Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

Ja det var ett rejält styrkebesked, bugar och bockar!!! :)

 

Nu blir det jakt! :D

Men tror inte det är lämpligt denna vecka eftersom jag är förkyld nu och dra så hårt är nog ingen höjdare nu och några dagar framöver...

 

Törs man fråga vad för tips du fått ta del av? :)

 

 

Det var behövligt med lite bättre tider att gå på för man har tydligen stått och latat till sig i det sista. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply
Är Skierg-träning mer optimalt än om man t.ex kör vanliga intervaller ute i snön, eller är det mest penismätartävling på gång här? ;)

Det är ju svårt att hitta konstanta uppförsbackar så tror att det är ett bra komplement.

Men det går ju att kleta på klister på skidorna och staka ute också ungefär som med tröga rullskidor. ;)

 

Sedan, det är betydligt tuffare för hjärnspökena att stå 40 min och dra på denna maskin än att gå 40 min för fullt utomhus, så kan vara bra huvudträning för ett långt Vasalopp...

 

Nu har ju de sista två vintrarna varit vita men t.ex i november nu senast så var det en period då varken rullskidor eller längdskidor fungerade så värst bra här i varje fall.

Link to comment
Share on other sites

Jo att man ska göra rörelserna så skidlika som möjligt samt att det är en verklig fördel att gå upp lätt på tå för att stabilisera bålen och få bättre tryck...

 

Jag tycker att denna form av stakträning ger bra mycket mer än att stå å staka utomhus känner att ja får en väldig överkompensation av att ha dragit i skiergen... Känner mig stark som bara den dagarna efter... Sen som vasa säger är det fantastisk mental träning att stå och mata inne mot en vägg...

 

Till rullskidsäsongen är den helt klart bästa träningsredskapet!

 

Btw såg jag på Youtube någon duktig längdåkare i USA som drog 30 min i 1:52 tempo...

Link to comment
Share on other sites

Jag återkommer med recension efter intervallerna lite senare i veckan ;-)

Men Rible, kör du rena distanspass på Skierg ibland också, alltså bara står och matar i ett par timmar?

 

Nu när lokala gymmet har fått två Skiergs så är jag iaf. ganska säker på att det kommer bli en perfekt övergångsträning-övning, när man varken kan åka rullisar eller vanliga skidor.

Link to comment
Share on other sites

Har nu provat

 

2000m 6:49,9 325,3W 1:42,5 tempo 47 rep/min

1000m passerade på 3:24

 

Kommer nu bara dra i snöret och käka pulver. Det ger för lite att träna skidor. Det blir bara skidor på tävling framöver. Längtar till rullskidorna så man kan få bli riktigt trött igen.

 

Ska prova 10000m igen och då ska snittfarten bli 1:45 men innan dess blir det 10*1000m intervaller på 1:40 tempo med 3min vila mellan varje.

 

Resultaten blir inte bättre än träningen.

Träna så hårt så tävling blir som semester. Ps det har jag aldrig gjort men hoppas fortfarande att kunna göra hoppet är det sista som överger en ds

Link to comment
Share on other sites

Härliga 2000m du fick till, imponerande! Pulver och snöre är 2011. Ska bli spännande vad det kan ge för resultat på tävlingarna för dig framöver.

 

Längtar oxå till att få ut och mata på rullskidorna i t-shirt och 25 grader... :)

Det måste ju vara för att ni bor på orter som egentligen inte har riktig vinter som ni längtar till rullskidorna!

 

man kan ju inte annat än älska norrländska vinter förhållanden sett till skidåkning!

Link to comment
Share on other sites

Träna så hårt så tävling blir som semester. Ps det har jag aldrig gjort men hoppas fortfarande att kunna göra hoppet är det sista som överger en ds

Du kan ju fråga per elofsson om det är en taktik som funkar? :/

Tja det är väl vilket utgångsläge som gäller. En motionär som sa till mig att han hade tränat som en elit aktiv en vecka. Jag sa glöm det! Det tränade jag på 2 dagar när jag försökte. Elof tränade det på 1-1,5 dagar nästan året runt. Det är skillnad och risken att latmasken äter upp dig är större.

 

Mitt mål på Vasan är att orka åka det för första gången utan att vägga så mycket att dricka- langarna går fortare än jag åker. Dra i snöre och käka pulver gäller för mig. Det får bli bästa förberedelserna. Under 4tim igen om föret tillåter så det int bli så långtråkit.

Link to comment
Share on other sites

Härliga 2000m du fick till' date=' imponerande! Pulver och snöre är 2011. Ska bli spännande vad det kan ge för resultat på tävlingarna för dig framöver.

 

Längtar oxå till att få ut och mata på rullskidorna i t-shirt och 25 grader... :)[/quote']

Det måste ju vara för att ni bor på orter som egentligen inte har riktig vinter som ni längtar till rullskidorna!

 

man kan ju inte annat än älska norrländska vinter förhållanden sett till skidåkning!

Mjaa... Tävlar gärna på snö, men träna på snö är ingen höjdare, snöre och rullskidåkning i härligt varmt väder det är grejer det!

Link to comment
Share on other sites

Härliga 2000m du fick till' date=' imponerande! Pulver och snöre är 2011. Ska bli spännande vad det kan ge för resultat på tävlingarna för dig framöver.

 

Längtar oxå till att få ut och mata på rullskidorna i t-shirt och 25 grader... :)[/quote']

Det måste ju vara för att ni bor på orter som egentligen inte har riktig vinter som ni längtar till rullskidorna!

 

man kan ju inte annat än älska norrländska vinter förhållanden sett till skidåkning!

