderoben" så känner jag ganska många där så det är inte lätt för mig att gissa vem det kan vara.

Jag kommer ju upp redan imorgon och finns (för det mesta) på mitt rum (närmast "Teknikens Hus" på andra våningen i riktning mot centrum) hela nästa vecka. Välkommen, min mobil är ju 070 3742482.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

har under lång tid och några ÖS åkt på alldeles för hårda fischer skidor, alltid bra glid men tyvärr också uselt fäste. Nu har jag köpt nya skidor (betydligt mjukare), men har kört årets första pass på Ormberget med mina gamla och dessutom för första gången provat vallatejp. Resultatet med vallatejp är att fästet är helt ok, men glidet känns betydligt sämre. Imorgon söndag tänkte jag prova de nya skidorna för första gången och funderar på fästvallningen för spåren på Ormberget. Yr.no säger -8 och sol, så vad säger ni vallarävar, har ni någon rekomendation?

 

Mvh Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej,

har under lång tid och några ÖS åkt på alldeles för hårda fischer skidor, alltid bra glid men tyvärr också uselt fäste. Nu har jag köpt nya skidor (betydligt mjukare), men har kört årets första pass på Ormberget med mina gamla och dessutom för första gången provat vallatejp. Resultatet med vallatejp är att fästet är helt ok, men glidet känns betydligt sämre. Imorgon söndag tänkte jag prova de nya skidorna för första gången och funderar på fästvallningen för spåren på Ormberget. Yr.no säger -8 och sol, så vad säger ni vallarävar, har ni någon rekomendation?

 

Mvh Janne

Jag åker i stort sett hela vintern på Ormberget på Rhode super 1-3 eller Skigo 1-20 i ALLA fören under -3 grader. Båda desa vallor täcker ett mycket brett temperaturintervall tillräckligt bra. Jag har i stort sett alltid perfekt fäste på detta sätt och även mycket bra glid (gissa varför ?)

Jag kommer nog att åka på Ormberget i morgon men det blir nog vid 8 tiden på kvällen. Vi kanske ses.

.

Link to comment
Share on other sites

Imorgon måste jag åka före lunch, vilket samtidig omöjliggör införskaffande av ny fästvalla.Äger ingen rhode, så jag får köra på min gamla swix -3 till -8, eller skigo -2 till -8.

Just nu känns uppfarten hemma som omfrusen och isig, så jag antar att det blir snabba spår imorgon i alla fall. Fästet får som vanligt bli ett expriment...

Link to comment
Share on other sites

Imorgon måste jag åka före lunch, vilket samtidig omöjliggör införskaffande av ny fästvalla.Äger ingen rhode, så jag får köra på min gamla swix -3 till -8, eller skigo -2 till -8.

Just nu känns uppfarten hemma som omfrusen och isig, så jag antar att det blir snabba spår imorgon i alla fall. Fästet får som vanligt bli ett expriment...

Om det är som deas säger kör jag vanligtvis med universalklister, eventuellt täckt med någon av de kallvallor jag nämnde.

 

En liten anmärkning: Ett problem för oss som åker på Ormberget är att vi får dålig träning att valla då det är besvärligt att valla, t.ex. vid nollföre och nysnö. Oftast har vi ju perfekta förhållanden då det är mycket lätt att valla t.ex. som jag nämner. Detta är en nackdel t.ex. på Vasaloppet då det många gånger är "pissföre"

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för tipsen!

Var riktigt snabba spår idag, isigt stora delar av 5,4km och milspåret. Testade rådet med klister (rodes blåa var det enda jag hade) och kallvalla på mina nya skidor och det funkade väl sådär, hyfsat fäste på de ställen där det fanns snö och inget alls där det var isigt. Passade också på att jämföra glidet mellan mina gamla skidor (utrustade med tejp) och de nya. Det visade sig att jag faktiskt hade lite bättre glid på de gamla skidorna, dessutom med kanonfäste. En ren njutning att åka, men trist att de nya skidorna inte gled bättre än de gamla!

Link to comment
Share on other sites

Kul med vallatips! Jag sticker iväg till Ormberget nu och tänkte prova klister(Start universal) täckt med Swix V20. Första gången jag kör med klister.

 

/Magnus

Du måste ha haft kanonbra skidor. Jag kommer just hem från Ormberget och jag hade just universalklister täckt med kallvalla (Rhode 1-3) och hade kanonfäste och dessutom kanonglid i de mycket fasta på gränsen till isiga spåren.

 

Jag betonar än en gång, att jag inte tror att ni Luleåbor förstår vilka fantastiska spår ni får åka i under flera månader. Jag har ju numera Uppsala att jämföra med och jag måste säga att jag verkligen beundrar mina nyfunna skidvänner där som orkar kämpa på trots att det för det mesta rör sig om bedrövliga spår (i förhållande till de på Ormberget) och under långa tider inga spår alls.

Link to comment
Share on other sites

Du måste ha haft kanonbra skidor.