Håller med! Fast Skaraborgsk vinter är fint nu också=)

Link to comment
Share on other sites

Boom!

Efter att blivit peppad och fått tips av Rullskidmannen igår kväll så var det dax att göra ett besök i gymmet för att prova lyckan i "min" skierg. Kände mig pigg när jag vaknade och kände att detta kunde bli något bra. Hävde i mig en ordentlig kopp kaffe och lite gröt och satte av mot gymmet.

 

Typ: Concept2 Skierg

Distans: 10000 meter

Motstånd:10

Tid: 38:24.0 min

 

Sek Meter Stak/min

7,33,7 2000m ave: 47

7,27,4 4000m

7,49,4 6000m

7,55,3 8000m

7,38,2 10000m

 

Detta var ett styrkebesked jag väntat på, gick ut hårt och kunde hålla hela vägen, hade 1:58 som max gräns, var dock över den vissa stunder... Men gött var det!! Nu Vasa o Globen dax att börja dra på i maskinerna nu... :)

 

liten film:

HAHAHA du e ju helgalen ! :D Nice tid! Skön film :P

Link to comment
Share on other sites

Nu när Tour de ski hetsen är total så passar detta evenemang in grymt: Tour de Skierg

 

http://www.concept2.com/us/motivation/challenges/individual/tourdeskierg.asp

 

Detta ska bli kul!

Ser dig som tredjehandsfavorit, McLaughlin (eller vad han nu heter) och Rullskidmannen (om han ställer upp) är inte lätta att knäcka.

 

Är fortfarande lite tagen av din tid på milen.

Ungefär, som det ser ut för tillfället, vad siktar du på för tid på Vasaloppet med normalt före?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag har lite svårt att följa SKIERG-resultaten i den här tråden, det börjar bli rörigt med alla inlägg. :-) Jag är ny på SKIERG, har testat kanske fem gånger sedan början av december. Igår drog jag 18.36.9 på 5000 m på motstånd 10. Första gången hade jag över 20 minuter. Vad gör ni proffs på 5000 m?

Link to comment
Share on other sites

Nu när Tour de ski hetsen är total så passar detta evenemang in grymt: Tour de Skierg

 

http://www.concept2.com/us/motivation/challenges/individual/tourdeskierg.asp

 

Detta ska bli kul!

Ser dig som tredjehandsfavorit' date=' McLaughlin (eller vad han nu heter) och Rullskidmannen (om han ställer upp) är inte lätta att knäcka.

 

Är fortfarande lite tagen av din tid på milen.

Ungefär, som det ser ut för tillfället, vad siktar du på för tid på Vasaloppet med normalt före?[/quote']

Jo de lär blir svåra att ta... Men vore ju kul om vi var några här på forumet som körde den... Skierg touren :)

 

Ja den var riktigt bra den tiden, siktar på att ta mig runt på ca 5 timmar o 10 min vid normal före, förra året åkte ja på 06:38... Så det är lite skillnad...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag har lite svårt att följa SKIERG-resultaten i den här tråden, det börjar bli rörigt med alla inlägg. :-) Jag är ny på SKIERG, har testat kanske fem gånger sedan början av december. Igår drog jag 18.36.9 på 5000 m på motstånd 10. Första gången hade jag över 20 minuter. Vad gör ni proffs på 5000 m?

Helt klart en fin fin tid för 5000 m, i mitt senaste försök på 10 000m låg jag på 18,48 vid 5000 tror ja... så bara att kämpa på! Vi ska göra en lite sammanställning så man har koll på vilka tider som gäller...

 

Tänkte göra detta i ett googel doc

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag har lite svårt att följa SKIERG-resultaten i den här tråden' date=' det börjar bli rörigt med alla inlägg. :-) Jag är ny på SKIERG, har testat kanske fem gånger sedan början av december. Igår drog jag 18.36.9 på 5000 m på motstånd 10. Första gången hade jag över 20 minuter. Vad gör ni proffs på 5000 m?[/quote']

Helt klart en fin fin tid för 5000 m, i mitt senaste försök på 10 000m låg jag på 18,48 vid 5000 tror ja... så bara att kämpa på! Vi ska göra en lite sammanställning så man har koll på vilka tider som gäller...

 

Tänkte göra detta i ett googel doc

Aaaa, då ligger jag i lä alltså. Jag får testa 10 000 m någon gång. Vet bara inte hur det ska gå till rent mentalt. Jag ångrar varje gång att jag ställde mig i maskinen ca 3 minuter efter start. Men en bra maskin!

 

Ja, en sammanställning av "skidforumrekorden" vore grymt kul att snegla på.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde idag 10 000 m på roddmaskinen(concept2) och fick en tid på 35.45 ! Jag vet inte hur den står sig mot era skierg tider men av era 500m tider att dömma verkar tiderna ändå hyfsat jämförbara med varandra!

Har ni ingen Skierg däruppe? Så har du ju facit.

 

Men imponerande tid!

Bugar, bockar och gratulerar! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag körde idag 10 000 m på roddmaskinen(concept2) och fick en tid på 35.45 ! Jag vet inte hur den står sig mot era skierg tider men av era 500m tider att dömma verkar tiderna ändå hyfsat jämförbara med varandra!

Har ni ingen Skierg däruppe? Så har du ju facit.

 

Men imponerande tid!

Bugar' date=' bockar och gratulerar! :)[/quote']

tyvärr är inte gymmet utrustad med en sådan! Jag tyckte man fick en välda "plastsmak" i baken efteråt! :) så jag är nog bedövad ifrån den nu några dagar !

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...