Ja, det var en fröjd att åka igår, bra fäste och ett enormt glid. Det blev en vådlig vurpa nere i Sinksundskurvan när jag stod och drömde i störtloppsställning för länge :-)

 

Jag betonar än en gång, att jag inte tror att ni Luleåbor förstår vilka fantastiska spår ni får åka i under flera månader.

Ja, Ormbergsspåren är verkligen fina!

 

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för tipsen!

Testade rådet med klister (rodes blåa var det enda jag hade) och kallvalla på mina nya skidor och det funkade väl sådär, hyfsat fäste på de ställen där det fanns snö och inget alls där det var isigt.

Samma fast med annat märke på blått även om jag inte gick på något råd utan det bara blev så när jag drog Swix grön kallvalla ovannpå efter att klisret allena inte fungerade. Samma åkupplevelse. Och det var nästan bara armar i samtliga lite kraftigare stigningar.

 

Men i dag, när det kommit snö och fortfaradne är lika kallt, vad säger ni som är bra på det här med valla, skulle skidorna från i går fungera bättre då? Gör klistret någon skada där under? Jag är verkligen dålig på valla. För det mesta så smetar jag på blå extra och så kör jag så gott eller så dåligt det går.

Link to comment
Share on other sites

Ev hinner jag ut ikväll, just nu är det verkligen inte spåren som hindrar en...

Håller med, har två små knattar hemma som kräver sin tid. Målet är att få till ett helgpass och ett kvällspass (när barnen somnat) och då är det bara att åka så långt man orkar :-)

Link to comment
Share on other sites

När jag sprang för bi vid 16-17-tiden så låg det kanske 1-2 cm opistad nysnö i spåren nedanför skidbacken. Borde väl vara nån valfri kallvalla för temp runt nollan som gäller nu? Eller skate för de som är lagda åt det hållet. :)

Handen på hjärtat, Niklas. Är inte detta helgerån ? Att SPRINGA runt Ormberget när det finns perfekta spår att åka skidor i . Och du som ju ändå skall satsa på Vasaloppet.

 

I går åkte jag 7.5:an tre varv. Det var lite kallt (-14 i starten och förmodligen c:a -18 i Zinksundet). Som vanligt blev jag omåkt av min nye bekant Orsino så det sjöng om det. Jag blev dock lite förvånad när jag gled ikapp honom i nästa utförsbacke men sen blev det uppför och då såg jag snabbt bara ett svart streck uppe i backen.

Som vanligt, spåret i perfekt skick och inte ett hugg någonstans. Men kärvt som tusan.

Link to comment
Share on other sites

Igår hade jag burkvalla 0--1 (det var -2) och hade närmast perfekt fäste. Jag åkte milspåret flera varv (stora delar med Niklas i bakhasorna) och hade knappt något tjyvsläpp alls och det var definitivt inte glatt i spåren då. Det ser nu ut att vara någon grad varmare så det är lite svårbedömt om det ikväll blir lite glatt i spåret. Jag tänker i alla fall försöka med burkvalla (kanske lila 0) men tar med mig universalklister. Bra Vasaloppsträning att lägga på det snabbt om det visar sig vara glatt i spåret (det är det ju ofta på Vasaloppet). Jag kanske även testar min klistersprej även om jag aldrig fått det att fungera så bra men bättra att pröva på träning.

 

Allmänt: Vi i Luleå har så perfekta förhållanden för det mesta att det är döenkelt att valla och därför får vi kanske just här en nackdel på Vasalopp. Men ikväll testar vi Lumber och kompenserar detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag kom igång vid 14.40 igår, söndag, då tempen låg runt -6.

Skidorna hade jag preparerat med grön Swix som grund och sedan 3 lager VR40.

Första två varven på 5,4 hade jag i princip inget fäste alls, som vanligt mao :-)

 

Provade då att lägga på ytterligare några tunna lager Rode multigrade (0 till -2) och nu fungerade det faktiskt riktigt bra! Körde ytterligare två varv på 5,4 och sedan en avslutning på 7,4 km spåret (i mörker sista slingan då belysningen lagt av!)

Fästet var väl ok även på slutet även om jag fick saxa rätt så mycket i de brantare uppförsbackarna. Temperaturen hade f.ö stigit till -2 när jag åkte hemåt.

 

Som glad amatör (speciellt när det gäller fästvallningen) är jag ändå jäkligt nöjd, ett fall framåt!

Link to comment
Share on other sites

Jag körde ikväll 4 varv på 7.4:an med min gamla Rode violett 0 under. Jag hade i stort sett perfekt fäste bara med enstaka tjyvsläpp där det är brant uppför t.ex. i skjutbanebacken.

Och som vanligt bland dem med absolut bäst glid, men igen frånkörd av denne vinthund Orsino. Med den farten blir det nog första grupp i vinter....

Termometern i starten visade 0 grader.

Och när jag kom hem fick jag nästa glädjande nyhet:

Färjestad-Luleå 3-6

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...